2021-11-06, 22:37
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
.
Nu tror jag du tittat för mycket på TV.
Det tror jag inte stämmer Många som blev intervjuade i TV hade varit utsatta men det gick ju Många fler där. Och Lydia verkar ju vara en tjej som kan ta för sig

Hur många klasser var det i den skolan? Hur många elever var det under ex ett år?

(Varför svarar jag ens? )
2021-11-06, 22:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Återigen har du fel, försök slå upp ordet ryggmärgsreflex, men jag ska hjälpa dej på traven med en liten text angående det ordet från Lunds Universitet

Vad är det som ”sitter” i ryggmärgen?
När något är inlärt och vi känner att denna kunskap alltid kommer att finnas hos oss, t.ex. som
att kunna cykla, brukar vi använda uttrycket ”det sitter i ryggmärgen”. Man förväntar sig
alltså ett sorts minne i ryggmärgen, närmare bestämt i den grå substansen, som är relaterat till
den inlärning som skett. Tidigare forskning har fastställt att nerverna som går in i den nedre
delen av ryggmärgen, där baktassens nerver kommer in, formar en karta vilken är utformad
efter kroppsrepresentationen. Varje nervkrets styr en enskild muskel. Detta innebär att en
smärtsam stimulering i ett hudområde leder till bortdragning av detta specifika område i
stället för en allmän bortdragning av hela benet. På detta sätt graderas musklernas
kontraktioner och avslappningar till en anpassad rörelse, så kallad finmotorik.

Tidigare studier tyder på att det först sker en grov inväxt av nerverna vilken senare finslipas
under uppväxttiden. Under utvecklingen påverkas nervkretsen av erfarenhet så att korrekta
synaptiska förbindelser förstärks medan felaktiga undertrycks. Som följd av erfarenhet skapas
ett minnesspår i ryggmärgen så att nervkretsen i fortsättningen förmedlar en korrekt anpassad
information till de olika musklerna. Under den tidiga utvecklingen blir kroppsrepresentationen
tydligare och tydligare för att slutligen kunna styra kroppens rörelser. När en rörelse upprepas
”minns” nervkontakterna i ryggmärgen utförandet och det blir lättare, kroppen har lärt sig.
Och var där står det att mord är en ryggmärgsreflex? Men frågan var om du ville ha en lista på inlägg där du visar dig blåljuga om att du nedvärderar ingen annans tro eller åsikt .

Ja eller nej?
2021-11-06, 22:46
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då har du läst vansinnigt selektivt. Från hon ringer polisen och allt hon säger från början handlar om E och hans barn samt hennes ånger och hur hon skäms. Hon förstår inte vad som hänt.

Jag tror inte ett boende i Bålsta var så lockande för L, då köpte han bilen så hon kunde hälsa på honom på helgerna. Han verkar mer angelägen än henne. Hon satt inte i sjön även om lgh i Farsta var svindyr.

Ja, jag förstår faktiskt inte alls hur tingsrätten får det till att L inte är ångerfull.

Jag får också uppfattningen att L egentligen inte vill bo där, inte heller behöver bo där. Under tiden hon ligger på psyk så ställs hon inför fullbordat faktum, E har tagit på sig rollen av "hjälpare" och flyttat saker utan att egentligen fråga/kommunicera med L.
2021-11-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWH
Men då skall hon ju inte dömmas till fängelse utan vård
Nä.. Det kan man ju tycka
Men det sitter ju många med psykiska störningar i fängelse
2021-11-06, 22:55
Medlem
Citat:
Okej tror du det så är det så, jag tror det inte, men som jag skrev tidigare i tråden alla får tro vad dom vill, och jag nedvärderar ingen annans tro eller åsikt. Som jag tror så är det rätt ointressant varför det brast just då, för jag tror att Lydia hade mördat nån annan i framtiden, att det blev Emil är tragiskt för hans anhöriga, å nej jag påstår inte han var en ängel, jag kände honom inte.
Anledningen till att jag tror att Lydia var/är en presumtiv och nu bekräftad mördare är hennes natur
kombon av diagnoser, alkohol och vapeninnehav blir en dödlig mix.
Sen har jag svårt att förstå varför folk inte kan ta till sej att det finns kvinnor som är onda av naturen likväl som det finns män som är det. VART är alla jämställdshetsivrare när man behöver dom
Tror du att detta hade naveskådats lika mycket om det varit omvänt att en man sköt en kvinna, tror du det på riktigt . Det tror inte jag
Klockrent👋
2021-11-06, 22:57
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och var där står det att mord är en ryggmärgsreflex? Men frågan var om du ville ha en lista på inlägg där du visar dig blåljuga om att du nedvärderar ingen annans tro eller åsikt .

Ja eller nej?

Gör det om det får det att må bra, hur var det med ryggmärgsreflexen läste du på om det, nu börjar jag gilla dej, du går från att vara den coola katten i forumet till att börja bry dej om personangrepp, men lägg upp listan JA, sen ska jag lista alla dina sakfel , passa dej bara så du inte går för långt i OT
jag har inga bekymmer men nån mod kan ha det, bring it on
2021-11-06, 22:58
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Gör det om det får det att må bra, hur var det med ryggmärgsreflexen läste du på om det, nu börjar jag gilla dej, du går från att vara den coola katten i forumet till att börja bry dej om personangrepp, men lägg upp listan JA, sen ska jag lista alla dina sakfel , passa dej bara så du inte går för långt i OT
jag har inga bekymmer men nån mod kan ha det, bring it on
OK, vi ses...
2021-11-06, 23:11
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmeLee
Men vad spelar dem 10 min för roll?

När hon sen efter det inte tar upp det nåt mer.

Det tas visst upp igen, men på grund av en urusel fup så kunde och borde det ha tagits upp mer!

Citat:
Ursprungligen postat av EmmeLee
Och nej, hon skäms inte. Inget hon gör visar på
Ånger eller att hon skulle skämmas.

Hon slänger inte vapnet åt sidan och får panik och vill hjälpa Emil.
Hon låter honom gå iväg med blodet sprutandes.
Går in i huset igen, fixar med vapnet , låser in det. Klär på sig. Ringer exet.

Vart får du det till att hon skäms ? Var ångrar hon sig ?
När teatern ska börja och polisen har henne - ja precis. Allt hon gjorde efter gripandet är för att skydda sig själv. Skrikandet , gråtandet
Ni känner ingen med borderline, det märks.

Men herregud, du var ju inte där. Du VET ju inte hur L uppfattade situationen i fylledimman dessutom.

Det kan ju lika gärna skett så här:

Detta hände väl under dygnets få mörka timmar i juni. L kanske TRODDE att hon skjutit bredvid, ett skrämsel/varningsskott. Hon ser honom ställa sig upp och springa iväg, hon tror att han springer för att han blivit rädd av skrämselskottet. Hon går in och ställer tillbaka vapnet etc.

Efter ett tag kollar hon ut genom fönstret (som styrks av grannarnas vittnesmål som börjat ta hand om E). Det kanske är först nu som L inser att hon (ofrivilligt (?)) träffat E, och träffat riktigt dåligt.

Hon ringer faktiskt 112 först, sedan exet!

Vad menar du att hon ska göra?

Tror du att grannarna som hjälper E skulle stanna kvar om L kommer utspringande ur huset, i bara trosorna och kanske beväpnad?? För de som sitter och hjälper E vet inte om L skulle vara beväpnad eller obeväpnad just då!

Du måste sluta att raljera och försöka sätta dig in hur ANDRA kan tänka, vad de SER, vad de UPPFATTAR i mörkret, i chocktillstånd!
2021-11-06, 23:23
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Svårt att bedöma hur en så pass berusad person i troligt chocktillstånd "borde" reagera. Hon skulle troligen aldrig kunna utföra en livräddande insats för E, vilket flera sjukvårdsutbildade nyktra grannar tyvärr inte heller kunde.

Att låsa in vapnen skedde troligen som ryggmärgsreflex. Liksom att dra på en T-shirt+brallor. Antar hjärnan var i fullt spinn - vad har jag gjort, vad skall jag göra? Där någon stans ringde hon 112. Ryggmärgen igen.

Hur skulle hon brytt sig om E som gjort skillnad?

Springa ut och ropa jag älskar honom, hjälp honom, rädda livet på honom!!!

Som hon sa upprepade ggr till 112.

Jag tror att L inte förstod att hon träffat E överhuvudtaget, hon kanske trodde att hon "bara" skrämt honom, han sprang iväg, skrämd, men inte skadad. Enligt de livräddande grannarnas vittnesmål ser de L titta ut genom fönstret på övervåningen, öppna det, stänga det snabbt. Jag tror det är först då som hon inser vidden av allt!
2021-11-06, 23:39
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tror att L inte förstod att hon träffat E överhuvudtaget, hon kanske trodde att hon "bara" skrämt honom, han sprang iväg, skrämd, men inte skadad. Enligt de livräddande grannarnas vittnesmål ser de L titta ut genom fönstret på övervåningen, öppna det, stänga det snabbt. Jag tror det är först då som hon inser vidden av allt!

Seriös fråga, har du ens läst FUP , vilken övervåning menar du, det är en enplansvilla, hon sköt honom på markplan, å kunde omöjligt sprungit upp på nån övervåning. Förstår du inte själv hur oseriös du blir när du hittar på saker hela tiden. du kommer med det ena faktafelet efter det andra, det är nog bara tre personer i forumet som tar dej på allvar, du gör ju bort dej gång efter annan, läs gärna FUP och kom med fakta så blir det nog bättre

bild på huset finns i FUP på sidan 30
Senast redigerad av BMC64 2021-11-06 kl. 23:45.
2021-11-06, 23:42
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Navelskådats? Det är väl exakt vad man inte gjort. Aldrig sett en sådan tunn FUP i ett mordfall någonsin. Jag har läst många under årens lopp.

Ja, du har varit med länge, och är en riktig klippa. Intressanta, ordentliga inlägg, mycket igenomtänkta!

I detta fall,

en mycket tunn och bedrövlig fupp, och, (i mitt tycke), efterföljande "juridiskt välskriven" dom. Där de/det avgörande bevisen/beviset är hemligstämplat/sekretessbelagt!

Får det gå till så i en demokrati, i ett "rättsäkert" samhälle?
2021-11-06, 23:46
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, du har varit med länge, och är en riktig klippa. Intressanta, ordentliga inlägg, mycket igenomtänkta!

I detta fall,

en mycket tunn och bedrövlig fupp, och, (i mitt tycke), efterföljande "juridiskt välskriven" dom. Där de/det avgörande bevisen/beviset är hemligstämplat/sekretessbelagt!

Får det gå till så i en demokrati, i ett "rättsäkert" samhälle?

Vart ser du nån hemligstämpel i domen, hänvisa så jag kan läsa det

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in