Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-24, 16:17
Medlem
Ponera att jag polisanmäler en Flashbackmedlem (om man nu ens kan göra det) för förtal och polisen accepterar ärendet tills vidare, kan det då resultera i att den anklagades anonyma identitet röjs och fallet går till åtal?

Obeaktat eventuellt regelbrott med förtalet, vad händer med anonymitetsgarantin för den anklagade?
Senast redigerad av Ekvilibrium1 2021-06-24 kl. 16:25.
2021-06-24, 16:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Ponera att jag polisanmäler en Flashbackmedlem (om man nu ens kan göra det) för förtal och polisen accepterar ärendet tills vidare, kan det då resultera i att den anklagades anonyma identitet röjs och fallet går till åtal?

Obeaktat eventuellt regelbrott med förtalet, vad händer med anonymitetsgarantin för den anklagade?

Det skulle kunna hända.
2021-06-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det skulle kunna hända.

Det var inte ett särskilt utförligt svar. Att bara hävda något utan grund är meningslöst.
2021-06-24, 17:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Så du tycker att vi ska varva mellan ja och nej-svar? Eller bara en drös med ja-svar?

Du påminner mig om hemmafrun i en tråd som kände ett behov att svara att hon inte vet, varpå jag frågade henne om vi ska lämna plats åt alla andra som inte vet också? Så antecknar vi det...

Du svarade inte heller vad som händer med den påstådda anonymitetsgarantin. Borde den inte ha en klausul i så fall?

Det finns ingen sådan garanti, utan bara en regel att inte röja andra användares anonymitet.
2021-06-24, 17:09
Medlem
Citat:
Det finns ingen sådan garanti, utan bara en regel att inte röja andra användares anonymitet.

1.06.

"Flashback Forum kan sägas bygga på två grundpelare: den fria debatten och anonymitet. Anonymiteten ger individer med marginaliserade och stigmatiserade åsikter en plattform att framföra sina åsikter utan att de riskerar att det medför några konsekvenser för deras liv".
2021-06-24, 17:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
1.06.

"Flashback Forum kan sägas bygga på två grundpelare: den fria debatten och anonymitet. Anonymiteten ger individer med marginaliserade och stigmatiserade åsikter en plattform att framföra sina åsikter utan att de riskerar att det medför några konsekvenser för deras liv".

Var står det att den är garanterad?
2021-06-24, 17:22
Medlem
Citat:
Var står det att den är garanterad?

Ingen risk=garanti. Läs paragrafen en gång till.
2021-06-24, 17:41
Medlem
najass avatar
Citat:

Citat:
Det skulle kunna hända.

Det är inget som behöver poneras. Flashback och Flashbackare anmäls till polisen flera gånger i veckan. Åtminstone var det så för några år sedan (har för mig snittet var 3/vecka) , vilket också har diskuterats i massor av trådar tidigare. Spelar dock ingen roll för FB:are eftersom policyn är hyfsat tydlig, några exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det har redan sagts, men är värt att förtydliga ändå.
Flashback har inte lämnat ut några IP-nummer till polisen.
admin
(FB) Nätalias .Salamander. dömdes till 8 år för ecstasyhandel, Sundsvall feb 2006

Citat:
Att Flashback aldrig lämnat ut några IP till polisen ...
admin
(FB) Flashback i media: Realtid om knarkhandel på nätet

Citat:
Jag kan informera dig att Flashback aldrig varit behjälplig med låta polisen läsa någon av våra användares PM. Inga undantag.
Om någon polis läst din PM så beror det på att du a) har ett dåligt PW, eller b) beslagtagen dator med auto login.
admin
(FB) Luktar gris på min MSN?

Citat:
Jag kan garantera detta till 100%.
Vi har aldrig lämnat ut några IP-nummer eller ännu mindre låtit polisen läsa någons PM.

admin
(FB) Luktar gris på min MSN?

Citat:
Vi tänker inte springa till polisen med IP-nummer för att någon säljer droger.
Oftast agerar vi innan polisen ens upptäcker detta. Att bli bannlyst från forumet är straff nog.

Men för att återgå till frågan.
Nej, vi lämnar inte ut IP till varken polisen eller någon annan.

Jag vill samtidigt understryka att vi inte på något sätt vill att de som köper och säljer droger ska känna att de inte är välkomna på Flashback. Vi har inga som helst åsikter om vad ni gör på er fritid. Vi vill bara hålla affärerna borta från forumet. Byt erfarenheter, varna för saker man bör undvika, men se till att "affären" sker utanför forumet.

admin
(FB) Ny regel: 1.09. Narkotikahandel är förbjuden !!! -- Viktigt!
Citat:
Flashback Forum lämnar aldrig ut IP-nummer. Vi har lovat användarna att garantera dem anonymitet på forumet. Detta är ett löfte vi tänker hålla. Däremot ifall någon kopplar igång en webcam så kan man fortfarande kontakta Polisen då IP-nummer visas publikt.
admin
(FB) Flashback kommenterar självmordet på forumet
Citat:
IFI: Flashback samarbetar med polisen för att stoppa pedofiler och narkotika
Deras tidning, IFI, "avslöjar" idag (11 juli 2019) att "Flashback lämnar ut uppgifter till rättsväsendet", och rekommenderar att "de som säljer och köper droger bör naturligtvis inte göra detta genom Flashback för då kan de åka fast". Flashback anklagas vidare i samma artikel för att hjälpa polisen med att hitta pedofiler. "Anledningen till att pedofilerna får skriva på Flashback är alltså för att kunna gola på dem".
Samma grupp som för bara några månader sedan försökte framställa Flashback som "pedofilernas vänner", vill nu plötsligt framställa Flashback som "pedofilernas ovänner".
Sanningen är att Flashback aldrig någonsin lämnat ut uppgifter om användarnas identiteter till polisen. Beslutet är enkelt, då vi inte lagrar sådan data.
https://www.flashback.org/kontakt
https://www.flashback.org/integritet
Vad det gäller rekommendationen att inte göra sin narkotikahandel på Flashback, så är jag av exakt samma åsikt. Flashback har nolltolerans mot narkotikahandel på forumet.
admin
(FB) Hatgrupp vill tysta Flashback - kändisar och bedragare bland medlemmarna
Citat:
Givetvis inte.

"Vi lämnar inte under några som helst omständigheter ut uppgifter om användarnas identitet. Flashback Forum har enligt gällande lagstiftning rätt att inte spara sådana uppgifter."
https://www.flashback.org/kontakt
Flashback har aldrig lämnat ut några IP-nummer någonsin.
Jag antar att det är någon eller några av de övriga webbplatserna i målet som isf gjort detta.
admin
(FB) Stalker på Flashback fälld för ofredande

Tråd låst, och nästa gång, sök innan du postar

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in