2021-06-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
"Jobb i skogen" kan gälla allt från bärplockning till granplantering eller röjning av virkesåker. Och egentligen även jobb vad gäller gurkodling eller jordgubbar.

Varje år har vi en stor arbetskraftsinvandring till dessa jobb samtidigt som arbetskraftsreserven i Sverige är stor.

Man behöver inte kunna svenska för dessa jobb eller ha särskilda yrkeskunskaper. Så varför är inte "källarpojkarna" eller Hassan, 37 år ute och jobbar?

Bör vi åtgärda detta och tvinga ut dem på fälten? Jag lutar åt det...

https://www.gp.se/debatt/arbetskraft...nad-1.20037064

Jobben finns men ingen bosatt Sverige vill ta dem... hur sjukt är inte det , med vår höga långtidsarbetslöshet?

Låt oss jämföra inkomstnivåerna för Hassan.

Vad tjänar man ens som bärplockare? 25 brutto?

Sen jämför vi med soc/aktivitetsstöd; bostaden betald. Låt oss säga att det bor 3 pers i en trea för 10k i månaden. Betald utav soc. Sen tillkommer aktivitetsstöd/socbidrag; ca 4 k per person. Efter det tillkommer någon extra tusenlapp med tanke på att barn finns med i bilden.
+barnbidrag.

Det lönar sig helt enkelt inte (tillräckligt) att ta ett vanligt kneg.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2021-06-16 kl. 12:35.
Citera
2021-06-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Låt oss jämföra inkomstnivåerna för Hassan.

Vad tjänar man ens som bärplockare? 25 brutto?

Sen jämför vi med soc/aktivitetsstöd; bostaden betald. Låt oss säga att det bor 3 pers i en trea för 10k i månaden. Betald utav soc. Sen tillkommer aktivitetsstöd/socbidrag; ca 4 k per person. Eller det tillkommer någon extra tusenlapp med tanke på att barn finns med i bilden.
+barnbidrag.

Det lönar sig helt enkelt inte (tillräckligt) att ta ett vanligt kneg.

Det är ju lite av min poäng.

Men det är väl även så att bor man i staden finns det gott om svartjobb att ta vid sidan av bidragen. Städerna har sin egen ekonomiska logik.

Landsbygden har en annan logik, kanske inte så olik, men kontakterna är andra.

Svenne på landet, Hassan i staden.
Citera
2021-06-16, 12:37
Medlem
Citat:
Det är ju lite av min poäng.

Men det är väl även så att bor man i staden finns det gott om svartjobb att ta vid sidan av bidragen. Städerna har sin egen ekonomiska logik.

Landsbygden har en annan logik, kanske inte så olik, men kontakterna är andra.

Svenne på landet, Hassan i staden.

Precis.
Om han sen tjänar 100-150kr i timman svart hos nån släkting på en pizzeria- så blir det bara än mer ologiskt för Hassan att ta ett ”vanligt” jobb.
Citera
2021-06-16, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du kan inte få en arab att vilja plantera gran. Även om du drar in alla bidrag och sätter dit en rejäl kapitationsskatt kommer araben ändå mycket hellre att jobba i något urbant gatukök eller ägna sig åt småkriminalitet och tiggeri. Sverige är ett ruralt land och de flesta av våra invandrare kommer från utpräglat urbana kulturer, det är en omöjlig kombination.

Det fanns en tid för inte så väldigt länge sedan då skogsarbete och annat ruralt arbete utfördes av svenskar (vi talar 90-tal här, ett annat årtusende, men fortfarande i modern tid). Men det var svårt även då. Jag kände några sådana när det begav sig för ett kvartssekel sedan och de var en typ av helt outbildad landsbygdsunderklass som är svår att hitta idag. De jobbade säsongsbaserat inom skogsbruket och under lågperioderna stämplade de. Den typen av vit underklass har i princip upphört att existera. Dels har alla etniska svenskar pressats uppåt i klassystemet av den stora bruna underklassen och dels har det svenska trasproletariatet urbaniserats.

När sedan skogsägarna fick nys om att det fanns kompetent och arbetsvillig säsongsarbetskraft i Östeuropa. Och särskilt efter 2004 när i princip alla trösklar för balter att komma hit och arbeta försvann så avskaffades de tidigare svenska säsongsarbetarna ganska omgående.

Det är lite skrämmande det hela. Skogsindustrin tillsammans med stål och verkstad ger hela vårt handelsöverskott. Det är ryggraden i vår ekonomi.

Kebabsektorn ger skulle jag tro ett nettounderskott då köttet är import. Det ger inte mycket tillskott till ekonomin överhuvudtaget att kränga falafel, kebab och kyckling.

Men det är vad vi satsar på, samtidigt som vi har problem att få folk till basindustrin. Det är inte bara skogssektorn som måste ta till arbetskraftsinvandring utan även andra företag. Otroligt svårt att hitta visst yrkesfolk.

Men det är Mena-invandringen som säga rädda vår ekonomi. De är ju så högutbildade... men för sköra för att klara vår basnäring.
Citera
2021-06-16, 23:39
Medlem
Citat:
"Jobb i skogen" kan gälla allt från bärplockning till granplantering eller röjning av virkesåker. Och egentligen även jobb vad gäller gurkodling eller jordgubbar.

Varje år har vi en stor arbetskraftsinvandring till dessa jobb samtidigt som arbetskraftsreserven i Sverige är stor.

Man behöver inte kunna svenska för dessa jobb eller ha särskilda yrkeskunskaper. Så varför är inte "källarpojkarna" eller Hassan, 37 år ute och jobbar?

Jobben finns men ingen bosatt Sverige vill ta dem... hur sjukt är inte det , med vår höga långtidsarbetslöshet?

HAHAHAHA Det beror på att skogsägare är de största svindlarna och de anställer enbart polacker svart. Känner till ett par skogsägare och de anställer enbart polacker.
Citera
2021-06-17, 00:12
Medlem
Steff83s avatar
Det finns inga jobb i skogen för svenskar i skogen. Dom envisas med att plocka in utländsk arbetskraft.
Citera
2021-06-17, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joy92
HAHAHAHA Det beror på att skogsägare är de största svindlarna och de anställer enbart polacker svart. Känner till ett par skogsägare och de anställer enbart polacker.

Jag nämnde Svea Skog och SCA.

Det finns vita och svarta jobb.
Citera
2021-06-17, 12:15
Medlem
Låt oss säga att jag får 15k i bidrag per månad, eller kan få 20k efter skatt på att jobba. Så för 160h i månaden plus omkostnader för jag ynka 5 tkr mer, eller ca 30 kr i timmen. Nja, nej tack.
Citera
2023-02-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
vilka kommer hit för bidragen och vilka kommer hit för att jobba?

"Olena flydde från kriget i Ukraina – nu planterar hon skog i Västerdalarna
UPPDATERAD 5 OKTOBER 2022PUBLICERAD 22 SEPTEMBER 2022
Nu börjar krigsflyktingar från Ukraina få jobb i Sverige. Olena Dotsenko i Leksand har precis börjat arbeta som skogsplantör i Rörbäcksnäs i Västerdalarna – 20 mil bort.

– Det passar mig jättebra, säger hon."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...on-skog-i-lima
Citera
2023-02-21, 15:08
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:

Fråga random arbetsskygg SD-sympatisör på flashback, kan du arbeta fysiskt i skogen eller i jordbruket?
Nä, de postar hellre främlingsfientliga inlägg än gör ett handtag, bekväma minsann!
Citera
2023-02-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Fråga random arbetsskygg SD-sympatisör på flashback, kan du arbeta fysiskt i skogen eller i jordbruket?
Nä, de postar hellre främlingsfientliga inlägg än gör ett handtag, bekväma minsann!

Det är ju ett faktum att vi har arbetskraftsinvandring till dessa slitsamma jobb. Många från ukraina innan kriget.

Frågan är befogad, och visst finns det svennar som går på soc.

Nej, jag frågar fan varför jag skall betala för den här jävla massinvandringen av lata människor från mena! Det är en rimlig fråga, har inte ett skit med rasism eller blaj att göra.

Du försöker bara blanda korten! Idiot!
Citera
2023-02-21, 15:28
Medlem
Citat:
Lägg där till att jobbet går ut på att springa ett maratonlopp i stövlar och grov terräng med en 20kg röjsåg eller 40kg plantor på axlarna. I bäckmörker och spöregn, 10 minus eller 35 plusgrader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in