• 1
  • 2
2021-05-22, 11:06
Medlem
Hej! Jag vill kpa index fond men vill undvika gynnar kinesiska staten. Vet att det kanske inte finns indexfond helt utan kinesiskt investering men bara hitta index fond med s lite kinesiskt investering som mjligt. Undviker drfr just nu Asien, Global och Tillvxtmarknad fonder. Istllet vljer jag USA, Europa, Sverige sm bolag och Aktiespararnas direkt avkastning fond. Tnker jag rtt att dessa fonder investerar mindre i Kina? Har ni andra tips p anti-kinesiska index fond? Vill nd ha hyggligt avkastning och undviker drfr t.e.x Sydamerika fonder.
Citera
2021-05-22, 11:10
Bannlyst
Jag tnker precis som du och kper lokalt = Sverige, Norden, Europa och frst sen USA.

P Nordnet kan du se vilka bolag och vilka omrden fonderne investerar i.
Citera
2021-05-22, 11:52
Medlem
fittslems avatar
Dom stora globalfonderna (ex LF global indexnra) tenderar att ha en stor vervikt p USA, s redan dr hller du dig rtt borta frn Kina ven om det r en "global fond", fr Europa s har du Lnsfrskringar Europa Indexnra.

Usa knns fr vrigt rtt risky nu med tanke p vad som hnder dr, hade prioriterat EU i detta lge.

Japan kanske kan vara ett alternativ med, verkar ha gtt sdr dom senaste ren men om mlet r att ha bred spridning och hlla dig borta frn Kina s kanske det kan vara nnting SPP Aktiefond Japan A
Senast redigerad av fittslem 2021-05-22 kl. 11:56.
Citera
2021-05-22, 13:00
Medlem
ven svenska fretag som H&M gr affrer och har distributionskedjor i Kina. Vi lever i en global vrld idag s blir svrt att hitta fretag som inte "gynnar" kina p ngot direkt eller indirekt stt.
Citera
2021-05-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Dom stora globalfonderna (ex LF global indexnra) tenderar att ha en stor vervikt p USA, s redan dr hller du dig rtt borta frn Kina ven om det r en "global fond", fr Europa s har du Lnsfrskringar Europa Indexnra.

Usa knns fr vrigt rtt risky nu med tanke p vad som hnder dr, hade prioriterat EU i detta lge.

Japan kanske kan vara ett alternativ med, verkar ha gtt sdr dom senaste ren men om mlet r att ha bred spridning och hlla dig borta frn Kina s kanske det kan vara nnting SPP Aktiefond Japan A
Finns det nn Europa indeksfond som inte har nestle?
Citera
2021-05-22, 13:28
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Finns det nn Europa indeksfond som inte har nestle?

Blir nog svrt om du ska g efter en generell global indexfond med fokus p Europa. Du fr nog d frska hitta nn Europeisk fond som satsar p nn speciell industri.

Kan ingenting om Nestle, vad r det som gr att du inte gillar dom?
Citera
2021-05-22, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Blir nog svrt om du ska g efter en generell global indexfond med fokus p Europa. Du fr nog d frska hitta nn Europeisk fond som satsar p nn speciell industri.

Kan ingenting om Nestle, vad r det som gr att du inte gillar dom?
Tycker dom har varit med i mnga skandaler. Men ja det r nog svrt i en indekfond. Isfall om det finns nn indeksfond med hllbarhets eller etik tema.
Citera
2021-05-22, 14:09
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Tycker dom har varit med i mnga skandaler. Men ja det r nog svrt i en indekfond. Isfall om det finns nn indeksfond med hllbarhets eller etik tema.

Gjorde en snabb googling och fann "hman Etisk Index Europa", rtt dyr fr en indexfond, s inget jag hade lagt mig i av det sklet. Ironiskt nog s r det strsta innehavet dr placerat i Nestle. Men om du kan se bortom Nestle s verkar den typen av fond vara nnting du sker.
Citera
2021-05-24, 05:42
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hej! Jag vill kpa index fond men vill undvika gynnar kinesiska staten. Vet att det kanske inte finns indexfond helt utan kinesiskt investering men bara hitta index fond med s lite kinesiskt investering som mjligt. Undviker drfr just nu Asien, Global och Tillvxtmarknad fonder. Istllet vljer jag USA, Europa, Sverige sm bolag och Aktiespararnas direkt avkastning fond. Tnker jag rtt att dessa fonder investerar mindre i Kina? Har ni andra tips p anti-kinesiska index fond? Vill nd ha hyggligt avkastning och undviker drfr t.e.x Sydamerika fonder.
Jag knner sympati fr din nskan att inte gynna Kina, med allt frtryck de utstter sin befolkning fr och det maktspel de gnar sig t globalt (istllet fr att agera med god vilja).

Jag har nd exponering mot Kina. Om kinesiska aktier stiger i vrde, d stiger mina Asien fonder och d fr jag mer pengar.

Ska pengarna stanna i Kina eller ska de slussas in p min dep?
Svar: In med Kinas pengar p min dep.
Citera
2021-05-24, 12:33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

https://www.nordnet.se/marknaden/fon...ktiefond-asien

AMF Aktiefond Asien har enligt kartan i lnken:
30% Japan
27% Asien, med Korea och Taiwan markerat p kartan
10% Austral-asien
32% Asien tillvxt, med Kina, Indien och resten av asien markerat p kartan.

AMF Aktiefond Asien har allts max 1/3 av innehaven lokaliserat till Kina.
Det r svrt att hitta fonder som tcker in Australien och Nya Zeeland, som AMF Aktiefond Asien gr.

Det r med andra ord en asienfond som bde r bra nr man nskar lg exponering mot Kina och bra fr diversifiering till Korea, Taiwan och Australien.

Fonden har avkastat +89% de senaste 5 ren.
Frvaltningsavgiften r 0,4%.
Citera
2021-05-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
https://www.nordnet.se/marknaden/fon...ktiefond-asien

AMF Aktiefond Asien har enligt kartan i lnken:
30% Japan
27% Asien, med Korea och Taiwan markerat p kartan
10% Austral-asien
32% Asien tillvxt, med Kina, Indien och resten av asien markerat p kartan.

AMF Aktiefond Asien har allts max 1/3 av innehaven lokaliserat till Kina.
Det r svrt att hitta fonder som tcker in Australien och Nya Zeeland, som AMF Aktiefond Asien gr.

Det r med andra ord en asienfond som bde r bra nr man nskar lg exponering mot Kina och bra fr diversifiering till Korea, Taiwan och Australien.

Fonden har avkastat +89% de senaste 5 ren.
Frvaltningsavgiften r 0,4%.

Vet inte om du ens lst trdstarten.
TS vill ha s liten exponering mot Kina som mjligt och vill ven undvika en globalfond.
Enligt Avanza r exponeringen 23,56% mot Kina i fonden du nmner.
Citera
2021-05-28, 20:02
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Vet inte om du ens lst trdstarten.
TS vill ha s liten exponering mot Kina som mjligt och vill ven undvika en globalfond.
Enligt Avanza r exponeringen 23,56% mot Kina i fonden du nmner.
Tack fr svaret! Jag ser att jag lnkade till rtt fond, AMF Aktiefond Asien Stilla havet, men nmnde en annan.
Rtt fond med lg Kina exponering:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...n-stilla-havet

Ja, denna asiefond har 23% exponering mot Kina.

Exempel:
Om du stter ihop en global indexportflj dr du har:
_________
- 20% Asien: AMF Aktiefond Asien Stilla havet
- 40% Index USA
- 20% Index Europa
- 20% Index Norden
_________
D kommer du ha ca 6% exponering mot Kina i din portflj, inte mycket i en global portflj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in