2008-12-02, 22:15
Medlem
LitenRödRävs avatar
ATT Thalassa

Det är förbjudet att efterfråga vart man kan handla narkotikaklassade droger, iiiiiiiiiiiiiiiimed undantag för platser där det är allmänt känt att narkotikahandel förekommer, samt tips om olika webbshoppar iiiiiiiiiiiiii <--- ALLTSÅ FÅR MAN DELGE DEN INFORMATIONEN SOM KOMMER EFTER /////undantag/////

Ursprungligen postat av admin
Det är helt OK att informera användarna om webbshoppar som säljer narkotikaklassade droger. Denna information är av intresse för forumets användare, och tillför diskussionen något.
Senast redigerad av LitenRödRäv 2008-12-02 kl. 22:28.
Citera
2008-12-02, 22:24
Medlem
honken80s avatar
Med tanke på att straffen nu är ganska hårda, kanske en liten lektion i gränsdragningen vara på sin plats? Exempelvis...

Saknar X :-/ (Inte OK?)
Saknar X, nätet någonstans? :-/ (OK?)

Var kan jag hitta Y? (Inte OK?)
Var kan jag hitta Y, allmänt känt? (OK?)

PM: Tja, vet av Y, ring eller svara på pm! (Inte OK?)
PM: Tja, vet av Y på ett allmänt ställe, ring eller svara på pm (OK?)

Vet inte om denna regeländring gjorde något tydligare, eller hjälper oskyldiga att bli dömda?

Citat:
Ursprungligen postat av LitenRödRäv
Det är förbjudet att efterfråga vart man kan handla narkotikaklassade droger, iiiiiiiiiiiiiiiimed undantag för platser där det är allmänt känt att narkotikahandel förekommer, samt tips om olika webbshoppar iiiiiiiiiiiiii <--- ALLTSÅ FÅR MAN DELGE DEN INFORMATIONEN SOM KOMMER EFTER /////undantag/////

Det är helt OK att informera användarna om webbshoppar som säljer narkotikaklassade droger. Denna information är av intresse för forumets användare, och tillför diskussionen något.

Det rör sig väl antingen om en tveksam kommatering eller dubbla budskap? Eller så är det bara jag som yrar eftersom jag varit vaken lite för länge.

Det är alltså inte förbjudet att efterfråga eller tipsa om webshoppar som säljer narkotikaklassade substanser?
[/quote]

Nej
Citera
2008-12-02, 22:51
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Med tanke på att straffen nu är ganska hårda, kanske en liten lektion i gränsdragningen vara på sin plats? Exempelvis...

En mycket bra idé, som även jag är förespråkare för sedan tidigare.
Citera
2008-12-02, 23:07
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Skulle bara vilja ha ett förtydligande, man straffas bara på fb men inte rent rättsligt? Alltså flashback lämnar inte ut ip trots ett sådant här brott?

Vi tänker inte springa till polisen med IP-nummer för att någon säljer droger.
Oftast agerar vi innan polisen ens upptäcker detta. Att bli bannlyst från forumet är straff nog.

Men för att återgå till frågan.
Nej, vi lämnar inte ut IP till varken polisen eller någon annan.

Jag vill samtidigt understryka att vi inte på något sätt vill att de som köper och säljer droger ska känna att de inte är välkomna på Flashback. Vi har inga som helst åsikter om vad ni gör på er fritid. Vi vill bara hålla affärerna borta från forumet. Byt erfarenheter, varna för saker man bör undvika, men se till att "affären" sker utanför forumet.

admin
Citera
2008-12-02, 23:13
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Vi tänker inte springa till polisen med IP-nummer för att någon säljer droger.
Oftast agerar vi innan polisen ens upptäcker detta. Att bli bannlyst från forumet är straff nog.

Men för att återgå till frågan.
Nej, vi lämnar inte ut IP till varken polisen eller någon annan.

Jag vill samtidigt understryka att vi inte på något sätt vill att de som köper och säljer droger ska känna att de inte är välkomna på Flashback. Vi har inga som helst åsikter om vad ni gör på er fritid. Vi vill bara hålla affärerna borta från forumet. Byt erfarenheter, varna för saker man bör undvika, men se till att "affären" sker utanför forumet.

admin

Bra initiativ som sagt.

Helt apropå-fråga; har det polisiära varit på er någon gång, att ni ska lämna ut IP-adresser menar jag.

Mvh
Citera
2008-12-02, 23:33
Medlem
Thalassas avatar
Citat:
Man får diskutera oklassade droger på Flashback, och det är inget problem enligt brittisk lag heller. Ingen ändring där.

Jag måste mycket motvilligt erkänna att han är bannlyst.
Han är ett troll. Tyvärr!! När vissa användare spårar ut och skäller på Flashback så är det sista jag vill göra att bannlysa dem. Jag tycker t.o.m. att de är lite underhållande. Och kompletterar den mix av användare vi önskar.

Men troll åker ut, oavsett vilka de är när vi upptäcker dem.

admin

Alltså jag syftade på substanser som enligt svensk lag är helt oklassade eller klassade som hälsofarliga varor. Får man i PM fråga efter eller erbjuda sådana ämnen? Gäller det enbart substanser som enligt svensk lag är narkotikaklassade?

T ex, om två medlemmar genom en tråd upptäcker att de har ett gemensamt intresse för vissa chokladsorter, då får de väl, via pm, syssla med utbyte av dessa sorter? Om det gäller en annnan fenetylamin som ex 2C-P, som enligt svensk lag, för tillfället, är att betrakta likvärdigt som chokladfenetylaminen får de erbjuda varandra denna substans via PM? Enligt brittisk lag skulle 2C-P falla under analoglagen och betraktas därför som narkotika?

Du skrev att FB lyder under båda ländernas lagar, därför blir jag lite förvirrad?
Citera
2008-12-03, 02:49
Medlem
Rostmannens avatar
Och så uppdaterar vi rullistan för RP. Den går nu bara till regel 1.08.
Citera
2008-12-03, 08:13
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Vi bygger just nu en funktion som gör att man kan forward.a ett PM utan möjlighet att korrigera innehållet. Då är et endast för användaren att forward:a det PM man fått, och så är narkotikasäljaren historia på forumet.

admin

Tack då vet jag. Det är inte narkotikaförsäljning som är historia på forumet utan privata konversationer som är historia, iaf på sikt enligt dig.
Det enda sättet att konversera privat med en annan medlem utan att outa sig är alltså att skicka hushmailadresser till varandra eller liknande via pm, dock med tillagd risk att moderatorer kan få tillgång till bevis på vilken hushmailadress som jag utger mig att ha, det, tillsammans med min IP adress som de redan har tillgång till (om än inte alla av dem).

Jag hoppas att du tänker över detta en extra gång.
Därmed inte sagt att man kunde känna sig säker innan detta heller, men jag levde lite under den illusionen, det är därför jag blir så upprörd.
Jag önskar att det fanns en bättre lösning där PM kunde separeras från forumet så att man kunde ha större frihet där.

edit: om det var oklart hur jag menade så ska jag försöka klargöra.
Jag ser alltså en fara i, inte att personen jag skickar kan läsa och visa mitt meddelande för polisen, då t.ex. denna är inne i en olagligt diskussion med mig, utan i det att detta kan komma tredje part till del (mitt meddelande) som inte deltagit i konversationen och som därför inte har någon anledning att hålla det hemligt.

ex: jag skickar: "vi mördar X på torsdag, är det ok för dig Y?"
moderator får mitt meddelande av Y, utan att behöva visa sin egna del i konversationen.
Moderator ringer polis och ger dem mitt IP.

edit2: innan ni frågar så sköter jag alla mina mordkomplotter utanför FB

edit3: mitt exempel sög så du får gissa själv vad jag försöker säga med det här, jag är lite trött av mig vid den här tiden.
Senast redigerad av Vilsen 2008-12-03 kl. 08:33.
Citera
2008-12-03, 11:14
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Tack då vet jag. Det är inte narkotikaförsäljning som är historia på forumet utan privata konversationer som är historia, iaf på sikt enligt dig.

Privara konversationer har aldrig varit mer privata än att den som får meddelandet gör det den vill med det. Ingeting har förändrats på den punkten och kommer inte förändras heller. Det är helt upp till mottagaren vad den väljer att göra med meddelandet.
Citera
2008-12-03, 11:56
Medlem
Citat:
Vi motsätter oss inte att ni gör affärer, bara att de görs på Flashback.

Citat:
Däremot är forumet en diskussionsplats, inte en annonsplats där man gör upp olagliga affärer via privata meddelanden.

Skaffa gärna kontaktar, byt information, men gör upp affärerna utanför forumet.

Citat:
och vill han sälja så kontaktar han dig istället via MSN, ICQ eller dyl.
Och då är det inte vårt problem längre.
Vi försöker inte få dig eller din kompis att sluta göra affärer. Vi försöker bara få er att inte göra dem på Flashback.

Citat:

Så konsekvenserna av denna nygamla regeln är i praktiken att knarksugna småbarn och svindlande pundare från och med nu bör skriva sina massutskickade PM på ett något annorlunda sätt. Har jag förstått det rätt?

Istället för att som vanligt skriva

Citat:
"Hej, jag kan fixa tjack billigt! Skicka PM!"

eller

Citat:
"Hej, här råkar vara torka och jag vill ha bra grönt! Hör av er via PM"

så ska det hädanefter skrivas såhär

Citat:
"Hej, ska vi göra affärer, jag kan fixa ett och annat. Kontakta mig på xxx@hotmail.com så tar vi detaljerna."

Eller hur menar du?

Det förändrar ju i princip nada, du legitimerar och uppmuntrar snarast till försäljning så länge den sköts på ett diskret vis.

FB förmodligen är Sveriges absolut största "Sergels torg", dvs mötesplats för användare av narkotiska preparat, och så länge affärskontakter knyts på FB i syfte att handla med narkotika så anser jag att du/ni bär ansvaret för detta.

Forumet FB växer så det knakar och förmodligen växer knarkhandeln på forumet i minst samma takt. Tror du då att ni har ryggen fri bara för att ni uppmanat folk att inte göra knarkaffärer direkt på Flashback?

Ni vet ju om problemet, men vägrar att ta ansvar, och för detta kan hela forumet få ta smällen i värsta fall. Ty det enda som krävs ibland är ett program ā la Uppdrag granskning. Så frågan till dig är om det isf är värt det? Mig tycks "den fria knarkhandeln" samt "användarnas rätt att skicka insynskyddade PM" vara en i sammanhanget liten strid, väl värd att förlora, så länge forumet får finns kvar.
Citera
2008-12-03, 13:02
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerArnold
Forumet FB växer så det knakar och förmodligen växer knarkhandeln på forumet i minst samma takt. Tror du då att ni har ryggen fri bara för att ni uppmanat folk att inte göra knarkaffärer direkt på Flashback?

Absolut! Vi inte bara förbjuder dem att använda forumet för att förmedla narkotika, vi bannlyser de som gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av PerArnold
Ni vet ju om problemet, men vägrar att ta ansvar, och för detta kan hela forumet få ta smällen i värsta fall. Ty det enda som krävs ibland är ett program ā la Uppdrag granskning. Så frågan till dig är om det isf är värt det? Mig tycks "den fria knarkhandeln" samt "användarnas rätt att skicka insynskyddade PM" vara en i sammanhanget liten strid, väl värd att förlora, så länge forumet får finns kvar.

Förstår inte riktigt vad du menar med detta. Vi förbjuder narkotikahandel via forumet, gör reglerna strängare, och du kritiserar oss för att göra för lite?
Förstod jag dig rätt?
Vad exakt vill du att vi ska göra?
Förbjuda användare att diskutera kring narkotika?
Ta bort PM-funktionen?
Är inte riktigt klar med vad du menar som skulle vara fel i vårt nuvarande upplägg, och vad som isf. skulle kunna göras bättre.

admin
Citera
2008-12-03, 13:17
Medlem
Citat:
Vad exakt vill du att vi ska göra?
Förbjuda användare att diskutera kring narkotika?

Nej, användare bör få diskutera narkotika på forumet men inte via PM.

Citat:
Ta bort PM-funktionen?

Ja, att ta bort funktionen användare emellan men att behålla den för kommunikation mellan användare och moderatorer vore ett alternativ. Ett annat vore övervakning, vilket enligt mig är ett betydligt tristare förslag. Men det står enligt min mening mellan dessa alternativ, för att ni ska ha ryggen fri gentemot myndigheter även i framtiden. Det är som jag ser det ert ansvar att ha kontroll över att forumet inte missbrukas av främst unga människor för att göra narkotikaaffärer. Som jag tidigare sagt så är det nog främst väldigt unga människor som har behovet av en "nät-kran".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in