2022-05-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Så Frida vill istället göra en satsning med sin morsa och sin tränare från Sollefteå. Det här kommer inte sluta bra.
De flesta av Fridas problem har väl uppkommit när hon varit med landslaget?
Citera
2022-05-30, 21:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Blev det enklare när Kalla ställde sig utanför landslaget? Under en tid då hon var den största stjärnan?

Det är till syvende och sist en individuell idrott.

Vet inte vad Kalla har med situationen nu att göra och med frågan om att de aktiva i Team Bauhaus borde få större träningsbidrag.
Citera
2022-05-30, 22:00
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Det lär väl framkomma lite mer detaljer om hur upplägget ska se ut. Vet inte om det är tänkt att Frida och Maja ska köra ihop eller om det i högre grad handlar om separata satsningar.

----

Citat:
Kommer du och Maja ha egna läger?

– Det är inget vi har planerat än. Det är inte grunden till att vi tar det här beslutet. Men om det finns möjlighet att dra nytta av varandra kanske vi gör det.
Citera
2022-05-30, 22:03
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Här uttalar sig Frida och Maja. Talar de sanning finner jag inga ord för hur förbundet skött det här.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/forsta-orden-ett-tufft-beslut-att-ta/

Jag ser inget anmärkningsvärt i det som sägs i artikeln. Och att de skulle vilja ha fler dagar hemma förstår jag inte riktigt, så många dagar är man inte på läger under försäsongen.
Citera
2022-05-30, 22:03
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Vet inte vad Kalla har med situationen nu att göra och med frågan om att de aktiva i Team Bauhaus borde få större träningsbidrag.

I sammanhanget att locka sponsorer till förbundet när stora namn gör egna satsningar (vilket Kalla också gjorde).
Citera
2022-05-30, 22:07
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
I sammanhanget att locka sponsorer till förbundet när stora namn gör egna satsningar (vilket Kalla också gjorde).

Jag skrev att det inte blir enklare att få fler sponsorer nu när Frida och Maja hoppar av. Jag har inte sagt något om Kalla och hur det påverkade landslaget när hon hoppade av.
Citera
2022-05-30, 22:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Jag skrev att det inte blir enklare att få fler sponsorer nu när Frida och Maja hoppar av. Jag har inte sagt något om Kalla och hur det påverkade landslaget när hon hoppade av.

Jag vet inte om du avsiktligt missförstår. Det var jag som drog jämförelsen med Kalla, som hoppade av under en tid då hon var det största affischnamnet. Nu har vi betydligt fler som slåss om den just den titeln. Sponsoravtalen är ju redan skriva inför kommande säsong i vilket fall. Maja, Frida och Linn kanske dessutom är tillbaka igen till 2023-24. Däremot vore det givetvis inte fel med en stark huvudsponsor, i klass med Vattenfall eller liknande.
Citera
2022-05-30, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Här uttalar sig Frida och Maja. Talar de sanning finner jag inga ord för hur förbundet skött det här.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/forsta-orden-ett-tufft-beslut-att-ta/

Stämmer det de säger är jag beredd att ändra uppfattning. Maja Dahlqvist säger uttryckligen att det inte alls handlar om kontraktet.
Huruvida det skulle bättre för dom på egen hand är jag dock osäker på, ingen av de två lyckades ju toppa formen på OS speciellt bra och då hade de väl stått över något läger som övriga deltog på har jag för mig, men självklart ska de för göra så om det verkligen vill, utan att bli sparkade från laget.
Senast redigerad av abbe446 2022-05-30 kl. 22:25.
Citera
2022-05-30, 22:17
Medlem
Citat:
Som sagt, finns ingen annan individuell idrott i Sverige där de aktiva i B-landslaget har det så bra som inom längdsporten.

Men vad skall de skära ned på i dagsläget för att kunna ge större träningsbidrag till de aktiva i Team Bauhaus? Jag tror nog man jobbar för att få fler sponsorer men det är nog inte så enkelt. Och det blir knappast enklare när Maja och Frida ställer sig utanför landslaget.

Längdskidor är ju ändå en ganska konstig sport med tanke på hur detta fungerar. Det finns väl massor med idrottare på B-landslagsnivå som tjänar rätt så mycket bättre än skidåkare. I andra idrotter trodde jag man knappt fick ersättning från landslag? Utan att det är mer ett hedersuppdrag.
Citera
2022-05-30, 22:25
Medlem
Det var tråkiga nyheter att profilerade åkare väljer att stå utanför landslaget. De lyckades inte så bra att formtoppa på egen hand inför OS, (höghöjdsacklimatisering), men hoppas att de lyckas bra. Jag kan förstå att det kan vara skönt att få mer egentid hemma.
Citera
2022-05-30, 22:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag vet inte om du avsiktligt missförstår. Det var jag som drog jämförelsen med Kalla, som hoppade av under en tid då hon var det största affischnamnet. Nu har vi betydligt fler som slåss om den just den titeln. Sponsoravtalen är ju redan skriva inför kommande säsong i vilket fall. Maja, Frida och Linn kanske dessutom är tillbaka igen till 2023-24. Däremot vore det givetvis inte fel med en stark huvudsponsor, i klass med Vattenfall eller liknande.

Du kommenterade det jag skrev med att fråga om det blev enklare när Kalla lämnade landslaget. Och jag kommenterade det en annan användare skrev att man borde försöka få fler sponsorer så att man kunde öka träningsbidraget för de aktiva i Team Bauhaus med att det inte blir enklare att göra just det när Frida och Maja hoppar av. Till dig skrev jag då att jag inte såg vad situationen med Kalla hade med detta att göra.

Så jag har inte avsiktligt missförstått något, däremot tyckte jag inte att Kalla-jämförelsen som du gjorde var så relevant för det jag kommenterade. Det är väl snarare du som inte såg kontexten för min kommentar.
Citera
2022-05-30, 22:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Maja och Frida vill ha fler dagar hemma men kan tänka sig att vara med på läger utan att få något träningsbidrag. Känns lite motsägelsefullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in