2021-05-24, 21:18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Tänker bara att det skulle kunna vara billigt i Norrland men också på att det är strängare vintrar där.

Högre kostnader för värme med.

Undrar hur ts ska lösa den biten? Utan el, var ska värmen komma från, ved, vems ved?

Du kommer behöva en inkomst.
Citera
2021-05-24, 21:47
Medlem
jugbandbluess avatar
rekommenderar dig att sikta på grått istället, dvs ha en liten vit inkomst och en svart upptill. att gå off grid med elen kan du ju göra ändå
Citera
2021-05-24, 22:21
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Så är det. Sophämtning och elnätsavgift är också obligatoriskt. Vet inte vad som händer om du kopplar ur dig ur nätet... Slipper man då?
Nej då! Elnätsavgift betalar du till elnätsägaren, och om elmätaren monteras ner på ett korrekt sätt så behöver du inte betala några mer elkostnader till denne (eller elkostnader över huvud taget). Däremot behöver TS först få mätaren nedkopplade av nätbolaget, vilket kommer med en engångsavgift.

Skulle emellertid snarare rekommendera en nedsäkring + behåll mätaren men stäng av den.
Citera
2021-05-24, 22:24
Medlem
Gaffelpärms avatar
En ny infallsvinkel:
Eller så köper du en pråm och bygger upp ditt samhälle på den istället. Då kan du skita i allt som har med bygglov och regler (nästan iallafall).

Finns ju en serie på Discovery om ett gäng isvikingar som lever på liknande sätt i Alaska.
Citera
2021-05-24, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dollartecknet
1. Är det möjligt att bli 100% fristående? Om inte, hur långt kan jag gå men fortfarande inte trampa på ömma tår?

Går gör det säkert, men det kan vara riktigt jävligt att ha att göra med myndigheter när man trilskas. Särskilt om myndigheten har ett lagstadgat ansvar att tillse att [insert valfri sak du inte vill söka tillstånd för; t.ex. vattenkraftverk i ån på tomten]. Det är inte samma som att ha något otalt med en person. Mot en person kan du vinna, det handlar bara om uthållighet. Myndigheten roterar bara på handläggaren/tillsynsmannen alternativt skjuter vidare frågan till en annan myndighet för handräckning eller dylikt.

En riktig ögonöppnare kan det vara att läsa den klassiska tråden "Måste man verkligen äga en brevlåda? (Om Postens ondskefulla förföljelser)" från 2003. Där är det användaren Gerra som inte vill ha brevlåda eller få besök av postmannen, och följdaktligen hamnar i någon sorts utdraget gerillakrig mot dåvarande "Posten". Läs den tråden, det är en riktig klassiker, och hur bisarrt det än låter ibland så är det jäkla knepigt att försöka sätta sig upp mot samhällets institutioner och dess trotjänare.

Citerar ett av Gerras inlägg från klassiska tråden, men läs hela, den är bara på ett par sidor.
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Jag vill inte fiffla eller betala för att slippa post. Det skulle iofs vara en smal sak att angripa problemet på ett sådant vis, men det handlar företrädelsevis om principer.

Jag menar, jag vill inte att folk skickar saker till mig på eget initiativ och jag vill inte att Posten ska hjälpa till med sån skit. Allt jag begärde var egentligen att bli lämnad ifred, och sedan uppstod det intressanta händelser och spörsmål. Det är ju t.ex. en orimlig begäran att jag ska tala om för brevbäraren exakt hur han ska ta sig till mitt hus. Jag har redan gett dem adressen och dessutom vill jag inte att han ska komma hit. Allt funkar bra nu när Posten låter mig hämta det nödvändiga hos polaren när jag själv vill. Jag är nöjd och det borde de också vara när de slipper ta en extra tur ut på vischan. Det systemet har de kommit på alldeles själva så de är ju uppenbarligen inte sinnessvaga. Alltså vill de bara jävlas med mig.
Citera
2021-05-24, 23:59
Medlem
Blingons avatar
Jag skulle nog hellre rekommendera dig till att söka efter en mindre obebyggd skogsfastighet istället. Det blir en snyggare och 'renare' lösning.

Du betalar t.ex. ingen fastighetsskatt på en skogsfastighet och har heller inga krav på kommunala anslutningar etc. På denna fastighet bygger du sedan en diskret jaktstuga, redskapsbod, ekonomibyggnad, eller ställer upp en husbil, container eller liknande.
Citera
2021-05-25, 00:18
Medlem
Problemet här är bara att ungefär resten av Sverige vill eftersträva samma sak och bli självförsörjande. Särskilt nu efter corona pandemin, så hade jag varit du så hade jag reviderat mina tankar en aning och börjat att tänka utanför boxen. Det finns några galna idéer som hade kunnat gå i land men dom väljer jag att behålla för mig själv.
Citera
2021-05-25, 00:35
Medlem
MrLevaLivets avatar
Hmm, kan du inte skriva dig hos en polare och sedan köpa en sommarstuga som du fixar till. Det finns många sådana i Dalarna eller Värmland djupt in i skogarna, samt ofta nära vatten där du kan hämta abborre och gädda, fixa potatis/grönsaksland. Kryllar av bär i skogarna gör det också. Kanske ordna jägarexamen först och en bössa, och fixa med dig i ett jaktlag så du får kött. Du kan lägga det i saltlake. Du måste även ha en jordkällare för käket. Vintern blir galet tuff, men det blir att elda järnet och ha ordentligt med kläder, men fy fan det blir en pärs alltså.
Citera
2021-05-25, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är inte möjligt. Staten vill ha sin fastighetsavgift av dig.

Fast ca 3775 kr kan jag leva med, med tanke på all annan verksamhet jag kommer få in pengar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Så är det. Sophämtning och elnätsavgift är också obligatoriskt. Vet inte vad som händer om du kopplar ur dig ur nätet... Slipper man då?

Till och med utedass måste du ha tillstånd för från kommunen.

Det lättaste är att köpa dig ett ordentligt tält och ge dig ut i ödemarken för att slå läger och börja odla.

Fast renhållningsavgift kan jag leva med. Den är på strax 1100 kr per år. Det om något känns som väl investerade pengar, ner med det mesta i en låda och glöm bort.

Verkar som man kan komma undan elnätavgift. Jag kommer kämpa för det i alla fall!

Utedass finns redan + jag fann att det finns tydligen något sorts reningsverk på plats men ej taget i bruk. Skulle kosta 21 - 23 tkr för det däremot där staten skulle ha 6000 kr för tillstånd... Tror jag bygger om helt å hållet å skapar ordentliga grejer - och så klart utan tillstånd.

Ja, fast nej.

Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Hur ska du betala av lånen när du ska leva på att odla gurkor och skit då hade du tänkt? hela idén är ett såkallat klassiskt tankefel från början till slut...

"men jag ska minska inkomsten på pappret till i princip så lite som är möjligt för att leva på svarta pengar. Ett dagjobb som jag jobbar mindre på som är min "vita inkomst", å allt runtomkring som är min nöjespeng."

Tala inte om tankefel, när du inte kan läsa. Vill också tillägga:

"från skogsprodukter ( ej en bristvara, både från jobb som närområde ), växter, frukt, bär, grönsaker - ja allting som är eftertraktat och jag kan producera lokalt."

Jag kan även tjäna en del pengar svart på nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Jag skulle nog tänka på hur marken till huset ser ut. Man kan räkna med att behöva ca 2,5 ha för att bli hyffsat självhushållande om det är bra mark. Sen behövs det en del skog till också.

Jag har ett system som tilltalar mig. Ytan blir inte lika relevant då man bygger på höjden, också en byggnad utan tillstånd om jag får välja. Skogen är inte ett problem, kan redan få tag i riktigt billig ved och skogsprodukter från jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du skriver dig ju lämpligast på en släkting någonstans, och äger sommarstugan.
Sätt upp en rejäl bom eller så, på det att du undviker oönskade besök.
Sophämtning och el (rekommenderar att du behåller elen) ,får du kolla upp de specifika förutsättningarna, men ja.

Du kommer undan med mer än du tror.

Har tidigare stått skriven hos vänner, gör just nu i å för sig, någon länkade en tråd längre ner om en kille som kämpat över hans postlåda. Nu verkar han ha fixat till det så gott han kan, men jag skrev bara folkbokföringsadress på annan ort och sedan levde jag på. Aldrig fått ett myndighetssamtal...

Sophämtning håller jag helt å hållet med om. 1100 kr är en avgift jag är beredd att ta. Elen däremot, eftersom jag vill lägga pengar på solceller, vindsnurra + vattenkraftverk så känns ström som ett mindre problem. Eftersom jag vill blåsa staten på så mycket pengar som möjligt vill jag också skapa en battericentral. Kanske inte ström för dagar å veckor, men tillräckligt för att driva kylskåp.

Värme är så klart vedeldning. Om jag kan vill jag gärna ha ett eldriven värme också, men ved kommer jag långt på.

Det jag hoppas!

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Högre kostnader för värme med.

Undrar hur ts ska lösa den biten? Utan el, var ska värmen komma från, ved, vems ved?

Du kommer behöva en inkomst.

Ved är verkligen det sista problemet i hela det här. Jag jobbar inom skogsprodukter och om jag bad chefen skulle de kasta lass över mig. Kanske inte den fina björkveden, men ved är det och det brinner kan jag lova!

"Utan el, var ska värmen komma från, ved, vems ved?"

eh, ja.. Så har folk värmt sina hus i hundratals, tusentals år. Det är fortfarande en vardag för många än idag - det är inget nytt om vi säger så...

Och det kommer jag ha! Den ska bara regleras för att stå för i princip utgifter och kostnader på pappret, sen jobbar jag efter behov. Efter ett par år börjar man få en aning om läget och därmed börjar man planera sina % man jobbar. Inte raketforskning.

Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
rekommenderar dig att sikta på grått istället, dvs ha en liten vit inkomst och en svart upptill. att gå off grid med elen kan du ju göra ändå

Exakt det jag vill, skrev jag i TS. På pappret ska jag leva fattigt och snålt, men i verkligheten ska jag ha lite lulllull grejer, en del mindre maskiner för egen produktion, sälja till nära och kära men även til en del vänners vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Nej då! Elnätsavgift betalar du till elnätsägaren, och om elmätaren monteras ner på ett korrekt sätt så behöver du inte betala några mer elkostnader till denne (eller elkostnader över huvud taget). Däremot behöver TS först få mätaren nedkopplade av nätbolaget, vilket kommer med en engångsavgift.

Skulle emellertid snarare rekommendera en nedsäkring + behåll mätaren men stäng av den.

Någon av ett hum på denna avgift?

Nedsäkring? Förklara gärna mer om du vet, för det kommer komma väl till pass inom en framtid snart hoppas jag!

Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
En ny infallsvinkel:
Eller så köper du en pråm och bygger upp ditt samhälle på den istället. Då kan du skita i allt som har med bygglov och regler (nästan iallafall).

Finns ju en serie på Discovery om ett gäng isvikingar som lever på liknande sätt i Alaska.

Nja, jag är inte en båtmänniska. En eka å lite fiske funkar alldeles ypperligt, men övervintra till sjöss, inget som tilltalar. Men du är åtminstone i trådens anda, det är bara inget för mig. Kanske någon annan finner charmen i det, och önskar er i så fall lycka till - återkom gärna med info längs med tiden!

Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Går gör det säkert, men det kan vara riktigt jävligt att ha att göra med myndigheter när man trilskas. Särskilt om myndigheten har ett lagstadgat ansvar att tillse att [insert valfri sak du inte vill söka tillstånd för; t.ex. vattenkraftverk i ån på tomten]. Det är inte samma som att ha något otalt med en person. Mot en person kan du vinna, det handlar bara om uthållighet. Myndigheten roterar bara på handläggaren/tillsynsmannen alternativt skjuter vidare frågan till en annan myndighet för handräckning eller dylikt.

En riktig ögonöppnare kan det vara att läsa den klassiska tråden "Måste man verkligen äga en brevlåda? (Om Postens ondskefulla förföljelser)" från 2003. Där är det användaren Gerra som inte vill ha brevlåda eller få besök av postmannen, och följdaktligen hamnar i någon sorts utdraget gerillakrig mot dåvarande "Posten". Läs den tråden, det är en riktig klassiker, och hur bisarrt det än låter ibland så är det jäkla knepigt att försöka sätta sig upp mot samhällets institutioner och dess trotjänare.

Citerar ett av Gerras inlägg från klassiska tråden, men läs hela, den är bara på ett par sidor.

Ja, jag lider med honom. Som tur har jag hållit mig undan sådana paragrafryttare hyfsat än - och det är väl nästan det jag sätter tilliten till, att förbli under jorden.

Jag kan ju inget lova i mitt fall - mycket jag har gjort senaste åren bryter mark för de flesta, men jag står än - tyvärr får man sällan svar på sina frågor när man frågar runt om råd, men man får ta det allt eftersom.

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Hmm, kan du inte skriva dig hos en polare och sedan köpa en sommarstuga som du fixar till. Det finns många sådana i Dalarna eller Värmland djupt in i skogarna, samt ofta nära vatten där du kan hämta abborre och gädda, fixa potatis/grönsaksland. Kryllar av bär i skogarna gör det också. Kanske ordna jägarexamen först och en bössa, och fixa med dig i ett jaktlag så du får kött. Du kan lägga det i saltlake. Du måste även ha en jordkällare för käket. Vintern blir galet tuff, men det blir att elda järnet och ha ordentligt med kläder, men fy fan det blir en pärs alltså.

Ärs, vintern är inte så besvärligt. Jag köper torpet till våren och då sitter på nog med pengar för att verkligen ta itu. Jag vet inte om byggföretag kräver byggtillstånd innan de sätter ned spaden första gången, men i värsta fall får jag anlita svart. Det bör åtminstone över en 3 - 5 månaders period hinna täta, byta fönster och söka upp svaga punkter i värmeläckaget - därefter bygga till en utbyggnad men halvt färdigställa ( om nu inte tiden räcker ) att åtminstone få upp en toalett som tvättstuga.

Borrad brunn finns ju åtminstone på den "gård" jag tittar mest på nu. Det om något kräver mest avlopp ( trekammarbrunn ), toalett + tvättstuga, och byta fönster. Klart att det inte blir som nyproduktion med golvvärme, 3 lagersfönster och någon flådig luftvärmepump - men vi pratar någon månad när det är som värst, och det jag är mest rädd för är elräkning, men om jag förser mig själv med el så kan det lätta mycket på själen.

Annars var mycket av det du säger en del av vad jag tänkt mig. Kan även fixa djur svart, så en mindre hage och förse dessa med stadigt med ensilage + hemmasnickrat väderskydd kan jag köpa in kalvar på våren och slakta till hösten.
Citera
2021-05-25, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
En sak värd att tänka på är att tex sjukvården finns där för dig hela tiden. Vet inte om du kan skriva papper på att du absolut inte vill ha sjukvård om du blir sjuk/medvetslös, men det är ju ett måste om du ska bli "fristående".

Sen det där med att sälja svart, har du tänkt göra det en längre tid så finns två problem. Det första är att kontanter blir mer och mer sällsynta. Det andra är att för att sälja grejer så måste du träffa folk, och det innebär att folk förr eller senare kommer börja undra vem du är. En dag följer nån efter dig och vips så vet en massa folk var du bor. Det kan leda till problem.

Så fristående skulle jag gärna bli, och därmed betala sjukförsäkring, men det funkar inte riktigt så än tyvärr. Men det är en punkt på listan, men jag får ta det viktigaste först.

Kontanter finns fortfarande - synd att folk vill slakta sin möjlighet till privatliv, men jag kan lätt tvätta en del pengar hos polare. Någon tusenlapp här och var, de kan lätt handla upp en sådan peng utan större frågetecken och de som jag säljer till kräver jag kontanter. Kan ta swish ibland, men sällan.

Blir ju lite pinsamt att följa efter någon på enskild väg. Men självklart kommer bom installeras.

Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Vi fattar nog allt att du tänker odla jazztobak. Kör i vind säger jag. Alla sätt att blåsa staten på är bra.

Haha, visst drömmer man lite smått tanken. Någon planta eller två, det kan jag inte neka - men, i trygghetens namn, för säkerhetsskull, så sätter jag hellre ett par plantor ute i skogen där jag vet ingen befinner sig. För byggtillstånd där jag försöker lusläsa lagarna och göra ett ordentligt jobb, är lättare att försvara när det väl kommer till kritan, men drogodling kan bli lite sådär...

Tyvärr får jag prioritera, och drogerna görs bäst i att vara ett gammalt kapitel, fastän det gärna suger i en emellanåt.
Citera
2021-05-25, 01:29
Medlem
Om jag glömde någon får ni citera, jag är hyfsat nyvaken. Min sömn är lite sisådär de närmaste dagarna, å hjärna min likaså. Men förhoppningsvis svarade alla.
Senast redigerad av Dollartecknet 2021-05-25 kl. 01:35.
Citera
2021-05-25, 01:51
Medlem
Kan du ta dig till och från jobbet billigt och lätt och jobba typ halvtid där så ska det väl gå bra. Du måste ha pengar in för brunn och el är inte gratis.

Om du verkligen överdriver elen så är det ett bra sätt och inflationsskydda din investering. Några kronor månaden får du vid överskott.

Behöver man verkligen bygglov ute i skogen, ska inte området vara detaljplanerat eller vad det kallas för att någon ska bry sig?

Kul att du ska bli hemmansägare. Försöka tjäna pengar på allt möjligt istället för att dö själsligt. Ha lite djur, dels för mat och försäljning. Det är bara första inköpet som kostar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in