2021-07-01, 18:29
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just till lunch blir det ofta vatten även för min del. Kranvatten om jag befinner mig där det finns gott kranvatten, annars flaskvatten.

Såvida vi inte skall ha någon brainstorming på eftermiddagen, då blir det ett glas rött.

Det där med smaksatt blask när dök den företeelsen upp i vårt avlånga land?

Jag noterade att någon skrev att i Norge under vederbörandes uppväxt serverades bara vatten eller mjölk.

Som barn på 80-talet kan jag inte minnas att det fanns annat än vatten och mjölk att tillgå.

Som vuxen uppskattar jag inte mjölk till min lunch utan har bytt ut det mot lättöl eller en folköl i händelse av att jag inte vill ha annat än vatten.
Senast redigerad av Panzeradler 2021-07-01 kl. 18:53.
Citera
2021-07-01, 18:36
Medlem
DonLatinos avatar
Den enda "läsk" jag dricker är ZerOH! som man blandar ut med vatten. Noll kalorier. Samt funlightsaft.

Visst blir det någon cola zero någon gång i månaden om man äter på restaurang eller så.
Citera
2021-07-01, 18:38
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Det där med smaksatt blask när dök den företeelsen upp i vårt avlånga land?

Jag noterade att någon skrev att i Norge under vederbörandes uppväxt serverades bara vatten eller mjölk.

Som barn på 80-talet kan jag inte minnas att det fanns annat än vatten och mjölk att tillgå.
Det har antagligen varierat mycket mellan olika hushåll. Jag var barn på 90-talet - i Sverige - och vi hade hemma Festis-tetror i olika smaker, olika blandsafter, läsk, Oboy med jordgubbssmak och allt möjligt kul.

Och reklam för läskedrycker o.dyl. fanns ju redan på 40- och 50-talen så nog köpte folk sådant både på 80-talet och tidigare.
Citera
2021-07-01, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Haha!

Dryck innehållande kolhydrater/socker ger insulinpåslag vilket i förlängningen leder till högre östrogen. Vilket ger bitch tits. För mycket östrogen är Inte bra varken för män eller kvinnor.

Men du gör ju som du vill.
Insulin ger inte alls mer östrogen, sluta sprida lögner din förbannade kranvattenstransvestit. Du kommer aldrig bli en riktig kvinna.
Citera
2021-07-01, 18:41
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Att säga att saft och dricka är för barn är som att säga att vatten är för djur. Socker i all ära men ni käkar förmodligen saker som är pepprat med socker eller annat dumt utan att tänka på det. Clownerier

// PoK
Citera
2021-07-01, 18:42
Medlem
goofers avatar
Alla levande organismer består av vatten, och de behöver dricka vatten.

Alla djur och växter "dricker" enbart vatten.
Människan märker ut sig med att dricka annat.

Dock ska vi tänka på att "annat" består till största delen också av vatten.

Själv dricker jag nästan bara "smaksatt" vatten, tex sockerfri cola.

Önskar jag kunde dricka enbart vatten men jag är nog för gammal för att lära om.

Man skulle spara mycket pengar på rent vatten och förmodligen må bättre också.
Hatten av för de som bara dricker vatten!
Citera
2021-07-01, 18:49
Medlem
NoExcuse4Violences avatar
Vatten är väldigt bra eftersom det inte innehåller socker som gör människor speedade, hyperaktiva och i längden kan de bli våldsamma om de inte får sin sockerkick.

Alkohol ska vi ju inte ens prata om, så tummen upp till alla som håller sig till vatten!

Lugna och sansade personer som kan dricka behärskat ska självklart få unna sig ett glas lightläsk på helgen, men det är viktigt att tänka på att söta drycker förstör tänderna och säkerligen mycket annat i kroppen också, även om forskningen inte har det svart på vitt ännu.
Citera
2021-07-01, 18:58
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Hmm, jag tycker inte att kallt kranvatten smakar varken gott eller illa. Jag tycker inte det har någon smak alls. Det är anledningen till att jag upplever vatten som tråkigt.

Det där med att ditten och datten "bara är för barn" har jag hört förr. Ofta just om saker som är kul eller smakar gott...

Låter som att det är sockret du suktar efter. Socker är ju något som är typiskt ”för barn” som dom ju är galna i, medans vuxna ofta tappar sötsuget då ddt försvinner med åldern. Men är man som dig van med stora mängder socker i allt så vänjer sig ju kroppen med det och vill bara ha mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Blir man verkligen så mycket tjockare av färsk apelsinjuice t.ex?

Det är ungefär som coca cola. 8g socker jämfört med coca colas 10g, och ungefär lika mycket kcal. Det är såklart en himla massa vitaminer och mineraler i juice så att du håller dig frisk som är bra, men det har ju ingen direkt påverkan på vikten.
Citera
2021-07-01, 19:37
Medlem
Är gott med bara Vatten från kranen då Sveriges kran vatten är bäst i klassen. Andra länders kran vatten går tyvärr inte att dricka men vårt är Champagne i jämförelse. Ett glas vatten med en citron skiva i och lite is så blir det ännu trevligare
Citera
2021-07-01, 19:38
Medlem
lfhs avatar
Kan tillägga att det såklart är ok att dricka sockriga drycker även som vuxen om man gör det i måtta. Ta något glas läsk till fredagsmyset och kanske ett glas juice till frukosten du. Men om man häller i sig 2L om dagen så börjar det bli ”barnsligt”.

Som att äta godis eller andra sötsaker. Tycker att det är ok att äta lördagsgodis även som vuxen, eller kanske vanligare någon söt bakelse till fikat. Men om någon säger att dom inte vill äta något annat än godis, och äter en skål med godis till middag varje kväll så låter det som något en 4åring eller typ Pippi Långstrump skulle tycka lät aptitligt.
Citera
2021-07-01, 19:44
Medlem
Zoologens avatar
Kallt gott kranvatten är inte fy skam. Juice eller multivitamin (den sistnämnda med aspartam - väldigt nyttigt) till maten? Nej bevare mig väl.
Sliskig läsk är inte heller något som passar till en god måltid.
Ett glas ramlösa kan fungera, eller en kall öl. Alkoholfri.
Senast redigerad av Zoologen 2021-07-01 kl. 20:40.
Citera
2021-07-01, 19:53
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
Insulin ger inte alls mer östrogen, sluta sprida lögner din förbannade kranvattenstransvestit. Du kommer aldrig bli en riktig kvinna.

Förlåt.
Kortisol menar jag, inte insulin.

Kontentan är iaf att du påbörjat ett ofrivilligt könsbyte.

Don’t say I didn’t warn you!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in