2021-07-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Varför vet inte många av era medarbetare att batchnr inte är desamma som artnr.

Det kan dels bero på att alla som jobbar på Bauhaus inte kan vår kakelavdelning. För mig är det basic kunskap, men jobbar du på vår trädgårdsavdelning får man inte den kunskapen.
Citera
2021-07-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vorlander
Fick jobb på ett stort Bauhausvaruhus en gång. Det såg fint ut på ytan men därunder var det kaos. Det började med att jag tänkt ta mig en kopp kaffe men det fanns inte en endaste ren kopp att tillgå i fikarummet där diskmaskin och vask var överbelamrade med smutsig disk. Därefter var det dags att få ett skåp och arbetskläder men fanns inget ledigt skåp så jag fick lägga mina grejer ovanpå skåpen med stöldrisk som följd. Arbetskläderna var kassa och inte anpassade för marskylan i självplocksavdelningen. Skorna hade dålig stötdämpning. Jag fick också ställa mig i informationsdisken utan att få någon upplärning överhuvudtaget och när jag drack lite vatten fick jag en skarp tillsägelse om att inte dricka vatten inför kunderna för det var ett serviceyrke. Vidare till kassan där belysningen var under all kritik och de bara hade en kassa öppen så det bildades en lång kö samtidigt som jag hade fullt upp med att försöka lära mig kassan så gott det gick. Det blev stressigt och gick inget vidare. Jag blev inte långvarig på det stället.

Är det alltid så eller var det ett dåligt skött varuhus?

Att det inte fanns några koppar rena kan alltid bara vara en tillfällighet. Ta en och diska själv. Låter som att det kan vara en dåligt planerad introduktion, att den som anställt dig inte planerat tillräckligt bra.
Det där med vattnet låter bara som en dålig chef, speciellt om det var under sommaren då vi uppmuntrar att dricka extra mycket. Har inte hört något liknande under tiden jag har jobbat, kan såklart ha passerat mig.
Låter som att det var ett sämre hus om de gav dig dåliga kläder (de sparar in)
Citera
2021-07-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapiosexual
Vad vore drömpositionen inom Bauhaus?

För vissa kan det vara en tjänst på huvudkontoret, inköp, marknad osv.
Jag personligen skulle inte klara av det, så en roll som Varuhuschef vore drömmen. Går att klättra enkelt inom Bauhaus varuhus om man visar fram fötterna och har förmåga att leda och delegera. Samt inte är helt hjärndöd.
Bauhaus har ett talang program som fungerar som bäst under sommaren eller ledighet där talangen för en viss tjänst, t.ex Arbetsledare kliver in på den rollen under ledigheter. Öppnas det upp en tjänst i ett annat varuhus finns det möjlighet att söka den tjänsten om du är redo att resa längre eller flytta
Citera
2021-07-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EEJo
Måste bara fråga, lyssnar du på bandet Bauhaus när du är på jobbet?

Tyvärr inte, slingorna vi har högtalarna är någon billig inköpt slinga med tyska b-band mixat med Bauhaus egna låtar
Citera
2021-07-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Hur går snacket på jobbet om hackerattacken och de senaste veckornas it-problem inom företaget?

Har ni märkt av någon dip i försäljningen till företag respektive privatkunder?

Hur länge i snitt är anställda kvar i företaget, är personalomsättningen stor?

Vilken butik av alla Bauhausvaruhus är sämst respektive bäst att jobba i respektive handla hos?

I varuhusen är stämningen fortfarande go, det har släppt en hel del extra vi behöver göra. Det enda snacket har varit om lönen och när nätet fungerar igen. Prognosen är 1-2 veckor tills alla hus är fullt fungerande.

Såklart har vi fått en dip, framförallt mot företag då att betala via faktura ej har fungerat, men dipen har inte varit så stor som befarad.

Snittet har jag tyvärr inte. Men personalomsättningen är rätt stor på de mindre timmarna, de som har 5-15h/v. Många som har de som extra knäck eller vid sidan av plugget.
Sen har varje varuhus sina guldkorn som har 10-15 år eller mer i samma varuhus eller inom bolaget. Många på högre tjänster har många år inom bolaget då de klättrat, så skulle säga att den ligger högt

Nu har jag inte varit i varje Varuhus vi har. Men de varuhus som ligger i toppen är nog Sickla och Kalmar. Sickla har huvudkontoret ovanför vilket gör att de blir ordning och reda medans Kalmar alltid har god försäljningssiffror med goda recensioner.
Mycket av varuhusets sortiment och utseende utgår ifrån Sickla, de har alltid de varor/plats som behövs.
Kalmar har blivit utsedd till årets varuhus flertal gånger.

När de kommer till att jobba i blir det svårare. Ser liknande ut i varje varuhus, har svårt att säga då jag inte jobbat i så många hus
Citera
2021-07-01, 12:42
Medlem
Polackfans avatar
Har Bauhaus haft liknande incident som på Hornbach (Göteborg) en gång tiden, där tjejer som hade mens fick bära armbindel för att det skulle vara "okej" gå oftare på toaletten?

Hur ser det ut med lunch-, rast- och pausfascismen på Bauhaus? En poppis grej på många företag i modern tid - där varje sekunds avvikelse noteras av värdelösa mellanchefer.
Citera
2021-07-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polackfan
Har Bauhaus haft liknande incident som på Hornbach (Göteborg) en gång tiden, där tjejer som hade mens fick bära armbindel för att det skulle vara "okej" gå oftare på toaletten?

Hur ser det ut med lunch-, rast- och pausfascismen på Bauhaus? En poppis grej på många företag i modern tid - där varje sekunds avvikelse noteras av värdelösa mellanchefer.

Någon liknande incident har jag inte hört, inget i den stilen iallafall

Schema kommer ut varje dag för både kassa och säljare, det är främst för att inte kassan och säljdiskarna inte ska vara tomma. Finns såklart rötäggen som älskar att säga till när man kommer 5 minuter sent från lunchen. Är det lugnare i huset är det flesta flexibla. Men när de är högt tryck är de väldigt noga med luncherna och många sura minner. Blir pågrund av stress och dålig bemanning. Varierar såklart hus till hus och dag till dag.
Citera
2021-07-01, 13:22
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonmat
Någon liknande incident har jag inte hört, inget i den stilen iallafall

Schema kommer ut varje dag för både kassa och säljare, det är främst för att inte kassan och säljdiskarna inte ska vara tomma. Finns såklart rötäggen som älskar att säga till när man kommer 5 minuter sent från lunchen. Är det lugnare i huset är det flesta flexibla. Men när de är högt tryck är de väldigt noga med luncherna och många sura minner. Blir pågrund av stress och dålig bemanning. Varierar såklart hus till hus och dag till dag.

Tackar. Ingen uttalad pausfascism alltså. Bra där.

Hur mycket tjänar du per månad? Hur ser det ut med helger? Jobbar du/ni hela helger eller kan det delas upp, och hur ofta jobbar ni helger?
Citera
2021-07-01, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polackfan
Tackar. Ingen uttalad pausfascism alltså. Bra där.

Hur mycket tjänar du per månad? Hur ser det ut med helger? Jobbar du/ni hela helger eller kan det delas upp, och hur ofta jobbar ni helger?

Det kan variera lite, min grund ligger runt 32 000 brutto. Jobbar jag två extra helger med extra ansvar kan det bli upp mot 45 000 vissa månader. Sen har vi övertids tillägg som kan spela in.
Det är helgerna som räknas då vi jobbar med handelsavtal.
Helgerna delas upp beroende på hur många som jobbar med den tjänsten. Tar vi t.ex en färgavdelning med 3st heltidsanställda blir det att jobba var 3:e helg. Som arbetsledare med 5st kollegor blir det var 5:e helg. Då kör man hela helgen, sen såklart kan man byta mellan varandra.
Sen har vi vissa anställda med 5-15h/v som kan jobba varannan helg
Citera
2021-07-01, 14:17
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonmat
Det kan variera lite, min grund ligger runt 32 000 brutto. Jobbar jag två extra helger med extra ansvar kan det bli upp mot 45 000 vissa månader. Sen har vi övertids tillägg som kan spela in.
Det är helgerna som räknas då vi jobbar med handelsavtal.
Helgerna delas upp beroende på hur många som jobbar med den tjänsten. Tar vi t.ex en färgavdelning med 3st heltidsanställda blir det att jobba var 3:e helg. Som arbetsledare med 5st kollegor blir det var 5:e helg. Då kör man hela helgen, sen såklart kan man byta mellan varandra.
Sen har vi vissa anställda med 5-15h/v som kan jobba varannan helg

Tack för ditt svar. Fan man kanske borde söka jobb på Bauhaus? Fast som jag uppfattat det är det svårt, och framför allt en heltidstjänst.
Citera
2021-12-06, 18:00
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Hur många gånger per år är "badrumskvällarna" och fyndar man verkligen?

Efter lite googlande så har jag fått indikationer på att man höjer priserna innan dessa 30%-kampanjer sker?
Citera
2021-12-29, 21:08
Medlem
Hej!

Jag har nyligen jobbat på Bauhaus. Jobbat där i cirka 3 år och varit en av deras viktigaste kuggar. Hade jobbat på Bolist i 5 år innan och kom dit med enormt mycket erfarenhet. Var faktiskt inte ens på arbetsintervju då båda ställföreträdande varuhuscheferna (som anställer säljare) visste om vem jag var.
Planen var att snabbt visa fram fötterna för att kunna avancera inom bolaget.
Har redan efter cirka 6 månader hunnit täcka upp och blivit schemalagd på färg, el, järn, bygg och företagsservice. Med ett fast schema på VVS-avdelningen.

Som person är jag väldigt principfast, ibland jävligt trotsig men hatar när människor, kollegor i synnerhet blir dåligt behandlade av andra. Så att jag säger vad jag tycker, påpekar brister, och är deras plan b i alla lägen då dom själva inte lyckats lösa personal till olika avdelningar.

Efter 2,5 år på vvs-avdelningen, som utan konkurrens är den absolut svåraste avdelningen att lära sig. Har jag verkligen ledsnat. Det var jag tillsammans med 3 andra heltidsanställda. Det är verkligen en avdelning där varje dag är det något tjafs, osämja eller gnäll. Folk som inte vet hur du ska prata med kunder, informera eller hjälpa. Efter att ha påtalat flera gånger att jag vill byta avdelning så fick jag efter 6 månader äntligen gehör. Jag skojar inte ens nu men såhär löste dom det.
De säger till mig att en från avdelningen ska försvinna istället, och att en annan kollega som jobbar på bygg ska tillsättas på vvs. Vilket den här personen själv är väldigt taggad på. Dom fick ett sätt att få kvar mig på avdelningen genom att lova mig att denne person skulle ansluta.
För att bestämma vilken person som skulle lämna avdelningen utlystes en tävling. Den som gör minst Bauhaus-kort ska få byta avdelning. När samtliga på min avdelning hela tiden pratar om detta och är oroliga osv, så nämner jag att denna tävling inte involverar mig öht. Denna tävling kasseras så fort jag fick nys om den och poängterade hur hjärndöd och vansinnig denna tävling är.
Dagen då den nya kollegan från Byggavdelningen som jobbat på den avdelningen i över 3 år ska börja så är det inte han som tillsats. Utan en person som jobbat på järnavdelningen i 3 månader.

Upprörd och jävligt förvånad stormar jag in på min närmaste chef (ställföreträdande varuhuschef) och frågar rakt ut. Varför fick inte (min kollega från byggavdelningen) tjänsten?
Svaret är att de inte ville flytta på honom mitt under säsong, för det blir så mycket nytt att lära sig. Vilket motsäger exakt det han säger när han istället tillsatt en som jobbat 3 mån och på järnavdelningen.
Irriterad över att de jag ska rapportera till ljuger mig rätt upp i ansiktet så ringer jag till varuhuschefen som alltid älskat mig och att jag säger vad jag tycker. Det är här jag verkligen får se vem han är.

Ska tillägga att jag är väl medveten om hans narcissistiska sida och att han använder sig utav härskarteknik.
Jag är alltså en väldigt respekterad kollega både bland övriga kollegor men också ledningsgruppen.
När jag då tar upp att hans två underchefer undanhållit sanningen för mig istället för att bara vara rak och ärlig, som jag alltid är mot dom.
Såhär går konversationen;

Jag: Berättar om hela incidenten med lite frustration.
Han: Du verkar uppenbarligen ha svårt att samarbeta med människor.
Jag: Upprepar det jag sa med en lugnare ton och förklarar att ja jag har svårt att samarbeta med människor när de talar osanning och ljuger mig rätt upp i ansiktet.
Han: Så du har svårt att samarbeta med människor?
Jag: Återigen, jag har svårt att samarbeta med dina två underchefer för att de ljuger för mig
Han: Så du har svårt att samarbeta med människor?
Jag: Drar en förvånad suck och med allvarlig lugn ton säger jag ''Vet du, det jag ser nu är bara obehagligt''.
Han: Vad menar du med det där?
Jag: Det väljer jag att hålla för mig själv.
Han: Bra, då tycker jag att du och jag är klara här.

Ledningsgruppen består av honom, varuhuschefen. Två ställföreträdande varuhuschefer, administationsansvarig, en servicechef, och en logistikchef. Efter att vår varuhuschef blev tillsatt så slutade båda ställföreträdande, kassaledare och servicechef. Samtliga bytte varuhus och anledningen är inte direkt lön. Det går helt enkelt inte att samarbeta med varuhuschefen.
Förstå då att denna person, till en väldigt respekterad och pålitlig anställd. Försöker att projicera hans osäkerhet över på en anställd. Inget gehör, ingen förståelse och endast försök till förminskning och skylla ifrån sig.

Det finns så mycket skit om Bauhaus som jag sitter på i detta nu att jag har svårt att välja vilken historia jag ska ta upp, men något jag verkligen vill sätta dit dom för. Är deras sätt att hantera uppsägningar.
Har en kollega som efter många sena ankomster och en skriftlig varning (endast 1) som blev inkallad på kontoret och då berättar dom att han kommer att bli uppsagd. Kollegan i fråga sitter lite skuldfull och ledsen. Men han sväljer sin stolthet och berättar att han har problem med droger. Istället för att erbjudas hjälp, what so ever. Helt omedveten om sina rättigheter kommer deras fina erbjudande. Om du säger upp dig så får du lön i minst två månader framöver. Ett erbjudande som är väldigt tacksamt då sparken innebär ingen lön.

Jag blev på samma sätt lurad till att säga upp mig. Med exakt samma tillvägagångssätt. Nästan aningen smutsigare i mitt fall då jag faktiskt satt på möte med vår varuhuschef samt bauhaus PR. Utan rådgivning och vetskap om mina rättigheter blev jag lurad till att säga upp mig. De presenterar det som att de vill vara snälla. Men det är egentligen bara för att slippa behöva hjälpa till eller rehabilitera om det skulle behövas. I mitt fall var det en incident utanför arbetstid MED kollegor och leverantörer då jag påstått ska ha slagit till en leverantör och misstänkt narkotikabrott.
När Bauhaus skulle sparka mig tänkte jag inte ens på att de inte berättade varför de skulle sparka mig, de sa bara att det är så pass allvarligt att de måste sparka mig. Vilket jag där och då med ångest och skam över det som hänt inte ens tänkte att fråga varför.

Jag har nu fått domen för händelsen. Skadestånd för ringa narkotikabrott. Uppvisade THC i mitt urin då jag hade rökt gräs fyra dagar tidigare. Så har alltså inte blivit dömd för någon påstådd misshandel. Vilket var hela skälet till att jag skulle bli uppsagd. Så det är tydligt att detta är en förhandlingsteknik som Bauhaus använder sig utav för att få folk att säga upp sig och spara in pengar.

Har i efterhand varit i kontakt med arbetsrättsjurister som tagit inte mindre än totalt 52 000 kronor. Eftersom jag inte var med i facket så kunde inte de representera mig. Utan att kunna lova vad jag skulle få tillbaka så ställde jag frågan om de varit i exakt likande situationer förut. Massvis säger de och resultatet har nästan alltid MINST varit densamma. I det här fallet att dom yrkade på att Bauhaus skulle betala mina ombudskostnader (52 000) och förlängd uppsägning i 12 månader. Vilket då skulle ge mig lön i 12 månader framöver.
Juristerna har efter (1!!!!!) möte och kanske två samtal. Lyckats åstadkomma exakt ingenting.
Juristerna sa att de väntade på att bauhaus skulle komma med motbud, vilket tillslut kom.
''Vi anser att detta ärende är avslutat och de inte har några skyldigheter gentemot mig''
Så nästa steg är rättegång, vilket jag inte har råd med och det vet dom förmodligen om, och synar.
Så nu står jag helt utan pengar, då juristerna tagit det sista jag fick utbetalt av Bauhaus och har ingen rätt till a-kassa då jag sagt upp mig själv.

Så eftersom Bauhaus har satt detta tillvägagångsättet i system och får folk att säga upp sig. Så är det garanterat fler av er därute som blivit provocerade till en uppsägning. Berätta era storys, jag vill sänka Bauhaus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in