2021-07-01, 11:46
Medlem
Fanndiss avatar
Jag har sett detta fenomen bland folk i min bekantskapskrets. Att en del bara dricker rent vatten (företrädesvis kranvatten) till måltider eller när de bara blir allmänt törstiga.
På sin höjd kan man se dem ta en skvätt svart kaffe vid högtidliga tillfällen.

Jag har inte velat fråga personerna så där rakt på då det skulle kännas lite oförskämt, men jag tyckte att en tråd om detta fenomen vore på sin plats istället.

Så, varför bara dricka rent, smaklöst vatten hela tiden?
Jag har svårt att tro att alla gör det pga fattigdom då många som gör det tycks ha god levnadsstandard i övrigt.
Är det att man inte alls bryr sig om någon smakupplevelse? Eller tycker man att rent vatten är godare än t.ex. fruktjiuce?

Själv dricker jag ofta mjölk eller juice, t.ex. apelsinjuice, äppeljuice eller multivitaminjuice.
Då och då saft eller läsk, t.ex. apelsinsaft, lingondricka, hallonsoda, päronsoda etc.
Nu när det är sommar gillar jag även att vispa till en milkshake att avnjuta efter maten.

Vatten ser jag som en slags "nödfallsdryck" som man dricker om det inte finns något annat hemma. Enda gången jag brukar slå rent vatten i ett glas är om jag skall skölja ned en värktablett...

Att bara dricka vatten hela tiden känns lite som om man bara skulle äta kokt potatis utan tillbehör, dag ut och dag in.
Visst, mätt skulle man ju bli, men det skulle kännas oerhört enformigt och tråkigt.

Så, låt höra: varför vanligt vatten?
Citera
2021-07-01, 11:48
Medlem
revodnebs avatar
Ett skäl kan ju vara att man inte blir tjock av vatten?
Citera
2021-07-01, 11:48
Medlem
Hamsterbolls avatar
Jag tycker genuint att kallt kranvatten är det godaste som finns att dricka. Gillar även naturellt kolsyrat vatten och champagne.

Men ett glas kallt vatten från kranen slår det mesta. Har dock egen brunn med riktigt gott vatten.

Juice och saft är enligt mig för barn. Smakar bara socker. Skulle aldrig dricka läsk eller milkshake heller.
Citera
2021-07-01, 11:49
Medlem
funktioners avatar
För att slippa få i sig en massa socker.
Citera
2021-07-01, 11:53
Medlem
Bewnhurs avatar
Vatten med isbitar och kanske en citronskiva är en underskattad törstsläckare. Själv förstår jag mig inte på folk som dricker en himlans massa light produkter, vill jag ha kolsyra så föredrar jag mineralvatten. Mjölk dricker jag alltid till maten om det är fläskpannkakor men annars uteblir det.
Citera
2021-07-01, 11:59
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag tycker genuint att kallt kranvatten är det godaste som finns att dricka. Gillar även naturellt kolsyrat vatten och champagne.

Men ett glas kallt vatten från kranen slår det mesta. Har dock egen brunn med riktigt gott vatten.

Juice och saft är enligt mig för barn. Smakar bara socker. Skulle aldrig dricka läsk eller milkshake heller.
Hmm, jag tycker inte att kallt kranvatten smakar varken gott eller illa. Jag tycker inte det har någon smak alls. Det är anledningen till att jag upplever vatten som tråkigt.

Det där med att ditten och datten "bara är för barn" har jag hört förr. Ofta just om saker som är kul eller smakar gott...
Citera
2021-07-01, 11:59
Medlem
Cindells avatar
Juice och andra söta drycker förtar smaken av maten man äter. Vatten släcker törsten utan att påverka smaken av maten.

(Ett glas passande vin eller öl däremot kan förstärka smaken av vissa maträtter.)
Senast redigerad av Cindell 2021-07-01 kl. 12:21.
Citera
2021-07-01, 12:00
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ett skäl kan ju vara att man inte blir tjock av vatten?
Blir man verkligen så mycket tjockare av färsk apelsinjuice t.ex?
Citera
2021-07-01, 12:00
Medlem
Jag dricker uteslutande vanligt vatten från kranen. Det handlar inte om att jag inte har råd med mjölk, läsk eller champagne. Jag föredrar helt enkelt vatten. Läsk är sliskigt, jag är nykter på heltid så undviker champagne & mjölk är för mig bara en konsistens. Vad är det för en sak att gå runt & fundera på? Du som bara dricker juice & läsk framstår ju som en tonåring jämfört med oss vuxna vattendrickare.
Citera
2021-07-01, 12:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Blir man verkligen så mycket tjockare av färsk apelsinjuice t.ex?

Det är ju socker i det. Men rör man sig normalt så är det nog ingen fara.
Citera
2021-07-01, 12:02
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Hmm, jag tycker inte att kallt kranvatten smakar varken gott eller illa. Jag tycker inte det har någon smak alls. Det är anledningen till att jag upplever vatten som tråkigt.

Det där med att ditten och datten "bara är för barn" har jag hört förr. Ofta just om saker som är kul eller smakar gott...

Du kanske har ett mindre förfinat smaksinne helt enkelt och därför uppskattar sötare/tydligare smaker.

Jag känner skillnad på vatten och vatten. Dricker tex inte Göteborgs kommunala vatten när jag är där. Det smakar plast. På Gotland smakar vattnet nästan dammigt på grund av all kalk. Men som sagt, hemma är vattnet ljuvligt gott. Friskt och mineralrikt, nästan som dagg eller ett vårregn. Mm nu blev jag törstig.
Citera
2021-07-01, 12:04
Medlem
Dricker endast vatten, runt 4L om dagen, slutade med kaffe (svart) för en 3 månader sen också. Anledningen är väl som för de flesta andra som enbart dricker vatten, det är hälsosamt och betydligt billigare än allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in