2021-06-14, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
De thai jag sett har jobbat stenhårt. En man som jag stötte på en gång startade 06 och plockade till 18, 12 timmar och sålde för 2100:-, tror det var närmare 30 kg. så 175:- i timmen men fan vad hårt arbete. Jag brukar kunna komma upp i samma timlön men då orkar jag bara 4-5 timmar och är helt slut i ryggen sen men thai verkar kunna gå längs marken och dammsuga alla hjortron. Själv böjer jag mig ner och måste regelbundet upp och sträcka på ryggen. Jag unnar dom varenda krona.
Ja "thai" jobbar stenhårt för att efter en säsong i svensk bärskog kan hen åka hem med motsv. en årslön i bagaget. ALLT handlar om pengar. Ingen "thai" skulle kröka på ryggen mer än du och jag om det inte lönade sig. PONERA att det för en svensk fanns en ÅRSLÖN att tjäna på blåbär/lingon där ute och det skulle inte finnas ETT ENDA kvarlämnat bär i våra skogar.
Citera
2021-06-14, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Det beror på att alla invällare har universitetsexamen och är inte vana vid kroppsarbete.. Hade de varit obildade bönder så hade problemet varit löst..

Tja, det är inte bara ”invällare” som vägrar skogsjobben. Det är en generellt dålig attityd kring dessa jobb hos även svenska ungdomar. Alla dessa ska vara ”key account manager” eller någon liknande låtsastitel. Hade jag inte haft arbete så hade jag lätt sökt mig till skogsbruk.
Citera
2021-06-14, 07:38
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Ja "thai" jobbar stenhårt för att efter en säsong i svensk bärskog kan hen åka hem med motsv. en årslön i bagaget. ALLT handlar om pengar. Ingen "thai" skulle kröka på ryggen mer än du och jag om det inte lönade sig. PONERA att det för en svensk fanns en ÅRSLÖN att tjäna på blåbär/lingon där ute och det skulle inte finnas ETT ENDA kvarlämnat bär i våra skogar.
Visst handlar det om pengar men jag skulle aldrig orkat plocka hjortron 12 timmar i sträck.
Bidragen i Sverige är f.ö. för höga så nyanlända unga starka män från MEA ids inte plocka bär men det gör i alla fall thai.
Citera
2021-06-14, 07:39
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Bara en sån sak som att rensa våra kuststränder på skräp skulle vara en oerhörd miljövinst, men varför skall dessa ingenjörer, läkare, programmerare osv göra det, det rinner ändå in pengar på kontot varje månad utan att behöva göra ett skit, jag skulle inte heller göra ett skit om jag kom till sverige från en hydda gjord av koskit, få en lägenhet med rinnande vatten, elektricitet, avlopp, värme och dessutom som sagt få en slant in på kontot varje månad utan motprestation.

Du belyser något mycket viktigt här.
När man kommer från en hydda av koskit till en uppvärmd lägenhet med rinnande vatten, elektricitet, kylskåp, badrum med dusch och toa. Ja va fan behövs mer ? Jag tror väldigt många är nöjda här och när de inte krävs motprestation så varför ens försöka.

Svårt att se de gå ihop sig med svenska lagat och kollektivavtal för många typer av "enkla jobb".
Men som motkrav på alla bidrag borde de finnas hur mycket enkla jobb som helst likt städning i naturen. Skogsröjning i olika former osv.
Citera
2021-06-14, 07:57
Medlem
DenimDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det är väl 40 öre per planta eller så i lön.

I dom krokarna, ja. Vissa ger lite mer. Men om man inte går och slasar hela dagen så petar man ner 2500-3000 plantor per dag. Finns ofta ett bonussystem om man sätter plantorna på ett bra sätt också, så det är inte alls omöjligt att närma sig 30k i månaden.
Citera
2021-06-14, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Visst handlar det om pengar men jag skulle aldrig orkat plocka hjortron 12 timmar i sträck.
Bidragen i Sverige är f.ö. för höga så nyanlända unga starka män från MEA ids inte plocka bär men det gör i alla fall thai.
Om det handlade om en årslön så kanske du skulle orka? Bären finns ju under en kort tid så det gäller ju att pinna på.
Citera
2021-06-14, 08:09
Avstängd
Det handlar om låga förväntningar. Både på invandrare och på svenska arbetslösa.
Citera
2021-06-14, 08:11
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Nej, det tror jag inte på. När jag gick i gymnasiet sommarjobbade jag nämligen en sommar hos en av dessa "mindre skogsägare". Jag och några andra killar hade han lovat "stora pengar" för att hjälpa honom plantera skog. De stora pengarna visade sig vara 30 kr i timman - svart såklart. Det var inte mycket pengar, ens på den tiden. Fruktansvärt tråkigt att jobba på ett kalhygge helt själv och fruktansvärt slitigt. De sista veckorna sjukskrev jag mig.

Gnällmes är vad du är, när jag var ung gick alla skolungdomar o satte plant utan o gnälla som du gör, du måste vara rejält vänster i o med att du inte vill jobba alt e du en lyxmigrant.
Citera
2021-06-14, 08:14
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Om det handlade om en årslön så kanske du skulle orka? Bären finns ju under en kort tid så det gäller ju att pinna på.

Va bra betalt när vi ungdomar satte plant under somrarna, ackord gick vi på o det gick o tjäna väldigt bra, men man måste jobba oxå, förstår att det kan vara svårt för de med latmasken i kroppen.
Citera
2021-06-14, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Tja, det är inte bara ”invällare” som vägrar skogsjobben. Det är en generellt dålig attityd kring dessa jobb hos även svenska ungdomar. Alla dessa ska vara ”key account manager” eller någon liknande låtsastitel. Hade jag inte haft arbete så hade jag lätt sökt mig till skogsbruk.

Ja, unga människor idag tar inte de tyngre jobben.

Så även där finns en arbetskraftsreserv.

Jag tror många av de långtidsarbetslösa yngre hade mått bra äv dessa jobb.
Citera
2021-06-14, 08:31
Medlem
Citat:
Vad gäller bärplockning i svenska skogar så rekommenderar inte jag att man "skickar ut" folk hejvilt för många av oss går vilse DIREKT. För att man ska kunna skicka ut arbetslösa att plocka bär krävs en rätt stor apparat!?. Jag är bärplockare till husbehov och för att få ihop det lilla jag behöver krävs stora arealer av det som finns närmast. Miljön jag hittar i där det finns stigar. För plockning i riktiga urskogen krävs ledsagare och så måste man ha ngn som kan frakta bären och hur kommer alla hem? Är det ngn som saknas....? HALLÅ........

En GPS kostar inte många tusenlappar...

Nu tycker jag att kommersiellt bärplockande är en sorglig sak som jag definitivt inte vill uppmuntra till. De bästa bärställerna skövlas på bär och kvar blir cigarettfimpar och skit kvar åt markägaren att ta hand om.

Jag har inget emot bärplockning i mindre komersiellskala som sköts snyggt.
Citera
2021-06-14, 08:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
En GPS kostar inte många tusenlappar...

Nu tycker jag att kommersiellt bärplockande är en sorglig sak som jag definitivt inte vill uppmuntra till. De bästa bärställerna skövlas på bär och kvar blir cigarettfimpar och skit kvar åt markägaren att ta hand om.

Jag har inget emot bärplockning i mindre komersiellskala som sköts snyggt.

En gps har varenda människa i telefonen. Sedan funkar inte industriell bärplockning så att Kalle tar en hink och beger sig slumpmässigt ut i okänd skog. Man är många som systematiskt plockar på samma ställe och det finns någon som tar hand om bären etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in