• 1
  • 2
2021-05-22, 11:06
Medlem
Hej! Jag vill köpa index fond men vill undvika gynnar kinesiska staten. Vet att det kanske inte finns indexfond helt utan kinesiskt investering men bara hitta index fond med så lite kinesiskt investering som möjligt. Undviker därför just nu Asien, Global och Tillväxtmarknad fonder. Istället väljer jag USA, Europa, Sverige små bolag och Aktiespararnas direkt avkastning fond. Tänker jag rätt att dessa fonder investerar mindre i Kina? Har ni andra tips på anti-kinesiska index fond? Vill ändå ha hyggligt avkastning och undviker därför t.e.x Sydamerika fonder.
Citera
2021-05-22, 11:10
Bannlyst
Jag tänker precis som du och köper lokalt = Sverige, Norden, Europa och först sen USA.

På Nordnet kan du se vilka bolag och vilka områden fonderne investerar i.
Citera
2021-05-22, 11:52
Medlem
fittslems avatar
Dom stora globalfonderna (ex LF global indexnära) tenderar att ha en stor övervikt på USA, så redan där håller du dig rätt borta från Kina även om det är en "global fond", för Europa så har du Länsförsäkringar Europa Indexnära.

Usa känns för övrigt rätt risky nu med tanke på vad som händer där, hade prioriterat EU i detta läge.

Japan kanske kan vara ett alternativ med, verkar ha gått sådär dom senaste åren men om målet är att ha bred spridning och hålla dig borta från Kina så kanske det kan vara nånting SPP Aktiefond Japan A
Senast redigerad av fittslem 2021-05-22 kl. 11:56.
Citera
2021-05-22, 13:00
Medlem
Även svenska företag som H&M gör affärer och har distributionskedjor i Kina. Vi lever i en global värld idag så blir svårt att hitta företag som inte "gynnar" kina på något direkt eller indirekt sätt.
Citera
2021-05-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Dom stora globalfonderna (ex LF global indexnära) tenderar att ha en stor övervikt på USA, så redan där håller du dig rätt borta från Kina även om det är en "global fond", för Europa så har du Länsförsäkringar Europa Indexnära.

Usa känns för övrigt rätt risky nu med tanke på vad som händer där, hade prioriterat EU i detta läge.

Japan kanske kan vara ett alternativ med, verkar ha gått sådär dom senaste åren men om målet är att ha bred spridning och hålla dig borta från Kina så kanske det kan vara nånting SPP Aktiefond Japan A
Finns det nån Europa indeksfond som inte har nestle?
Citera
2021-05-22, 13:28
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Finns det nån Europa indeksfond som inte har nestle?

Blir nog svårt om du ska gå efter en generell global indexfond med fokus på Europa. Du får nog då försöka hitta nån Europeisk fond som satsar på nån speciell industri.

Kan ingenting om Nestle, vad är det som gör att du inte gillar dom?
Citera
2021-05-22, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Blir nog svårt om du ska gå efter en generell global indexfond med fokus på Europa. Du får nog då försöka hitta nån Europeisk fond som satsar på nån speciell industri.

Kan ingenting om Nestle, vad är det som gör att du inte gillar dom?
Tycker dom har varit med i många skandaler. Men ja det är nog svårt i en indekfond. Isåfall om det finns nån indeksfond med hållbarhets eller etik tema.
Citera
2021-05-22, 14:09
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Tycker dom har varit med i många skandaler. Men ja det är nog svårt i en indekfond. Isåfall om det finns nån indeksfond med hållbarhets eller etik tema.

Gjorde en snabb googling och fann "Öhman Etisk Index Europa", rätt dyr för en indexfond, så inget jag hade lagt mig i av det skälet. Ironiskt nog så är det största innehavet där placerat i Nestle. Men om du kan se bortom Nestle så verkar den typen av fond vara nånting du söker.
Citera
2021-05-24, 05:42
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hej! Jag vill köpa index fond men vill undvika gynnar kinesiska staten. Vet att det kanske inte finns indexfond helt utan kinesiskt investering men bara hitta index fond med så lite kinesiskt investering som möjligt. Undviker därför just nu Asien, Global och Tillväxtmarknad fonder. Istället väljer jag USA, Europa, Sverige små bolag och Aktiespararnas direkt avkastning fond. Tänker jag rätt att dessa fonder investerar mindre i Kina? Har ni andra tips på anti-kinesiska index fond? Vill ändå ha hyggligt avkastning och undviker därför t.e.x Sydamerika fonder.
Jag känner sympati för din önskan att inte gynna Kina, med allt förtryck de utsätter sin befolkning för och det maktspel de ägnar sig åt globalt (istället för att agera med god vilja).

Jag har ändå exponering mot Kina. Om kinesiska aktier stiger i värde, då stiger mina Asien fonder och då får jag mer pengar.

Ska pengarna stanna i Kina eller ska de slussas in på min depå?
Svar: In med Kinas pengar på min depå.
Citera
2021-05-24, 12:33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

https://www.nordnet.se/marknaden/fon...ktiefond-asien

AMF Aktiefond Asien har enligt kartan i länken:
30% Japan
27% Asien, med Korea och Taiwan markerat på kartan
10% Austral-asien
32% Asien tillväxt, med Kina, Indien och resten av asien markerat på kartan.

AMF Aktiefond Asien har alltså max 1/3 av innehaven lokaliserat till Kina.
Det är svårt att hitta fonder som täcker in Australien och Nya Zeeland, som AMF Aktiefond Asien gör.

Det är med andra ord en asienfond som både är bra när man önskar låg exponering mot Kina och bra för diversifiering till Korea, Taiwan och Australien.

Fonden har avkastat +89% de senaste 5 åren.
Förvaltningsavgiften är 0,4%.
Citera
2021-05-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
https://www.nordnet.se/marknaden/fon...ktiefond-asien

AMF Aktiefond Asien har enligt kartan i länken:
30% Japan
27% Asien, med Korea och Taiwan markerat på kartan
10% Austral-asien
32% Asien tillväxt, med Kina, Indien och resten av asien markerat på kartan.

AMF Aktiefond Asien har alltså max 1/3 av innehaven lokaliserat till Kina.
Det är svårt att hitta fonder som täcker in Australien och Nya Zeeland, som AMF Aktiefond Asien gör.

Det är med andra ord en asienfond som både är bra när man önskar låg exponering mot Kina och bra för diversifiering till Korea, Taiwan och Australien.

Fonden har avkastat +89% de senaste 5 åren.
Förvaltningsavgiften är 0,4%.

Vet inte om du ens läst trådstarten.
TS vill ha så liten exponering mot Kina som möjligt och vill även undvika en globalfond.
Enligt Avanza är exponeringen 23,56% mot Kina i fonden du nämner.
Citera
2021-05-28, 20:02
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Vet inte om du ens läst trådstarten.
TS vill ha så liten exponering mot Kina som möjligt och vill även undvika en globalfond.
Enligt Avanza är exponeringen 23,56% mot Kina i fonden du nämner.
Tack för svaret! Jag ser att jag länkade till rätt fond, AMF Aktiefond Asien Stilla havet, men nämnde en annan.
Rätt fond med låg Kina exponering:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...n-stilla-havet

Ja, denna asiefond har 23% exponering mot Kina.

Exempel:
Om du sätter ihop en global indexportfölj där du har:
_________
- 20% Asien: AMF Aktiefond Asien Stilla havet
- 40% Index USA
- 20% Index Europa
- 20% Index Norden
_________
Då kommer du ha ca 6% exponering mot Kina i din portfölj, inte mycket i en global portfölj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in