2021-10-25, 14:46
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Frida och Maja väljer att avstå sista höjdlägret p.g.a. personlig preferens.

Blir svårt att bli bäst i världen med den attityden.
Citera
2021-10-25, 14:48
Medlem
Ryssarna ska ladda i Finland framöver har jag förstått. Är väl iofs flitiga höghöjdsbesökare annars. Kanske tar dom resan över gränsen till Gällivare också?

Kommer bli en extra krydda till första helgerna när många länder slåss om OS-platser. I svensk damsprint samt rysk och norsk herrsida i största allmänhet gäller förstås också att göra det så bra i nationella tävlingarna att man tar plats i VC-laget till att börja med.
Citera
2021-10-25, 16:46
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Calle förkyld, ja. Otur.

Han körde väl på lite fört hårt på några av sina "lugnare" träningspass antar jag. Immunförsvaret försvagas ju om kroppen inte får en tillräcklig vila och återhämtning mellan passen.

Men sånt ser väl Calle tyvärr som just "otur".
Citera
2021-10-25, 17:10
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Han körde väl på lite fört hårt på några av sina "lugnare" träningspass antar jag. Immunförsvaret försvagas ju om kroppen inte får en tillräcklig vila och återhämtning mellan passen.

Men sånt ser väl Calle tyvärr som just "otur".
Ja, eller så har han festat med massa ungdomar som han vanligen gör.
Citera
2021-10-25, 17:11
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Frida har väl klarat hög höjd bra tidigare (nåja) så henne är jag inte orolig för. Mer viktigt att Jonna och Ebba kan vara med på hela detta läger.
Visst var det Jonna, Ebba och Emma Ribom som minimerade vistelsen på hög höjd i inledningen av touren ifjol? Dvs det är de tre som haft svårast för höghöjdsanpassn8ngen och alltså behöver mest acklimatisering inför OS. Eller minns jag fel vilka tre det var?
Citera
2021-10-25, 18:24
Medlem
Nu går jag rätt på minnet men var det inte hela svenska truppen som bodde på lågland och åkte upp för tävlingarna? Man var "tvungen" att göra så för att man inte ville byta hotell och träffa mer människor än nödvändigt. Vilket då slog olika hårt på olika åkare.
Citera
2021-10-25, 18:41
Medlem
Neofytens avatar
Ja det blev ett "Vi fick inte åka ner tidigare för att hinna höghöjdsacklimatisera oss"-TdS...
Citera
2021-10-25, 18:48
Medlem
rainbowias avatar
Ju mer jag tänker på det. ju mer tror jag SOK kör 7d + 7h. Kanske intalar mig detta för att man inte ska bli besviken när någon välförtjänt OS-resenär får stanna hemma. Damerna håller en ohygglig klass vilket kan motivera att i princip vem som helst av de 7 kan köra vad som helst, alltså fylla 4 i vart lopp. Det är månne mer chans (risk) att herrarna oförtjänt får 8 platser? Speciellt om ett par uppstickare (tänk lillebror Andersson el liknande) är och nosar på en topp-20 i världscupen.
Citera
2021-10-25, 19:43
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ju mer jag tänker på det. ju mer tror jag SOK kör 7d + 7h. Kanske intalar mig detta för att man inte ska bli besviken när någon välförtjänt OS-resenär får stanna hemma. Damerna håller en ohygglig klass vilket kan motivera att i princip vem som helst av de 7 kan köra vad som helst, alltså fylla 4 i vart lopp. Det är månne mer chans (risk) att herrarna oförtjänt får 8 platser? Speciellt om ett par uppstickare (tänk lillebror Andersson el liknande) är och nosar på en topp-20 i världscupen.

Detta låter inte alls sannolikt. Det är klart att det kan hända men det finns ju inget som helst egenvärde i att inte skicka fullt lag. Visst kan en (eller flera) av de åtta skickas som uttalad reserv men inte sjutton tar man risken att (vid skada/sjukdom) tvingas sätta in en undermålig åkare på en distans om det kan finnas en bättre att tillgå. Vinsten med att skicka sju istället för åtta åkare måste anses försumbar.
Citera
2021-10-25, 19:53
Medlem
FNLSs avatar
Det måste ju finnas en handfull damer som kan gå på framtida kriteriet om man inte hittar åtta topp åtta åkare
Citera
2021-10-25, 20:16
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Detta låter inte alls sannolikt. Det är klart att det kan hända men det finns ju inget som helst egenvärde i att inte skicka fullt lag. Visst kan en (eller flera) av de åtta skickas som uttalad reserv men inte sjutton tar man risken att (vid skada/sjukdom) tvingas sätta in en undermålig åkare på en distans om det kan finnas en bättre att tillgå. Vinsten med att skicka sju istället för åtta åkare måste anses försumbar.

Jag tänker på SOKs vilja att hålla nere deltagarna generellt (det är vinsten) och inte vad som är rimligt med våra nyktra ögon.

Lite min poäng var att det inte finns undermåliga åkare i svenska damlaget. Det är knappast Ebba, Frida el Jonna som ska stanna hemma dessutom.
Citera
2021-10-25, 20:51
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Jag tänker på SOKs vilja att hålla nere deltagarna generellt (det är vinsten) och inte vad som är rimligt med våra nyktra ögon.

Lite min poäng var att det inte finns undermåliga åkare i svenska damlaget. Det är knappast Ebba, Frida el Jonna som ska stanna hemma dessutom.
SOK brukar väl snarare vilja tillämpa sina kriterier. Och som sagt 5 herrsprinters i Sotji så går nog att ta ut en femte sprinter som sedan kanske får åka Skiathlon.

Ser man till 2018 var det alltså Jönsson och Wiken som nobbades och man kan ändå argumentera för att det var rimligt.
Senast redigerad av Surgubben-Jan 2021-10-25 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in