2021-06-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag tvivlar på att någon som har det så väl ställt att de äger skog frivilligt ägnar sig åt skogsplantering. Många skogsplanterare kommer säkerligen från Arbetsförmedlingen och får lönebidrag. Att låta skattebetalarna stå för lönen håller ju naturligtvis nere arbetsgivarens lönekostnader.

De flesta skogsägarna äger mindre skogar och har även andra inkomster till exempel lönearbete eller jordbruk.

Vi har ca 300.000 skogsägare i landet men det är en minoritet som kan leva enbart på sin skog.

Citat:
Den genomsnittlige manlige skogsägaren har i dag ett innehav på 40,4 hektar produktiv skogsmark, den genomsnittliga kvinnliga skogsägarens innehav slutar på 25,4 hektar.

Inkomsten är kanske ca 1000 SEK per hektar så du behöver flera hundra hektar för att kunna sova på sofflocket. De flesta skogsägare hugger själva i, tro't om du vill.

https://www.di.se/hallbart-naringsli...t-fran-skogen/
Citera
2021-06-13, 22:28
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De flesta skogsägarna äger mindre skogar och har även andra inkomster till exempel lönearbete eller jordbruk.

Vi har ca 300.000 skogsägare i landet men det är en minoritet som kan leva enbart på sin skog.

Inkomsten är kanske ca 1000 SEK per hektar så du behöver flera hundra hektar för att kunna sova på sofflocket. De flesta skogsägare hugger själva i, tro't om du vill.

https://www.di.se/hallbart-naringsli...t-fran-skogen/

Nej, det tror jag inte på. När jag gick i gymnasiet sommarjobbade jag nämligen en sommar hos en av dessa "mindre skogsägare". Jag och några andra killar hade han lovat "stora pengar" för att hjälpa honom plantera skog. De stora pengarna visade sig vara 30 kr i timman - svart såklart. Det var inte mycket pengar, ens på den tiden. Fruktansvärt tråkigt att jobba på ett kalhygge helt själv och fruktansvärt slitigt. De sista veckorna sjukskrev jag mig.
Citera
2021-06-13, 22:31
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Vad gäller bärplockning i svenska skogar så rekommenderar inte jag att man "skickar ut" folk hejvilt för många av oss går vilse DIREKT. För att man ska kunna skicka ut arbetslösa att plocka bär krävs en rätt stor apparat!?. Jag är bärplockare till husbehov och för att få ihop det lilla jag behöver krävs stora arealer av det som finns närmast. Miljön jag hittar i där det finns stigar. För plockning i riktiga urskogen krävs ledsagare och så måste man ha ngn som kan frakta bären och hur kommer alla hem? Är det ngn som saknas....? HALLÅ........

Det är konstigt det där.

Själv försökte jag gå vilse när jag var barn, men det gick inte. Och det var milsvida skogar.
Citera
2021-06-13, 23:12
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
ts hade du själv viljat jobba i skogen?
Säg att du var tvungen att flytta till ryssland. Hade du då jobbat i skogen?
Om svaret är ja, då kan jag erbjuda dig jobb med gratis boende.

Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Gå gör det själv om det verkar så pass skoj.

Nu var det inte riktat till mig men svarar ändå.

Nej, att jobba i skogen är inget jag drömmer om MEN om jag inte hade haft möjlighet tii något annat jobb så hade jag fan hellre planterat trä i skogen än att parasitera på andra. Enda som skulle kunna få mig att leva på bidrag hade varit om jag blev allvarligt sjuk och inte kunde jobba, då tycker jag det är helt ok att be om hjälp av andra.. men att bara vara lat eller kräsen, nej fy fan vad patetiskt.

Jag började jobba i 13 års åldern på ferier och det var riktiga skitjobb men de gav mig erfarenhet och förståelse för andras situation och varit väldigt nyttigt. Gillar man inte att plantera träd får man väl söka sig därifrån.. Kanske de behöver någon en dag som fäller träd.. då kan man ju visa framfötterna där.. eller kanske någon som kör träd.. eller sen någon som instruerar eller arbetsleder andra.. eller så kanske man träffar en kund som gör pappersmassa av träd och som behöver en som kan en del av råvara..typ som inköpare... Det jag menar är att någonstans får man fan börja. Det är inte ofta folk blir anställda som VD för Volvo med fet lön som första jobb..
Citera
2021-06-14, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är konstigt det där.

Själv försökte jag gå vilse när jag var barn, men det gick inte. Och det var milsvida skogar.
Varför ville du gå vilse? Det är verkligen inte roligt kan jag meddela. Du kanske har en inbyggd kompass och är bror duktig i alla lägen men så ser det inte ut för de flesta av oss.
Citera
2021-06-14, 04:04
Medlem
Citat:
Det är för tufft mot vissa patienter men de som har FK har ju redan anställning. det är inte de jag menar utan långtidsarbetslösa som står en bit från arbetsmarknaden.

Lönen är kollektivavtal så den kan inte vara så dålig. Jag vet inte vad man tjänar på att sätta gran men det måste ju vara högre än bidragen?? Eller har det ballat ut helt igen i Sverige med det?

Jo, det finns en press att söka jobb men kanske inte vilka jobb man söker.

De här jobben är ganska hårt kroppsarbete och ratas av såväl arbetslösa ungdomar som invandrare. Vilket leder till en arbetskraftsinvandring.

Vilket jag tycker är fel och helt absurt.
Är det hårt kroppsarbete att sätta skogsplantor? Är det en bra lön så tror jag inte att ett sådant arbete "ratas". Grejen är väl att de som vill ha plantor satta helst anlitar "papperslösa" som kan jobba för 50 kr timmen....*typ*? Varje höst är det ett himla hallå om att arbetslösa ska ut i skogen och plocka bär minsann.......och varför är thailändarna som kommer hit så duktiga och bla bla bla! Ja för att en thailändare kan tjäna ihop motsv en ÅRSLÖN på att jobba en säsong i bärskogen! Pengar handlar det om för alla vill ha betalt för sitt arbete?
Citera
2021-06-14, 06:20
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Vad gäller bärplockning i svenska skogar så rekommenderar inte jag att man "skickar ut" folk hejvilt för många av oss går vilse DIREKT. För att man ska kunna skicka ut arbetslösa att plocka bär krävs en rätt stor apparat!?. Jag är bärplockare till husbehov och för att få ihop det lilla jag behöver krävs stora arealer av det som finns närmast. Miljön jag hittar i där det finns stigar. För plockning i riktiga urskogen krävs ledsagare och så måste man ha ngn som kan frakta bären och hur kommer alla hem? Är det ngn som saknas....? HALLÅ........
Man plockar bär som regel där det nyligen avverkats för där ökar tillgången på bär enormt och man går inte vilse. Plockar man hjortron kan dock en stor myr med diffus gräns till skogspartier gör det lite svårt att orientera sig om det är molnigt.

Vad det gäller plantsättning. Finns en hel del rubriker liknande den här "Skogsplantering hotas när thailändare hindras komma till Sverige – nu söks svenskar i stället: "Svårt hitta personer med rätta virket" Thailändare generellt jobbar otroligt bra när det gäller plantsättning och bärplockning men sjukt att vi ska behöva hämta arbetskraft tusen mil bort när vi ha 10% arbetslöshet. Abdulah och Muhamed har inte börjat ge någon vinst ännu men Löven har ju lovat att den gör det på lite längre sikt.
Citera
2021-06-14, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Man plockar bär som regel där det nyligen avverkats för där ökar tillgången på bär enormt och man går inte vilse. Plockar man hjortron kan dock en stor myr med diffus gräns till skogspartier gör det lite svårt att orientera sig om det är molnigt.

Vad det gäller plantsättning. Finns en hel del rubriker liknande den här "Skogsplantering hotas när thailändare hindras komma till Sverige – nu söks svenskar i stället: "Svårt hitta personer med rätta virket" Thailändare generellt jobbar otroligt bra när det gäller plantsättning och bärplockning men sjukt att vi ska behöva hämta arbetskraft tusen mil bort när vi ha 10% arbetslöshet. Abdulah och Muhamed har inte börjat ge någon vinst ännu men Löven har ju lovat att den gör det på lite längre sikt.
Thailändare är flinka i den svenska bärskogen för efter en säsong kan de åka hem med motsv en årslön i bagaget. Den svensk som tänker göra pengar på bärplockning inser snabbt att 14 timmars hårt arbete i skogen hos inköparen visar sig motsvara en timlön på 12,50 HÖGT räknat.
Citera
2021-06-14, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Nej, det tror jag inte på. När jag gick i gymnasiet sommarjobbade jag nämligen en sommar hos en av dessa "mindre skogsägare". Jag och några andra killar hade han lovat "stora pengar" för att hjälpa honom plantera skog. De stora pengarna visade sig vara 30 kr i timman - svart såklart. Det var inte mycket pengar, ens på den tiden. Fruktansvärt tråkigt att jobba på ett kalhygge helt själv och fruktansvärt slitigt. De sista veckorna sjukskrev jag mig.

Du tror inte på det?

Det finns alltså vita jobb hos de stora skogsbolagen. Så kan det finnas svartjobb också. Det är som alla skitjobb.

Du sjukskrev dig från ett svartjobb?? Briljant lögn din knas.
Citera
2021-06-14, 06:50
Medlem
Citat:
Är det hårt kroppsarbete att sätta skogsplantor? Är det en bra lön så tror jag inte att ett sådant arbete "ratas". Grejen är väl att de som vill ha plantor satta helst anlitar "papperslösa" som kan jobba för 50 kr timmen....*typ*? Varje höst är det ett himla hallå om att arbetslösa ska ut i skogen och plocka bär minsann.......och varför är thailändarna som kommer hit så duktiga och bla bla bla! Ja för att en thailändare kan tjäna ihop motsv en ÅRSLÖN på att jobba en säsong i bärskogen! Pengar handlar det om för alla vill ha betalt för sitt arbete?

Jag har delgett lönen enligt statistiken och branschen hittar inte arbetskraft6en i Sverige. Det är allmänt känt dessutom att ukrainare, thailändare m fl kommer till Sverige till den areella näringen.

https://www.gp.se/debatt/arbetskraft...nad-1.20037064

Vad du sedan tror på är liksom ointressant. Tror du inte vi får hit arbetskraft för jobb som den inhemska arbetskraftsreserven skulle klara?
Citera
2021-06-14, 06:52
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
"Jobb i skogen" kan gälla allt från bärplockning till granplantering eller röjning av virkesåker. Och egentligen även jobb vad gäller gurkodling eller jordgubbar.

Varje år har vi en stor arbetskraftsinvandring till dessa jobb samtidigt som arbetskraftsreserven i Sverige är stor.

Man behöver inte kunna svenska för dessa jobb eller ha särskilda yrkeskunskaper. Så varför är inte "källarpojkarna" eller Hassan, 37 år ute och jobbar?

Bör vi åtgärda detta och tvinga ut dem på fälten? Jag lutar åt det...

Jobben finns men ingen bosatt Sverige vill ta dem... hur sjukt är inte det , med vår höga långtidsarbetslöshet?
Det handlar helt sonika om att det inte finns någon som vill jobba för de lönerna som en granplanterare får, inte heller får man ihop ett företag med svenska löner för att plocka bär. Givetvis kan man göra det som EF men då är lönen ändå skrattretande, fast man kan göra det till en familjeaktivitet...
Citera
2021-06-14, 06:54
Medlem
Citat:
Jag har delgett lönen enligt statistiken och branschen hittar inte arbetskraft6en i Sverige. Det är allmänt känt dessutom att ukrainare, thailändare m fl kommer till Sverige till den areella näringen.

Vad du sedan tror på är liksom ointressant. Tror du inte vi får hit arbetskraft för jobb som den inhemska arbetskraftsreserven skulle klara?
"lön enligt statistiken"! Ja då vet man vad som betalas ut? Jag är 110% säker på att om svenska arbetslösa erbjuds att sätta plant i skogen för en avtalsenlig god lön så står folk i KÖ för jobben. Visst finns det slöhögar men jag har aldrig träffat ngn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in