Citat:
Ursprungligen postat av
marcandrew
Sen kan folk glömma att så många vill ha in oerfarna och samtidigt hjärndöd som ska ungskogsröja, det är då man skapar det framtida beståndet och då vill man helst ha någon som vet vad de gör.
Skogsröjning är ett praktiskt arbete, beroende på bakgrund kan allt ifrån kurser till naturbruksgymnasie eller motsvarande folkhögskola/komvux är tillräckligt. Den teoretiska biten bör de flesta klara av, svårare är den fysiska delen, ett kroppsarbete i terrängen kräver god fysik vilket kan vara ett problem i tider med mobil, datorspelande.
Problemet ligger främst i säsongsarbetets natur, att kunna växla till annat under lågsäsong förutom långa resor, svårt om man har familj, å andra sedan är veckopendling inget nytt.
Motivering är en annan aspekt, arbetsförmedlingen skickar ogärna ut omotiverade till företagen, då väljer de hellre utländsk arbetskraft. Men, men företagen får arbeta med lön och förmåner, borde vara en småsak med tanke på skogsindustrins vinster.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Från mena?
Jag säger ju att invandrare gör jobbet. Säsongsarbetare från ukraina och Thailand.'
Det är ett faktum att mena-invandrare går och driver, röker och dricker kaffe på billiga hak, alltmedan andra tas in för att göra jobbet.
Ingen kommer undan statistiken.
Jag har släkt från mellanöstern ja, syskon som gift sig med egenföretagare, samma sak med sydamerikanare, driftiga (flera företag i olika branscher, alla i släkten har köpt sitt boende) och väldigt lutherska för att vara katoliker, men det är den ekonomiska tryggheten som driver på.
Den sommaren jag arbetade på hyggena hade jag kamrater från Västafrika (Kamerun och Elfenbeskusten), en Irakier, en tjurig dalmas. De matintresserade afrikanerna hade sparkat på murklor tills de fick veta vad de kostar för restauranger eller när den ena frågade om vi äter grävling, he, he.
Sök nu dig till en utbildning i naturbruk, har du inga handikapp finns inga hinder, bättre än att vara incel och posta på flashback.
Citat:
Ursprungligen postat av
MuscleShark
Väldigt synd kan jag tycka. Att få vara ute i skogen är inte fy skam. Oftast fritt arbete. Du gör det du ska utan att ha en arbetsgivare upptryckt i häcken hela tiden.
Vet om ett gäng unga killar i 20 års åldern runt omkring mitt samhälle som för iaf något år sen mer gärna skulle tänka sig att plocka kottar, röja sly osv. Men i stället tar man in utländska arbetare för att ta dessa jobb. Unga Svenskar ska i stället gå på jobbsökarkurs på AF för några tusenlappar i stället för att ha ett riktigt jobb med riktig lön.
Vi har inte samma praktiska förhållande till naturen längre, fast det kan bero på att de gamla fysiska arbetena har blivit färre. Svensken har blivit bekväm, jag tror inte att det är någon mening att skicka ut motiverade personer i skogen, det blir lite gjort och med låg kvalité.
Straffarbete fungerar inte, då är det bättre om skogs- och jordbruksindustrin gör yrken mer attraktiva om Zigge Ziggarett skall flytta sig från soffan till skogen.