2022-04-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Är det inte dags för Sandström att lägga av och satsa på en karriär som miljöexpert?

Ja, men inte nödvändigtvis när han precis kämpat sig tillbaka.
Citera
2022-04-15, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag tror inte alla de planerar att köra tour de ski, även om jag gärna skulle se hela landslaget köre.
Louise Lindström är för övrigt född 00 (Moa Hansson är bästa 01:a).
Det är ju otroligt märkligt att man får plats med fler i team Bauhaus om Häggas kör i A-laget istället för team Bauhaus. De två lagen kör lägren tillsammans så om det finns nån begränsning i antalet så är det väl i totala antalet åkare. En åkare i A-laget kostar dock mer eftersom de får större ekonomisk ersättning från förbundet. Så det borde snarare vara så att om Häggas kör i A-laget så har man inte råd med en extra åkare i team Bauhaus (men är ju verkligheten kontraintuitiv så det kan vara tvärtom). Men framförallt tycker jag Häggas är för dålig för ett svenskt A-landslag.
Jag har även svårt att se att årgången 97 (i allmänhet på herrsidan, enstaka åkare lär dock ta ett steg framåt) skulle utvecklas bara för att de nu fyller 25. De står i skuggan av 1996 som kan vara den starkaste herrårgången genom tiderna: Ryska Guldlaget i OS-stafetten inledde med tre 96r, lägg till Kläbo så har man en fruktansvärt stark kvartett 96r. Även påtagligt att just Ryssland har svagare årgång 97-99. Visst finns det ”late bloomers”, men min bild är att numera så slår även de flesta herrar igenom senast när de fyller 23, även om får är som Klaebo och Bolshunov som slog sig in i den absoluta toppen på en gång.

Det här är de som placerat sig top 10 VC eller 20 OS (6/12 i sprint) säsongen som var: Visserligen är vissa kullar bättre men jag tror också på en ålderseffekt (mer träning och erfarenhet plus förväntningar). Grate har bara börjat sin karriär m a o! 5-7 per "mogen" kull som kan hamna högre ibland.

86 Manificat
87
88 Röthe
89 Holund Halfvarsson
90 Golberg Bögl Pellegrino Bögl Baumann Musgrave Furger
91 Iversen Tönseth Hyvärinen Dobler Hakola
92 Niskanen Nyenget Patterson Notz Salvadori Skar Young
93 De Fabiani Kruger Parisse Taugböl Wang
94 Burman Rueesch Jouve Chanavat
95 Chervotkin Maloney-Westgaard Mäki Svensson Vuorinen Northug (Sandström Persson)
96 Valnes Kläbo Novak Lapierre Esteve-Altimiras Baba Grate
97 Brugger Wiig
98 Amundsen Lapalus Larsen (Andersson Rosjö Berglund)
99 Moseby Vermeulen (Johansson)
00 Poromaa Moch Ogden (Kvarnbrink)
01 Hjelmeset Leveille Danielsson (Ersson Gisselman)
02 Anger

Ryssarna borträknade.
Senast redigerad av ccnut 2022-04-15 kl. 17:42.
Citera
2022-04-15, 19:41
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Det här är de som placerat sig top 10 VC eller 20 OS (6/12 i sprint) säsongen som var: Visserligen är vissa kullar bättre men jag tror också på en ålderseffekt (mer träning och erfarenhet plus förväntningar). Grate har bara börjat sin karriär m a o! 5-7 per "mogen" kull som kan hamna högre ibland.

86 Manificat
87
88 Röthe
89 Holund Halfvarsson
90 Golberg Bögl Pellegrino Bögl Baumann Musgrave Furger
91 Iversen Tönseth Hyvärinen Dobler Hakola
92 Niskanen Nyenget Patterson Notz Salvadori Skar Young
93 De Fabiani Kruger Parisse Taugböl Wang
94 Burman Rueesch Jouve Chanavat
95 Chervotkin Maloney-Westgaard Mäki Svensson Vuorinen Northug (Sandström Persson)
96 Valnes Kläbo Novak Lapierre Esteve-Altimiras Baba Grate
97 Brugger Wiig
98 Amundsen Lapalus Larsen (Andersson Rosjö Berglund)
99 Moseby Vermeulen (Johansson)
00 Poromaa Moch Ogden (Kvarnbrink)
01 Hjelmeset Leveille Danielsson (Ersson Gisselman)
02 Anger

Ryssarna borträknade.
Får börja med att erkänna att jag blandade ihop Yakimushkin och Chervotkin i mitt förra svar.
Danielsson och Anger ska väl vara inom parentes då Anger väl inte ens startat i världscupen och Danielsson bara nått kvartsfinal.
Helt klart kommer årgångarna 98 och senare nå större framgångar framöver. Att Amundsen inte nått större framgångar än beror ju på hur oerhört tufft det är att ens få köra i det norska (liksom det ryska) laget. Men vill man utvärdera inverkan av ålder så ska man ju studera hur hur olika åkare utvecklats med ålder över många år (vilket jag inte orkar göra just nu). På damsidan har vi ju de usla årgångarna 92-93 som tydliga exempel på att set är väldigt stor variation mellan olika årgångar (93 var bra tack vare Stina innan hon bytte sport).
Kan lägga till att det går snabbare att nå toppen i sprint, så Normalt skulle jag sagt att Grate borde vara nära sin topp just nu.
MEN de senaste säsongerna har ju varit allt annat än normala pga pandemin och möjligheten att tävla har varit klart begränsad - så det är inte omöjligt att vi kommer se stora förändringar närmsta året - inte minst som det är stor sannolikhet att inga ryssar tillåts i världscupen nästa vinter. Men jag tror klart mer på att Poromaa och Leo J som redan tagit tydliga kliv tar nya kliv än att Rosjö, Sandström och Andersson som mest står och stampar på sin nivå plötsligt tar ett tydligt steg. Men jag har gärna fel.
Citera
2022-04-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Får börja med att erkänna att jag blandade ihop Yakimushkin och Chervotkin i mitt förra svar.
Danielsson och Anger ska väl vara inom parentes då Anger väl inte ens startat i världscupen och Danielsson bara nått kvartsfinal.
Helt klart kommer årgångarna 98 och senare nå större framgångar framöver. Att Amundsen inte nått större framgångar än beror ju på hur oerhört tufft det är att ens få köra i det norska (liksom det ryska) laget. Men vill man utvärdera inverkan av ålder så ska man ju studera hur hur olika åkare utvecklats med ålder över många år (vilket jag inte orkar göra just nu). På damsidan har vi ju de usla årgångarna 92-93 som tydliga exempel på att set är väldigt stor variation mellan olika årgångar (93 var bra tack vare Stina innan hon bytte sport).
Kan lägga till att det går snabbare att nå toppen i sprint, så Normalt skulle jag sagt att Grate borde vara nära sin topp just nu.
MEN de senaste säsongerna har ju varit allt annat än normala pga pandemin och möjligheten att tävla har varit klart begränsad - så det är inte omöjligt att vi kommer se stora förändringar närmsta året - inte minst som det är stor sannolikhet att inga ryssar tillåts i världscupen nästa vinter. Men jag tror klart mer på att Poromaa och Leo J som redan tagit tydliga kliv tar nya kliv än att Rosjö, Sandström och Andersson som mest står och stampar på sin nivå plötsligt tar ett tydligt steg. Men jag har gärna fel.

Ja, det är kanske inte de tre (R-B-A) som är närmast i världscupen att "slå igenom" i sin ålder. Men skulle NÅN 98:a börja bli topp 20 i VC-lopp, Anger göra bra ifrån sig i sprint och Alvar visa seniokapacitet med fyra juniorår kvar, då lär KT (kvällstidningarna) bli som galna och prata om skidunder. Vi får se om "åldersstrukturen ovan tenderar att hålla i sig över tid. Kan kanske vara ett sätt att testa hypotesen.
Citera
2022-04-17, 08:08
Medlem
Två ynka tävlingar kvar… Bruksvallsavslutningen och Volkswagens arrangemang i Bruksvallarna helgen därpå. Hoppas att dom lyckas skapa lite intresse runt rullskidorna i sommar så att man har nåt att titta på. Annars blir det en lika lång väntan som vanligt innan det drar igång igen i slutet på November.
Citera
2022-04-17, 11:41
Medlem
SVT har släppt sin sammanställning över vilka vinteridrottare som drog in mest prispengar i fjol:
Inte direkt munter läsning för de som håller på med traditionell skidåkning och FIS har en utmaning här.

Gustaf Berglund och Eric Rosjö har ju dessutom varit tydliga med att de skulle kunna leva på sin idrott på ett helt annat sätt om de byter till långlopp, samma med Calle.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/oppnar-upp-for-byte-till-ski-classics-kommer-sakert-bli-langlopp
Jämför man prispengarna mellan längdskidorna och skidskyttet är skillnaden enorm, exempelvis får vinnaren av en deltävling i Skandinavisk cup 600 euro medan vinnaren av en deltävling i IBU-cupen får 3 000 euro.

Sen är väl frågan vad som egentligen krävs för att vända utvecklingen, att genierna inom FIS ska lyckas känns osannolikt.
Citera
2022-04-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
SVT har släppt sin sammanställning över vilka vinteridrottare som drog in mest prispengar i fjol:
Inte direkt munter läsning för de som håller på med traditionell skidåkning och FIS har en utmaning här.

Gustaf Berglund och Eric Rosjö har ju dessutom varit tydliga med att de skulle kunna leva på sin idrott på ett helt annat sätt om de byter till långlopp, samma med Calle.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/oppnar-upp-for-byte-till-ski-classics-kommer-sakert-bli-langlopp
Jämför man prispengarna mellan längdskidorna och skidskyttet är skillnaden enorm, exempelvis får vinnaren av en deltävling i Skandinavisk cup 600 euro medan vinnaren av en deltävling i IBU-cupen får 3 000 euro.

Sen är väl frågan vad som egentligen krävs för att vända utvecklingen, att genierna inom FIS ska lyckas känns osannolikt.

Husk på at IBU har annonsert at prispengene i skiskyting også skal opp 40% i løpet av de neste fem årene.
Citera
2022-04-17, 12:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
exempelvis får vinnaren av en deltävling i Skandinavisk cup 600 euro medan vinnaren av en deltävling i IBU-cupen får 3 000 euro.

Nu är iofs skandinavska cupen inte jämförbart med IBU-cupen. Det finns också en helt annan struktur inom skidskyttet än inom längd.
Citera
2022-04-17, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu är iofs skandinavska cupen inte jämförbart med IBU-cupen. Det finns också en helt annan struktur inom skidskyttet än inom längd.
Helt klart, tog det mest som ett exempel på hur det ser ut. Kör du bra i skidskyttets andradivision drar du ändå in okej med pengar vilket knappast kan sägas vara fallet inom längdåkningen.
Citera
2022-04-17, 14:12
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Helt klart, tog det mest som ett exempel på hur det ser ut. Kör du bra i skidskyttets andradivision drar du ändå in okej med pengar vilket knappast kan sägas vara fallet inom längdåkningen.

Fast hade längdåkningen haft en öppen europacup (som IBU-cupen är) hade det antagligen varit större prissummor än vad som nu är i skandinaviska cupen.
Citera
2022-04-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast hade längdåkningen haft en öppen europacup (som IBU-cupen är) hade det antagligen varit större prissummor än vad som nu är i skandinaviska cupen.
Vem skulle betalt de pengarna?
Citera
2022-04-17, 14:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Vem skulle betalt de pengarna?

FIS, tv-rättigheter och/eller sponsorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in