2022-05-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Tänk dig själv att träna, kanske åttahundra timmar per år för att försöka slå dig in i A-laget och att samtidigt jobba för att kunna betala hyra, mat, resor till tävlingar osv. Det blir rätt tufft. Om landslaget vill kunna fylla på underifrån måste dom nog faktiskt jobba på att få fler sponsorer för att kunna stötta med mer än 2500:- i månaden.

Hade det funnits sponsorer som hade velat göra det så hade mer ersättning redan varit på plats, men problemet är ju att det uppenbarligen inte finns. Så var någonstans i verksamheten tycker du man bör spara in för att kunna ge en högre lön? Pengarna kommer inte trilla ner från himmelen utan man måste alltid ta någonstans ifrån.
Citera
2022-05-30, 21:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Tänk dig själv att träna, kanske åttahundra timmar per år för att försöka slå dig in i A-laget och att samtidigt jobba för att kunna betala hyra, mat, resor till tävlingar osv. Det blir rätt tufft. Om landslaget vill kunna fylla på underifrån måste dom nog faktiskt jobba på att få fler sponsorer för att kunna stötta med mer än 2500:- i månaden.

Som sagt, finns ingen annan individuell idrott i Sverige där de aktiva i B-landslaget har det så bra som inom längdsporten.

Men vad skall de skära ned på i dagsläget för att kunna ge större träningsbidrag till de aktiva i Team Bauhaus? Jag tror nog man jobbar för att få fler sponsorer men det är nog inte så enkelt. Och det blir knappast enklare när Maja och Frida ställer sig utanför landslaget.
Citera
2022-05-30, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Vill minnas att man inför förra (eller förförra?) säsongen skulle göra träningen på lägren lite mer flexibel. Oklart om Maja och Frida inte tyckte det var tillräckligt.

Dock förståeligt, ur båda parters perspektiv, att man går skilda vägar om det inte längre handlar om att anpassa träningen på lägren, utan om deltagande på läger överhuvudtaget. Det blir ju ingen mening för någon att de ska vara med i landslaget under träningssäsongen om de inte inte avser delta på landslagslägren, som är kärnan i landslagsverksamheten.

Det lär väl framkomma lite mer detaljer om hur upplägget ska se ut. Vet inte om det är tänkt att Frida och Maja ska köra ihop eller om det i högre grad handlar om separata satsningar.

Hade det varit där skon klämde hade dom redan annonserat ut detta. Det är uppenbart att det är ekonomiska aspekter och anledningen till att dom går ut med det nu är troligen på grund av att avtalet nu är (verkar vara) klart.
Citera
2022-05-30, 21:37
Medlem
katws avatar
Varför hoppade Vattenfall av som huvudsponsor egentligen? Visst, de hade varit huvudsponsor sedan 1994 men att gå från det till "Smart Energy Partner" känns lite diffust.
Citera
2022-05-30, 21:41
Medlem
Apropå hänt i veckan diskussioner och killgissningar. Min gissning är att Frida och Maja inte är helt "kompatibla" med övriga laget. Kravet på att alla ska vara med på lägren verkar varit det som Frida stört sig på mest.
Citera
2022-05-30, 21:42
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tror nog man jobbar för att få fler sponsorer men det är nog inte så enkelt. Och det blir knappast enklare när Maja och Frida ställer sig utanför landslaget.

Blev det enklare när Kalla ställde sig utanför landslaget? Under en tid då hon var den största stjärnan?

Det är till syvende och sist en individuell idrott.
Citera
2022-05-30, 21:45
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia i mars 2017
En parantes i diskussionen.

När det gäller ledarskap så brukar det vara en bra strategi och tankesätt att ha målet och visionen att plocka fram varje individs bästa. Som vi alla vet är vi alla olika och där har faktiskt Rydan en poäng när hon säger att "alla är inte stöpta i samma form". Alltså, alla sätt är bra utom de dåliga och det som är rätt för en individ kan vara förödande för en annan och vice versa.

Och där funderar jag om inte landslagstänket på sikt blir något annat i framtiden. Mera personliga upplägg. Mera personliga tränare. Mera individuellt tänk.

Nu finns det relativt sett, pengar i förbundet och frågan är om inte dessa (mer än idag) skall gå till åkarna själva istället för kollektiva "samlingar"?

Ibland är stigarna krokiga

Edit. Spårbyte in på annan slinga
Senast redigerad av rainbowia 2022-05-30 kl. 21:54.
Citera
2022-05-30, 21:45
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amak
Apropå hänt i veckan diskussioner och killgissningar. Min gissning är att Frida och Maja inte är helt "kompatibla" med övriga laget. Kravet på att alla ska vara med på lägren verkar varit det som Frida stört sig på mest.

Lägg till Linn Svahn i ekvationen. Det är nog lite Maja, Frida, Linn vs Piteågänget i landslagssammanhang (om vi pratar om de största namnen)
Citera
2022-05-30, 21:50
Medlem
Malacodas avatar
Så Frida vill istället göra en satsning med sin morsa och sin tränare från Sollefteå. Det här kommer inte sluta bra.
Citera
2022-05-30, 21:50
Medlem
Efter att ha läst Lars Öberg uttalande så förstår jag att de hoppar av, tror inte att det handlar om sponsorpengar. Verkar som om han inte fattar att längdåkning är en individuell sport. De borde fokusera på att försöka var en resurs som kan hjälpa åkarna, inte tvinga dem att åka på läger som stör deras träningsupplägg.
Citera
2022-05-30, 21:52
Medlem
Dom får göra som Nils Van der pol träna på sitt egna sätt.
Citera
2022-05-30, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanHunters
Efter att ha läst Lars Öberg uttalande så förstår jag att de hoppar av, tror inte att det handlar om sponsorpengar. Verkar som om han inte fattar att längdåkning är en individuell sport. De borde fokusera på att försöka var en resurs som kan hjälpa åkarna, inte tvinga dem att åka på läger som stör deras träningsupplägg.
Här uttalar sig Frida och Maja. Talar de sanning finner jag inga ord för hur förbundet skött det här.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/forsta-orden-ett-tufft-beslut-att-ta/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in