Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Det är inte möjligt. Staten vill ha sin fastighetsavgift av dig.

Fast ca 3775 kr kan jag leva med, med tanke på all annan verksamhet jag kommer få in pengar på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jthundera
Så är det. Sophämtning och elnätsavgift är också obligatoriskt. Vet inte vad som händer om du kopplar ur dig ur nätet... Slipper man då?
Till och med utedass måste du ha tillstånd för från kommunen.
Det lättaste är att köpa dig ett ordentligt tält och ge dig ut i ödemarken för att slå läger och börja odla.
Fast renhållningsavgift kan jag leva med. Den är på strax 1100 kr per år. Det om något känns som väl investerade pengar, ner med det mesta i en låda och glöm bort.
Verkar som man kan komma undan elnätavgift. Jag kommer kämpa för det i alla fall!
Utedass finns redan + jag fann att det finns tydligen något sorts reningsverk på plats men ej taget i bruk. Skulle kosta 21 - 23 tkr för det däremot där staten skulle ha 6000 kr för tillstånd... Tror jag bygger om helt å hållet å skapar ordentliga grejer - och så klart utan tillstånd.
Ja, fast nej.
Citat:
Ursprungligen postat av
brajzilla
Hur ska du betala av lånen när du ska leva på att odla gurkor och skit då hade du tänkt? hela idén är ett såkallat klassiskt tankefel från början till slut...
"men jag ska minska inkomsten på pappret till i princip så lite som är möjligt för att leva på svarta pengar. Ett dagjobb som jag jobbar mindre på som är min "vita inkomst", å allt runtomkring som är min nöjespeng."
Tala inte om tankefel, när du inte kan läsa. Vill också tillägga:
"
från skogsprodukter ( ej en bristvara, både från jobb som närområde ), växter, frukt, bär, grönsaker - ja allting som är eftertraktat och jag kan producera lokalt."
Jag kan även tjäna en del pengar svart på nätet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blommetupp
Jag skulle nog tänka på hur marken till huset ser ut. Man kan räkna med att behöva ca 2,5 ha för att bli hyffsat självhushållande om det är bra mark. Sen behövs det en del skog till också.
Jag har ett system som tilltalar mig. Ytan blir inte lika relevant då man bygger på höjden, också en byggnad utan tillstånd om jag får välja.

Skogen är inte ett problem, kan redan få tag i riktigt billig ved och skogsprodukter från jobbet.
Citat:
Ursprungligen postat av
scoremax
Du skriver dig ju lämpligast på en släkting någonstans, och äger sommarstugan.
Sätt upp en rejäl bom eller så, på det att du undviker oönskade besök.
Sophämtning och el (rekommenderar att du behåller elen) ,får du kolla upp de specifika förutsättningarna, men ja.
Du kommer undan med mer än du tror.
Har tidigare stått skriven hos vänner, gör just nu i å för sig, någon länkade en tråd längre ner om en kille som kämpat över hans postlåda. Nu verkar han ha fixat till det så gott han kan, men jag skrev bara folkbokföringsadress på annan ort och sedan levde jag på. Aldrig fått ett myndighetssamtal...
Sophämtning håller jag helt å hållet med om. 1100 kr är en avgift jag är beredd att ta. Elen däremot, eftersom jag vill lägga pengar på solceller, vindsnurra + vattenkraftverk så känns ström som ett mindre problem. Eftersom jag vill blåsa staten på så mycket pengar som möjligt vill jag också skapa en battericentral. Kanske inte ström för dagar å veckor, men tillräckligt för att driva kylskåp.
Värme är så klart vedeldning. Om jag kan vill jag gärna ha ett eldriven värme också, men ved kommer jag långt på.
Det jag hoppas!
Citat:
Ursprungligen postat av
f30malmo
Högre kostnader för värme med.
Undrar hur ts ska lösa den biten? Utan el, var ska värmen komma från, ved, vems ved?
Du kommer behöva en inkomst.
Ved är verkligen det sista problemet i hela det här. Jag jobbar inom skogsprodukter och om jag bad chefen skulle de kasta lass över mig. Kanske inte den fina björkveden, men ved är det och det brinner kan jag lova!
"Utan el, var ska värmen komma från, ved, vems ved?"
eh, ja.. Så har folk värmt sina hus i hundratals, tusentals år. Det är fortfarande en vardag för många än idag - det är inget nytt om vi säger så...
Och det kommer jag ha! Den ska bara regleras för att stå för i princip utgifter och kostnader på pappret, sen jobbar jag efter behov. Efter ett par år börjar man få en aning om läget och därmed börjar man planera sina % man jobbar. Inte raketforskning.
Citat:
Ursprungligen postat av
jugbandblues
rekommenderar dig att sikta på grått istället, dvs ha en liten vit inkomst och en svart upptill. att gå off grid med elen kan du ju göra ändå
Exakt det jag vill, skrev jag i TS. På pappret ska jag leva fattigt och snålt, men i verkligheten ska jag ha lite lulllull grejer, en del mindre maskiner för egen produktion, sälja till nära och kära men även til en del vänners vänner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gambia
Nej då! Elnätsavgift betalar du till elnätsägaren, och om elmätaren monteras ner på ett korrekt sätt så behöver du inte betala några mer elkostnader till denne (eller elkostnader över huvud taget). Däremot behöver TS först få mätaren nedkopplade av nätbolaget, vilket kommer med en engångsavgift.
Skulle emellertid snarare rekommendera en nedsäkring + behåll mätaren men stäng av den.
Någon av ett hum på denna avgift?
Nedsäkring? Förklara gärna mer om du vet, för det kommer komma väl till pass inom en framtid snart hoppas jag!
Citat:
Ursprungligen postat av
Gaffelpärm
En ny infallsvinkel:
Eller så köper du en pråm och bygger upp ditt samhälle på den istället. Då kan du skita i allt som har med bygglov och regler (nästan iallafall).
Finns ju en serie på Discovery om ett gäng isvikingar som lever på liknande sätt i Alaska.

Nja, jag är inte en båtmänniska. En eka å lite fiske funkar alldeles ypperligt, men övervintra till sjöss, inget som tilltalar. Men du är åtminstone i trådens anda, det är bara inget för mig. Kanske någon annan finner charmen i det, och önskar er i så fall lycka till - återkom gärna med info längs med tiden!
Citat:
Ursprungligen postat av
iloveass2
Går gör det säkert, men det kan vara riktigt jävligt att ha att göra med myndigheter när man trilskas. Särskilt om myndigheten har ett lagstadgat ansvar att tillse att [insert valfri sak du inte vill söka tillstånd för; t.ex. vattenkraftverk i ån på tomten]. Det är inte samma som att ha något otalt med en person. Mot en person kan du vinna, det handlar bara om uthållighet. Myndigheten roterar bara på handläggaren/tillsynsmannen alternativt skjuter vidare frågan till en annan myndighet för handräckning eller dylikt.
En riktig ögonöppnare kan det vara att läsa den klassiska tråden
"Måste man verkligen äga en brevlåda? (Om Postens ondskefulla förföljelser)" från 2003. Där är det användaren Gerra som inte vill ha brevlåda eller få besök av postmannen, och följdaktligen hamnar i någon sorts utdraget gerillakrig mot dåvarande "Posten". Läs den tråden, det är en riktig klassiker, och hur bisarrt det än låter ibland så är det jäkla knepigt att försöka sätta sig upp mot samhällets institutioner och dess trotjänare.
Citerar ett av Gerras inlägg från klassiska tråden, men läs hela, den är bara på ett par sidor.
Ja, jag lider med honom. Som tur har jag hållit mig undan sådana paragrafryttare hyfsat än - och det är väl nästan det jag sätter tilliten till, att förbli under jorden.
Jag kan ju inget lova i mitt fall - mycket jag har gjort senaste åren bryter mark för de flesta, men jag står än - tyvärr får man sällan svar på sina frågor när man frågar runt om råd, men man får ta det allt eftersom.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrLevaLivet
Hmm, kan du inte skriva dig hos en polare och sedan köpa en sommarstuga som du fixar till. Det finns många sådana i Dalarna eller Värmland djupt in i skogarna, samt ofta nära vatten där du kan hämta abborre och gädda, fixa potatis/grönsaksland. Kryllar av bär i skogarna gör det också. Kanske ordna jägarexamen först och en bössa, och fixa med dig i ett jaktlag så du får kött. Du kan lägga det i saltlake. Du måste även ha en jordkällare för käket. Vintern blir galet tuff, men det blir att elda järnet och ha ordentligt med kläder, men fy fan det blir en pärs alltså.
Ärs, vintern är inte så besvärligt. Jag köper torpet till våren och då sitter på nog med pengar för att verkligen ta itu. Jag vet inte om byggföretag kräver byggtillstånd innan de sätter ned spaden första gången, men i värsta fall får jag anlita svart. Det bör åtminstone över en 3 - 5 månaders period hinna täta, byta fönster och söka upp svaga punkter i värmeläckaget - därefter bygga till en utbyggnad men halvt färdigställa ( om nu inte tiden räcker ) att åtminstone få upp en toalett som tvättstuga.
Borrad brunn finns ju åtminstone på den "gård" jag tittar mest på nu. Det om något kräver mest avlopp ( trekammarbrunn ), toalett + tvättstuga, och byta fönster. Klart att det inte blir som nyproduktion med golvvärme, 3 lagersfönster och någon flådig luftvärmepump - men vi pratar någon månad när det är som värst, och det jag är mest rädd för är elräkning, men om jag förser mig själv med el så kan det lätta mycket på själen.
Annars var mycket av det du säger en del av vad jag tänkt mig. Kan även fixa djur svart, så en mindre hage och förse dessa med stadigt med ensilage + hemmasnickrat väderskydd kan jag köpa in kalvar på våren och slakta till hösten.