2021-06-14, 06:56
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
"lön enligt statistiken"! Ja då vet man vad som betalas ut? Jag är 110% säker på att om svenska arbetslösa erbjuds att sätta plant i skogen för en avtalsenlig god lön så står folk i KÖ för jobben. Visst finns det slöhögar men jag har aldrig träffat ngn.
En avtalsenlig god lön är enligt kollektivavtal och något sådant väl utarbetat finns det inte för plantageplanterare förstår du.
Citera
2021-06-14, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det handlar helt sonika om att det inte finns någon som vill jobba för de lönerna som en granplanterare får, inte heller får man ihop ett företag med svenska löner för att plocka bär. Givetvis kan man göra det som EF men då är lönen ändå skrattretande, fast man kan göra det till en familjeaktivitet...

Om det finns arbeten bör man inte få bidrag. Det är inte mer synd om en arab i Sverige än en ukrainare i Ukraina

För övrigt använder du ordet "sonika" fel. Det betyder plötsligt, oväntat.
Citera
2021-06-14, 06:57
Medlem
Citat:
"lön enligt statistiken"! Ja då vet man vad som betalas ut? Jag är 110% säker på att om svenska arbetslösa erbjuds att sätta plant i skogen för en avtalsenlig god lön så står folk i KÖ för jobben. Visst finns det slöhögar men jag har aldrig träffat ngn.

Säkert?

Så varför har vi arbetskraftsinvandringen?

Står sommarlovsfirarna i kö till jordgubbsplockningen fortfarande??
Citera
2021-06-14, 06:57
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Om det finns arbeten bör man inte få bidrag. Det är inte mer synd om en arab i Sverige än en ukrainare i Ukraina

För övrigt använder du ordet "sonika" fel. Det betyder plötsligt, oväntat.
Det sista: ja, det var ironi, "hör och häpna, det är skitlön för fysiskt jobb utan möjlighet att få ökning".

Det är definitivt inte mer synd om en arab i Sverige än en ukrainare i Ukraina! (skillnaden är att ena är trevlig och tillmötesgående i Sverige, för att de ser att Sverige ger dem något gott när de är på oskattat arbetsbesök) Jag anser också att det bör tas upp som något sorts fas3-arbetsläger, att återplantera skogsplantage eller bistå grönvård i skogsområden. Istället plockar stora ekonomiska bolag upp dem och får gratis arbetskraft s.k. arbetsträning utan att ens 10% kan få jobbet.

Ang. inlägget ovan: Ja, mitt lokala jordgubbsplock har en återkommande elev som håller rodret på plockarna.
Senast redigerad av GoUoD 2021-06-14 kl. 07:00.
Citera
2021-06-14, 07:00
Medlem
Citat:
Säkert?

Så varför har vi arbetskraftsinvandringen?

Står sommarlovsfirarna i kö till jordgubbsplockningen fortfarande??
Vet inte hur lönen ser ut för jordgubbsplockare. Är det 15 kr timmen i ur och skur som gäller? Min äldsta dotter jobbade en hel sommar på en kyrkogård.....i ur och skur......krattade, rensade och planterade. Varför gjorde hon det? Jo hon fick en bra LÖN! Hon skulle inte gått dit en enda dag för en skämtlön.
Citera
2021-06-14, 07:04
Medlem
Citat:
Vet inte hur lönen ser ut för jordgubbsplockare. Är det 15 kr timmen i ur och skur som gäller? Min äldsta dotter jobbade en hel sommar på en kyrkogård.....i ur och skur......krattade, rensade och planterade. Varför gjorde hon det? Jo hon fick en bra LÖN! Hon skulle inte gått dit en enda dag för en skämtlön.

En bärplockare uppges tjäna 23700 i snitt

https://yrkeskollen.se/lonestatistik/barplockare/
Citera
2021-06-14, 07:06
Medlem
Citat:
En bärplockare uppges tjäna 23700 i snitt

https://yrkeskollen.se/lonestatistik/barplockare/
VEM betalar de pengarna? Bäruppköparna? Kommunen?
Citera
2021-06-14, 07:08
Medlem
anomaligns avatar
Att med skattepengar direkt skapa jobb för arbetslösa kan verka som en bra idé där nästan något slags verklig win-win uppstår, där pengarna gör verklig nytta både för den arbetslösa personen och för samhället, men det är dessvärre helt tabu i dagens nyliberala samhälle. Det skulle bli protester omedelbart, där antagligen centern skulle vara tongivande med kritik om att staten inte ska konkurrera på marknaden osv..

De arbetsmarknadsåtgärder som finns idag handlar istället om "att öka chanser till självförsörjning" och liknande fina fraser vars egentliga innebörder egentligen inte döljer mycket mer praktik än att lägga stora summor på att tillfälligt ändra statistiken, snarare än göra verklig skillnad.

Om man kastar ner tillräckligt många skattemiljarder i vulkanen så kommer marknadsgudarna kanske att gynna skörden nästa säsong.
Citera
2021-06-14, 07:11
Medlem
Citat:
VEM betalar de pengarna? Bäruppköparna? Kommunen?

Arbetsgivaren och jag skulle tro det är ackordslön.
Citera
2021-06-14, 07:16
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Stämmer att de jobbar för mängd snarare än timme, även om de har timlön på pappret. Gissningsvis så är ingen anställd, utan de säljer till större distributörer (om man kan kalla pop-up skåp längs vägen för större distributör). Däremot säkrar dessa distributörer säkert plockare.

Hade siffrorna på blåbär och lingon i huvudet för x år sedan men de är borta, det var inga imponerande siffror, var minst 100kg per säsong för att få ihop något värt namnet. Bulgarer m.m. plockare drar i alla fall ihop skåpbilarna fulla vad jag sett (varför de ofta bara dumpar allt som heter tält och annat bös som inte behövs på hemvägen).
Citera
2021-06-14, 07:17
Medlem
Citat:
Ja sannolikt ackordslön och sannolikt att man måste plocka 24/7 utan rast om man ska få ihop ngt att leva på! Jag plockar bär varje höst till husbehov och jag vet att man inte kan stå på ett ställe och bara rafsa åt sig bär utan man måste gå över stora ytor och vissa år är det uselt med bärtillgången.
Citera
2021-06-14, 07:17
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Thailändare är flinka i den svenska bärskogen för efter en säsong kan de åka hem med motsv en årslön i bagaget. Den svensk som tänker göra pengar på bärplockning inser snabbt att 14 timmars hårt arbete i skogen hos inköparen visar sig motsvara en timlön på 12,50 HÖGT räknat.
De thai jag sett har jobbat stenhårt. En man som jag stötte på en gång startade 06 och plockade till 18, 12 timmar och sålde för 2100:-, tror det var närmare 30 kg. så 175:- i timmen men fan vad hårt arbete. Jag brukar kunna komma upp i samma timlön men då orkar jag bara 4-5 timmar och är helt slut i ryggen sen men thai verkar kunna gå längs marken och dammsuga alla hjortron. Själv böjer jag mig ner och måste regelbundet upp och sträcka på ryggen. Jag unnar dom varenda krona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in