2021-05-25, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Dina steg:
1. ok
2. Går ej att svara på bygglovsfrågan. Varierar från kommun till kommun. Du har antagligen samma möjlighet att undvika kontroller i sthlms skärgård som strax utanför Arvidsjaur. Sthlms skärgård slänger ut bygglov och undantag, man kontrollerar ytterst lite. Utanför Arvidsjaur så bygger man lite men kontrollerna är ännu färre. Jag skulle gissa på att alla kontroller baseras på anmälningar från grannar. Så det är nog bäst att kontrollera dessa först.
3. Ja det går att koppla sig från elnät.
4. Här kommer dina problem. Ska du ha dagjobb, så måste du hitta ett. Det kommer innebära kostnader. Eftersom du vill bo avsides för låga pengar, så kommer du få resa minst 0.5-1mil till närmsta samhälle. Får du inte jobb där så har du ca 3-5mil till arbete. Det blir en slant per gång. Du bör iaf sikta på en inkomst på ca 12tkr efter skatt, för att täcka dina kostnader. (Underhåll av gård, transport, mat, kläder, basgrejer). Du kan kapa kostnader med odling och djur, men dessa kräver alltid en startinsats också. Tar du även lån så blir det ännu ett problem.
5. Allt handlar om pengar i ditt fall. Det övriga går att hantera.

Dina frågor:
1. Går absolut, problemet är inkomst.
2. Underskatta inte hur mycket du kan gå under jorden. Du försvinner visserligen från större samhällen, men grannar har extremt mycket större koll på varandra på landet än i stan. Undantaget är väl om du köper något riktigt riktigt avsides.

Jag såg någon mindre stuga på ca 3k kvm i norrland, vid en sjö, på hemnet. Sjön var dock rejält större, och det fanns ingen fastighet inom ca 3mil. Något sånt kan fungera, men där går det knappast att odla.

Fastighetsavgiften är nog TS minsta problem. Taket är ju ca 8k, och lägger TS endast 1macka på sin bostad så kommer den vara lägre.

Sophämtning är ej obligatoriskt i alla kommuner, beror på var man är.

Edit: För att tillägga så måste din vita inkomst ligga på ungefär samma belopp som din svarta inkomst, eller mer. Dvs minst 60-72tkr.

Ja, lär ha någon koll på grannar. Aldrig ägt hus tidigare men något folk brukar det ju finnas i närheten, och det är bäst att ha de något sånär på god fot. Vissas största intresse verkar ju att vara lägga sig i andras intressen... Så det är en fråga som väger tungt.

2. Det handlar om mellersta Sverige, det finns en del folk i dessa trakter men hoppas på att småvägarna ska vara långt färre. Jag får ändå upplevelsen av att de flesta vill bo mer centralt, eller åtminstone i samling av annat folk - jag gör inte.

3. Jag vill bygga växthus med kontrollerad miljö ( till viss mån ). Odling inomhus lär kunna gå helt okej, om jag kan fixa strömförsörjning och få upp ett stabilt bygge. Norrland blir för långt bort, jag själv önskar Värmland/Dalarna men livet är en bit till söderut. Men man kanske får rucka på det, men då är det jobb, och jag har faktiskt ett riktigt bra för tillfället. Det är just det jag inte vill offra helst.

Nej, fastighetsskatten lär bli strax under 4000 kr per år. Förjävligt, men i förhållande till andra utgiftsposter jag sparar, så får man välja sitt gift. Renhållningsavgift är också en sådan, 1100 för tömning varannan vecka anser jag som okej, för frakta runt sopor ( även om ej mycket hushållssopor t.ex ) blir ingen rolig veva.

Ska ta det i åtanke. Grovt räknat så verkar din beräkning vara hyfsad, vilket innebär inte ens ett handfull månader om året som jag jobbar lagligt - resterande drygar jag ut med att leva billigt, samt extraknäcker med hemmaprojekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag tänker inte heller komma med några moralkakor, kör i vind bara. Trådstarten visar på ett jävlar anamma och känns som du redan tänkt igenom en hel del. Kommer säkert komma både bakslag och framgångar men det gör det i en hyreslägenhet och vanligt svenssonliv också.

Vad det gäller det andra så skulle jag rekommendera att faktiskt ha elen kvar i fall att. Bara det att du inte använder dig av den, så den rörliga kostnaden blir noll (Den fasta kostnaden får väl ses som en slags försäkring).

Att inte ha sophämtning har jag för mig ha läst varierar mellan olika kommuner, en del godkänner det och andra inte. Du får fråga runt i olika kommuner helt enkelt.

Vatten och avlopp antar jag att du har för avsikt att fixa själv med. Kolla även där med kommunen där du tänkt köpa torpet så det är godkänt med egen trekammarbrunn etc. Att ha eget vatten och inte kommunalt är den lätta biten.

Får man fråga var i landet du har tänkt köpa torp. Tänker bara att det skulle kunna vara billigt i Norrland men också på att det är strängare vintrar där.

Jo, jag lever redan speciellt och ett torp är en klar uppgradering. Kan jag även då bygga ut och förhoppningsvis finna en maklig takt så kommer jag vara mer ledig - saker blir så mycket lättare när man har tid.

Hade inte elens nätavgift varit så förbannat hög och omkring, sällan är elkostnaden dyrare än 25% av räkningen, så hade jag hållit med - men så länge jag har flertal kaminer/vedeldningsmöjligheter så tror jag elen åker. Ström kan jag vara utan ( har ett elverk i värsta fall ), men inte värme.

Sophämtning blir det - det är en fröjd faktiskt att ha, och den summan är inte så blodigt.

Vatten finns på den plats jag tittar nu på, men den kommer säljas innan jag köper. Men ja, egen brunn kommer vara krav - likaså trekammarbrunn, finns ej möjligheterna så kommer det inte bli av. Jag vill ha toalett, tvättstuga, dusch, diskko o.s.v.

Ja, ju norrut jag kommer, desto billigare. Det är en viktig fråga också - för desto mindre måste jag jobba för att komma till "den makliga takten". Men man har ju ett liv, och vill man verkligen bli helt 100% själv 50 - 100 mil hemifrån? I mitt fall tror jag inte det.

Allt från Östergötland -> Dalarna.
Citera
2021-05-25, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillbonde14
Kan du ta dig till och från jobbet billigt och lätt och jobba typ halvtid där så ska det väl gå bra. Du måste ha pengar in för brunn och el är inte gratis.

Om du verkligen överdriver elen så är det ett bra sätt och inflationsskydda din investering. Några kronor månaden får du vid överskott.

Behöver man verkligen bygglov ute i skogen, ska inte området vara detaljplanerat eller vad det kallas för att någon ska bry sig?

Kul att du ska bli hemmansägare. Försöka tjäna pengar på allt möjligt istället för att dö själsligt. Ha lite djur, dels för mat och försäljning. Det är bara första inköpet som kostar.

Finner jag torp i mina krokar just nu, så ja, då har jag ett stadigt jobb med god ekonomi. Företaget går stadigt framåt och många ser gott på framtiden, och jobb kryllar det utav på denna plats. Torpet jag tittat på nu är ca 2 mil bort, vilket jag faktiskt funderar på en elcykel ( trodde jag aldrig en gång i tiden ) eller snarlikt.

Brunn går på ca 50.000 kr i det lilla jag forskat i det. Eller snitt i alla fall. Gräver ett företag åt en, fastän jag inget bygglov har? Ring ett brunnsborrarföretag och i princip säger vad jag önskar, de fixar och sedan inga frågor om allt betalas o.s.v?

Jag har några idéer på ström. En kille från Australien byggde om en torktumlare, eller tvättmaskin, å fick ut hyfsat stadigt 350w om jag minns rätt. Nu är inte det något sånt jag bygger, men det kommer vara hobbybyggt. Jag kommer bygga några olika källor som jag sedan kan koppla på/av efter behov - hur detaljerna blir tar jag när jag kommer dit, men jag vet att det är möjligt. Vet däremot inte om det är värt att löpa linan hela vägen, bygga en ordentlig anläggning av någon sort å sen sälja till elbolaget - känns mest som papper, lagar och villkor som tillkommer, och när det väl kommer till kritan, så vill jag själv endast ha el.

Vet inte, vore ju klockrent om man kunde köpa ett torp och direkt ge sig på att bygga och dona. Inga regler förutom om försäkringsbolaget då har villkor, men det köper jag.

Ja, stå på många ben och som huvudsaklig syssla ha ett knegarjobb där jag rycker in extra. Sen varierar man bara efter årstid och energi.
Citera
2021-05-25, 07:07
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollartecknet
Finner jag torp i mina krokar just nu, så ja, då har jag ett stadigt jobb med god ekonomi. Företaget går stadigt framåt och många ser gott på framtiden, och jobb kryllar det utav på denna plats. Torpet jag tittat på nu är ca 2 mil bort, vilket jag faktiskt funderar på en elcykel ( trodde jag aldrig en gång i tiden ) eller snarlikt.

Brunn går på ca 50.000 kr i det lilla jag forskat i det. Eller snitt i alla fall. Gräver ett företag åt en, fastän jag inget bygglov har? Ring ett brunnsborrarföretag och i princip säger vad jag önskar, de fixar och sedan inga frågor om allt betalas o.s.v?

Jag har några idéer på ström. En kille från Australien byggde om en torktumlare, eller tvättmaskin, å fick ut hyfsat stadigt 350w om jag minns rätt. Nu är inte det något sånt jag bygger, men det kommer vara hobbybyggt. Jag kommer bygga några olika källor som jag sedan kan koppla på/av efter behov - hur detaljerna blir tar jag när jag kommer dit, men jag vet att det är möjligt. Vet däremot inte om det är värt att löpa linan hela vägen, bygga en ordentlig anläggning av någon sort å sen sälja till elbolaget - känns mest som papper, lagar och villkor som tillkommer, och när det väl kommer till kritan, så vill jag själv endast ha el.

Vet inte, vore ju klockrent om man kunde köpa ett torp och direkt ge sig på att bygga och dona. Inga regler förutom om försäkringsbolaget då har villkor, men det köper jag.

Ja, stå på många ben och som huvudsaklig syssla ha ett knegarjobb där jag rycker in extra. Sen varierar man bara efter årstid och energi.

Jösses Så du ska ta lån och ösa pengarna på ett risigt jävla torp, så du kan bli självförsörjande men ändå jobba lite svart och ta extra arbetspass då och då och till jobbet ska du pendla med en el-sparkcykel? mm kör på det där du det blir nog bra! eller så tar du en paus i haschrökandet och kvicknar till lite ist.//Heppåre!
Citera
2021-05-25, 07:29
Medlem
Kolla in FIRE (Financial Independence, Retire Early) rörelsen. De har i grunden samma mål som du har men gör det på ett sätt som gör att man är kvar i samhället.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/FIRE_movement
Citera
2021-05-25, 07:44
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jag skulle nog hellre rekommendera dig till att söka efter en mindre obebyggd skogsfastighet istället. Det blir en snyggare och 'renare' lösning.

Du betalar t.ex. ingen fastighetsskatt på en skogsfastighet och har heller inga krav på kommunala anslutningar etc. På denna fastighet bygger du sedan en diskret jaktstuga, redskapsbod, ekonomibyggnad, eller ställer upp en husbil, container eller liknande.

Samt att en jordbruksfastighet inte har några krav på bygglov om den ligger utanför detaljplanen.
Citera
2021-05-25, 08:32
Medlem
Jag skulle bygga ett provisoriskt hus mitt i ödemarken där ingen går, någonstans i norr. Om du sparar en miljon så kan du detta, tycker du ska ha en bil med fyrhjulsdrift.

Om de får nys om ditt hus så river du ihop skiten och drar vidare.

Ett alternativ är att införskaffa dig en bra husvagn, förstärka den något med c-däck och skydd för att köra i terräng. Sedan åker du in på småvägar, in djupt i skogarna och sätter upp ditt nya liv. Du kan bygga provisoriska växthus som är lätt att packa ihop om de får nys på dig. El kan du generera genom solceller. Gasol är fortfarande rätt billigt.

Detta skulle jag göra iaf. Du har också möjligheten att boka in dig på året runt campingar för ynka 15 000 kr/år medan du ströjobbar på orten.

Jag menar, skulle du ställa dig avsides någonstans skogarna norr om Dalarna? vem kommer bry sig eller ens märka av dig? någon jägare? bärplockare? fågelskådare, de är väl dom i så fall.

Om du vill vara lite olaglig kan du ju införskaffa pilbåge oh jaga i skogen. Annars finns det mycket bär,svamp och annat. Men för att överleva året om behöver du ganska stor yta för odling, det kan bli svårt utan att använda sig av matvarubutiker.

Du kan kompensera genom att köpa näringspulver,sedan leva på egenodlade grönsaker.

Ett annat alternativ är att helt enkelt köpa dig ett lagligt hus med mark norrut, sedan få betala det nödvändiga till staten. Du odlar på din mark.
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-05-25 kl. 08:36.
Citera
2021-05-25, 08:35
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:

den där australiensaren ägde väl bäcken som han la ner den hemmabyggda vattenturbinen i. skulle tippa på att även om man äger bäcken i sverige så är det ett miljöbrott. man ska alltid anta det mest cp-störda när man funderar på hur svensk byråkrati fungerar.

jag har lite funderingar på den svarta verksamheten men det gick inte att PM:a dig.
Citera
2021-05-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
den där australiensaren ägde väl bäcken som han la ner den hemmabyggda vattenturbinen i. skulle tippa på att även om man äger bäcken i sverige så är det ett miljöbrott. man ska alltid anta det mest cp-störda när man funderar på hur svensk byråkrati fungerar.

jag har lite funderingar på den svarta verksamheten men det gick inte att PM:a dig.
Att lägga i en turbin löst i en bäck ska inte vara någon fara, men du får ju inte dämma upp och skapa en damm.
Citera
2021-05-25, 09:33
Medlem
Jag vet för övrigt folk som bor i sommarstugor av ekonomiska skäl. Det är ju omöjligt att få bygglov nära stränder och sånt.
Men i alla fall. Sophämtning är ju bara krav om man bor där officiellt. I princip allt går ju att slänga i återvinningen på en station alternativt komposten. Om du har djur äter dom dina matrester. Det lilla som blir över kanske du kan ta med och slänga hos föräldrarna eller någon kompis?
Avlopp är inte heller krav om det enbart är en sommarstuga utan avlopp.
Utedass funkar ju bra och avfallet kan grävas ned eller läggas på en gödselstack.
El är det inte något tvång att ha heller. Bara att säga upp avtalet om det finns något.
Sedan tycker väl jag personligen att om du ska leva off fullt ut så ska du ju inte heller anlita vården om du blir sjuk. Du har ju inte skattat för detta. Sedan finns det ju inget tvång att anmäla sig som pensionär heller. Det skulle ju kännas konstigt att få pengar sådär när man vill vara oberoende.
Jag ser inte några större problem med att försvinna från samhället och leva som man vill i skogen! Så länge man inte stör någon lär man ju få vara i fred.
Citera
2021-05-25, 09:40
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Ved är verkligen det sista problemet i hela det här. Jag jobbar inom skogsprodukter och om jag bad chefen skulle de kasta lass över mig. Kanske inte den fina björkveden, men ved är det och det brinner kan jag lova!

"Utan el, var ska värmen komma från, ved, vems ved?"

eh, ja.. Så har folk värmt sina hus i hundratals, tusentals år. Det är fortfarande en vardag för många än idag - det är inget nytt om vi säger så...

Och det kommer jag ha! Den ska bara regleras för att stå för i princip utgifter och kostnader på pappret, sen jobbar jag efter behov. Efter ett par år börjar man få en aning om läget och därmed börjar man planera sina % man jobbar. Inte raketforskning.

.

Min fråga var dock inte om man kan värma hus med ved, jag är själv uppvuxen i det närmaste självförsörjande hushåll man kan komma i Sverige idag, så jag har bra koll på hur man värmer upp ett hus.

Men om det är din chef som ska skicka ved till dig så blir det väldigt stora mängder trä du behöver få skickat, och du blir troligtvis ganska begränsad till att bo på samma ort som du bor idag.
Citera
2021-05-25, 09:59
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Hmm, kan du inte skriva dig hos en polare och sedan köpa en sommarstuga som du fixar till. Det finns många sådana i Dalarna eller Värmland djupt in i skogarna, samt ofta nära vatten där du kan hämta abborre och gädda, fixa potatis/grönsaksland. Kryllar av bär i skogarna gör det också. Kanske ordna jägarexamen först och en bössa, och fixa med dig i ett jaktlag så du får kött. Du kan lägga det i saltlake. Du måste även ha en jordkällare för käket. Vintern blir galet tuff, men det blir att elda järnet och ha ordentligt med kläder, men fy fan det blir en pärs alltså.

Däremot att sälja bär blir nog ingen stor inkomst i längden om man bor där. Men håller med om övrigt. Jag hade hållit mig Värmland eller ännu längre uppåt i landet, och även sett till att äga lite mark, detta blir det enklaste sättet att få jaga också. Jag hade inte fokuserat på att sälja skogsprodukter alls då inkomsten hade blivit väldigt liten. Och som någon sa har grannar koll på vad man gör på mindre orter.

Däremot kanske jag hade skaffat egna djur att sälja av för slakt på hösten. Också sjukt mycket jobb, men med en liten inkomst. Annars hade jag främst satsat på att just försörja mig själv med naturresurser, egna bin, odla, fiska, plocka svamp och bär för att klara mig själv. Man kan leva mycket billigt, men man får även vara beredd på att det kanske vissa år inte går bra av olika anledningar.
Citera
2021-05-25, 10:01
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper

Jag menar, skulle du ställa dig avsides någonstans skogarna norr om Dalarna? vem kommer bry sig eller ens märka av dig? någon jägare? bärplockare? fågelskådare, de är väl dom i så fall.

Om du vill vara lite olaglig kan du ju införskaffa pilbåge oh jaga i skogen. Annars finns det mycket bär,svamp och annat. Men för att överleva året om behöver du ganska stor yta för odling, det kan bli svårt utan att använda sig av matvarubutiker.

Grannarna eller markägare har järnkoll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in