2021-06-13, 18:21
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Så är det. Långa rader av strävsamma män och kvinnor som slet och slavade och försakade själva för andras skull. Och nu är allihop döda. Deras gravar saknar blommor. "Sköts av kyrkorådet". Det är tacken för alla tidiga kalla morgnar, alla sena eftermiddagar av övertid, all inbillad solidaritet med en massa främlingar och all inbillad heder inför släkt och vänner som i sin tur också är döda och bortglömda.

Jag bad inte om att födas. Jag kommer inte ifrån att jag ska dö. Men däremellan ska jag ha så roligt och skönt och trivsamt som möjligt. När jag dragit mitt sista andetag kan världen ta sig i baken.
Du har naturligtvis rätt i din filosofi, och tacka högre makter att män i overall byggt upp! Och jag menar byggt upp samhället i det skick som så snabbt håller på att raderas av män i kostym, dagdrivande blattar och negrer.
Ska bli spännande när kaosmänniskor och vänsterblivna ska stå för din välfärd, men det hinner du förhoppningsvis uppleva! för förfallet går snabbt.
Citera
2021-06-13, 19:01
Medlem
har ju varit en del utbildningar under årens lopp

kanske dags för en uppföljning av hur det har gått och om det har betalat sig så att säga?

https://www.atl.nu/skogsjobb-for-flyktingar

(FB) Projekt skall hjälpa somalier hitta jobb i skogen
Citera
2021-06-13, 19:04
Medlem
ceyifam2s avatar
Man kan inte ta en klen ungdom och slänga ut i skogen, om de inte går vilse så är granplantorna för tunga för deras ryggar. För att inte tala om att motorsågar etc kräver utbildning. Möjligen kan man göra som så att man har en teamleader, som kan sakerna, som går och pekar vad de andra ska göra men man får inte ekonomi i det utan statsbidrag. Skogsjobb är bland de farligare jobben, speciellt om man är orutinerad eller helt obildad inom området.

F.ö är lönerna ofta för låga och anställningsvillkoren för dåliga. Entreprenörer gnäller om att de tvingas importera arbetskraft, tror tusan att en härdad sydostasiat, van vid att arbeta, kan plocka blåbär mycket snabbare och under längre tid än arbetslösa svenskar.

Det finns en myt om att skogs- och jordbruksarbete är enkla (men tuffa) jobb, jag skulle vilja säga att de är tuffare än man tror och ofta inte alls enkla.

Jag är uppvuxen i skogsbygd, jag har planterat gran som ung, visst gick det bra - men det är inget man blir rik på, och jag tror inte jag skulle kunna plocka blåbär eller lingon nog att försörja min familj.

Man får dessutom inse att det svenska skogsbruket är proffsigt. En van arbetare jobbar utan vidare snabbare än 5 obildade.
Citera
2021-06-13, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
"Jobb i skogen" kan gälla allt från bärplockning till granplantering eller röjning av virkesåker. Och egentligen även jobb vad gäller gurkodling eller jordgubbar.

Varje år har vi en stor arbetskraftsinvandring till dessa jobb samtidigt som arbetskraftsreserven i Sverige är stor.

Man behöver inte kunna svenska för dessa jobb eller ha särskilda yrkeskunskaper. Så varför är inte "källarpojkarna" eller Hassan, 37 år ute och jobbar?

Bör vi åtgärda detta och tvinga ut dem på fälten? Jag lutar åt det...

Jobben finns men ingen bosatt Sverige vill ta dem... hur sjukt är inte det , med vår höga långtidsarbetslöshet?

du får ju pengar gratis och slipper att jobba. det senaste är att tjata och försöka tigga till sig mer bidrag, när man inte får det så söker man stipendier för att "spä ut" bidragskassan. det finns även fall där man sysslar med at stjäla och sälja det på internet för det är ju alltid någon annans fel att man har låg intelligens. det finns också ärenden där man skaffar sig ett låtsasjobb inom en myndighet och gör slagningar, sedan byter man den informationen mot kontakter inom socialen eller andra myndigheter så att man kan få fler och mer i bidrag. en annan variant är att skaffa sig låtsasjobb och stjäla där för att sedan sälja det man stulit på internet. ja, när man blir utkastad för någon kommer att fatta vad du sysslar med så är det alltid rasism, diskriminering och någon annans fel att du är en tjuv och lögnare.

ingen kommer att tvinga någon kriminell till något. man lånar bara mer pengar så att krininella har och kan fortsätta med sin kriminalitet, bidragafuska och stjäla. när pengarna tryter så man dra in sjukvården och utbildning så at tde med lägst intelligens, kriminella har.
Citera
2021-06-13, 19:11
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
https://yrkeskollen.se/lonestatistik...etare-rojning/

Röjning är det ca 27.500 i snitt.

https://statsskuld.se/jobb/lonestati...are-plantering

Plantering 24.300

Statistiken baserar sig på vad svenska medborgare som betalar skatt i Sverige tjänar. Många säsongsarbetare jobbar svart och deras ofta usla löner

Lite märkligt också att sajten påstår att medellönen är 24 300 kr men lönen för man och kvinna 21 000 kr. Nån har nog räknat fel.
Citera
2021-06-13, 19:13
Medlem
skillnaden mellan att jobba åt en privat arbetsgivare i skogen och att jobba åt kommunen med att klippa gräs eller liknande

är att i skogen måste det produceras och inte kosta för mycket om det blir för dyrt så är det inte lönsamt längre

för kommunen kan det aldrig bli för dyrt,
Citera
2021-06-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Statistiken baserar sig på vad svenska medborgare som betalar skatt i Sverige tjänar. Många säsongsarbetare jobbar svart och deras ofta usla löner

Lite märkligt också att sajten påstår att medellönen är 24 300 kr men lönen för man och kvinna 21 000 kr. Nån har nog räknat fel.

Det finns naturligtvis svartjobb hos många av de mindre skogsägarna. De gör nog oftast dessa arbeten själva dock, för att öka sin inkomst.

Men som sagt är Svea Skog, SCA och andra stora skogsägare stora arbetsgivare av säsongsarbetare.
Citera
2021-06-13, 19:23
Medlem
Vad gäller bärplockning i svenska skogar så rekommenderar inte jag att man "skickar ut" folk hejvilt för många av oss går vilse DIREKT. För att man ska kunna skicka ut arbetslösa att plocka bär krävs en rätt stor apparat!?. Jag är bärplockare till husbehov och för att få ihop det lilla jag behöver krävs stora arealer av det som finns närmast. Miljön jag hittar i där det finns stigar. För plockning i riktiga urskogen krävs ledsagare och så måste man ha ngn som kan frakta bären och hur kommer alla hem? Är det ngn som saknas....? HALLÅ........
Citera
2021-06-13, 19:30
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Det finns naturligtvis svartjobb hos många av de mindre skogsägarna. De gör nog oftast dessa arbeten själva dock, för att öka sin inkomst.

Men som sagt är Svea Skog, SCA och andra stora skogsägare stora arbetsgivare av säsongsarbetare.

Jag tvivlar på att någon som har det så väl ställt att de äger skog frivilligt ägnar sig åt skogsplantering. Många skogsplanterare kommer säkerligen från Arbetsförmedlingen och får lönebidrag. Att låta skattebetalarna stå för lönen håller ju naturligtvis nere arbetsgivarens lönekostnader.
Citera
2021-06-13, 20:21
Medlem
Jagozars avatar
Jag skulle gärna jobba i skogen. Kanske det hälsosammaste jobb man kan ha.
Citera
2021-06-13, 20:33
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Man kan inte ta en klen ungdom och slänga ut i skogen, om de inte går vilse så är granplantorna för tunga för deras ryggar. För att inte tala om att motorsågar etc kräver utbildning. Möjligen kan man göra som så att man har en teamleader, som kan sakerna, som går och pekar vad de andra ska göra men man får inte ekonomi i det utan statsbidrag. Skogsjobb är bland de farligare jobben, speciellt om man är orutinerad eller helt obildad inom området.

F.ö är lönerna ofta för låga och anställningsvillkoren för dåliga. Entreprenörer gnäller om att de tvingas importera arbetskraft, tror tusan att en härdad sydostasiat, van vid att arbeta, kan plocka blåbär mycket snabbare och under längre tid än arbetslösa svenskar.

Det finns en myt om att skogs- och jordbruksarbete är enkla (men tuffa) jobb, jag skulle vilja säga att de är tuffare än man tror och ofta inte alls enkla.

Jag är uppvuxen i skogsbygd, jag har planterat gran som ung, visst gick det bra - men det är inget man blir rik på, och jag tror inte jag skulle kunna plocka blåbär eller lingon nog att försörja min familj.

Man får dessutom inse att det svenska skogsbruket är proffsigt. En van arbetare jobbar utan vidare snabbare än 5 obildade.
Pyttsan! Varenda skolunge i skogslänen slet med plantbuntar rör och flåhackor efter bästa förmåga, första tusen plantorna gick väl sisådär men sedan fick man minsann ta plantan i vacker hand.
Lönsamt? Det får väl var och en bestämma men sommarjobbspeng blev det!
Citera
2021-06-13, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Det du säger låter bra med jag tror inte många hade nappat.
Själv skulle jag aldrig vilja jobba i skogen.

Är de friska och starka och inte vill jobba behöver de heller inte ha några pengar.

Jag mfl. har jobbat i skogen redan innan tonåren (visserligen inte proffisionelt) och jag har bekanta vars unga döttrar inte har något emot hjälpa till att plantera gran när det dags.

Jag är faktiskt en aning målös, hur fan kan man acceptera att vuxna människor driver omkring arbetslösa när jobb finns...

Köra röjsåg och plantera gran bör de flesta mellan 16-60år klara av.
Senast redigerad av Vishking 2021-06-13 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in