• 1
  • 2
2021-05-24, 18:33
Medlem
Ja önskar mig ett torp. En mindre plätt mark, en sommarstuga som hus, några ekonomibyggnader. Jag vill satsa på att bli självförsörjande, ekonomiskt oberoende och bli torpare, tyvärr är det något svenska staten inte önskar genom skatter, krav, regler, lov o.s.v - jobba måste man, för då betalar man skatt och all byråkrati där man blir behandlad som en laglig slav som ska lyda blint.

Förjävligt vore det med fria människor, levandes, byggandes, grävandes och blomstrande där de står - vi ska alla sitta fast i spindelns nät.

Men jag drömmer vidare, och jag är handlingskraftig.

1. Jag inskaffar ca 1 miljon kr. Det är inte omöjligt för mig. Visst en sparsam period, ett jävlar anamma, men kanske också lite lån. Men jag tvivlar inte på denna möjlighet - det känns som det minsta problemet.

2. Finner rätt hus/torp/"gård". Har en just nu i åtanke, tyvärr allt för tidigt men den ligger lägligt till mig och mitt liv. Det tror jag kommer gå för ca 10 - 20% över utsatt pris. Då saknas det viktiga delar i bostaden, rinnande vatten, avlopp och en rejäl omgång isolering, tätning och nya fönster. Ligger mitt ute i skogen med kilometer till närmaste sommarstuga.

Det tänkte jag finansiera med resterande pengar som blir över. Jag tror vi pratar om 400 - 500 kr över. Nu kommer de verkligen komma till nytta, för behoven finns. Och pengarna kanske inte är nog, men jag kommer tillföra tids nog men är ett jävligt bra startkapital.

Jag vet mestadels om bygglov, kostnaderna kring det, och framförallt eventuella straff som krav. Men tydligen är preskriptionstiden 10 år. Har de inte märkt eller gjort en anmälan innan dess ( kommunen ), så kom du undan.

Hur stor sannolikhet är att kommunen kommer ut till vad som på pappret är en sommarstuga med endast el och torparhus och mitt ute i ingenvart ( inga större, inte ens asfalterat vägar i närheten )?

3. När huset väl är inköpt och allting ska börja ta fart, så vill jag också i samma veva koppla bort strömmen. Jag har tre alternativ i det här huset jag tänker på ( kommer inte länka, tyvärr ). Alla kräver tillstånd så vitt jag vet, men jag vill vara helt fristående. Elbrist som överskott är mitt problem.

Är det möjligt att koppla bort sig från nätet, samt be de fara dit peppar växer ( i trevlig ton )?

4. Jag vill bygga ut. Ekonomibyggnaderna som huset. Vi räknar nog ett par rum till huset, å en eller två vedbod som snickarbod. Kanske lite växthus. Kommer också skaffa lite diverse grejer för hemmatillverkning som jag säljer svart - från skogsprodukter, växter, frukt, bär, grönsaker - ja allting som är eftertraktat och jag kan producera lokalt.

Tjäna pengar svart är olagligt, det säger ju sig självt - men jag ska minska inkomsten på pappret till i princip så lite som är möjligt för att leva på svarta pengar. Ett dagjobb som jag jobbar mindre på som är min "vita inkomst", å allt runtomkring som är min nöjespeng.

Jag ska bli en nutida torpare.

5. Upprepa, lev livet på egna villkor och ta var dag som att det är din dag. Mer jobb, ja hemma, men det jobbet gör jag för mig. Inte staten, inte svartskallar, tomtar eller snikna arbetsgivare - jag är min egna lyckas smed.

Innan ni kommer med moralkakor, bespara er - tack i alla fall. Jag lovar er, om jag kunde frikoppla mig från samhället, båda rättigheter och skyldigheter, hade jag gjort det. Jag vill betala för det jag nyttjar, och jag kräver ingen betala för det jag nyttjar. Tyvärr är Sverige paragrafryttarnas hemvist, utgår från att de t o m använder linjal i sängen för att mäta centimeter för att inte åka på fortkörningsböter - men det får stå för dem!

Så frågorna:

1. Är det möjligt att bli 100% fristående? Om inte, hur långt kan jag gå men fortfarande inte trampa på ömma tår?
2. Jag förenklar mycket, lite vill man ju gärna behålla för sig själv på ett öppet forum - inget personligt - men kan man försvinna in i skogen såhär? Hur fort eller lång tid tar det innan man får uppmärksamhet? Jag kan redan fixa adress på annan ort. Jag har redan gått under jorden tidigare, och jag kan göra det igen - tyvärr måste troligtvis huset stå på mig så den idén kanske faller kort redan där. Men har ren historik, har inga efterlysningar av polis som myndighet - så kanske inte så illa ändå.
3. Goda tips å råd, tankar och idéer som bygger på samtalet om att bli fristående så gott det går?
Citera
2021-05-24, 18:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Det är inte möjligt. Staten vill ha sin fastighetsavgift av dig.
Citera
2021-05-24, 19:26
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder

Så är det. Sophämtning och elnätsavgift är också obligatoriskt. Vet inte vad som händer om du kopplar ur dig ur nätet... Slipper man då?

Till och med utedass måste du ha tillstånd för från kommunen.

Det lättaste är att köpa dig ett ordentligt tält och ge dig ut i ödemarken för att slå läger och börja odla.
Citera
2021-05-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera

Det lättaste är att köpa dig ett ordentligt tält och ge dig ut i ödemarken för att slå läger och börja odla.

Vem äger ödemarken...?
Citera
2021-05-24, 19:51
Medlem
brajzillas avatar
Hur ska du betala av lånen när du ska leva på att odla gurkor och skit då hade du tänkt? hela idén är ett såkallat klassiskt tankefel från början till slut...
Citera
2021-05-24, 19:53
Medlem
Blommetupps avatar
Jag skulle nog tänka på hur marken till huset ser ut. Man kan räkna med att behöva ca 2,5 ha för att bli hyffsat självhushållande om det är bra mark. Sen behövs det en del skog till också.
Citera
2021-05-24, 19:59
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollartecknet
1. Är det möjligt att bli 100% fristående? Om inte, hur långt kan jag gå men fortfarande inte trampa på ömma tår?
2. Jag förenklar mycket, lite vill man ju gärna behålla för sig själv på ett öppet forum - inget personligt - men kan man försvinna in i skogen såhär? Hur fort eller lång tid tar det innan man får uppmärksamhet? Jag kan redan fixa adress på annan ort. Jag har redan gått under jorden tidigare, och jag kan göra det igen - tyvärr måste troligtvis huset stå på mig så den idén kanske faller kort redan där. Men har ren historik, har inga efterlysningar av polis som myndighet - så kanske inte så illa ändå.
3. Goda tips å råd, tankar och idéer som bygger på samtalet om att bli fristående så gott det går?

En sak värd att tänka på är att tex sjukvården finns där för dig hela tiden. Vet inte om du kan skriva papper på att du absolut inte vill ha sjukvård om du blir sjuk/medvetslös, men det är ju ett måste om du ska bli "fristående".

Sen det där med att sälja svart, har du tänkt göra det en längre tid så finns två problem. Det första är att kontanter blir mer och mer sällsynta. Det andra är att för att sälja grejer så måste du träffa folk, och det innebär att folk förr eller senare kommer börja undra vem du är. En dag följer nån efter dig och vips så vet en massa folk var du bor. Det kan leda till problem.
Citera
2021-05-24, 20:18
Medlem
BadPostures avatar
Du kommer behöva köpa vissa grejer, typ salt och tandkräm. Hur tar du dig till affären? Skidor/cykel, eller bil? En bil måste ju också skattas för, och besiktigas.
Citera
2021-05-24, 20:43
Medlem
rikastistorstans avatar
Vi fattar nog allt att du tänker odla jazztobak. Kör i vind säger jag. Alla sätt att blåsa staten på är bra.
Citera
2021-05-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dollartecknet
1. Jag inskaffar ca 1 miljon kr. Det är inte omöjligt för mig. Visst en sparsam period, ett jävlar anamma, men kanske också lite lån. Men jag tvivlar inte på denna möjlighet - det känns som det minsta problemet.

2. Finner rätt hus/torp/"gård". Har en just nu i åtanke, tyvärr allt för tidigt men den ligger lägligt till mig och mitt liv. Det tror jag kommer gå för ca 10 - 20% över utsatt pris. Då saknas det viktiga delar i bostaden, rinnande vatten, avlopp och en rejäl omgång isolering, tätning och nya fönster. Ligger mitt ute i skogen med kilometer till närmaste sommarstuga.

Det tänkte jag finansiera med resterande pengar som blir över. Jag tror vi pratar om 400 - 500 kr över. Nu kommer de verkligen komma till nytta, för behoven finns. Och pengarna kanske inte är nog, men jag kommer tillföra tids nog men är ett jävligt bra startkapital.

Jag vet mestadels om bygglov, kostnaderna kring det, och framförallt eventuella straff som krav. Men tydligen är preskriptionstiden 10 år. Har de inte märkt eller gjort en anmälan innan dess ( kommunen ), så kom du undan.

Hur stor sannolikhet är att kommunen kommer ut till vad som på pappret är en sommarstuga med endast el och torparhus och mitt ute i ingenvart ( inga större, inte ens asfalterat vägar i närheten )?

3. När huset väl är inköpt och allting ska börja ta fart, så vill jag också i samma veva koppla bort strömmen. Jag har tre alternativ i det här huset jag tänker på ( kommer inte länka, tyvärr ). Alla kräver tillstånd så vitt jag vet, men jag vill vara helt fristående. Elbrist som överskott är mitt problem.

Är det möjligt att koppla bort sig från nätet, samt be de fara dit peppar växer ( i trevlig ton )?

4. Jag vill bygga ut. Ekonomibyggnaderna som huset. Vi räknar nog ett par rum till huset, å en eller två vedbod som snickarbod. Kanske lite växthus. Kommer också skaffa lite diverse grejer för hemmatillverkning som jag säljer svart - från skogsprodukter, växter, frukt, bär, grönsaker - ja allting som är eftertraktat och jag kan producera lokalt.

Tjäna pengar svart är olagligt, det säger ju sig självt - men jag ska minska inkomsten på pappret till i princip så lite som är möjligt för att leva på svarta pengar. Ett dagjobb som jag jobbar mindre på som är min "vita inkomst", å allt runtomkring som är min nöjespeng.

Jag ska bli en nutida torpare.

5. Upprepa, lev livet på egna villkor och ta var dag som att det är din dag. Mer jobb, ja hemma, men det jobbet gör jag för mig. Inte staten, inte svartskallar, tomtar eller snikna arbetsgivare - jag är min egna lyckas smed.

Innan ni kommer med moralkakor, bespara er - tack i alla fall. Jag lovar er, om jag kunde frikoppla mig från samhället, båda rättigheter och skyldigheter, hade jag gjort det. Jag vill betala för det jag nyttjar, och jag kräver ingen betala för det jag nyttjar. Tyvärr är Sverige paragrafryttarnas hemvist, utgår från att de t o m använder linjal i sängen för att mäta centimeter för att inte åka på fortkörningsböter - men det får stå för dem!

Så frågorna:

Dina steg:
1. ok
2. Går ej att svara på bygglovsfrågan. Varierar från kommun till kommun. Du har antagligen samma möjlighet att undvika kontroller i sthlms skärgård som strax utanför Arvidsjaur. Sthlms skärgård slänger ut bygglov och undantag, man kontrollerar ytterst lite. Utanför Arvidsjaur så bygger man lite men kontrollerna är ännu färre. Jag skulle gissa på att alla kontroller baseras på anmälningar från grannar. Så det är nog bäst att kontrollera dessa först.
3. Ja det går att koppla sig från elnät.
4. Här kommer dina problem. Ska du ha dagjobb, så måste du hitta ett. Det kommer innebära kostnader. Eftersom du vill bo avsides för låga pengar, så kommer du få resa minst 0.5-1mil till närmsta samhälle. Får du inte jobb där så har du ca 3-5mil till arbete. Det blir en slant per gång. Du bör iaf sikta på en inkomst på ca 12tkr efter skatt, för att täcka dina kostnader. (Underhåll av gård, transport, mat, kläder, basgrejer). Du kan kapa kostnader med odling och djur, men dessa kräver alltid en startinsats också. Tar du även lån så blir det ännu ett problem.
5. Allt handlar om pengar i ditt fall. Det övriga går att hantera.

Dina frågor:
1. Går absolut, problemet är inkomst.
2. Underskatta inte hur mycket du kan gå under jorden. Du försvinner visserligen från större samhällen, men grannar har extremt mycket större koll på varandra på landet än i stan. Undantaget är väl om du köper något riktigt riktigt avsides.

Jag såg någon mindre stuga på ca 3k kvm i norrland, vid en sjö, på hemnet. Sjön var dock rejält större, och det fanns ingen fastighet inom ca 3mil. Något sånt kan fungera, men där går det knappast att odla.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Fastighetsavgiften är nog TS minsta problem. Taket är ju ca 8k, och lägger TS endast 1macka på sin bostad så kommer den vara lägre.

Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Så är det. Sophämtning och elnätsavgift är också obligatoriskt. Vet inte vad som händer om du kopplar ur dig ur nätet... Slipper man då?

Till och med utedass måste du ha tillstånd för från kommunen.
.
Sophämtning är ej obligatoriskt i alla kommuner, beror på var man är.

Edit: För att tillägga så måste din vita inkomst ligga på ungefär samma belopp som din svarta inkomst, eller mer. Dvs minst 60-72tkr.
Senast redigerad av Crowsi 2021-05-24 kl. 20:55.
Citera
2021-05-24, 21:13
Medlem
Jag tänker inte heller komma med några moralkakor, kör i vind bara. Trådstarten visar på ett jävlar anamma och känns som du redan tänkt igenom en hel del. Kommer säkert komma både bakslag och framgångar men det gör det i en hyreslägenhet och vanligt svenssonliv också.

Vad det gäller det andra så skulle jag rekommendera att faktiskt ha elen kvar i fall att. Bara det att du inte använder dig av den, så den rörliga kostnaden blir noll (Den fasta kostnaden får väl ses som en slags försäkring).

Att inte ha sophämtning har jag för mig ha läst varierar mellan olika kommuner, en del godkänner det och andra inte. Du får fråga runt i olika kommuner helt enkelt.

Vatten och avlopp antar jag att du har för avsikt att fixa själv med. Kolla även där med kommunen där du tänkt köpa torpet så det är godkänt med egen trekammarbrunn etc. Att ha eget vatten och inte kommunalt är den lätta biten.

Får man fråga var i landet du har tänkt köpa torp. Tänker bara att det skulle kunna vara billigt i Norrland men också på att det är strängare vintrar där.
Citera
2021-05-24, 21:13
Medlem
scoremaxs avatar
Du skriver dig ju lämpligast på en släkting någonstans, och äger sommarstugan.
Sätt upp en rejäl bom eller så, på det att du undviker oönskade besök.
Sophämtning och el (rekommenderar att du behåller elen) ,får du kolla upp de specifika förutsättningarna, men ja.

Du kommer undan med mer än du tror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in