2024-08-07, 06:25
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Mjölk är nog inte bra för en vuxen människa att dricka varenda dag. Juice och läsk innehåller bara en massa socker, alltså skit. Funlight och liknande är ju bara färgämnen och kemikalier. Rent vatten är kungen.
Citera
2024-08-07, 06:26
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Sen ska ju kranvatten drickas riktigt kallt.

Släng in en flaska i frysen, bomba ett stort glas med rikligt med is, i med valfri smaksättning. Häll upp. Avnjut
Citera
2024-08-07, 06:29
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Sen ska ju kranvatten drickas riktigt kallt.

Släng in en flaska i frysen, bomba ett stort glas med rikligt med is, i med valfri smaksättning. Häll upp. Avnjut
Iskallt neutralt vatten är till och med bättre än öl då man går ut och äter på krogen.
Citera
2024-08-07, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Nej.
Inte normalt att dricka juice till lunch/middag. Punkt.

Så du bestämmer vad som är normalt?
Citera
2024-08-07, 06:35
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Jag försvinner ett tag nu. Min väninna kommer strax, och vi skall kalasa på det svenskaste som finns: färska jordgubbar i en skål med gräddig och fet färskmjölk som jag köpt direkt från en bondgård.
Till detta dricker vi sockerdricka på glasflaska, på min veranda med utsikt över ett sommarlandskap.

Det blir ett nöje att berätta för henne att vi egentligen är alldeles för gamla för detta, eftersom att både läsk och mjölk är förbehållet barn...
Jag respekterar dina val. Smaken är som baken. Däremot är det bra att undvika onödigt mycket socker.
Citera
2024-08-07, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Iskallt neutralt vatten är till och med bättre än öl då man går ut och äter på krogen.

Håller med.
Visst ”gifter sig” kanske nått vitt vin med skaldjuren och ölen till hipsterhamburgaren.
Men det blir för kladdigt smakmässigt.
Det behövs nåt fräscht emellan

Tycker jag
Citera
2024-08-07, 06:43
Medlem
Rent vatten i lagom mängder är utan konkurrens det enda som funkar bra för kroppen. Finns helt enkelt inga nackdelar. Det enda man behöver hålla koll på är att vattnet är rent samt mängden vatten man dricker varje dag.

Så fort man blandar in något annat i vattnet, te, kaffe, socker, diverse konstgjorda smaker och så vidare för att få en dryck så har man även fler parametrar att ta hänsyn till. Inte bara mängden eller att det är rent vatten utan också alla andra ingredienser, främst socker.

Att i dagliga livet dricka mest vatten är alltså både det enklaste och klokaste man kan göra.

Men det finns gott om människor som egentligen aldrig dricker rent vatten utan hela tiden något annat och främst de som är sockerberoende kan bara inte sluta dricka läskedrycker.

Jag är lite fascinerad ändå över att allt man dricker och äter måste smaka något. Det är som att det inte går att dricka eller äta något om inte tungan krullar sig av välbehag.
Citera
2024-08-07, 07:00
Medlem
Alla som fjällvandrat nån gång och har druckit ur en jokk, VET att vatten är den godaste drycken

Eller för alla de som tränar.
Efter ett rejält träningspass, vilken dryck är godast?
Inte är man väl sugen på cola eller nocco iallafall..

Så det väl lite om livsstil vad man är sugen på också, utöver sockerberoende etc
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-08-07 kl. 07:02.
Citera
2024-08-07, 07:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Alla som fjällvandrat nån gång och har druckit ur en jokk, VET att vatten är den godaste drycken

Eller för alla de som tränar.
Efter ett rejält träningspass, vilken dryck är godast?
Inte är man väl sugen på cola eller nocco iallafall..

Så det väl lite om livsstil vad man är sugen på också, utöver sockerberoende etc

Det beror ju på att vattnet är gott där. Jag är uppvuxen där det var riktigt gott vatten, flyttade sedan dit vattnet smakar jord. Alla tycker att det är gott men då har de inte smakat äkta vara. Dricker vatten för att jag är törstig. Brukar komma på att jag är törstig innan maten och sveper en halvliter. Då behöver man inte dricka till maten. Det är outhärdligt att äta och vara törstig. Annars är det väl lite olika vad jag ställer fram. Är det mackor så tar jag gärna grönt te till. Mackor och vatten är inte gott.
Citera
2024-08-07, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det beror ju på att vattnet är gott där. Jag är uppvuxen där det var riktigt gott vatten, flyttade sedan dit vattnet smakar jord. Alla tycker att det är gott men då har de inte smakat äkta vara. Dricker vatten för att jag är törstig. Brukar komma på att jag är törstig innan maten och sveper en halvliter. Då behöver man inte dricka till maten. Det är outhärdligt att äta och vara törstig. Annars är det väl lite olika vad jag ställer fram. Är det mackor så tar jag gärna grönt te till. Mackor och vatten är inte gott.

Hahah nej det är helt sant!
Vatten till kvällsmackan känns riktigt trist

Hm. Det där med fjällbäcken ja..
Är osäker på om det handlar om miljö och situation samt att vattnet är väldigt kallt och utan tillsatser, eller att vattnet faktiskt smakar bättre
Citera
2024-08-07, 07:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Hahah nej det är helt sant!
Vatten till kvällsmackan känns riktigt trist

Hm. Det där med fjällbäcken ja..
Är osäker på om det handlar om miljö och situation samt att vattnet är väldigt kallt och utan tillsatser, eller att vattnet faktiskt smakar bättre

Det smakar bättre på riktigt. Fast det godaste vattnet är glaciärvatten.
Citera
2024-08-07, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det smakar bättre på riktigt. Fast det godaste vattnet är glaciärvatten.

Det vågar jag inte dricka, de brukar väl vara fullt av bakterier

Säkrare att gå ner en bit nedströms
Man vill inte bli magsjuk på fjället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in