Jag tycker att när Sveriges förenade poliser går ut i en storskalig
”hastighetsvecka” med stort fokus även på låga överträdelser så fattas förståelse för tänket runt Orsak & Verkan.
Vad vållar, en bilist som håller 6 km/h högre fart, än vad 70 skylten visar? Förlegat polisarbete.
Om du stoppar in detta i rätt kontext.
Jag anser självklart att en bestämd hastighet skall följas. Men inte slaviskt övervakas till priset av att så otroligt många
vårdslöshet kommer undan.
Sveriges förenade poliskår som ägnar sig åt denna typen av hastighetsbrott, se till att skifta regelbundet trafikfokus. Nu.
Gör samma sak, i samma omfattning, men med fullt fokus på
trafik-kultur.
Rikta blicken mot alla de tusentals om dagen, om natten, som inte alltid kör väldigt fort, men som kör på ett sätt som om att alla regler i trafiken gäller inte dom.
Med ljuddämpare som brölar som ett hot om krig. Med en basutrustning inne i bilen som skakar slukhål och som överröstar ljuddämparen.
Och som, sedan kör, som kulturen påbjuder, som GTA. Ger fan i övergångsställen, heldraget, rödljus, lämnar svarta däckspår i rondeller, omkörningar som
medtrafikanter får säkra upp, sick-sack vid tvåfiligt.
Riktiga idioter och potentiella mordvapenpiloter.
Rejsar vid rödljus. Bränner gummi. Totaltonat runt
hela bilen. Bilen som är BMW eller Merca. Såklart.
Som knullar trafikpoliser i munnen då dom tillåts härja som dom vill.
Om dom inte fastnar i en hastighetskontroll.
Bland honom och henne,
och mig som i sin Skoda, VW Polo o Volvo fastnat för hastighetsöverträdelse på 5-8 km/h.
Jag föraktar dessa trafikinsatser av Polis så länge man inte också regelbundet går ut och bedriver Trafik-Kulturskontroller.
Och att han, hon och jag i Skodor och Polos märker av att polisen verkligen jobbar mot denna livsfarliga avart i trafiken.
Tätt, intensivt, överallt i hela landet !!
En självklar kampanj likt den jag beskriver har jag
aldrig hört talas om. Aldrig!
Skämmes.