2021-07-22, 19:56
Medlem
realvikings avatar
Samsung s20 FE. Den är riktigt bra.
Citera
2021-07-23, 06:34
Bannlyst
Samsung S20 är lite gamla

HUAWEI skall du inte välja
iPhone 12 är trevlig
Citera
2021-07-23, 06:40
Bannlyst
Dataplanen är en avtalsfråga, den kan ändra ifrån ena stunden till annan. 5G kommer, det ser man . Var väldig skeptisk emot 5G, resonerade att kommer flera år innan det är färdig byggt, men i Stockholm får man 5G på fler och fler ställen.

Sverige har väl bra priser på data? Sedan gäller EU roaming i en begränsad tid?

Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Innan man börjar fundera på 5G är det en fråga som direkt måste ställas:

Har man en dataplan som medger högkvalitativ streaming av sådant som film, TV-serier och spel?

Om svaret på den frågan är "nej" eftersom man t.ex har 10 GB data per månad, alternativt en dataplan som har hastighetsbegränsning efter X GB och liknande blir också svaret på frågan huruvida det är "värt" att köpa en 5G-mobil också "nej".

För egen del skulle jag rekommendera att titta på bl.a. Xiaomi och andra märken också före köpbeslut. Det som talar för Nokia är Android One vilket är lämpligt ur uppdateringssynvinkel.

5G hade jag inte skaffat med annat än obegränsad data, alternativt generös surfmängd (100 GB eller mer per månad) då den högre hastigheten gör att mobilen kan användas för högkvalitativ streaming (samt anslutas till TVn och användas som TV-box när man t.ex är ute och reser).

Slutligen skulle jag inte rekommendera att köpa en mobil via en operatör, framförallt inte om den är operatörslåst. eSIM är något att satsa på i sin tilltänkta modell då det även öppnar dörren till effektiva utländska prisplaner (då kan man köpa en plan från valfritt EU-land som ger bra villkor för t.ex surf i Sverige och nå alla operatörers nät för bättre täckning).
Citera
2021-08-05, 14:16
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Varför vara dumdristig och köpa en Xiami för 5k och bli plågad med kass användarupplevelse i ett par år framöver?

Köper du en iPhone för 7-8 tusen så har du en mobil som håller andrahandsvärdet och dessutom får OS-uppdateringar flera år längre än androidtelefoner.

Som en bonus så slipper du att Google och kinesiska staten samlar in allt du petar in på telefonen. De är billigare av en anledning…

Sluta snacka skit och subjektivt svammel när du själv inte skrivit fakta. iPhone SE med bionic a13 cpu finns att köpa för under fem tusen, du får gärna länka vilken android som slår den för samma pris. En ny SE kommer dessutom i höst som förmodligen kommer att knäcka toppmodeller från qualcomm och andra.

Kan dessutom betta på att du inte har ägt en iPhone, så dina jämförelser är inte värda ett piss.

Gillar du inte standard launchern, använd exempelvis nova launcher.

Android är svinlätt att modifiera.
Citera
2021-08-06, 19:31
Avstängd
konstapels avatar
iPhone såklart, allt annat är för white trash och babbar.
Citera
2021-08-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Jag tror Du ska se vad ts efterfrågan. Ser inte "smidig och enkel" efterfrågas någonstans.

Iphone med en batteritid på ca 1800 mha är prisvärd enligt dig när en mi10 har batteritid på 4800mha?

Ända argumentet apple fanboys kan komma med är "den är bara sååååå bra". Du köper brand, inte en produkt.

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Det märks att du har noll koll om vad du pratar om.

Säger du som alltså inte har koll ens på vad batteritid är, utan i citatet ovan kallar mha för batteritid…. Herre jösses….

Olika lurar med exakt samma mha kan ha helt olika batteritider, därför att de kan ha helt olika strömförbrukning när de används….

För att ge lite på trådens ämne så behöver man först bestämma sig för vad man anser vara ”bättre” eller ”bäst”.

iPhone är självklart bäst, om det den är jäkligt bra på är just vad man anser vara viktigast bättre bäst…
Men om just de sakerna kanske inte är så viktiga för dig, så kan ju nån annan lur bli bättre/bäst för dig, och iPhone ett sämre val, ja för dig alltså. iPhone kan fortfarande vara bättre/bäst för andra som gillar det iPhone erbjuder.

Det finns många bra lurar där ute, och iPhone är en av de allra bästa. Men, det är inte givet att den är bäst för alla, eller jämt.
Citera
2021-08-07, 16:06
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Eller för folk som kan tänka själva och inte måste ha det som "alla andra har".
Därför har 99% av alla kvinnor iPhone, de har inte tänkt själva, de vill passa in och väljer vad de tror är coolast.

Jag har nyss köpt xiaomi
Citera
2021-08-07, 16:21
Medlem
Fistkramps avatar
Du ska absolut inte välja en Huawei, den är lika användbar som gitarrsträngar gjord av halmstrån. Skulle kunna göra en fet lista på alla fel och problem men nämner de viktigaste. Byggmaterialet... Uselt, får du en spricka då spricker hela mobilen eftersom idiotkineserna formar hela bakstycket i glas, dessutom är framglaset känsligt för stötar i kanterna. Eget värdelöst och slött UI, egna Huawei skitappar som ingen använder. Har bättre batteri i min leksakswalkietalkie än mobilen. Samt, du stöttar Kinas ekonomiska tillväxt och det är en röst på kommunistdiktaturen för gott uppförande. Finns absolut inget positivt med en Huawei oavsett modell. End of discussion
Citera
2021-08-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Du har absolut ingen koll.
Hur många har en xiaomi?
Bara du eller?

Känner flera som har Xiaomi och det är oftast den bästa "bang for the buck" telefonen de haft.

Har inte provat själv.

Den mest prisvärda jag haft är en Asus Zenfone 4.
Kostade runt 5K och var bättre än min Huawei P30 (ca 7K) som jag har just nu.

Kommer köra Asus eller Oneplus som nästa mobil tror jag.
Citera
2021-08-07, 16:48
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Känner flera som har Xiaomi och det är oftast den bästa "bang for the buck" telefonen de haft.

Har inte provat själv.

Den mest prisvärda jag haft är en Asus Zenfone 4.
Kostade runt 5K och var bättre än min Huawei P30 (ca 7K) som jag har just nu.

Kommer köra Asus eller Oneplus som nästa mobil tror jag.

Vilket operativsystem har Asus Zenfone? Tittade nämligen på en då jag var intresserad av deras speldatorer.
Citera
2021-08-07, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Vilket operativsystem har Asus Zenfone? Tittade nämligen på en då jag var intresserad av deras speldatorer.

Androidtelefon.
Citera
2021-08-08, 02:37
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Säger du som alltså inte har koll ens på vad batteritid är, utan i citatet ovan kallar mha för batteritid…. Herre jösses….

Olika lurar med exakt samma mha kan ha helt olika batteritider, därför att de kan ha helt olika strömförbrukning när de används….

För att ge lite på trådens ämne så behöver man först bestämma sig för vad man anser vara ”bättre” eller ”bäst”.

iPhone är självklart bäst, om det den är jäkligt bra på är just vad man anser vara viktigast bättre bäst…
Men om just de sakerna kanske inte är så viktiga för dig, så kan ju nån annan lur bli bättre/bäst för dig, och iPhone ett sämre val, ja för dig alltså. iPhone kan fortfarande vara bättre/bäst för andra som gillar det iPhone erbjuder.

Det finns många bra lurar där ute, och iPhone är en av de allra bästa. Men, det är inte givet att den är bäst för alla, eller jämt.

Som sagt. Det ändå argument applefanboys kan komma med är "den är bara sååååå bra".

Aldrig något konkret, bara känsloargument
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in