2021-07-01, 19:56
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Låter som att det är sockret du suktar efter. Socker är ju något som är typiskt ”för barn” som dom ju är galna i, medans vuxna ofta tappar sötsuget då ddt försvinner med åldern. Men är man som dig van med stora mängder socker i allt så vänjer sig ju kroppen med det och vill bara ha mer.

Det är ungefär som coca cola. 8g socker jämfört med coca colas 10g, och ungefär lika mycket kcal. Det är såklart en himla massa vitaminer och mineraler i juice så att du håller dig frisk som är bra, men det har ju ingen direkt påverkan på vikten.

Sen är det ju fel att prata i gram tycker jag. Energiprocent säger mer. Som i apelsinjuice t.ex. där sockret är ca 92% av den totala energin.

https://kostbevakningen.se/?foodinpu...20apelsinjuice

Marginellt bättre än cola med sina 100%
https://kostbevakningen.se/?foodinpu...%20coca%20cola
Citera
2021-07-01, 20:05
Jag dricker mer eller mindre enbart vatten till middagar och egentligen under hela dagen. Saft dricker jag ibland och juice köper jag titt som tätt men i övrigt är vatten mycket gott! En citronskiva i ger smak för den som är rädd för "bara vanligt vatten."
Citera
2021-07-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Förlåt.
Kortisol menar jag, inte insulin.

Kontentan är iaf att du påbörjat ett ofrivilligt könsbyte.

Don’t say I didn’t warn you!
Kortisol produceras av kroppen för att förse den med glukos via levern vid stress. Om du dricker socker så producerar inte kroppen kortisol vid stress eftersom den redan har glukos.

Att socker dödar stress är vetenskapligt bevisat.
https://www.endocrine.org/news-and-a...ened-beverages

Varför är alla kranvattenstransor så okunniga om hormoner?
Citera
2021-07-01, 20:17
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Jag har sett detta fenomen bland folk i min bekantskapskrets. Att en del bara dricker rent vatten (företrädesvis kranvatten) till måltider eller när de bara blir allmänt törstiga.
På sin höjd kan man se dem ta en skvätt svart kaffe vid högtidliga tillfällen.

Jag har inte velat fråga personerna så där rakt på då det skulle kännas lite oförskämt, men jag tyckte att en tråd om detta fenomen vore på sin plats istället.

Så, varför bara dricka rent, smaklöst vatten hela tiden?
Jag har svårt att tro att alla gör det pga fattigdom då många som gör det tycks ha god levnadsstandard i övrigt.
Är det att man inte alls bryr sig om någon smakupplevelse? Eller tycker man att rent vatten är godare än t.ex. fruktjiuce?

Själv dricker jag ofta mjölk eller juice, t.ex. apelsinjuice, äppeljuice eller multivitaminjuice.
Då och då saft eller läsk, t.ex. apelsinsaft, lingondricka, hallonsoda, päronsoda etc.
Nu när det är sommar gillar jag även att vispa till en milkshake att avnjuta efter maten.

Vatten ser jag som en slags "nödfallsdryck" som man dricker om det inte finns något annat hemma. Enda gången jag brukar slå rent vatten i ett glas är om jag skall skölja ned en värktablett...

Att bara dricka vatten hela tiden känns lite som om man bara skulle äta kokt potatis utan tillbehör, dag ut och dag in.
Visst, mätt skulle man ju bli, men det skulle kännas oerhört enformigt och tråkigt.

Så, låt höra: varför vanligt vatten?
Det är gott, livsviktigt, gratis och har fungerat att dricka sen urminnes tider. Vidare är juicer, saft och läsk onyttigt och dessutom köper man hem onödig skit.
Citera
2021-07-01, 20:25
Medlem
Citat:
Går det bra med alkoholfri öl?

Självklart. Men helst lättöl.
Citera
2021-07-01, 20:34
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Jag har sett detta fenomen bland folk i min bekantskapskrets. Att en del bara dricker rent vatten (företrädesvis kranvatten) till måltider eller när de bara blir allmänt törstiga.

Jag har inte velat fråga personerna så där rakt på då det skulle kännas lite oförskämt, men jag tyckte att en tråd om detta fenomen vore på sin plats istället.

Jag har svårt att tro att alla gör det pga fattigdom då många som gör det tycks ha god levnadsstandard i övrigt.
Är det att man inte alls bryr sig om någon smakupplevelse? Eller tycker man att rent vatten är godare än t.ex. fruktjiuce?

Själv dricker jag ofta mjölk eller juice, t.ex. apelsinjuice, äppeljuice eller multivitaminjuice.
Då och då saft eller läsk, t.ex. apelsinsaft, lingondricka, hallonsoda, päronsoda etc.
Nu när det är sommar gillar jag även att vispa till en milkshake att avnjuta efter maten.

Vatten ser jag som en slags "nödfallsdryck" som man dricker om det inte finns något annat hemma. Enda gången jag brukar slå rent vatten i ett glas är om jag skall skölja ned en värktablett...

Att bara dricka vatten hela tiden känns lite som om man bara skulle äta kokt potatis utan tillbehör, dag ut och dag in.
Visst, mätt skulle man ju bli, men det skulle kännas oerhört enformigt och tråkigt.

Vem i vuxen ålder dricker läsk, saft och mjölk till mat?!? Man dricker vatten, lättöl, starköl eller vin till mat!

Föredrar även helt vanligt kallt kranvatten när jag är törstig, på tur, med i bilen eller när jag jobbar.

Det skulle aldrig falla mig in att dricka mjölk eller saft eller nån så där ”energiläsk”, känns osunt och äckligt.
Citera
2021-07-01, 20:37
Medlem
TonyBergmans avatar
Dricker mycket och ofta vatten.
Kallt kran vatten är bland de godaste som finns.
Klart de blir annat med men vardagar är de nästan bara vatten.
Citera
2021-07-01, 20:50
Medlem
nitinitis avatar
När du blir van att dricka vatten så kommer du aldrig någonsin att dricka läsk eller juice. Att dricka läsk känns som att hälla i sig sockerbitar, det är sliskigt sött och släcker inte ens törsten.
Citera
2021-07-01, 20:59
Medlem
Svinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ett skäl kan ju vara att man inte blir tjock av vatten?
Hellre tjock än hungrig för fan
Citera
2021-07-01, 21:02
Avstängd
slemhogs avatar
Har alltid druckit iskallt kranvatten till maten.

Vid enstaka tillfällen när jag känner för unna mig själv dricker jag nyttigt smaksatt kolsyrat vatten typ Loka eller ibland en cola zero. Dricker även 2 glas lättmjölk varje dag.

Dricker vatten pga av hälsa, det är gott, billigt. Undviker socker i min livsstil och delvis pga av det ser över 10 år yngre än min ålder.
Senast redigerad av slemhog 2021-07-01 kl. 21:06.
Citera
2021-07-01, 21:15
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Vem i vuxen ålder dricker läsk, saft och mjölk till mat?!? Man dricker vatten, lättöl, starköl eller vin till mat!

Föredrar även helt vanligt kallt kranvatten när jag är törstig, på tur, med i bilen eller när jag jobbar.

Det skulle aldrig falla mig in att dricka mjölk eller saft eller nån så där ”energiläsk”, känns osunt och äckligt.
Så, om jag verkligen inte vill dricka tråk-vatten, då har jag alltså bara lättöl, starköl och vin att välja på?
Känns ändå lite opraktiskt, även lättöl innehåller ju en viss alkoholhalt som gör att det bli olämpligt att t.ex. köra bil direkt efter att man ätit.
Vidare så finns vissa arbetsgivare som inte tillåter att man dricker lättöl i deras lunchrum, även om det juridiskt klassas som lättdryck och inte som alkohodryck.

Och mjölk, tycker du verkligen det känns osunt? Jag har under hela uppväxten fått inpräntat att mjölk är nyttigt, man blir stark och får bra skelett, och man skall dricka mycket mjölk.
Citera
2021-07-01, 21:38
Medlem
Citat:

Jag har alltid varit ett big fan av sötade drycker och juice. Men rätt så nyligen (kanske ett år sedan) hände någonting märkligt. Jag testade en sån där Bonaqua och blev förvånad över hur god den var. Det var päronsmak minns jag. Det gjorde mig skeptisk till om det verkligen krävs läsk/juice för att göra mig tillfredsställd när det kommer till dryck. Bonaqua är ju inte rent vatten, innehåller nån procent fruktjuice tror jag, men sakta men säkert började jag testa annat smaksatt vatten (typ Loka o Ramlösa).

Idag föredrar jag smaksatt kolsyrat vatten framför läsk/juice, men har blivit så att jag inte alltid orkar gå till affären för att handla, då brukar jag fylla upp en tom pet-flaska med kranvatten och ställa in i kylen. Det funkar oväntat bra och ibland kan det gå veckor utan att jag dricker läsk eller juice.

Trocadero Zero är dock riktigt fin, kommer alltid att älska den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in