2021-06-13, 14:12
Medlem
"Jobb i skogen" kan gälla allt från bärplockning till granplantering eller röjning av virkesåker. Och egentligen även jobb vad gäller gurkodling eller jordgubbar.

Varje år har vi en stor arbetskraftsinvandring till dessa jobb samtidigt som arbetskraftsreserven i Sverige är stor.

Man behöver inte kunna svenska för dessa jobb eller ha särskilda yrkeskunskaper. Så varför är inte "källarpojkarna" eller Hassan, 37 år ute och jobbar?

Bör vi åtgärda detta och tvinga ut dem på fälten? Jag lutar åt det...

https://www.gp.se/debatt/arbetskraft...nad-1.20037064

Citat:
För sanningen är den att den skog som för 25 år sedan planterades av lovfirande gymnasieelever i dag inte gör det. Det är heller inte någon kö av arbetslösa som vill röja skog. Skogsbruket kan inte vänta på en eventuell attitydförändring. Skogsvården måste genomföras varje år för att uppfylla skogsvårdslagens krav.

Jobben finns men ingen bosatt Sverige vill ta dem... hur sjukt är inte det , med vår höga långtidsarbetslöshet?
Citera
2021-06-13, 14:17
Medlem
Det beror på att alla invällare har universitetsexamen och är inte vana vid kroppsarbete.. Hade de varit obildade bönder så hade problemet varit löst..
Citera
2021-06-13, 14:19
Medlem
f30malmos avatar
Det beror på att det inte finns någon skog i Malmö, där de bor.
Citera
2021-06-13, 14:35
Medlem
Bara en sån sak som att rensa våra kuststränder på skräp skulle vara en oerhörd miljövinst, men varför skall dessa ingenjörer, läkare, programmerare osv göra det, det rinner ändå in pengar på kontot varje månad utan att behöva göra ett skit, jag skulle inte heller göra ett skit om jag kom till sverige från en hydda gjord av koskit, få en lägenhet med rinnande vatten, elektricitet, avlopp, värme och dessutom som sagt få en slant in på kontot varje månad utan motprestation.
Citera
2021-06-13, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det beror på att det inte finns någon skog i Malmö, där de bor.

Å andra sidan är inte gurk- och jordgubbsodlingarna långt bort och även där jobbar mycket ukrainare.

Och de skulle kunna bo i tillfälliga bostäder vid skogsbruket likaväl som ukrainarna?

Familj? jaha du, det har ukrainarna också.

Problemet är att deras levnadsstandard på bidrag är mycket högre än ukrainarnas genom lönearbete.

Och kanske, att de är för fina för kroppsarbete.
Citera
2021-06-13, 15:04
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jobben finns men ingen bosatt Sverige vill ta dem... hur sjukt är inte det , med vår höga långtidsarbetslöshet?
De får mer i bidrag än lön och ingen blir av med bidragen om de nekar jobb.
Men sjuka svenskar blir av med Fkassa och tvingade att jobba. Man har ju läst hur folk som dött i cancer får besked ifrån FK att de fått avslag och måste jobba.
Citera
2021-06-13, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
De får mer i bidrag än lön och ingen blir av med bidragen om de nekar jobb.
Men sjuka svenskar blir av med Fkassa och tvingade att jobba. Man har ju läst hur folk som dött i cancer får besked ifrån FK att de fått avslag och måste jobba.

Det är för tufft mot vissa patienter men de som har FK har ju redan anställning. det är inte de jag menar utan långtidsarbetslösa som står en bit från arbetsmarknaden.

Lönen är kollektivavtal så den kan inte vara så dålig. Jag vet inte vad man tjänar på att sätta gran men det måste ju vara högre än bidragen?? Eller har det ballat ut helt igen i Sverige med det?

Jo, det finns en press att söka jobb men kanske inte vilka jobb man söker.

De här jobben är ganska hårt kroppsarbete och ratas av såväl arbetslösa ungdomar som invandrare. Vilket leder till en arbetskraftsinvandring.

Vilket jag tycker är fel och helt absurt.
Citera
2021-06-13, 15:16
Medlem
Citat:
"Jobb i skogen" kan gälla allt från bärplockning till granplantering eller röjning av virkesåker. Och egentligen även jobb vad gäller gurkodling eller jordgubbar.

Varje år har vi en stor arbetskraftsinvandring till dessa jobb samtidigt som arbetskraftsreserven i Sverige är stor.

Man behöver inte kunna svenska för dessa jobb eller ha särskilda yrkeskunskaper. Så varför är inte "källarpojkarna" eller Hassan, 37 år ute och jobbar?

Bör vi åtgärda detta och tvinga ut dem på fälten? Jag lutar åt det...

https://www.gp.se/debatt/arbetskraft...nad-1.20037064

Har någon någonsin sett en enda sökesannons för den här typen av jobb? Jag har aldrig gjort det, men det behöver ju inte betyda att de inte finns.
Citera
2021-06-13, 15:18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Har någon någonsin sett en enda sökesannons för den här typen av jobb? Jag har aldrig gjort det, men det behöver ju inte betyda att de inte finns.

Nej det har jag inte, Å andra sidan så har jag heller inte letat. Hade själv kunnat tänka mig arbeta fysiskt om jag inte haft ett jobb redan. Det är kanske mest svart, eller lågavlönad på annat sätt, udda anställningsformer?
Citera
2021-06-13, 15:20
Medlem
Citat:
Det är för tufft mot vissa patienter men de som har FK har ju redan anställning. det är inte de jag menar utan långtidsarbetslösa som står en bit från arbetsmarknaden.

Lönen är kollektivavtal så den kan inte vara så dålig. Jag vet inte vad man tjänar på att sätta gran men det måste ju vara högre än bidragen?? Eller har det ballat ut helt igen i Sverige med det?

Jo, det finns en press att söka jobb men kanske inte vilka jobb man söker.

De här jobben är ganska hårt kroppsarbete och ratas av såväl arbetslösa ungdomar som invandrare. Vilket leder till en arbetskraftsinvandring.

Vilket jag tycker är fel och helt absurt.

Det är väl 40 öre per planta eller så i lön.
Citera
2021-06-13, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det är väl 40 öre per planta eller så i lön.

https://yrkeskollen.se/lonestatistik...etare-rojning/

Röjning är det ca 27.500 i snitt.

https://statsskuld.se/jobb/lonestati...are-plantering

Plantering 24.300
Citera
2021-06-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Nej det har jag inte, Å andra sidan så har jag heller inte letat. Hade själv kunnat tänka mig arbeta fysiskt om jag inte haft ett jobb redan. Det är kanske mest svart, eller lågavlönad på annat sätt, udda anställningsformer?

Nej, det är det inte. I alla fall inte när de stora bolagen som Svea Skog, SCA, Stora Enso m fl anställer.

Det är kollektivavtal, sedan kan du såklart hitta svartjobb hos Bosses Skog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in