2021-07-03, 23:25
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det är inte lagen per se jag ifrågasätter, utan hur den ska kontrolleras och efterlevas. Ska polisen stå utanför varenda hak och känna igen alla tusen kriminella i staden?
Ingen aning om hur danskarna tänkt, men så länge Koben-Preben sitter och njuter av en lille en i lugn och ro så spelar det inte så stor roll om han lyckas komma undan. Börjar han däremot bli full och odräglig (hur man nu märker det på en dansk???) så lär politiet upptäcka att det ska delas ut böter.
Citera
2021-07-03, 23:26
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Så hur funkar det? Hur länge varar det? Vad, om det är för alltid, är ett fängelsestraff i så fall? (börjar misstänka att Danmarks rättsäkerhet och kritiken runt det har nån form av tyngd bakom sig).
I Sverige har vi enormt strikta regler för vad staten får eller inte får göra mot dig. Så kommer kräva en del problematiska saker för att få igenom.

Om det är ett del i ett straff så måste det tidsbedömmas - vad händer om säg Kulturmarxist döms för detta felaktigt? Hans fria rörelse är plötsligt satt ur spel - "allmän plats" existerar inte som begrepp osv.

Jag tror det är ett populistiskt slag i luften för den naiva väljarkåren så antar att det var därför dom genomförde det.

Det borde funka i Sverige som blivit mer och mer Europeiskt för varje dag och mer och mer lättlurade med "starka tag populismen" ... många politiker gnuggar nog händer just nu åt hur dom ska fiska röster av plattnackade naiva hemmarunkare.
Japp.

1. Bura in kriminella som begår grova brott på lång tid, oavsett ålder.
2. Låt dem komma ut först när de skaffat sig fullgod utbildning av värde i samhället (i minsta fall fullgjort gymnasium med goda svenskakunskaper samt efterföljande yrkesutbildning) och har möjlighet till jobb.
3. För tid i anstalt som förlängs p.g.a ofärdiga studier beläggs intagen med lån i nivå med CSN för varje t ermin, vilket ska återbetalas.

Jag är medveten om att detta kan liknas vid livstidsstraff för de som väljer att skita i allt. För den som ligger på övertid (efter avtjänat straff) och är av utländsk härkomst kan man därför tänka sig en överenskommelse. Säg upp ditt svenska medborgarskap och ordna pass från ursprungsland/hemland, så blir du omedelbart frisläppt i ditt hemland (och belagd med inreseförbud i Sverige).
Citera
2021-07-03, 23:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Om samhället bestämmer sig för vem som har våldskapitalet blir det lugn och ro. Är du 17 år och får 20 års fängelse så är du inte så kaxig längre. Billigare för samhället.

Men nu handlar det inte om några 17 år.
Citera
2021-07-03, 23:36
Danmark är verkligen ett föredöme.
Tror fan jag flyttar dit snart. Dom pratar lite konstigt men det blir man ju van vid.

Jag tycker deras ide är jävligt bra.
Citera
2021-07-03, 23:38
Citat:
Det är inte lagen per se jag ifrågasätter, utan hur den ska kontrolleras och efterlevas. Ska polisen stå utanför varenda hak och känna igen alla tusen kriminella i staden?

Man kan ju bränna inn ett märke i pannan på dom.
Eller operera in någon sort mojäng som piper och tjuter om dom är i fel zon.

Finns många möjligheter
Citera
2021-07-03, 23:41
Medlem
Helt fantastiskt och att det är danskarnas S som gör detta säger väl allt om Sveriges S. Röstar du på det är du ta mig fan dum i huvudet.
Citera
2021-07-03, 23:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Man kan ju bränna inn ett märke i pannan på dom.
Eller operera in någon sort mojäng som piper och tjuter om dom är i fel zon.

Finns många möjligheter

Haha jo. Att tvångsoperera in ett chip känns väldigt i fas med mänskliga rättigheter och så. Då vore det nog vettigare att bara deportera alla.
Citera
2021-07-03, 23:47
Medlem
Gavins-Friends avatar
Danmark är Nordens (och till viss del Europas) lysande stjärna på himlen.

HATAR när vi Stockholmare hetsar om "Skåne till Danmark" och säger att skånska är danska osv. Danmark är för fan motsatsen på alla sätt till äckel-Skåne (ffa Malmö)

Är som att *här är öresundsbron, vilka är sämst?* och danskarna skrattar åt oss och tar tag i problemen.

All cred till danskarna. Hoppas de vinner EM nu också!
Citera
2021-07-03, 23:50
Citat:
Haha jo. Att tvångsoperera in ett chip känns väldigt i fas med mänskliga rättigheter och så. Då vore det nog vettigare att bara deportera alla.

Vi har ju redan fotboja

Och våldtäktsmän och kukhuvuden har förvrukat sina rättigheter
Citera
2021-07-03, 23:57
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Nej eftersom vinsten med en sådan lag inte står i proportion till nyttan, och för att folk inte har rätt att tycka obefogade saker.
Efter avtjänat straff så ska man vara fri, kunna gå vidare i livet och leva normalt.

Jag undrar om att förbjuda restaurangbesök och att dela upp människor och städer i olika zoner är lagligt.
Däremot bör alla kriminella västar, motorcyklar och symboler (hot) förbjudas på allmän plats.

Känns verkligen inte lagligt nej, och en extremt oroande utveckling om det skulle bli verklighet.
Om man hade sådana regler vid t.ex. villkorliga frigivningar under en period hade jag kanske kunnat köpa det, inte rakt av, men ändå ha bättre förståelse. Däremot inte alls när man avtjänat sitt straff. Då ska man vara en fri människa som vem annan som helst.
Citera
2021-07-03, 23:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Vi har ju redan fotboja

Och våldtäktsmän och kukhuvuden har förvrukat sina rättigheter

Jo men vore bättre och troligtvis billigare om man bara deportera mera.
Citera
2021-07-03, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Börjar likna Kina mer och mer med "social points" och detta tycker man är bra?

Jo jo, vissa kan ju må bra av det då andra får det sämre, lek fläckfria tills det smäller och när är där själva.

Börjar likna Tyskland det här..

Inte få gå på resturang som dömd? eh ok, vad är vitsen med att dömmas och avtjäna straff om personen då ej är rehabiliterad..

Tycker det är riktigt bra men dömd bör inte räcka.

Verksam i gängmiljö, ja då är det bara köra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in