2021-07-03, 22:16
Medlem
Helt bisarrt att det enda som skiljer oss är en bro.

Jag kan vara i Danmark om 1.5 timme, men ändå är det som natt och dag jämfört med där jag bor.

För varje nyhet jag hör om Damark hatar jag mitt hemland Sverige lite mer.
Citera
2021-07-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Därför jag anser det verka uddlöst och lite tramsigt. Hur ofta ränner polisen runt på krogen?

Civilbetjente besøger barer/diskoteker, som i for eksempel dette tilfælde:

https://sn.dk/Danmark/Bombetrussel-m...artikel/230643
Citera
2021-07-03, 22:42
Medlem
TrazanSatanssons avatar
Hur länge tar det innan staten börjar inkludera andra förseelser i ”nattlivsförbudet”? Kanske ”värdegrundsbrott” blir en framtida grej att sätta uppstudsiga medborgare i karantän över? Jag måste säga att ett dylikt förslag inte känns helt hundra, det är vissa Kinavibbar över idén.
Citera
2021-07-03, 22:49
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Danmark skall införa nattelivszoner och personer som är dömda för våld eller ingår i våldsnätverk skall förbjudas att besöka restauranger, pubar och delta i tex festivaler. - De kommer inte ens att få befinna sig på gatan i "zonerna". Första gången de bryter mot lagen blir det 10 000 dkr i böter. Andra gången blir det upp till ett års fängelse.

Nåt för Sverige att apa efter? Jag tycker det verkar bra att tex klanmedlemar inte får gå på retauranger eller befinna sig i vissa zoner.

Jag såg att Australien tex inte släpper in folk som är medlemar i kriminella gäng. Medlemar i tex Motorcykelklubbar och klaner har inte en chans i att resa till Australien. De blir inte insläppta helt enkelt. De får vända med första bästa flyg.

Tycker det låter som ett mycket bra initiativ, och säkert något som en kommande M/KD/SD/L-regering kommer att införa även i Sverige.
Citera
2021-07-03, 22:50
Medlem
TrazanSatanssons avatar
Citat:
Jo, men civila lär knappast användas för ett skitbrott som krogrännande.

Jag ser bara inte hur det här ska lyckas generera någonting.
Det är nog inte menat att generera någonting speciellt, det blir dock en extra hållhake som kan användas när någon är pain in the ass men brott inte kan bevisas. Staten skaffar sig helt enkelt fler lagliga metoder för att tukta sin befolkning.
Citera
2021-07-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Hur länge tar det innan staten börjar inkludera andra förseelser i ”nattlivsförbudet”? Kanske ”värdegrundsbrott” blir en framtida grej att sätta uppstudsiga medborgare i karantän över? Jag måste säga att ett dylikt förslag inte känns helt hundra, det är vissa Kinavibbar över idén.

"värdegrundsbrott"...

Ja helt klart.

Det danske samfund har en värdegrund som ikke tillader kriminelle at ødelægge livet for fredelige mennesker - det være sig på barer, kroer, diskoteker eller hvorsomhelst.

Har man ikke samme värdegrund i Sverige.
Citera
2021-07-03, 22:54
Medlem
TrazanSatanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
"värdegrundsbrott"...

Ja helt klart.

Det danske samfund har en värdegrund som ikke tillader kriminelle at ødelægge livet for fredelige mennesker - det være sig på barer, kroer, diskoteker eller hvorsomhelst.

Har man ikke samme värdegrund i Sverige.
I Sverige riskerar du bestraffning om du blänger snett på en muslim eller transa. Så ser vår värdegrund ut. 🌈🦄
Senast redigerad av TrazanSatansson 2021-07-03 kl. 22:57.
Citera
2021-07-03, 22:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Det är inte lagen per se jag ifrågasätter, utan hur den ska kontrolleras och efterlevas. Ska polisen stå utanför varenda hak och känna igen alla tusen kriminella i staden?

Det är mer jobb början. När de åker dit andra gången, så åker de in 1 år. Till slut blir det inget behov kontrollera kriminella på krogarna. De sitter ju inne 1 år. Sedan blir det börja om från början. Men, det kommer lugna ner bråken på krogarna. Kanske man vågar besöka Danmark snart nog.
Citera
2021-07-03, 23:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Civilbetjente besøger barer/diskoteker, som i for eksempel dette tilfælde:

https://sn.dk/Danmark/Bombetrussel-m...artikel/230643

Jo, men letar de efter folk som inte får gå på krogen? De letar väl större fiskar än så?
Citera
2021-07-03, 23:07
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det är mer jobb början. När de åker dit andra gången, så åker de in 1 år. Till slut blir det inget behov kontrollera kriminella på krogarna. De sitter ju inne 1 år. Sedan blir det börja om från början. Men, det kommer lugna ner bråken på krogarna. Kanske man vågar besöka Danmark snart nog.

De kriminella tar aldrig slut.
Citera
2021-07-03, 23:15
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
De kriminella tar aldrig slut.

Om samhället bestämmer sig för vem som har våldskapitalet blir det lugn och ro. Är du 17 år och får 20 års fängelse så är du inte så kaxig längre. Billigare för samhället.
Senast redigerad av Mullret 2021-07-03 kl. 23:30.
Citera
2021-07-03, 23:17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Så hur funkar det? Hur länge varar det? Vad, om det är för alltid, är ett fängelsestraff i så fall? (börjar misstänka att Danmarks rättsäkerhet och kritiken runt det har nån form av tyngd bakom sig).
I Sverige har vi enormt strikta regler för vad staten får eller inte får göra mot dig. Så kommer kräva en del problematiska saker för att få igenom.

Om det är ett del i ett straff så måste det tidsbedömmas - vad händer om säg Kulturmarxist döms för detta felaktigt? Hans fria rörelse är plötsligt satt ur spel - "allmän plats" existerar inte som begrepp osv.

Jag tror det är ett populistiskt slag i luften för den naiva väljarkåren så antar att det var därför dom genomförde det.

Det borde funka i Sverige som blivit mer och mer Europeiskt för varje dag och mer och mer lättlurade med "starka tag populismen" ... många politiker gnuggar nog händer just nu åt hur dom ska fiska röster av plattnackade naiva hemmarunkare.
Ingen aning om hur det funkar i Danmark, men man borde väl, i Sverige, kunna döma folk till exempelvis "två års fängelse följt av tre års nattlivsförbud"?
Man måste dock definiera "nattliv" på lämpligt sätt. Sedan är frågan hur det ska skötas i praktiken, ska polisen kunna gå runt om kolla ID på alla i ett nattlivsområde?

En annan vettig grej som Danmark verkar ha genomfört är en sorts "uppehållsförbud", på vissa tider får man inte uppehålla sig på vissa platser, bara passera. Det gäller dock alla, inte bara kriminella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in