Citat:
Dina steg:
1. ok
2. Går ej att svara på bygglovsfrågan. Varierar från kommun till kommun. Du har antagligen samma möjlighet att undvika kontroller i sthlms skärgård som strax utanför Arvidsjaur. Sthlms skärgård slänger ut bygglov och undantag, man kontrollerar ytterst lite. Utanför Arvidsjaur så bygger man lite men kontrollerna är ännu färre. Jag skulle gissa på att alla kontroller baseras på anmälningar från grannar. Så det är nog bäst att kontrollera dessa först.
3. Ja det går att koppla sig från elnät.
4. Här kommer dina problem. Ska du ha dagjobb, så måste du hitta ett. Det kommer innebära kostnader. Eftersom du vill bo avsides för låga pengar, så kommer du få resa minst 0.5-1mil till närmsta samhälle. Får du inte jobb där så har du ca 3-5mil till arbete. Det blir en slant per gång. Du bör iaf sikta på en inkomst på ca 12tkr efter skatt, för att täcka dina kostnader. (Underhåll av gård, transport, mat, kläder, basgrejer). Du kan kapa kostnader med odling och djur, men dessa kräver alltid en startinsats också. Tar du även lån så blir det ännu ett problem.
5. Allt handlar om pengar i ditt fall. Det övriga går att hantera.
Dina frågor:
1. Går absolut, problemet är inkomst.
2. Underskatta inte hur mycket du kan gå under jorden. Du försvinner visserligen från större samhällen, men grannar har extremt mycket större koll på varandra på landet än i stan. Undantaget är väl om du köper något riktigt riktigt avsides.
Jag såg någon mindre stuga på ca 3k kvm i norrland, vid en sjö, på hemnet. Sjön var dock rejält större, och det fanns ingen fastighet inom ca 3mil. Något sånt kan fungera, men där går det knappast att odla.
Fastighetsavgiften är nog TS minsta problem. Taket är ju ca 8k, och lägger TS endast 1macka på sin bostad så kommer den vara lägre.
Sophämtning är ej obligatoriskt i alla kommuner, beror på var man är.
Edit: För att tillägga så måste din vita inkomst ligga på ungefär samma belopp som din svarta inkomst, eller mer. Dvs minst 60-72tkr.
1. ok
2. Går ej att svara på bygglovsfrågan. Varierar från kommun till kommun. Du har antagligen samma möjlighet att undvika kontroller i sthlms skärgård som strax utanför Arvidsjaur. Sthlms skärgård slänger ut bygglov och undantag, man kontrollerar ytterst lite. Utanför Arvidsjaur så bygger man lite men kontrollerna är ännu färre. Jag skulle gissa på att alla kontroller baseras på anmälningar från grannar. Så det är nog bäst att kontrollera dessa först.
3. Ja det går att koppla sig från elnät.
4. Här kommer dina problem. Ska du ha dagjobb, så måste du hitta ett. Det kommer innebära kostnader. Eftersom du vill bo avsides för låga pengar, så kommer du få resa minst 0.5-1mil till närmsta samhälle. Får du inte jobb där så har du ca 3-5mil till arbete. Det blir en slant per gång. Du bör iaf sikta på en inkomst på ca 12tkr efter skatt, för att täcka dina kostnader. (Underhåll av gård, transport, mat, kläder, basgrejer). Du kan kapa kostnader med odling och djur, men dessa kräver alltid en startinsats också. Tar du även lån så blir det ännu ett problem.
5. Allt handlar om pengar i ditt fall. Det övriga går att hantera.
Dina frågor:
1. Går absolut, problemet är inkomst.
2. Underskatta inte hur mycket du kan gå under jorden. Du försvinner visserligen från större samhällen, men grannar har extremt mycket större koll på varandra på landet än i stan. Undantaget är väl om du köper något riktigt riktigt avsides.
Jag såg någon mindre stuga på ca 3k kvm i norrland, vid en sjö, på hemnet. Sjön var dock rejält större, och det fanns ingen fastighet inom ca 3mil. Något sånt kan fungera, men där går det knappast att odla.
Fastighetsavgiften är nog TS minsta problem. Taket är ju ca 8k, och lägger TS endast 1macka på sin bostad så kommer den vara lägre.
Sophämtning är ej obligatoriskt i alla kommuner, beror på var man är.
Edit: För att tillägga så måste din vita inkomst ligga på ungefär samma belopp som din svarta inkomst, eller mer. Dvs minst 60-72tkr.
Ja, lär ha någon koll på grannar. Aldrig ägt hus tidigare men något folk brukar det ju finnas i närheten, och det är bäst att ha de något sånär på god fot. Vissas största intresse verkar ju att vara lägga sig i andras intressen... Så det är en fråga som väger tungt.
2. Det handlar om mellersta Sverige, det finns en del folk i dessa trakter men hoppas på att småvägarna ska vara långt färre. Jag får ändå upplevelsen av att de flesta vill bo mer centralt, eller åtminstone i samling av annat folk - jag gör inte.
3. Jag vill bygga växthus med kontrollerad miljö ( till viss mån ). Odling inomhus lär kunna gå helt okej, om jag kan fixa strömförsörjning och få upp ett stabilt bygge. Norrland blir för långt bort, jag själv önskar Värmland/Dalarna men livet är en bit till söderut. Men man kanske får rucka på det, men då är det jobb, och jag har faktiskt ett riktigt bra för tillfället. Det är just det jag inte vill offra helst.
Nej, fastighetsskatten lär bli strax under 4000 kr per år. Förjävligt, men i förhållande till andra utgiftsposter jag sparar, så får man välja sitt gift. Renhållningsavgift är också en sådan, 1100 för tömning varannan vecka anser jag som okej, för frakta runt sopor ( även om ej mycket hushållssopor t.ex ) blir ingen rolig veva.
Ska ta det i åtanke. Grovt räknat så verkar din beräkning vara hyfsad, vilket innebär inte ens ett handfull månader om året som jag jobbar lagligt - resterande drygar jag ut med att leva billigt, samt extraknäcker med hemmaprojekt.
Citat:
Jag tänker inte heller komma med några moralkakor, kör i vind bara. Trådstarten visar på ett jävlar anamma och känns som du redan tänkt igenom en hel del. Kommer säkert komma både bakslag och framgångar men det gör det i en hyreslägenhet och vanligt svenssonliv också.
Vad det gäller det andra så skulle jag rekommendera att faktiskt ha elen kvar i fall att. Bara det att du inte använder dig av den, så den rörliga kostnaden blir noll (Den fasta kostnaden får väl ses som en slags försäkring).
Att inte ha sophämtning har jag för mig ha läst varierar mellan olika kommuner, en del godkänner det och andra inte. Du får fråga runt i olika kommuner helt enkelt.
Vatten och avlopp antar jag att du har för avsikt att fixa själv med. Kolla även där med kommunen där du tänkt köpa torpet så det är godkänt med egen trekammarbrunn etc. Att ha eget vatten och inte kommunalt är den lätta biten.
Får man fråga var i landet du har tänkt köpa torp. Tänker bara att det skulle kunna vara billigt i Norrland men också på att det är strängare vintrar där.
Vad det gäller det andra så skulle jag rekommendera att faktiskt ha elen kvar i fall att. Bara det att du inte använder dig av den, så den rörliga kostnaden blir noll (Den fasta kostnaden får väl ses som en slags försäkring).
Att inte ha sophämtning har jag för mig ha läst varierar mellan olika kommuner, en del godkänner det och andra inte. Du får fråga runt i olika kommuner helt enkelt.
Vatten och avlopp antar jag att du har för avsikt att fixa själv med. Kolla även där med kommunen där du tänkt köpa torpet så det är godkänt med egen trekammarbrunn etc. Att ha eget vatten och inte kommunalt är den lätta biten.
Får man fråga var i landet du har tänkt köpa torp. Tänker bara att det skulle kunna vara billigt i Norrland men också på att det är strängare vintrar där.
Jo, jag lever redan speciellt och ett torp är en klar uppgradering. Kan jag även då bygga ut och förhoppningsvis finna en maklig takt så kommer jag vara mer ledig - saker blir så mycket lättare när man har tid.
Hade inte elens nätavgift varit så förbannat hög och omkring, sällan är elkostnaden dyrare än 25% av räkningen, så hade jag hållit med - men så länge jag har flertal kaminer/vedeldningsmöjligheter så tror jag elen åker. Ström kan jag vara utan ( har ett elverk i värsta fall ), men inte värme.
Sophämtning blir det - det är en fröjd faktiskt att ha, och den summan är inte så blodigt.
Vatten finns på den plats jag tittar nu på, men den kommer säljas innan jag köper. Men ja, egen brunn kommer vara krav - likaså trekammarbrunn, finns ej möjligheterna så kommer det inte bli av. Jag vill ha toalett, tvättstuga, dusch, diskko o.s.v.
Ja, ju norrut jag kommer, desto billigare. Det är en viktig fråga också - för desto mindre måste jag jobba för att komma till "den makliga takten". Men man har ju ett liv, och vill man verkligen bli helt 100% själv 50 - 100 mil hemifrån? I mitt fall tror jag inte det.
Allt från Östergötland -> Dalarna.