2022-01-10, 21:35
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Hur kan man inte ha skrivit in det i tävlingsreglerna? Uppenbart upptäcktes ju detta på något sett. I vilket fall som helst har de väl skrivit under någonstans på att inte använda vallan så de måste väl ändå kunna diskas. Men det viktigaste är att namnen offentliggörs.
Jag tycker också namnen borde lämnas ut annars misstänkligsgörs ju alla deltagare i Falun och jag tycker också det är märkligt att det inte är inskrivet i regelverket.
Vad jag förstått är underskrifterna från de olika landslagen men här är det ju de regionala klubbarna som sköter vallningen och det är väl där problemet sitter.
Citera
2022-01-10, 21:46
Medlem
Så lenge man ikke har testutstyr sier det seg selv at man ikke kommer noen vei med dette, og kan nevne hva Petter Skinstad sa om dette - de som jukser med C-8 produkter er bare dumme.
Var visstnok flere år siden Swix kuttet ut de nå ulovlige C8-forbindelsene. C6 var rett og slett bedre.
Citera
2022-01-10, 21:51
Medlem
bcdefgs avatar
Om jag tolkar informationen rätt så finns det inget förbud mot att använda C8, däremot finns det en EU-lag som förbjuder tillverkning. Eller finns det numera även en lag som förbjuder yrkesmässig vallning?
Jag kan nämligen omöjligt tänka mig att det är förbjudet (i lag) för mig som hobbyskidåkare att använda C8 när jag vallar mina skidor, även om vallan inte lär vara så lött att köpa.
Hursomhelst lär det vara någon som handlat vallan utanför EU / EES (dvs inte heller i Norge).
Citera
2022-01-10, 21:51
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Så lenge man ikke har testutstyr sier det seg selv at man ikke kommer noen vei med dette, og kan nevne hva Petter Skinstad sa om dette - de som jukser med C-8 produkter er bare dumme.
Var visstnok flere år siden Swix kuttet ut de nå ulovlige C8-forbindelsene. C6 var rett og slett bedre.
Givetvis kan du skriva in i regelverket att det är förbjudet. Det är exempelvis förbjudet med bloddopning trots att det inte går att spåra om man använder eget blod och små doser. Och jag tror inte man upptäckte detta för att det inte är förbjudet.

Det spelar ingen roll om produkterna är bättre eller inte - de ska vara förbjudna och använder man dem ska man straffas.
Citera
2022-01-10, 21:56
Medlem
Piteå Elit?
Citera
2022-01-10, 21:57
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Piteå Elit?
Vad får dig att tro det?
Citera
2022-01-10, 22:06
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Givetvis kan du skriva in i regelverket att det är förbjudet. Det är exempelvis förbjudet med bloddopning trots att det inte går att spåra om man använder eget blod och små doser. Och jag tror inte man upptäckte detta för att det inte är förbjudet.

Det spelar ingen roll om produkterna är bättre eller inte - de ska vara förbjudna och använder man dem ska man straffas.
Det är uppenbarligen flera lag som fuskat om man får tro delegaten:

Erland Husom var teknisk delegert (TD) og dermed leder av juryen under Skandinavisk cup-helgen i Falun.

Han forteller til NRK at de fikk både tips og henvendelser fra ulike lag om at det skal ha blitt brukt C8-kjedet fluorprodukter under rennene sist lørdag. Da var det 10 og 15 kilometer klassisk på programmet for damer og herrer.
Citera
2022-01-10, 22:14
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg

Erland Husom var teknisk delegert (TD) og dermed leder av juryen under Skandinavisk cup-helgen i Falun.

Han forteller til NRK at de fikk både tips og henvendelser fra ulike lag om at det skal ha blitt brukt C8-kjedet fluorprodukter under rennene sist lørdag. Da var det 10 og 15 kilometer klassisk på programmet for damer og herrer.

Eftersom nyheten kommer från Norge och NRK först (?) får jag känslan av att det är svenska lag som är syndarna.
Citera
2022-01-10, 22:17
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Eftersom nyheten kommer från Norge och NRK först (?) får jag känslan av att det är svenska lag som är syndarna.
Det beror nog mer på att Norska förbundet som administrerar Skandinaviska cupen.
Citera
2022-01-10, 22:19
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Det beror nog mer på att Norska förbundet som administrerar Skandinaviska cupen.

Hoppas att det är så. Jag fick en känsla under lördagen att det var en sådan markant skillnad i fart mellan de svenska och norska åkarna i toppen, inget man är van vid. Jag tror till och med att jag skrev i någon tråd och undrade om alla toppsvenskarna åkte på samma valla. Såg ju inte lika bra ut på söndagen även om den svenska uppställningen var lite svagare då.
Citera
2022-01-10, 22:22
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Den skrivningen betyder väl bara att det är fler lag som larmat, inte att det nödvändigtvis är fler lag som använt C8.
Min gissning är att det är en (eller flera) mindre svensk klubb eftersom det kommer fram nu. Alternativt någon av de ”udda fåglarna” på tävlingen.
Citera
2022-01-10, 22:25
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Den skrivningen betyder väl bara att det är fler lag som larmat, inte att det nödvändigtvis är fler lag som använt C8.
Min gissning är att det är en (eller flera) mindre svensk klubb eftersom det kommer fram nu. Alternativt någon av de ”udda fåglarna” på tävlingen.
Jag kanske tolkade norska språket lite fel. 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in