2021-10-20, 07:29
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Var det någon plats Anna skulle haft så var det ju möjligen Linns.)
Snarare Hagströms som hon faktiskt hade 4-1 på och det hade varit 5-0 om det inte varit för Jasmi Joensuu.
Citera
2021-10-20, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Vill man till OS kan det väl för övrigt vara smart att hålla lite låg profil så man överhuvudtaget får köra någon världscuptävling och inte ställs åt sidan till förmån för mindre gnälliga åkare.

Jag skulle bli mycket förvånad om Dyvik inte får köra i världscupen. Jag tycker att de sex damer som ska åka sprint för Sverige i Ruka är ganska själskrivna nästan oavsett hur det går i premiären. 4 A-lagsåkare som prioriteras (Jonna, Maja, Johanna och Emma) och sedan Moa Lundgren och Anna Dyvik. Svahn lär ju inte finnas med i truppen. Det är väl endast Lindström och Hansson som möjligtvis skulle kunna konkurrera om en plats men de ligger fortfarande långt efter de nämnda 6 sprintåkarna.

Att landslagsledningen inte skulle ta ut Dyvik om hon är kvalificerad tror jag inte alls på. Däremot kommer det säkert att vara till nackdel för Dyvik vid en OS-uttagning att hon inte har deltagit i något träningsläger på hög höjd.
Citera
2021-10-20, 09:04
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Jag skulle bli mycket förvånad om Dyvik inte får köra i världscupen. Jag tycker att de sex damer som ska åka sprint för Sverige i Ruka är ganska själskrivna nästan oavsett hur det går i premiären. 4 A-lagsåkare som prioriteras (Jonna, Maja, Johanna och Emma) och sedan Moa Lundgren och Anna Dyvik. Svahn lär ju inte finnas med i truppen. Det är väl endast Lindström och Hansson som möjligtvis skulle kunna konkurrera om en plats men de ligger fortfarande långt efter de nämnda 6 sprintåkarna.

Att landslagsledningen inte skulle ta ut Dyvik om hon är kvalificerad tror jag inte alls på. Däremot kommer det säkert att vara till nackdel för Dyvik vid en OS-uttagning att hon inte har deltagit i något träningsläger på hög höjd.

Maja, Emma, Moa L, Jonna, Johanna och Anna känns bokat till Rukasprinten om inget konstigt händer.

Distansloppen torde gås av Frida, Ebba, Charlotte, Emma. Men vilka fler?
Citera
2021-10-20, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Maja, Emma, Moa L, Jonna, Johanna och Anna känns bokat till Rukasprinten om inget konstigt händer.

Skulle inte Modig och Rönnlund kunna tänkas få chansen? Moa Lundgren och Maja känns väl annars starkast på distans av de övriga sprinttjejerna om man vill hålla nere truppen, alternativt Jonna kanske.
Citera
2021-10-20, 09:40
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt

Skulle gissa att de som åkte VM i vinter får åka oavsett resultat i Gällivare. Men att övriga platser är öppna.
Citera
2021-10-20, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Kan hålla med om att Dyvik just nu osar bitterhet över petningen från VM. Om nu landslagets upplägg är så kasst varför tog hon inte rygg på Lovisa Modig när hon lämnade för några år sedan och var öppet kritisk mot upplägget, något som väl dessutom ordnats nu med hennes comeback i Team Bauhaus. Vill man till OS kan det väl för övrigt vara smart att hålla lite låg profil så man överhuvudtaget får köra någon världscuptävling och inte ställs åt sidan till förmån för mindre gnälliga åkare.

Tror hon bara har svårt att förhålla sig till den nya verkligheten där hon inte längre är det stora sprinthoppet efter Stina utan snarare en utfyllnadspjäs i laget.
Man ska väl inte behöva hålla inne med sina åsikter av rädsla för att inte bli uttagen till tävlingar? Då är det ju nåt som är fel.
Citera
2021-10-20, 09:44
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Hon ska tydligen finnas på tinder, så hon är nog inte förälskad i någon(än...). Ordet på stan, världen är liten osv.

Kan bekräfta att hon fanns på Tinder för ca 1 vecka sedan.
Citera
2021-10-20, 09:48
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Man ska väl inte behöva hålla inne med sina åsikter av rädsla för att inte bli uttagen till tävlingar? Då är det ju nåt som är fel.
Var nog tyvärr fallet förut, men upplever att det blivit lite bättre med uttagningar sedan Byström kom in.

Däremot var det ju konstiga uttagningar till JVM
Citera
2021-10-20, 09:50
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Snarare Hagströms som hon faktiskt hade 4-1 på och det hade varit 5-0 om det inte varit för Jasmi Joensuu.
Sant, jag tyckte det var 50/50 mellan dem, eller snarare lite fördel för Anna.
Men med facit i hand så är ju frågan varför man inte hade med Dyvik som reserv på plats eftersom Linns status bevisligen var väldigt osäker (och Anna borde varit före Emma).
Men det förändrar inte det konstiga i att hon kritiserade uttagningen av Kalla.

Jag tycker annars att Anna är underskattad som åkare men tycker hennes uttalanden ibland är märkliga och kan tänka mig att skälet till att hon inte blev fjärde sprinter var att Hagström är bättre för gruppen.
Att det blir Jonna, Maja, Johanna, Emma, Anna och Moa L i sprinten i Ruka är troligt - men Moa H och LL borde med riktigt bra insats i Gällivare kunna slå sig in i laget.

Blir för övrigt intressant att se vilken nivå Moa L håller i sprint respektive distans. Inte omöjligt hon ställs över i sprinten till förmån för nån av de yngre för att Moa istället får köra distansloppen.
Citera
2021-10-20, 10:00
Avslutad
Citat:
Hur kommer det sig att så många (främst damer) är så dåliga utför? Jag kan förstå att distansåkarna inte har fokus på det, men i sprint är ju tekniken utför väldigt avgörande, inte minst inför en stakspurt som i VM.

De är egentligen inte så dåliga, de har mest fokus på att fälla andra svenskor bara.
Citera
2021-10-20, 10:07
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Sant, jag tyckte det var 50/50 mellan dem, eller snarare lite fördel för Anna.
Men med facit i hand så är ju frågan varför man inte hade med Dyvik som reserv på plats eftersom Linns status bevisligen var väldigt osäker (och Anna borde varit före Emma)..
Kan nog tänka mig att de rankade Ribom före Dyvik då hon hade bättre resultat i VC. Att Hagström fick VM-platsen var också bra till slut då hon hade en fin trend och det blev väldigt löst på VM vilket passade henne bra.

Citat:
Men det förändrar inte det konstiga i att hon kritiserade uttagningen av Kalla

Jag tycker annars att Anna är underskattad som åkare men tycker hennes uttalanden ibland är märkliga och kan tänka mig att skälet till att hon inte blev fjärde sprinter var att Hagström är bättre för gruppen.
Att hon kritiserade Kalla tror jag berodde på att hon är missnöjd med Ingesson/Thomson och att de uppenbart favoriserat henne. Plus en besvikelse såklart som hon naturligtvis inte ville rikta mot Hagström då de är vänner.

Tvivlar på att Dyviks uteblivna uttagning berodde på svårigheter med gruppen, upplever att hon kommer överens bra med åkarna (speciellt de som inte tävlar för Piteå). Ledarna har säkert svårt för henne. Men tror man faktiskt gått på resultat här. De tävlingar hon slog Hagström var inte uttagningsgrundande. Hade det blivit en finalplats i Falun, vilket det blivit om inte Joensuu hindrat henne (inte oschysst) hade det däremot blivit intressant.

Citat:
Blir för övrigt intressant att se vilken nivå Moa L håller i sprint respektive distans. Inte omöjligt hon ställs över i sprinten till förmån för nån av de yngre för att Moa istället får köra distansloppen.
Känns som att sprintbanan i Ruka passar henne, har väl nästan sina bästa resultat i klassisk sprint därifrån. Men är nog lättare att ta en plats i laget på distans. Som sagt väldigt spännande att se hennes status i Gällivare. Är ju potentiell stafettåkare i OS om hon kommer tillbaka till nivån från 19/20 och hittar formen till OS. Är väl en av få svenskor som är bättre i skejt på distans.
Citera
2021-10-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan

Nu var det väl så att resultat i världscupen räknas mycket högre än resultat i nationella tävlingar och att åkarna fick besked före sprinten i Falun att resultatet där i princip skulle vara avgörande för vilken av Hagström, Dyvik och Falk som skulle ta den sista platsen i VM-laget (Ribom var redan klar som distansåkare). Vi får väl se om detta kommer att framgå av SVT:s dokumentär när avsnittet om världscupen i Falun kommer. Dyvik var i alla fall klar över att hon inte skulle bli uttagen efter att hon missade finalen i Falun. Sen kan man tycka synd om Dyvik eftersom det bara skiljde någon tiondel mellan henne och Johanna för en finalplats. Johannas andraplats i sprinten i Ulricehamn och Dyviks svaga insats där var nog spiken i kistan för Dyvik.

Nej, uttagningen till VM var rätt given tycker jag. Visst var det trist för Dyvik att inte bli uttagen men med 5 andra sprintåkare i truppen fanns det helt enkelt ingen plats för en sjätte sprintåkare. Vad skulle hon ha gjort i Oberstdorf? Städat rummen eller berättat roliga historier för de övriga?

Jag gillar Dyvik och tror att hon har en chans att ta en plats i OS-laget men det är mycket som då måste gå hennes väg b.a. att Linn Svahn inte kommer tillbaks i gammal form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in