2021-07-01, 12:06
Medlem
Varför får jag för mig att du är en bortskämd 90-talist?

Ju mer måltidsdrycken "smakar" desto mindre känner man av matens smaksensationer.

Vatten framhäver lukt och smak och förhöjer upplevelsen.
Citera
2021-07-01, 12:06
Medlem
Vilken vuxen människa dricker juice eller läsk till maten?
Citera
2021-07-01, 12:10
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Blir man verkligen så mycket tjockare av färsk apelsinjuice t.ex?

En dl apelsinjuice innehåller ca 45 kcal.

Låt säga att du dricker två glas ā 2,5 dl om dagen;
Det blir knappt 7000 kcal i månaden.
7000 kcal motsvarar ett kg kroppsfett.

Så i teorin går du upp i vikt ca 12 kg om året om du dricker juice istället för vatten till dina måltider.

I teorin... Det är mycket annat som påverkar också så klart, som hur du äter i övrigt och hur mycket eller lite du rör på dig.
Senast redigerad av Cindell 2021-07-01 kl. 12:14.
Citera
2021-07-01, 12:11
Medlem
Polackfans avatar
Kan bero på att vissa människor hjärntvättat godhetsknarkar. Iskallt kranvatten kan vara gott (som neutraliserande) vissa stunder. Jag ser mjölk, lingondricka, öl, vin som en måltidsdryck. Väl vald dryck förhöjer smakupplevelsen av en måltid. Vatten gör inte det. Det är väldigt sällan jag dricker vatten till mat. När det händer så är det på en restaurang när jag inte vill inta alkohol till maten.

Jag har ersatt läsk med flytande iste-koncentrat. Mycket mindre socker än pulvervarianten och smakar faktiskt te (för en gångs skull).
Citera
2021-07-01, 12:14
Medlem
Som flera nämt, rent kranvatten är hälsosammare än flertalet alternativ.

Som måltidsdryck är vatten också neutralt vilket kan vara en fördel om maten man äter till är god som den är.

Vidare är det nog också en vanesak. Efter ett tag saknar du inte alkoholfria drycker som måltidsdryck. Snarare tvärtom, vatten slår då regelmässigt andra alkoholfria alternativ och typ läsk eller lightprodukter ter sig då endast som konstiga tillsatser.

Alkoholhaltiga drycker som alternativ måltidsdryck till vatten dock kan vara en betydande smakförhöjare som inte vatten alls kan matcha. Exempelvis ett väl valt vin till rätt mat slår vatten. Men kvarstår gör alltid frågan, värdesätter just den personen riktigt god mat och dryck (alltså kombinationen) tillräckligt eller nöjer sig personen med vatten till den alltjämt goda maten. Finns såklart inget rätt eller fel men det är rimligtvis där svaret delvis finns. Om det nu inte är så att personen ifråga inte tycker om alkoholhaltiga drycker av någon anledning eller har alkoholproblem.

Kaffe är nog en vanesak. Upphör du med kaffe ett tag försvinner suget. Kanske personen då inte vill återuppväcka det.

Kan också vara så att personen inte är någon större livsnjutare i fråga om mat och dryck.

Kan också vara ett hälsofreak. Endast vatten som dryck till allt är sammantaget nog den mest hälsosamma vägen att vandra rent medicinskt.
Senast redigerad av Sokofinn 2021-07-01 kl. 12:22. Anledning: Felstavning
Citera
2021-07-01, 12:15
Medlem
proconsuls avatar
Kroppen gillar vatten, rent vatten utan tillsatser.
Citera
2021-07-01, 12:17
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis

Så, låt höra: varför vanligt vatten?

Alla är inte tjockisar

Många nöjer sig med vatten

Det är en vanesak också. Har du haft någon period där du bara dricker vatten till maten? Förmodligen inte, och din mage kräver det där lilla extra för att bli mätt, tex socker
Citera
2021-07-01, 12:22
Medlem
Dricker enbart vatten och kaffe men inte pga några hälsoskäl. Juice är för sliskigt helt enkelt och sockerfria varianter smakar inge vidare. Mjölk passar till för få måltider för att det ska vara värt att köpa. Vatten passar till allt och smakerna får man från maten.
Citera
2021-07-01, 12:26
Medlem
AttansNedranss avatar
Mjölk är för barn
Läsk, juice och saft är onyttigt (och för barn)
För övrigt dricker du din måltidsdryck (vatten, vin öl) efter att du tuggat färdigt sista tuggan mat.
Citera
2021-07-01, 12:27
Medlem
Jackdawcrests avatar
Mjölk, juice, läsk, etc. innehåller för mycket socker. Kranvatten fördärvar dessutom inte smakupplevelsen.
Citera
2021-07-01, 12:29
Medlem
Jag tillhör den skaran som dricker iskallt vatten till maten, det är enligt mig det bästa och godaste. Något glas vin eller en kall öl funkar även det till vissa maträtter men aldrig att jag skulle dricka saft eller läsk till då det är för sött och onyttigt och ärligt, det är väl mest för barn, eller de med omogna smaklökar. Nä, vatten ska det va.
Citera
2021-07-01, 12:34
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
För övrigt dricker du din måltidsdryck (vatten, vin öl) efter att du tuggat färdigt sista tuggan mat.
Då gäller det att rätten är anpassad efter det. Ska t.ex. ett sött vin kompletera maten så ska rätten i sig inte vara så söt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in