2022-01-09, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det är väl mest det här att det hävdas att hon bara fått till ett bra lopp och att hon blev uttagen bara på det och hon blev uttagen för tidigt alternativt inte borde blivit uttagen alls och att hon inte kommer upprepa nivån på detta lopp och att hon idag tillsammans när hon mötte en junior visar hur usel hon egentligen är som jag reagerar mot. Istället för att glädjas åt att hon är stabil på en hög nivå och att hon tillför det svenska damlaget något. Trött på all negativism.

Jag håller med och inte. Vi HAR inte sett mycket av henne förutom Gällivare och Ruka, varken bra eller dåligt. Man blir osäker. Ska en OS-resenär få så mycket stryk av Sundling? Samtidigt, jag tänker mig att ledningen borde ha rätt bra koll på sånt som inte vi har tillgång till, testvärden, träningsläger etc och har nog sett att Olsson tagit ett kliv. Och jag tänker att nån som har presterat något den här säsongen har iallafall större chans att göra det igen jämfört med någon som inte gjort det alls. Alla visste att december fram tom TdS var det som OS-uttagningarna i huvudsak skulle baseras på.

Vill man vara extra negativ, och det ska vi ju inte vara, så kan man ju istället tänka att Sundling är för bra för tidigt... Tillslut har man övertalat sig själv att allting är dåligt.
Citera
2022-01-09, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Professionella vallare gör inga sådana missar. Att missa ett guld på att en vallare inte levererar dugliga skidor får inte hända. Att Perry gör det första året efter att ha flyttat hem från värste rivalen, Norge, är katastrofalt. Nu har man väl lärt sig att samma vallare får inte båda klassiska skidorna.

Samarbetet var inte alls bra, det var katastrofalt dåligt att ge ett potentiellt guldlag sådana här skidor.

Därför en oro för att Niemi skall vara den som är avgörande för en ny katastrof.
OK.

Du verkar ha svårt att förstå.
Jag tar det igen, en sista gång.

ALLA landslag gör vallamissar nu och då.
Följer du inte längdskidåkning?

Vallateamen jobbar stenhårt OCH samarbetar, det är INTE ett en-mansjobb, när skall du förstå?
Se tv6 studions reportage får du lära dig en liten del av jobbet.

Go Natt.
Citera
2022-01-09, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Jag vill inte se hur vallarna jobbar. Jag vill se Perry stå inTV och förklara vad som gick fel när han levererade de klassiska skidorna förra året. Vad har man lärt sig för att det aldrig skall upprepas? Hur tänkte han när han gav Jonna och Kalla just de här skidorna.

Sedan vill jag se om de samlat in alla erfarenhet genom åren i någon databas. För det är samma skidorter varje år..borde finnas hur mycket material som helst samlat genom åren.
OMG!

Du är dummare än tåget.
Citera
2022-01-09, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det är väl mest det här att det hävdas att hon bara fått till ett bra lopp och att hon blev uttagen bara på det och hon blev uttagen för tidigt alternativt inte borde blivit uttagen alls och att hon inte kommer upprepa nivån på detta lopp och att hon idag tillsammans när hon mötte en junior visar hur usel hon egentligen är som jag reagerar mot. Istället för att glädjas åt att hon är stabil på en hög nivå och att hon tillför det svenska damlaget något. Trött på all negativism.

Detta är Moa Olssons genombrottssäsong, så det vore fullt förståeligt om hon inte kan hålla samma nivå över hela säsongen, rätt naturligt att hon presterar i början av säsongen för att först få åka VC och sedan ta OS-platsen, som hon förtjänat..

Helt rätt att ta ut henne till Peking, förhoppningsvis kan Moa prestera bra även där, oavsett så är det rätt beslut att hon är uttagen till OS..

Youtube: Folksam Cup 2012 - Jaktstart D15 (från Junsele), kolla på det klippet istället, så blir du gladare

Medverkande; Moa Olsson (Dalarna), Emma Ribom (Norrbotten) & Ebba Andersson (Ångermanland) m.fl.
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-01-09 kl. 00:56.
Citera
2022-01-09, 01:49
Medlem
Angående Sundlings nivå och form så tror jag att hon helt enkelt är så här bra, och jag är inte det minsta orolig för formutvecklingen till OS. Sedan VM-stafetten har hon gått fem distanslopp. Två på hög höjd, som vi vet att hon har svårt för utan riktig acklimatisering, och tre inhemska med mersmakande resultat. Inget denna säsong. Dagens resultat ser jag bara som en fortsättning på den utvecklingskurva hon visade upp i fjol. Hon kommer passa utmärkt på en förstasträcka. Jo, kanske sista också, men jag vill först se hur banorna och föret slår där borta. Tror det kommer bli utslagsgivande och tufft rent allmänt.
Citera
2022-01-09, 07:44
Medlem
Jonna åkte första sträckan i VM. Dags för revansch.
Senast redigerad av ccnut 2022-01-09 kl. 08:05.
Citera
2022-01-09, 08:10
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Jonna åkte första sträckan i VM. Dags för revansch.
Men varför ödsla bort vår snabbaste avslutare på en startsträcka när vi har andra dugliga på den sträckan?
Stina var ju aldrig aktuell som startkvinna.
Citera
2022-01-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Men varför ödsla bort vår snabbaste avslutare på en startsträcka när vi har andra dugliga på den sträckan?

Det beror på vilka som åker helt enkelt..jmfr VM förra året.
Dock så håller jag med..Jonna ELLER Maja gör sig självklart bäst på en sistasträcka..och när Jonna är i form så är hon snäppet bättre än Dahlkvist.Det visar sig gång på gång.

Nyckeln är förstasträckan och där är det oroväckande att Ribom är i sådant vanskligt fysisk tillstånd som hon är.Återigen är hon förkyld och hennes tävlingssäsong är långt ifrån optimal.
Vi bör redan nu fundera på vem som eventuellt skall köra första OM Ribom inte är i godtagbar författning.Där finns bara Moa eller Charlotte att ta till..och det är ett mycket oroande scenario som egentligen känns avgörande för guldchansen.

Formen direkt inför stafett blir avgörande..men att SWE har bucklor i garnityret inför stafetten är ett scenario som man redan nu bör ha i åtanke.
Citera
2022-01-09, 08:38
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det beror på vilka som åker helt enkelt..jmfr VM förra året.
Dock så håller jag med..Jonna ELLER Maja gör sig självklart bäst på en sistasträcka..och när Jonna är i form så är hon snäppet bättre än Dahlkvist.Det visar sig gång på gång.

Nyckeln är förstasträckan och där är det oroväckande att Ribom är i sådant vanskligt fysisk tillstånd som hon är.Återigen är hon förkyld och hennes tävlingssäsong är långt ifrån optimal.
Vi bör redan nu fundera på vem som eventuellt skall köra första OM Ribom inte är i godtagbar författning.Där finns bara Moa eller Charlotte att ta till..och det är ett mycket oroande scenario som egentligen känns avgörande för guldchansen.

Formen direkt inför stafett blir avgörande..men att SWE har bucklor i garnityret inför stafetten är ett scenario som man redan nu bör ha i åtanke.
Jag antar att du har Maja som avslutare om Jonna går förstasträckan?
Då är jag mer oroad att Maja inte klarar dom 4,9 km som är innan spurten än att Ribom skulle tappa på förstasträckan.
Och Moa gjorde det bra som ankare i Lillehammer men klarade inte ryskan och hade en tå längre än Fossesholm så hon är inte heller ett stabilt kort på sista.
Kalla är väl i dagsläget den osäkraste oavsett vilken sträcka hon ev går.
Så jag hävdar, som jag skrivit tidigare, att bästa laget efter dagens läge är:
Emma-Ebba-Frida-Jonna
Citera
2022-01-09, 08:50
Medlem
Citat:
Jag antar att du har Maja som avslutare om Jonna går förstasträckan?
Då är jag mer oroad att Maja inte klarar dom 4,9 km som är innan spurten än att Ribom skulle tappa på förstasträckan.
Och Moa gjorde det bra som ankare i Lillehammer men klarade inte ryskan och hade en tå längre än Fossesholm så hon är inte heller ett stabilt kort på sista.
Kalla är väl i dagsläget den osäkraste oavsett vilken sträcka hon ev går.
Så jag hävdar, som jag skrivit tidigare, att bästa laget efter dagens läge är:
Emma-Ebba-Frida-Jonna

Håller med om den uppställningen,men anser fortfarande att Ribom är det stora frågetecknet inför.
Jag föredrar dessutom Frida framför Ebba på klassiskt.
Jag är skeptisk till att köra med två sprinters i den långa stafetten.
För mig så handlar det i utgångsläget om Jonna ELLER Maja på avslutningssträckan.Den går ju i fristil där Maja med fog kan antas vara betydligt närmre Jonna i kapacitet än vad fallet är Klassisk stil där ju Jonna tagit veritabla monsterkliv de senaste säsongerna.

Vi kommer inte att behöva oroa oss om Emma är i rimlig författning inför stafetten.
Problemet är om hon inte skulle vara det..och tyvärr så är ju fakta att hon inte haft den fysiska bilden denna säsong att det inte måste övervägas ett potentiellt scenario som detta.

I ovanstående fall,med Ribom borta från stafetten..så väljer jag i nuläget Moa Olsson på andrasträckan.
Jag skulle i detta fallet dessutom pyssla om i uppställningen till följande..

Ebba-Moa-Frida-Jonna.

Man ser direkt vad det skulle ställa till OM Ribom inte kör stafetten.
Citera
2022-01-09, 09:14
Medlem
Citat:

Risk att Ribom blir efter...plus att jag vill ha Frida på sista. Men framförallt för att skapa lite avstånd till Norge innan Johaug går ut. Vi har ett övertag om Kalla och Frida ska gå mot Fossesholm och Weng.
Senast redigerad av ccnut 2022-01-09 kl. 09:17.
Citera
2022-01-09, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Risk att Ribom blir efter...plus att jag vill ha Frida på sista. Men framförallt för att skapa lite avstånd till Norge innan Johaug går ut. Vi har ett j-a övertag om Kalla och Frida ska gå mot Fossesholm och Weng.

Icke alls..Fossesholm hänger av Kalla något gruvligt om vi skall gå efter relevant nutidsfakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in