2021-11-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Enligt tidsangivelser i FUP, så skjuter Lydia Emil 22:45, larmsamtalet till 112 är registrerat 23:05
Det är 20 långa minuter, du kan i ärlighetens namn inte påstå att hon brydde sej om Emils väl å ve efter skjutningen,

Svårt att bedöma hur en så pass berusad person i troligt chocktillstånd "borde" reagera. Hon skulle troligen aldrig kunna utföra en livräddande insats för E, vilket flera sjukvårdsutbildade nyktra grannar tyvärr inte heller kunde.

Att låsa in vapnen skedde troligen som ryggmärgsreflex. Liksom att dra på en T-shirt+brallor. Antar hjärnan var i fullt spinn - vad har jag gjort, vad skall jag göra? Där någon stans ringde hon 112. Ryggmärgen igen.

Hur skulle hon brytt sig om E som gjort skillnad?

Springa ut och ropa jag älskar honom, hjälp honom, rädda livet på honom!!!

Som hon sa upprepade ggr till 112.
Senast redigerad av Remark 2021-11-06 kl. 21:50.
2021-11-06, 21:49
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Svårt att bedöma hur en så pass berusad person i troligt chocktillstånd "borde" reagera. Hon skulle troligen aldrig kunna utföra en livräddande insats för E, vilket flera sjukvårdsutbildade nyktra grannar tyvärr inte heller kunde.

Att låsa in vapnen skedde troligen som ryggmärgsreflex. Liksom att dra på en T-shirt+brallor. Antar hjärnan var i fullt spinn - vad har jag gjort, vad skall jag göra? Där någon stans ringde hon 112. Ryggmärgen igen.

Hur skulle hon brytt sig om E som gjort skillnad i hennes situation?

Seriöst, tror du på det där själv, jag tror det inte i alla fall, visst gör chockade människor konstiga saker.
Enligt min mening gör hon relativt rationella saker, en ryggmärgsreflex som du kallar det bygger ju på att man gjort det så många gånger så att det sitter i ryggmärgen, som uttrycket lyder , och syftar på många år träning. Så nej där delar inte du och jag uppfattning
Sen handlar det ju inte att hon skulle startat HLR, det va inte min poäng, det var att det tar 20 minuter mellan skottet och larmsamtalet. När det gäller hennes berusningrad så är det ju klarställt i FUP att hon var förvånansvärt redig för å ha 2,8 promille
Senast redigerad av BMC64 2021-11-06 kl. 21:56.
2021-11-06, 22:00
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det är klart att fallet (bilden) klarnar mer och mer ju fler bitar man finner. Har du aldrig lagt pussel?
Det går alltså inte på förhand veta vilken info som bör beaktas och vilken som kan ratas.

Lydia har, vad jag förstår, haft dålig ekonomi.
De flesta av mina väninnor som har det lite knapert, skulle nog avstå att köpa ett hagelgevär för 20 kkr. De skulle lagt de pengarna på barnen före Beretta.
Nej, jag kan inte se att det tillför något. Du hävdade ju dessutom först att någon annan betalat det, på ett hånfullt sätt (som alltid), sedan är det fel om hon köper det själv också. Och jo jag har lagt pussel men här tycks bara bitar som får henne att framställas i dålig dager passa, även bitar där livet drabbat henne kanske borde in, det kanske är först då vi får svar på varför detta hände .... eftersom ängeln E inte kan ha haft någon delaktighet i att det till slut brast.
2021-11-06, 22:06
Medlem
Citat:
Seriöst, tror du på det där själv, jag tror det inte i alla fall, visst gör chockade människor konstiga saker.
Enligt min mening gör hon relativt rationella saker, en ryggmärgsreflex som du kallar det bygger ju på att man gjort det så många gånger så att det sitter i ryggmärgen, som uttrycket lyder , och syftar på många år träning. Så nej där delar inte du och jag uppfattning

Hon agerar rationellt. I det stora hela. Den emotionella reaktionen kommer när hon ringer 112 och senare. Efter 20 minuter. Tror inte det är ovanligt. För insikten att landa.
Senast redigerad av Remark 2021-11-06 kl. 22:19.
2021-11-06, 22:14
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmeLee
Det jag vet är att han dejtade 2 tjejer under hösten.
Sen träffade han L ;via Tinder vad jag hört. Hon slog klorna i honom fortare än kvick och bara 2v efter köpte han bilen till henne. För att ta sig Farsta-Bålsta - Uppsala och skolan kommunalt gick ju inte. Den betalade han och står som ägare på. När hon fuckade ur mer och mer - så sa han hejdå , bilen är min och dörren är där.
Men hon hade ju ingenstans att ta vägen och var uppenbarligen kvar.
Vad jag vet så var dem inte ett par när han mördades.
Hon säger heller knappt nånting om honom på psyket eller i förhör
Tjatar mest om gården som är 3 år gammal händelse samt vad ska nu hända med mig?
Inget om E eller sina eller hans barn.

Hon är ond - på riktigt.
Läs beskrivningen som E lillebror skrivit. Både om 1a mötet och om filmen. Han har ju sett den.
Nja, dom är väl uppenbarligen ett par om dom går och lägger sig på madrassen i uterummet och myser.
Jo, hon nämner honom mycket i förhören, även åtminstone hans barn, hur hon försöker få honom att inte dricka för att få ha sina barn.
Medlem
WWHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Jag tror också hon är kapabel till det.
Jag tror att det är svårt att hitta ett"normalt" motiv till detta mord. Jag tror människor med svåra psykiska störningar tänker på ett helt annat sätt.. Handlar ofta på ett helt annat sätt än nån som inte har dom problemen. Och det blir svårt och förstå. Sen tillkommer droger/alkohol och tänket blir ännu mer extremt.
Därför tror jag vi kan stånga oss blodiga för att hitta ett "normalt" motiv.

Vissa hör röster som säger åt dom och mörda och det sker tom lustmord. Ibland finns tyvärr varken en bra förklaring eller ett normalt motiv varför...

Men då skall hon ju inte dömmas till fängelse utan vård
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Sen handlar det ju inte att hon skulle startat HLR, det va inte min poäng, det var att det tar 20 minuter mellan skottet och larmsamtalet. När det gäller hennes berusningrad så är det ju klarställt i FUP att hon var förvånansvärt redig för å ha 2,8 promille
Är verkligen det definitionen av ryggmärgsreflex? Få personer har utvecklat en sådan för fall där de just skjutit någon, ryggmärgsreflexer är nåt vi är födda med; de utvecklas knappast från en engångsföreteelse
2021-11-06, 22:16
Medlem
Ett exempel på egenartad, halsbrytande logik publicerades idag av trådens okrönta drottning. Så här såg det ut:

"Eftersom L enligt domen inte var allvarligt psykiskt sjuk när hon tryckte av, så måste hon ju ha haft ett motiv."

För det första har domstolen inte sagt att Lydia inte var allvarligt psykiskt sjuk. Domstolen vet ju att Lydia har flera psykiatriska diagnoser och att de är av mer allvarlig natur än spindelfobi..
Däremot har man inte hos Lydia sett nån så allvarlig psykisk störning, så att det skulle medföra fängelseförbud.

GW har säkert rätt i att "det där med motiv, det är överskattat och mest en njutning för överklassen" (jag tror han uttryckt det nånting i den vägen).
Här i tråden jagas motiv för Lydias mord på Emil.
Vad sägs om att Lydia fick lust att döda Emil?

För en person med lika delar (1) avsaknad av impulskontroll plus (2) bristande förmåga till konsekvensanalys, behövs nog inget motiv.
Lust räcker långt som "motiv" för en gränslös person som Lydia.
2021-11-06, 22:20
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon agerar rationellt. I det stora hela. Den emotionella reaktionen kommer när hon ringer 112 och senare.

Okej tror du det så är det så, jag tror det inte, men som jag skrev tidigare i tråden alla får tro vad dom vill, och jag nedvärderar ingen annans tro eller åsikt. Som jag tror så är det rätt ointressant varför det brast just då, för jag tror att Lydia hade mördat nån annan i framtiden, att det blev Emil är tragiskt för hans anhöriga, å nej jag påstår inte han var en ängel, jag kände honom inte.
Anledningen till att jag tror att Lydia var/är en presumtiv och nu bekräftad mördare är hennes natur
kombon av diagnoser, alkohol och vapeninnehav blir en dödlig mix.
Sen har jag svårt att förstå varför folk inte kan ta till sej att det finns kvinnor som är onda av naturen likväl som det finns män som är det. VART är alla jämställdshetsivrare när man behöver dom
Tror du att detta hade naveskådats lika mycket om det varit omvänt att en man sköt en kvinna, tror du det på riktigt . Det tror inte jag
2021-11-06, 22:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Okej tror du det så är det så, jag tror det inte, men som jag skrev tidigare i tråden alla får tro vad dom vill, och jag nedvärderar ingen annans tro eller åsikt. Som jag tror så är det rätt ointressant varför det brast just då, för jag tror att Lydia hade mördat nån annan i framtiden, att det blev Emil är tragiskt för hans anhöriga, å nej jag påstår inte han var en ängel, jag kände honom inte.
Anledningen till att jag tror att Lydia var/är en presumtiv och nu bekräftad mördare är hennes natur
Sen har jag svårt att förstå varför folk inte kan ta till sej att det finns kvinnor som är onda av naturen likväl som det finns män som är det. VART är alla jämställdshetsivrare när man behöver dom
Tror du att detta hade naveskådats lika mycket om det varit omvänt att en man sköt en kvinna, tror du det på riktigt . Det tror inte jag
Jo då, det gör du. Vill du ha exempel?
2021-11-06, 22:27
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Är verkligen det definitionen av ryggmärgsreflex? Få personer har utvecklat en sådan för fall där de just skjutit någon, ryggmärgsreflexer är nåt vi är födda med; de utvecklas knappast från en engångsföreteelse

Återigen har du fel, försök slå upp ordet ryggmärgsreflex, men jag ska hjälpa dej på traven med en liten text angående det ordet från Lunds Universitet

Vad är det som ”sitter” i ryggmärgen?
När något är inlärt och vi känner att denna kunskap alltid kommer att finnas hos oss, t.ex. som
att kunna cykla, brukar vi använda uttrycket ”det sitter i ryggmärgen”. Man förväntar sig
alltså ett sorts minne i ryggmärgen, närmare bestämt i den grå substansen, som är relaterat till
den inlärning som skett. Tidigare forskning har fastställt att nerverna som går in i den nedre
delen av ryggmärgen, där baktassens nerver kommer in, formar en karta vilken är utformad
efter kroppsrepresentationen. Varje nervkrets styr en enskild muskel. Detta innebär att en
smärtsam stimulering i ett hudområde leder till bortdragning av detta specifika område i
stället för en allmän bortdragning av hela benet. På detta sätt graderas musklernas
kontraktioner och avslappningar till en anpassad rörelse, så kallad finmotorik.

Tidigare studier tyder på att det först sker en grov inväxt av nerverna vilken senare finslipas
under uppväxttiden. Under utvecklingen påverkas nervkretsen av erfarenhet så att korrekta
synaptiska förbindelser förstärks medan felaktiga undertrycks. Som följd av erfarenhet skapas
ett minnesspår i ryggmärgen så att nervkretsen i fortsättningen förmedlar en korrekt anpassad
information till de olika musklerna. Under den tidiga utvecklingen blir kroppsrepresentationen
tydligare och tydligare för att slutligen kunna styra kroppens rörelser. När en rörelse upprepas
”minns” nervkontakterna i ryggmärgen utförandet och det blir lättare, kroppen har lärt sig.
2021-11-06, 22:37
Medlem
Citat:

Navelskådats? Det är väl exakt vad man inte gjort. Aldrig sett en sådan tunn FUP i ett mordfall någonsin. Jag har läst många under årens lopp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in