2022-03-24, 09:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
vad vet du om hon inte varit bortvallad? som du säger är vallningen en relativ faktor och behöver ju inte varit till kallas fördel i år men troligen helt på Ebba nivå

Jag vet att det var jag som lyfte den frågan och jag vet att vallning har en stor påverkan även om det inte handlar om »bortvallning«. Jag vet också att Kalla i intervjun efteråt sade sig ha haft väldigt bra skidor. Det talar åtminstone inte för att hon hade sämre än Ebba. Vid tidigare tillfällen i VC har jag inte hört henne uttrycka denna glädje över skidorna. Det behöver inte betyda att hon varit »bortvallad«, men att hon kanske inte haft samma glid som igår. Hon tar ju även in på Ebba under de partier som har längre glidpartier.
Citera
2022-03-24, 09:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Sundling har inte den motor som krävs för att tävla extremt mycket.
Ingen har det egentligen nu när Johaug har slutat.
Både Sundling och Poromaa har tjänat på att de tvingats ta det lite lugnt denna säsong.
Exempelvis Frida Karlsson är det likadant med.Söndertränad samt söndertävlad för att nu efter lite välförtjänt vila hitta tillbaka till formen så här emot slutet på säsongen.

Den som tror att Sundling har förmågan att gå ut och dominera generellt nästa säsong lever i en verklighetsfrånvänd bubbla.Detsamma gäller ALLA övriga svenskar som svenskor i skidspåret.
Vad det handlar om är att välja tillfällena då storformen skall infinna sig..i ett optimalt scenario.

Vem som, om någon, kommer att dominera nästa säsong är givetvis helt omöjligt att svara på. Norge brukar ha förmågan att matcha fram ersättare när gamla dominanter slutar. Sundling är fortfarande en joker i distans inför kommande säsong. Det kommer dock att vara många öppna frågor som inte kommer att få några svar förrän säsongen haft sina första VC-tävlingar.
Citera
2022-03-24, 16:29
Medlem
FNLSs avatar
Iivo kerttu och pärmen utsedda till Finlands populäraste idrottare
Citera
2022-03-24, 16:36
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Iivo kerttu och pärmen utsedda till Finlands populäraste idrottare

I den ordningen?
Citera
2022-03-24, 16:55
Medlem
Drickbacks avatar
Kalla vann 15 km fritt idag, tanke på hur långt efter hon har varit hela säsongen så kan man fundera lite konspiratoriskt om övriga deltagare som slår Kalka med hästlängder la sig på upploppet 🤔
Citera
2022-03-24, 17:48
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Kalla vann 15 km fritt idag, tanke på hur långt efter hon har varit hela säsongen så kan man fundera lite konspiratoriskt om övriga deltagare som slår Kalka med hästlängder la sig på upploppet 🤔

Japp, det var samma upplägg för skidskytten Erik Lesser, som fick avsluta karriären med en världscupseger i Holmenkollen. Fillon-Maillet och Lägreid hade självklart kunnat slå honom om de velat.
Citera
2022-03-24, 18:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback

Även om du skämtar så är det ju ett fullständigt befängt resonemang. Det man kan ha lite synpunkter på är varför de inte krävde att hon skulle dra någon gång under loppet. Svaret är väl att Ebba Andersson i vanlig ordning åker med huvudet under armen rent taktiskt och att Frida Karlsson också har svårt att köra taktiskt.

Den som tror att Frida och Ebba presterade högklassiga lopp på hög VC-nivå idag får givetvis drömma om det. Jag säger att de var 30-45 sekunder sämre än när de är som bäst och Kalla var nog 10-15 sekunder bättre än sitt tidigare bästa i år. Det märkliga är ändå att Frida Karlsson är så osnabb på upploppet. Att Ebba Andersson är sämst på ett upplopp visste vi ju förut.
Citera
2022-03-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Även om du skämtar så är det ju ett fullständigt befängt resonemang. Det man kan ha lite synpunkter på är varför de inte krävde att hon skulle dra någon gång under loppet. Svaret är väl att Ebba Andersson i vanlig ordning åker med huvudet under armen rent taktiskt och att Frida Karlsson också har svårt att köra taktiskt.

Den som tror att Frida och Ebba presterade högklassiga lopp på hög VC-nivå idag får givetvis drömma om det. Jag säger att de var 30-45 sekunder sämre än när de är som bäst och Kalla var nog 10-15 sekunder bättre än sitt tidigare bästa i år. Det märkliga är ändå att Frida Karlsson är så osnabb på upploppet. Att Ebba Andersson är sämst på ett upplopp visste vi ju förut.

Jag sammanfattar ditt inlägg ungefär såhär:
Alla var sämst.
Som vanligt alltså när du skriver så lyckas du alltid hitta det negativa och om det inte finns något så hittar du på något.
Varför kan du aldrig dra några positiva slutsatser efter något lopp?
Det finns flera positiva saker att ta med sig från dagens tävling enligt mig. Som tillexempel att ingen förutom Kalla som slutar topp 8a är äldre än 25, att det är bra att Frida uppenbarligen har återhämtat sig från sin höghöjdsmäll eller att det helt enkelt är kul för kalla att få avsluta med att vinna över två av dom som varit bäst i världen dom senaste åren.

Varför hör man aldrig något sånt från dig?
Senast redigerad av abbe446 2022-03-24 kl. 19:13.
Citera
2022-03-24, 19:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Jag sammanfattar ditt inlägg ungefär såhär:
Alla var sämst.
Som vanligt alltså när du skriver så lyckas du alltid hitta det negativa och om det inte finns något så hittar du på något.
Varför kan du aldrig dra några positiva slutsatser efter något lopp?
Det finns flera positiva saker att ta med sig från dagens tävling enligt mig. Som tillexempel att ingen förutom Kalla som slutar topp 8a är äldre än 25, att det är bra att Frida uppenbarligen har återhämtat sig från sin höghöjdsmäll eller att det helt enkelt är kul för kalla att få avsluta med att vinna över två av dom som varit bäst i världen dom senaste åren.

Varför hör man aldrig något sånt från dig?

Du ska sammanfatta mitt inlägg såsom det var skrivet och ett svar på antydan att Frida och Ebba lät Kalla vinna. Vad övriga gjorde har ingenting med det att göra.
Citera
2022-03-24, 19:43
Medlem
Svag breddinsats på distansloppet i SM på damsidan idag. Hackas mycket på den norska dambredden men har då inte sett ett så ihåligt NM lopp nångång.
Citera
2022-03-24, 19:45
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Svag breddinsats på distansloppet i SM på damsidan idag. Hackas mycket på den norska dambredden men har då inte sett ett så ihåligt NM lopp nångång.

Med så många borta blir det naturligtvis en svagare bredd i ett sådant här lopp.

Men går alldeles utmärkt att ha två tankar i huvudet samtidigt.
Citera
2022-03-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du ska sammanfatta mitt inlägg såsom det var skrivet och ett svar på antydan att Frida och Ebba lät Kalla vinna. Vad övriga gjorde har ingenting med det att göra.

Mitt inlägg handlade inte om eran diskussion. Inlägget handlade om att jag tyckte det var komiskt att du efter varje lopp lyckas dra negativa slutsatser samt att man aldrig hör dig lyfta fram något positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in