Citat:
Ursprungligen postat av
lahavana
Radade precis upp fakta. Har båda lurarna och skriver att båda har fördelar men att iPhone är vida överlägset Android för de som inte har lust att customiza deras mobiltelefon timme efter timme.
Ingen här är fanboi och ingen här har lust att höra ditt lastgamla skitsnack om att någon skulle vara det så antingen skaffar du båda telefonerna så du kan dela med dig av en vettig och påläst åsikt eller så håller du käften.
Det enda "problemet" Android har år 2021 är SafetyNet och att Google lider av Apple Envy där version 9/10/11 alltmer efterapat de mindre bra sidorna hos iOS och med 12 blivit en kopia med "Material You" och "förenklat" gränsnitt. XDA har en hel del att jobba på här men förhoppningsvis kan en vettig ROM få lite bättre ordning på grejerna genom att helt enkelt reversera Googles problematiska lösningar.
Sedan är det inte så att man anpassar sin mobil i "timme efter timme" med Android utan man lägger upp den som man vill ha den. När detta är gjort använder man den helt enkelt.
Främsta anledningen att köpa en iPhone i år är i de fall man bedömer att man behöver SafetyNet-beroende appar (d.v.s inte vågar/vill ta kontroll över sin Androidenhet). Föreligger inte detta behov (d.v.s att man sköter bankärendena via datorn och inte använder fintech-tjänster utan använder sitt kort som vanligt) är en XDA-vänlig Androidenhet ett vettigt val.
Som digital plånbok/fintechenhet är iPhone att rekommendera men har man inte dessa behov är Android utmärkt.
När det gäller scenariot "smartphone-ovana användare" skulle jag i första hand rekommendera en Xiaomi/Redmi-enhet eller liknande som introduktionsmodell. Då är det lämpligt att t.ex använda Big Launcher. Doro har också vettiga modeller riktade till detta segment.
Rent generellt är iPhones främsta styrka just plånbok/fintech vilket också är de områden där SafetyNet är ett stort problem med Android. D.v.s om huvudsyftet är att "digitalisera sin plånbok" med en smartphone jämfört med att använda sin "analoga" variant är iPhone välutvecklad medelst Apple Pay och Secure Enclave samt autentiseringsmetoderna. Det är också i dessa sammanhang (om man begränsar sig till enbart smartphones) som Apples uppdateringsupplägg kommer till sin rätt.
Däremot är Android 12 så pass "iPhoniserat" ifråga om gränsnitt och funktion att man på allvar kan börja fråga sig om inte Google bör vidga vyerna då den mycket kritiska frågeställningen blir denna: "Är det inte rimligt att utgå ifrån att de som vill ha ett operativsystem som ser ut som iOS och fungerar som iOS också köper enheter med detta system?" Det blir definitivt svårt att rekommendera enheter med Android 12, framförallt om SafetyNet-behov föreligger p.g.a Googles policies.
Det räcker nämligen med ett iOS. Världen behöver absolut inte två operativsystem enligt samma koncept ifråga om funktion, design och stil. Apple har ett koncept och Google har under inga förhållanden möjlighet att "out-Apple Apple" genom att försöka kopiera upplägget. Är man ute efter Apples lösningar köper man självfallet en enhet från bolaget ifråga.
Marknaden för "jag vill ha en iPhone fast inte från Apple utan från Google" är knappast det starkaste segment man kan sikta på. Detta då det är lika logiskt som "jag vill ha en Mercedes fast från Volvo" eller "jag vill ha en Fanta fast den skall smaka som Mountain Dew".
Höjden av ironi är när Google lade ner Nexus och gav oss Pixel. Första generationens Pixel närmare bestämt som var en Google iPhone 5 eller kanske en Google iPhone SE (första generationen) och på centen samma pris som Apples original. Än idag har jag inte riktigt förstått varför jag skulle köpa en iPhone av Google när Apple sålde originalet för samma pris och med i princip samma design.
Apple är helt enkelt en bättre leverantör av iPhone som är deras egen produkt än Google.