2021-07-19, 02:35
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Xiaomi
Nokia
Iphone
Samsung S20
HUAWEI

Jag vet inte vilka av dessa mobiltelefoner jag borde välja faktiskt. Jag utgår ifrån att det är årets jag är ute efter faktiskt kan inte alla termer o namn speciellt bra

Vilken är mest prisvärd ?
BÄST?
MEST FEL/PROBLEM?
MINST FEL /PROBLEM?

mitt krav utifrån att jag inte kan ett jävla skit är att den ska va snabb.
För att ge dig ett konkret köpråd (tråden verkar off topic fn med tröttsamt iphone vs android fanbois war) skulle jag (beroende på vad du vill betala) föreslå OnePlus. De är prestandaorienterade, förhållandevis rent android (lite bloatware), och nästan uppmuntar till root, till skillnad från t ex Samsung (XDA-community är en rik källa och ett styrkebevis att OnePlus är ett favoritmärke). Allt kunna roota en telefon är personligen viktigt för mig (du slipper reklam, kan använda Viper4androids, kan rensa ut de appar du inte vill ha, osv).
Jag har själv en OnePlus 6T från 2018, den är fortfarande so nice 2,5 år senare.

Anv frank_pe tipsade mig tidigare om banggood.com - därför du köper momsfritt och tullfritt via fraktalternativet "EU-priority line") - och de säljer Oneplus just nu till extremt bra priser.
OnePlus 9 för ca 5000 sek https://www.banggood.com/OnePlus-9-5...0&rmmds=search
eller om du vill betala lite mer Oneplus 9 pro för drygt 7000 sek https://www.banggood.com/OnePlus-9-P...3&rmmds=search
Priserna är ca 2500-3000 sek lägre än i Sverige.

Här är en bra jämförelse mellan de olika versionerna (och konkurrenterna) https://global.techradar.com/sv-se/n...r-pro-modellen

banggod.com säljer även andra märken, Xioami t ex som också är ett bra märke.
Senast redigerad av SuperPutte 2021-07-19 kl. 02:58.
Citera
2021-07-19, 04:46
Medlem
Xiaomi-enheter med 4800 mAh-batterier är alldeles utmärkt optimerade och har utmärkta batteritider. Om man skall tala sig varm för mobiler med små storlekar får jag direkt föreslå en närmare undersökning av Symbian Series 60-modeller som hade mycket bra batteriprestanda ur 1500 mAh.

Det finns ingen smartphone på marknaden 2021 som ger vad man skulle kunna betrakta som "bra" batteritid ur 1500-2000 mAh. Det går att få acceptabla tider ur sådana batterier i de modeller som har dem men i praktiken kräver stora skärmar och kraftfulla CPUer runt 4000 mAh innan det går att börja tala om acceptabla tider vid längre tids aktiv användning (t.ex under längre resor).

Jag håller generellt med om OnePlus och XDA-stödet. Sålänge man ger SafetyNet fingret är det självfallet så att en enhet med brett XDA-stöd där man kan flasha in effektiva ROMar ā la Resurrection Remix tillsammans med Magisk är det man bör inrikta sig på.

Man kan även ge Google fingret på allvar genom att skippa G-apparna vid flashning och istället satsa på microG GMS Core samt F-Droid m.fl butiker. Detta är även ett bra sätt att demonstrera för Google Play/Services-indoktrinerat folk ā la "Man kan inte köpa Huawei för Play Services är lika livsnödvändigt för enheten som syre är för människan" att det går alldeles utmärkt bra att använda Android utan Play Store/Services. Detta är även bra ur konkurrenssynvinkel.

Slutligen måste det även nämnas att den nya typen av "appar" är PWA som renderas via browsern. Fördelen med dessa är att man slipper 200 MB för en liten tidningsapp som i praktiken fungerar som en webbläsare till förmån för en 200 KB-PWA och att allt uppdateras automatiskt på serversidan (d.v.s användaren behöver inte uppdatera "appen" på sin enhet). Detta innebär även att det idag är enklare att köra Android Googlefritt jämfört med tidigare.
Citera
2021-07-19, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Radade precis upp fakta. Har båda lurarna och skriver att båda har fördelar men att iPhone är vida överlägset Android för de som inte har lust att customiza deras mobiltelefon timme efter timme.

Ingen här är fanboi och ingen här har lust att höra ditt lastgamla skitsnack om att någon skulle vara det så antingen skaffar du båda telefonerna så du kan dela med dig av en vettig och påläst åsikt eller så håller du käften.

Det enda "problemet" Android har år 2021 är SafetyNet och att Google lider av Apple Envy där version 9/10/11 alltmer efterapat de mindre bra sidorna hos iOS och med 12 blivit en kopia med "Material You" och "förenklat" gränsnitt. XDA har en hel del att jobba på här men förhoppningsvis kan en vettig ROM få lite bättre ordning på grejerna genom att helt enkelt reversera Googles problematiska lösningar.

Sedan är det inte så att man anpassar sin mobil i "timme efter timme" med Android utan man lägger upp den som man vill ha den. När detta är gjort använder man den helt enkelt.

Främsta anledningen att köpa en iPhone i år är i de fall man bedömer att man behöver SafetyNet-beroende appar (d.v.s inte vågar/vill ta kontroll över sin Androidenhet). Föreligger inte detta behov (d.v.s att man sköter bankärendena via datorn och inte använder fintech-tjänster utan använder sitt kort som vanligt) är en XDA-vänlig Androidenhet ett vettigt val.

Som digital plånbok/fintechenhet är iPhone att rekommendera men har man inte dessa behov är Android utmärkt.

När det gäller scenariot "smartphone-ovana användare" skulle jag i första hand rekommendera en Xiaomi/Redmi-enhet eller liknande som introduktionsmodell. Då är det lämpligt att t.ex använda Big Launcher. Doro har också vettiga modeller riktade till detta segment.

Rent generellt är iPhones främsta styrka just plånbok/fintech vilket också är de områden där SafetyNet är ett stort problem med Android. D.v.s om huvudsyftet är att "digitalisera sin plånbok" med en smartphone jämfört med att använda sin "analoga" variant är iPhone välutvecklad medelst Apple Pay och Secure Enclave samt autentiseringsmetoderna. Det är också i dessa sammanhang (om man begränsar sig till enbart smartphones) som Apples uppdateringsupplägg kommer till sin rätt.

Däremot är Android 12 så pass "iPhoniserat" ifråga om gränsnitt och funktion att man på allvar kan börja fråga sig om inte Google bör vidga vyerna då den mycket kritiska frågeställningen blir denna: "Är det inte rimligt att utgå ifrån att de som vill ha ett operativsystem som ser ut som iOS och fungerar som iOS också köper enheter med detta system?" Det blir definitivt svårt att rekommendera enheter med Android 12, framförallt om SafetyNet-behov föreligger p.g.a Googles policies.

Det räcker nämligen med ett iOS. Världen behöver absolut inte två operativsystem enligt samma koncept ifråga om funktion, design och stil. Apple har ett koncept och Google har under inga förhållanden möjlighet att "out-Apple Apple" genom att försöka kopiera upplägget. Är man ute efter Apples lösningar köper man självfallet en enhet från bolaget ifråga.

Marknaden för "jag vill ha en iPhone fast inte från Apple utan från Google" är knappast det starkaste segment man kan sikta på. Detta då det är lika logiskt som "jag vill ha en Mercedes fast från Volvo" eller "jag vill ha en Fanta fast den skall smaka som Mountain Dew".

Höjden av ironi är när Google lade ner Nexus och gav oss Pixel. Första generationens Pixel närmare bestämt som var en Google iPhone 5 eller kanske en Google iPhone SE (första generationen) och på centen samma pris som Apples original. Än idag har jag inte riktigt förstått varför jag skulle köpa en iPhone av Google när Apple sålde originalet för samma pris och med i princip samma design.

Apple är helt enkelt en bättre leverantör av iPhone som är deras egen produkt än Google.
Citera
2021-07-19, 05:19
Medlem
iSnickerss avatar
iPhone är nice. Men android har på sistone levererat bra telefoner.
Citera
2021-07-19, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Fråga är om man ska välja OP, de har ju blivit uppköpta av OPPO som har nära band till kinesiska staten.

OnePlus har alltid varit ett dottermärke till Oppo bland BBK Electronics varumärkesportfölj vilket även visas av att OnePlus One i praktiken var en modifierad version av Oppo Find 5 (vilket förövrigt var marknadens första smartphone med 1080p-skärm när den kom).

Om man är väldigt oroad över kinesiska enheter kan man ju först börja med att välja bort "made in China" om man skall vara konsekvent även om det blir lite svårt (Apple är t.ex ett av märkena som faller bort då). Är man inte fullt så oroad kan man flasha enheten med en ny ROM.

Det måste påpekas när vi talar spioneri och datainsamling att operatörsbrandade enheter definitivt inte är oskyldiga då det förekommer att dessa bolag lägger in "analysverktyg" (fint skall det vara) i systemen och som har tämligen långtgående rättigheter att kontrollera vad användarna gör. Detta är en viktig anledning till att man helst bör köpa enheter i andra butiker än via operatörerna.

För egen del finner jag den här skräcken inför kinesiska enheter ganska underhållande. Den påminner mig mycket om den hysteri som rådde kring en liten stylus runt 2009 när ett av världens mest briljanta omdöme om en smartphone skrevs och gick ut på: "Nackdelen med Nokia N900 är att det medföljer en stylus eftersom det antyder att man kan behöva använda den ibland".

Till de som är oroade över de kinesiska enheterna måste jag även påminna om Bluesnarfing där man kunde använda en Sony Ericsson T610 m.fl som spionverktyg och avlyssna folk med den tack vare brister i BT-implementeringen. D.v.s är man oroad och bekymrad över en Oppo eller OnePlus kan det vara värt att påminnas om att "problemet" kan finnas långt närmare än så.

Förövrigt tillverkade Oppo bland de bästa BD-spelarna en gång i tiden vilket gjorde att man kunde köpa en "västerländsk" Lexicon och öppna upp den för att finna... en Oppo Inside.
Citera
2021-07-19, 08:22
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Radade precis upp fakta. Har båda lurarna och skriver att båda har fördelar men att iPhone är vida överlägset Android för de som inte har lust att customiza deras mobiltelefon timme efter timme.

Ingen här är fanboi och ingen här har lust att höra ditt lastgamla skitsnack om att någon skulle vara det så antingen skaffar du båda telefonerna så du kan dela med dig av en vettig och påläst åsikt eller så håller du käften.

Jämför fakta istället för subjektivt svammel, en iphone för 5k har sämre prestanda än en xiaomi för 5k
Citera
2021-07-19, 08:59
Medlem
Twizzs avatar
Vad har du för budget? Det som är viktigt för mig med är snabbhet och bra kamera.
Just nu ser det ut som att jag kommer köpa en Xperia 1 iii. Bara vi får klarhet om
det blir strul med uppdateringarna på den.

Samsung har tyvärr inte Snapdragon så den är inte lika bra som den med.
Xiaomi har gjort bra lurar snabba och för en bra budget.
Citera
2021-07-19, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
Vad har du för budget? Det som är viktigt för mig med är snabbhet och bra kamera.
Just nu ser det ut som att jag kommer köpa en Xperia 1 iii. Bara vi får klarhet om
det blir strul med uppdateringarna på den.

Samsung har tyvärr inte Snapdragon så den är inte lika bra som den med.
Xiaomi har gjort bra lurar snabba och för en bra budget.

Enligt uppgifter verkar det som att Sony tänkt erbjuda EN versionsuppdatering till Xperia 1 III vilket är ren katastrof med tanke på att de en gång i tiden uppdaterade Xperia Z från 4.2.2 till 4.3, 4.4.2, 4.4.4, 5.0, 5.0.2 och slutligen 5.1.

Annars håller jag med, framförallt om Xiaomi och Poco (man bör även nämna Redmi när man talar om Xiaomi).
Citera
2021-07-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Jämför fakta istället för subjektivt svammel, en iphone för 5k har sämre prestanda än en xiaomi för 5k

Det enda område jag kan komma på där en iPhone vore ett "bättre" alternativ än Xiaomin för samma pris är om man anser sig behöva SafetyNet p.g.a "digital plånbok". Har man inte det syftet med mobilen är en Xiaomi definitivt att rekommendera.

Däremot bör man överväga att importera sin Xiaomi för bästa bang for the back såvida man inte får ett väldigt bra svenskt erbjudande på en dylik. Som ett exempel kan man få hem en på två dagar från HK med expressfrakt (plus att det finns flera butiker som säljer märket och har EU-lager).
Citera
2021-07-19, 09:14
Medlem
Twizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Enligt uppgifter verkar det som att Sony tänkt erbjuda EN versionsuppdatering till Xperia 1 III vilket är ren katastrof med tanke på att de en gång i tiden uppdaterade Xperia Z från 4.2.2 till 4.3, 4.4.2, 4.4.4, 5.0, 5.0.2 och slutligen 5.1.

Annars håller jag med, framförallt om Xiaomi och Poco (man bör även nämna Redmi när man talar om Xiaomi).

Jag vet helt galet. Har en bokad på Webhallen sen förra måndagen. Men om inte Sony kommer med uppgifter om 3 års uppdatering så får jag fundera på något annat märke. Gillar kameran i 1 iii.

Honor Magic 3 pro verkar vara grym
Citera
2021-07-19, 10:09
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Wall of text...
Personligen tycker jag om dina nördiga utläggningar, fast jag tror inte det var köptipset TS sökte.... och det går långt över huvudet på de flesta.
Öppna en egen tråd med dina tips och funderingar, det skulle vara intressant att följa din klokhet där.

Som det ser ut just nu, skriver de flesta om vad de själva föredrar - TS borde specificera än mer vad han söker, dvs vad han vill betala, vad som är viktigaste egenskaper, vad han kan kompromissa bort, och inte kan osv. för att få tt bättre svar.
Citera
2021-07-20, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Personligen tycker jag om dina nördiga utläggningar, fast jag tror inte det var köptipset TS sökte.... och det går långt över huvudet på de flesta.
Öppna en egen tråd med dina tips och funderingar, det skulle vara intressant att följa din klokhet där.

Som det ser ut just nu, skriver de flesta om vad de själva föredrar - TS borde specificera än mer vad han söker, dvs vad han vill betala, vad som är viktigaste egenskaper, vad han kan kompromissa bort, och inte kan osv. för att få tt bättre svar.

Grejen är att ett genomtänkt mobilval kräver att ett antal parametrar övervägs. Just SafetyNet har blivit en faktor år 2021 och får i praktiken betraktas som en viktig aspekt.

En generell regel jag lärt mig är att om man skall använda sin smartphone till bankärenden och liknande är det mest praktiskt att ha en dedikerad enhet för detta. Behöver man SafetyNet p.g.a dessa funktioner blir det då lämpligt att ha en smartphone dedikerat som "plånbok" samtidigt som man har en annan dito som sin primära enhet.

Det innebär också att man kan välja fritt utan att vara begränsad av SafetyNet och dess "kan inte roota och flasha för då slutar bankappen att funka!".

För min del kan jag enbart konstatera att som plånbok är iPhone utmärkt bra men söker jag en "generell" enhet är en Androidmodell (som tack vare att man plockar bort SafetyNet genom att ha en dedikerad plånboksenhet), alternativt en kompakt PC (GPD Pocket etc) att föredra.

Lite olika upplägg som löser problemet kan vara:

1. iPhone SE som plånbok plus Androidenhet med brett XDA-stöd som huvudenhet.
2. Androidenhet (t.ex Moto G-serien eller en Nokiamodell) som plånbok med SafetyNet intakt och en annan Androidenhet med brett XDA-stöd som huvudenhet.
3. iPhone SE eller Androidenhet som plånbok och en mini-PC ā la GPD Pocket som huvudenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in