2023-02-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Fråga random arbetsskygg SD-sympatisör på flashback, kan du arbeta fysiskt i skogen eller i jordbruket?
Nä, de postar hellre främlingsfientliga inlägg än gör ett handtag, bekväma minsann!
Av skogsbrukare och skogsarbetare är nog fler bekymrade än entusiastiska över SDs kärnfrågor. Även om det såklart varierar.
Citera
2023-02-21, 16:02
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju ett faktum att vi har arbetskraftsinvandring till dessa slitsamma jobb. Många från ukraina innan kriget.

Frågan är befogad, och visst finns det svennar som går på soc.

Nej, jag frågar fan varför jag skall betala för den här jävla massinvandringen av lata människor från mena! Det är en rimlig fråga, har inte ett skit med rasism eller blaj att göra.

Du försöker bara blanda korten! Idiot!

Jag har invandrarbakgrund, jag har planterat gran en sommar på 90-talet. Du själv, en taskmört med ena handen mellan benen och den andra på tangentbordet har knappast haft ett fysiskt arbete, det är därför du har energi över att sprida dynga när helst på dygnet.

Invandrare är i överlag mer arbetssamma, det vet alla som har skitjobb, så har det alltid varit, på 1960-talet och idag.

Se så ut och gör ett handtag din arbetsskygga fan!
Citera
2023-02-21, 16:46
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Det beror på att alla invällare har universitetsexamen...
... köpt i Turkiet.
Citera
2023-02-21, 17:35
Medlem
Citat:
Invandrare är i överlag mer arbetssamma, det vet alla som har skitjobb, så har det alltid varit, på 1960-talet och idag.

Om man ska generalisera så Östasiater och öststatare ja, MENA nej. Finns ju hur många undersökningar som helst som visar på hur icke arbetsvilliga MENA är.

Sen så är de mest arbetsvilliga oftast gästarbetare för det finns ofta inte så mycket att göra i ett land man främst är i för att arbeta mer än att arbeta eller supa.
Är ju därför svenskar är nordens polacker i Norge.

Sen om man ska tvinga ut lata utlänningar i skogen kanske man ska tvinga ut alla de lata jävlarna på landsbygden som inte heller vill ha jobben.

Ingen som är frisk borde då en krona i bidrag mellan 1 maj och 30 september när det finns plantor att sätta och när att plocka. Sen kommer troligtvis höstplantering att bli mera Poppis så ta med oktober också.

Sen kan folk glömma att så många vill ha in oerfarna och samtidigt hjärndöd som ska ungskogsröja, det är då man skapar det framtida beståndet och då vill man helst ha någon som vet vad de gör.

Sen kan jag tillägga att även plantsättning är ett jobb man måste vara noga när man gör, men det vet ju du som gjort det.
Citera
2023-02-21, 17:49
Medlem
Citat:
Jag har invandrarbakgrund, jag har planterat gran en sommar på 90-talet. Du själv, en taskmört med ena handen mellan benen och den andra på tangentbordet har knappast haft ett fysiskt arbete, det är därför du har energi över att sprida dynga när helst på dygnet.

Se så ut och gör ett handtag din arbetsskygga fan!

Från mena?
Jag säger ju att invandrare gör jobbet. Säsongsarbetare från ukraina och Thailand.'

Det är ett faktum att mena-invandrare går och driver, röker och dricker kaffe på billiga hak, alltmedan andra tas in för att göra jobbet.

Ingen kommer undan statistiken.
Citera
2023-02-21, 17:58
Medlem
MuscleSharks avatar
Väldigt synd kan jag tycka. Att få vara ute i skogen är inte fy skam. Oftast fritt arbete. Du gör det du ska utan att ha en arbetsgivare upptryckt i häcken hela tiden.

Vet om ett gäng unga killar i 20 års åldern runt omkring mitt samhälle som för iaf något år sen mer gärna skulle tänka sig att plocka kottar, röja sly osv. Men i stället tar man in utländska arbetare för att ta dessa jobb. Unga Svenskar ska i stället gå på jobbsökarkurs på AF för några tusenlappar i stället för att ha ett riktigt jobb med riktig lön.
Citera
2023-02-21, 18:24
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew

Sen kan folk glömma att så många vill ha in oerfarna och samtidigt hjärndöd som ska ungskogsröja, det är då man skapar det framtida beståndet och då vill man helst ha någon som vet vad de gör.

Skogsröjning är ett praktiskt arbete, beroende på bakgrund kan allt ifrån kurser till naturbruksgymnasie eller motsvarande folkhögskola/komvux är tillräckligt. Den teoretiska biten bör de flesta klara av, svårare är den fysiska delen, ett kroppsarbete i terrängen kräver god fysik vilket kan vara ett problem i tider med mobil, datorspelande.

Problemet ligger främst i säsongsarbetets natur, att kunna växla till annat under lågsäsong förutom långa resor, svårt om man har familj, å andra sedan är veckopendling inget nytt.

Motivering är en annan aspekt, arbetsförmedlingen skickar ogärna ut omotiverade till företagen, då väljer de hellre utländsk arbetskraft. Men, men företagen får arbeta med lön och förmåner, borde vara en småsak med tanke på skogsindustrins vinster.
Citat:
Från mena?
Jag säger ju att invandrare gör jobbet. Säsongsarbetare från ukraina och Thailand.'

Det är ett faktum att mena-invandrare går och driver, röker och dricker kaffe på billiga hak, alltmedan andra tas in för att göra jobbet.

Ingen kommer undan statistiken.

Jag har släkt från mellanöstern ja, syskon som gift sig med egenföretagare, samma sak med sydamerikanare, driftiga (flera företag i olika branscher, alla i släkten har köpt sitt boende) och väldigt lutherska för att vara katoliker, men det är den ekonomiska tryggheten som driver på.

Den sommaren jag arbetade på hyggena hade jag kamrater från Västafrika (Kamerun och Elfenbeskusten), en Irakier, en tjurig dalmas. De matintresserade afrikanerna hade sparkat på murklor tills de fick veta vad de kostar för restauranger eller när den ena frågade om vi äter grävling, he, he.

Sök nu dig till en utbildning i naturbruk, har du inga handikapp finns inga hinder, bättre än att vara incel och posta på flashback.

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Väldigt synd kan jag tycka. Att få vara ute i skogen är inte fy skam. Oftast fritt arbete. Du gör det du ska utan att ha en arbetsgivare upptryckt i häcken hela tiden.

Vet om ett gäng unga killar i 20 års åldern runt omkring mitt samhälle som för iaf något år sen mer gärna skulle tänka sig att plocka kottar, röja sly osv. Men i stället tar man in utländska arbetare för att ta dessa jobb. Unga Svenskar ska i stället gå på jobbsökarkurs på AF för några tusenlappar i stället för att ha ett riktigt jobb med riktig lön.

Vi har inte samma praktiska förhållande till naturen längre, fast det kan bero på att de gamla fysiska arbetena har blivit färre. Svensken har blivit bekväm, jag tror inte att det är någon mening att skicka ut motiverade personer i skogen, det blir lite gjort och med låg kvalité.
Straffarbete fungerar inte, då är det bättre om skogs- och jordbruksindustrin gör yrken mer attraktiva om Zigge Ziggarett skall flytta sig från soffan till skogen.
Citera
2023-02-21, 19:08
Citat:
"Jobb i skogen" kan gälla allt från bärplockning till granplantering eller röjning av virkesåker. Och egentligen även jobb vad gäller gurkodling eller jordgubbar.

Varje år har vi en stor arbetskraftsinvandring till dessa jobb samtidigt som arbetskraftsreserven i Sverige är stor.

Man behöver inte kunna svenska för dessa jobb eller ha särskilda yrkeskunskaper. Så varför är inte "källarpojkarna" eller Hassan, 37 år ute och jobbar?

Bör vi åtgärda detta och tvinga ut dem på fälten? Jag lutar åt det...

https://www.gp.se/debatt/arbetskraft...nad-1.20037064

Jobben finns men ingen bosatt Sverige vill ta dem... hur sjukt är inte det , med vår höga långtidsarbetslöshet?

Det är inte så sjukt. Det handlar om utbud och efterfrågan. Det är väldigt enkelt. Om det finns ett stort utbud av dessa jobb, men samtidigt ingen efterfrågan. Ja då måste man som arbetsgivare skapa en "efterfrågan". Hur gör man då det? Jo det är enkelt, man höjer lönerna eller lockar med fler förmåner, så ser man om fler är och blir intresserade av jobbet ifråga.
Citera
2023-02-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark

Svenskar är för lata och sedan östexpansionen av EU är lönen oftast för dålig. På 90-talet fick man ut samma som en femskiftare om man röjde ungskog.

De få svenskar som röjer gör det ofta för att man kan stämpla några månader om året.

Ska man gå på söka jobb kurs så är man nog ganska apatisk, har man ingen psykisk störning eller fysiskt handikapp och är ung så har man skaffat sig ett jobb under den här högkonjunkturen som varit på 10-talet.
Citera
2023-02-21, 20:58
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Svenskar är för lata och sedan östexpansionen av EU är lönen oftast för dålig. På 90-talet fick man ut samma som en femskiftare om man röjde ungskog.

De få svenskar som röjer gör det ofta för att man kan stämpla några månader om året.

Ska man gå på söka jobb kurs så är man nog ganska apatisk, har man ingen psykisk störning eller fysiskt handikapp och är ung så har man skaffat sig ett jobb under den här högkonjunkturen som varit på 10-talet.

Ja lönen är ett problem. Dock skulle nog de flesta ungdomar inte säga nej om man fick välja mellan det och gå på jobbsökarkurser för en kaffepeng.

Nja där håller jag inte riktigt med dig. Jobb finns det, men det är inte så att det kryllar av dom överallt i landet. Man ska inte behöva flytta på sig för att få jobb på annat ställe än donken lixom.
Citera
2023-02-22, 00:37
Medlem
I skogen kan man inte dricka vatten på donken.
Citera
2023-02-22, 05:35
Medlem
Citat:
"Jobb i skogen" kan gälla allt från bärplockning till granplantering eller röjning av virkesåker. Och egentligen även jobb vad gäller gurkodling eller jordgubbar.

Varje år har vi en stor arbetskraftsinvandring till dessa jobb samtidigt som arbetskraftsreserven i Sverige är stor.

Man behöver inte kunna svenska för dessa jobb eller ha särskilda yrkeskunskaper. Så varför är inte "källarpojkarna" eller Hassan, 37 år ute och jobbar?

Bör vi åtgärda detta och tvinga ut dem på fälten? Jag lutar åt det...

https://www.gp.se/debatt/arbetskraft...nad-1.20037064

Mena folk många av dom kan gå på bidrag vilket är mycket bekvämare än att jobba skog och mark.
Minskar mn bidragen blir det mer lönsamt med jordbruksarbete.

Jobben finns men ingen bosatt Sverige vill ta dem... hur sjukt är inte det , med vår höga långtidsarbetslöshet?

Mena folk många av dom kan gå på bidrag vilket är mycket bekvämare än att jobba skog och mark.
Minskar man bidragen blir det mer lönsamt med jordbruksarbete.
Transport till jobben kan företagen betala.
Vietnameser ,ukrainare åkte hit och jobbade i skog samt jordbruk.
Det bästa är att frågaflyktingarna själva.
Senast redigerad av mikael2 2023-02-22 kl. 05:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in