2021-11-07, 22:06
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nye FIS-bossen Johan Eliasch har tydligen velat se att VM (åtminstone alpina, men förmodar längd också) skulle arrangeras varje år likt skidskytte-VM. Lyckligtvis har det blivit nej på det. Eliasch vill därför istället få till "FIS Games" vart fjärde år (dvs. det år som nu är mästerskapsfritt) som ska vara ett gemensamt mästerskap för alla FIS-sporter. Verkar vara tidigt på idé-stadiet än så länge så det återstår väl att se om det blir något av det heller.

Om FIS Games blir verklighet lär det alltså inte likna sommarsporternas World Games, där en stor del av programmet består av lite mindre/udda sporter som inte finns med på OS-programmet.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Games_sports

Fast Winter X Games inkluderar ju många av de mindre vintersporterna oavsett.

https://en.wikipedia.org/wiki/Winter_X_Games_XXIV
Senast redigerad av Stefan4 2021-11-07 kl. 22:13.
Citera
2021-11-08, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nye FIS-bossen Johan Eliasch har tydligen velat se att VM (åtminstone alpina, men förmodar längd också) skulle arrangeras varje år likt skidskytte-VM. Lyckligtvis har det blivit nej på det. Eliasch vill därför istället få till "FIS Games" vart fjärde år (dvs. det år som nu är mästerskapsfritt) som ska vara ett gemensamt mästerskap för alla FIS-sporter. Verkar vara tidigt på idé-stadiet än så länge så det återstår väl att se om det blir något av det heller.

https://skiactu.ch/les-championnats-du-monde-bientot-annualises/ (Eng: google translate)
https://skiactu.ch/pas-de-mondiaux-annuels-mais-des-fis-games/ (Eng: google translate)

(ett par veckor gamla nyheter men kan inte minnas att jag sett något om det i tråden eller svensk media).
Vågar man hoppas på FIS Classic Games med endast intervallstart och 30 km tillbaka på programmet, inga skidbyten och rikiga slingor som är längre än 5 km? Knappast men man kan ju drömma iallafall och en gång vart fjärde år borde de allt färre tittarna i Centraleuropa orka med några lopp med intervallstart.
Citera
2021-11-08, 06:50
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Vågar man hoppas på FIS Classic Games med endast intervallstart och 30 km tillbaka på programmet, inga skidbyten och rikiga slingor som är längre än 5 km? Knappast men man kan ju drömma iallafall och en gång vart fjärde år borde de allt färre tittarna i Centraleuropa orka med några lopp med intervallstart.
Snarare kommer de ta chansen att hitta på nya grenar. Nye FIS-chefen är en skojare. Vd och ägare för HEAD och nominerad av ”skidnationen” Storbritannien. Minns inte resultatet i omröstningen men skidnationerna hade riktiga kandidater men alla medlemmar har lika många röster…
Citera
2021-11-08, 06:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Om man skall köra med alla skidgrenar på samma ställe och det skall vara seriöst så lycka till att försöka hitta en arrangör.
Citera
2021-11-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Du ska nog tänka tvärtom om du inte ska bli besviken. 100 % masstart, 100 % fristil, korta tighta banor gärna med gupp och hopp som kan bjuda på action och som man tror kan attrahera yngre TV-publik...

Själv ser jag nog helst att det inte blir något av detta alls. I bästa fall blir det bara en kopia på VM fast med annat namn och lägre status. I värsta fall blir det en massa nya konstiga tävlingar i desperat försök att locka yngre TV-publik. Jag tar hellre en större tour till då mästerskapsfria säsonger. Då kan man tillåta sig experimentera lite med distanser och upplägg också om man nu vill det, som man gjorde i Ski Tour 2020.
Citera
2021-11-08, 12:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Östberg tillbaka och klar för att få åka världscupen.
Citera
2021-11-08, 16:49
Medlem
Neofytens avatar
Äntligen! Välkommen tillbaka Flugan!
Citera
2021-11-08, 17:42
Medlem
BraidsMammas avatar
Kul för henne (och svårt att beklaga) men rent objektivt är det riktigt dåliga nyheter för drömmen om stafettguldet.
Citera
2021-11-08, 17:49
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Kul för henne (och svårt att beklaga) men rent objektivt är det riktigt dåliga nyheter för drömmen om stafettguldet.
Men stafettguld smakar trots allt godast om tas med egen prestation än via motståndarnas olycka. Jämför Sotji med Seefeld.
Citera
2021-11-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma

Kanske. Jag vill se henne prestera innan jag blir vettskrämd iaf. Tror inte det bara är att kliva på där hon klev av. Men visst, potentiellt dåliga nyheter vad gäller den saken. Det har ju varit kanonrapporter på Weng också. Och normal utveckling på Fossesholm så börjar det se riktigt tufft ut. Men vi är också bra.
Citera
2021-11-08, 18:08
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Kanske. Jag vill se henne prestera innan jag blir vettskrämd iaf. Tror inte det bara är att kliva på där hon klev av. Men visst, potentiellt dåliga nyheter vad gäller den saken. Det har ju varit kanonrapporter på Weng också. Och normal utveckling på Fossesholm så börjar det se riktigt tufft ut. Men vi är också bra.

I princip tror jag hon kan det, sedan kan konkurrenterna blivit starkare förstås. Största dilemmat är väl ev spelstopp (körförbud) under säsongen eller möjligen motivationen?
Citera
2021-11-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
I princip tror jag hon kan det, sedan kan konkurrenterna blivit starkare förstås. Största dilemmat är väl ev spelstopp (körförbud) under säsongen eller möjligen motivationen?

Underförstått, kliva på där hon klev av i hierarkien. Det kan ske, men jag vill se det först. Facit får vi sen. Kul oavsett att hon är tillbaka, tycker jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in