2021-05-22, 12:40
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkfitta
Hur är detta möjligt på så kort tid?

Som AberNein visar är det inte omöjligt. Har man dessutom partner att dela kostnader med kan det gå ännu fortare.

Tips är denna ränta-på-ränta-kalkylator där man kan laborera med olika belopp, avkastning och tidshorisonter:

https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/
Citera
2021-05-22, 12:47
Medlem
Klassisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Bra tips! Får man frågar var du har långsiktigt spar?

Kul! Sparade du regelbundet mellan 2012 och 2020 eller är det värdeutveckling?

Grattis! Ja regelbundet spar i fonder är nog ett bra tips för många.

Tänk att du har satt en snöboll i rullning, i början är den liten. Vad sparar ni i?

Nice! Får man fråga till vilken landsbygd ni flyttade?

Grattis! Vad för typ av aktier har det blivit då?

Jag förstår, har du plockat ut för att konsumera eller stoppa in någon annanstans?

Kul, då lär du bli miljonär i år! Vad sparar du i?

Just nu sparar vi i 6 olika fonder (tog bort räntefond och satte allt det i energi samt lannebo sverige. Jag gick back på räntefonden. Det är japan, nordamerika europa, sverige, ja allt! Har även 7 % av sparkapitalet i kopparprospektering. Bara för att få lite puls. En lottsedel! :-)

Beräknar att nå miljonen om 3 år.
Citera
2021-05-22, 13:13
Medlem
Citat:
Bra tips! Får man frågar var du har långsiktigt spar?
Jag har i min ordinarie bank, men i stort samma upplägg. Lite mindre risk bara.
Kör mycket ABB och ASSA. Dock lite Swedish Match som hedge. Har en ytterligare en del defensivt.
När det kommer till USA har jag ändå liye risk långsiktigt då det är mycket biotech.
Citera
2021-05-22, 13:42
Medlem
gilpos avatar
Citat:
Kul! Sparade du regelbundet mellan 2012 och 2020 eller är det värdeutveckling?

Har sparat månadsvis egentligen tidigare än 2012, men i Avanza började jag föra över först 1000kr/månad 2012 och har successivt ökat till idag, nu löneväxlar jag 4tkr och överför 2500 till Avanza varje månad.

Vi har bostadslån på ca 2,6 vilket är ca50% belåningsgrad. Med än ränta på 1,09 ser jag ingen anledning till att betala av nån större del av detta, amorterar 1500/månad.
Citera
2021-05-22, 13:43
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Fantastiskt inlägg! Tror det blir fin inspiration för andra. Portföljen har alltså fem-dubblats på tio år. Håller med om att det exploderar till slut, det blir verkligen en ketchup-effekt. Vad tänker du använda kapitalet till i framtiden då? Guldkant på pensionstillvaron kanske?
Min plan är att ha 100M rent efter skatt på kontot när jag fyller 65. Det går ganska lätt om det kommer en dipp snart, sedan går jag all in har det mesta cash just nu. Med normal utveckling i 5-7 år som brukar följa dipp-år så når jag 100M långt innan 65.

Man kan faktiskt inte ha 100M till någonting. Jag har ingen plan. Men det vore kul att se 9 siffror på kontoutdraget.

Aktiestinsen (googla) kom upp i som mest 165M. Han började redan på 1940-talet men hade bara en stins-lön så han fyllde aldrig på pengar som jag gjort, hans analys-insats är större än min. Jag tror hans dödsbo gav bort allt? Det var vägen som var resan, för honom också.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-22 kl. 13:46.
Citera
2021-05-22, 13:43
Medlem
Gick med slutet av 2019, tripplade pengarna efter ett år, fick mejlet om miljonklubben men har sen dess halverat mitt konto🤪
Citera
2021-05-22, 13:49
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mengan1111
Inspirerande att läsa detta. Om man få fråga, jobbar du fortfarande eller lever du på avkastningen nu?
Jag älskar mitt jobb och är egentligen inte intresserad av avkastningen alls, annat än att se pengarna växa de flesta år. Särskilt med ISK som är fantastiskt, allt är nästan skattefritt när man träffar exakt rätt. Det är som leksakspengar för mig. Jag kommer att jobba tills jag är 85.
Citera
2021-05-22, 13:50
Medlem
Under 4 år sparade jag aggressivt för att få 1m, och sedan därefter har jag låtit den leva sitt egna liv.

Halva ISKn har jag försiktigt placerad och brukar växa med 4-5%. Andra halvan är mer aggressiv och är fördelat på 10 investmentbolag.
Citera
2021-05-22, 13:50
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av didi2
Gick med slutet av 2019, tripplade pengarna efter ett år, fick mejlet om miljonklubben men har sen dess halverat mitt konto🤪
Tesla GME Embracer och bitcoin... Inte den givna vägen till en första miljon. Men det är väldigt segt om man håller på med globalfonder och annat med extremt utjämnad tillväxt. Jag köper aldrig fonder, bara svenska kända aktier, i princip alla stora aktier varierar uppåt 50% på ett år.
Citera
2021-05-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Tesla GME Embracer och bitcoin... Inte den givna vägen till en första miljon. Men det är väldigt segt om man håller på med globalfonder och annat med extremt utjämnad tillväxt. Jag köper aldrig fonder, bara svenska kända aktier, i princip alla stora aktier varierar uppåt 50% på ett år.
Svenska storbolag är absolut en bra strategi. Jag orkar inte gå in på mina köp och sälj, men vi kan ju säga att senaste månadernas ras för tillväxtbolag (om det nu heter så på svenska) har inte varit bra för mig. Men ligger nog på 30-40% plus fortfarande.
Citera
2021-05-22, 14:11
Medlem
sovad-p1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag älskar mitt jobb och är egentligen inte intresserad av avkastningen alls, annat än att se pengarna växa de flesta år. Särskilt med ISK som är fantastiskt, allt är nästan skattefritt när man träffar exakt rätt. Det är som leksakspengar för mig. Jag kommer att jobba tills jag är 85.

Rätt tänkt. Se till att jobba med något du gillar för vi kan inte räkna med någon pension.

ISK gör det löjligt att vara kriminell i Sverige, speciellt men kryptocertifikaten.
Citera
2021-05-22, 14:14
Medlem
buzzkillingtons avatar
Började 2011, första miljonen uppnåddes ganska exakt fyra år senare. Sen tog det knappt fyra år för nästa och sen har det gått lite snabbare av diverse anledningar.

Hade jag kunnat ge mig själv tips hade jag föreslagit att börja tidigare, automatisera allting och inte krångla med aktier.
Senast redigerad av buzzkillington 2021-05-22 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in