Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
I vilket samhälle då?
Ingen sjukvård, inga pengar, ingen kollektivtrafik. Lägenheten rasar sönder...
I ett samhälle finns det alltid 90% hyggliga draghästar som gör det möjligt för de 10 procenten att leva på marginalen. Det är därför argument som "tänk om alla skulle göra som du" aldrig håller. För alla gör inte som jag. De flesta gör sitt bästa i världen och det gör att vissa slipper göra något alls. Som jag, exempelvis. Andra drar mitt lass också. Och när vi sedan dör så spelar det ingen roll vem av oss som gjort vad, för alla är vi lika inför mörkret. Om en generation finns det inte ens någon som kommer ihåg att just du och jag ens har existerat. Ingen minns vem av oss som hade "heder" eller inte. Det enda som räknas är här och nu och hur vi lever våra liv i stunden. Vissa arbetar i gruvan just nu, och sliter med smutsiga ansikten och värkande ryggar. Jag avnjuter en kall öl på min fina balkong där jag odlar pelargoner. Skulle jag ramla och slå mig så ser draghästarna till att jag ändå får vård. Skulle min kyl gå sönder tar det kommunala bostadsbolaget notan.
Jag förstår att detta är fruktansvärt provocerande att läsa men jag menar inte att provocera. Mitt mål är inte att göra dig varken arg eller uppgiven. Skälet till varför jag skriver detta är att ge dig en inblick i att det finns andra synsätt än det klassiskt hederliga svenska strävsamma "göra rätt för sig"-sättet. Och varför inte? Som sagt, om fyrtio år är vi döda, om sextio är vi glömda.