• 1
  • 2
2021-05-29, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Tack fr svaret! Jag ser att jag lnkade till rtt fond, AMF Aktiefond Asien Stilla havet, men nmnde en annan.
Rtt fond med lg Kina exponering:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...n-stilla-havet

Ja, denna asiefond har 23% exponering mot Kina.

Exempel:
Om du stter ihop en global indexportflj dr du har:
_________
- 20% Asien: AMF Aktiefond Asien Stilla havet
- 40% Index USA
- 20% Index Europa
- 20% Index Norden
_________
D kommer du ha ca 6% exponering mot Kina i din portflj, inte mycket i en global portflj.

TS har inga krav p att det mste ing Asien/tillvxt i portfljen och drfr var min pong att utelmna det helt.
Citera
2021-05-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Tack fr svaret! Jag ser att jag lnkade till rtt fond, AMF Aktiefond Asien Stilla havet, men nmnde en annan.
Rtt fond med lg Kina exponering:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...n-stilla-havet

Ja, denna asiefond har 23% exponering mot Kina.

Exempel:
Om du stter ihop en global indexportflj dr du har:
_________
- 20% Asien: AMF Aktiefond Asien Stilla havet
- 40% Index USA
- 20% Index Europa
- 20% Index Norden
_________
D kommer du ha ca 6% exponering mot Kina i din portflj, inte mycket i en global portflj.
Eftersom nstan alla stora fretag i Europa och Amerika har viss tillverkning i Asien eller tminstone kper rmaterial drifrn s kommer du ha en exponering mot Kina ven om du kper en ren Europafond.
Citera
2021-06-02, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Eftersom nstan alla stora fretag i Europa och Amerika har viss tillverkning i Asien eller tminstone kper rmaterial drifrn s kommer du ha en exponering mot Kina ven om du kper en ren Europafond.

En sdan indirekt exponering, genom vsterlndska fretag, verkar lttare att acceptera n fonder som direkt kper aktier i Folkmordsdiktaturen Kommunistkinas egna Kommunistparti-kontrollerade fretag.

Dessutom, med undantag fr jordartsmetaller, s exporterar Kommunistkina vldigt lite rvaror (om det r vad du avser med rmaterial?).
Citera
2021-06-07, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Blir nog svrt om du ska g efter en generell global indexfond med fokus p Europa. Du fr nog d frska hitta nn Europeisk fond som satsar p nn speciell industri.

Kan ingenting om Nestle, vad r det som gr att du inte gillar dom?

skyldiga till mass sodbarnsdd p det vidrigaste stt vlanf annat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in