2021-06-29, 16:08
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Vill inte låta negativ här men vad händer när börsen kraschar?

Då köper jag mer.

Jag är mest intresserad av bolagets vinster och utdelning. Vad aktien kostar för tillfället är inte jätteintressant. Faller priserna är det dessutom positivt för mig som nettoköpare.
Citera
2021-06-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Då köper jag mer.

Jag är mest intresserad av bolagets vinster och utdelning. Vad aktien kostar för tillfället är inte jätteintressant. Faller priserna är det dessutom positivt för mig som nettoköpare.

Du tänker väldigt långsiktigt då med dina investeringar? Typ flera decennier framåt i tiden?
Citera
2021-06-29, 17:10
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Du tänker väldigt långsiktigt då med dina investeringar? Typ flera decennier framåt i tiden?

Ja jag är fortfarande relativt ung och tänker på 15+ års sikt.
Citera
2021-06-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Ja jag är fortfarande relativt ung och tänker på 15+ års sikt.

Ok då förstår jag. Då borde aktier vara en bra investering. Bara att satsa på de mest stabila bolagen, typ. Vad tror du om fastigheter, skog och mark?
Citera
2021-06-29, 19:32
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ok då förstår jag. Då borde aktier vara en bra investering. Bara att satsa på de mest stabila bolagen, typ. Vad tror du om fastigheter, skog och mark?

Fastigheter är många exponerade mot i och med sin bostad så ytterligare fastighetsbolag skulle jag inte investera i. Skog kan vara intressant. Mark äger jag inget.

Jag letar efter bolag med låga PE-tal som tjänar pengar och delar ut pengar. Helst ska de kunna växa organiskt och via förvärv. Bolag som vinner på den samhällsutveckling jag antar kommer ske är också intressanta.
Citera
2021-06-29, 22:10
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Och den skall hända nu, strax efter att vi hade en stor krasch på 40% för bara 16 månader sedan?

Permabjörnar brukar visserligen sitta och hoppas på det, det gör det dock inte särskilt troligt.

Permabjörnar fattar inte hur makroekonomi fungerar tyvärr..
Long-run growth är inget de förstår.

ZeroHedge är deras fucking bibel.
(Visst de har en eller annan bra artikel, but cum on*)
Citera
2021-06-30, 21:08
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Kul! Vad ligger du på för sparkvot nu då? Är ju mycket lättare att spara när man är två. Man delar på alla kostnader men har två inkomster.

Under bra perioder ligger jag på runt 60-70%, men på senaste tiden har jag legat betydligt lägre än så. Till mitt försvar så har det förflutit ett par månader av flertalet nödvändiga och/eller oundvikliga utgifter såsom möbelinköp, utgifter för svensexor, bröllop och jubileumsfiranden etc. Om man ovanpå allt detta dessutom vill dejta goa yngre damer så reduceras sparandet snart med en mindre förmögenhet tyvärr. Så låt säga att jag på ett helår ligger på runt 50%.

Men det är väl ganska normalt för de flesta att utgifterna stiger på sommaren. Till hösten får jag dra åt svångremmen igen och övertyga min nya partner om att vi skall satsa på träning och renlevnadsliv ett tag. Både kroppen och plånboken gillar när resor och krognotor ersätts av gymbesök och bladspenat.
Citera
2021-07-17, 07:47
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quantchad
1. 2019

2. I början av året eller slutet av förra året.

3. Investerade i det jag trodde på (ångrar att jag inte investerade aggressivare i det jag trodde på, hatar diversifiering)

Grattis, det låter som det gick fort. Var det några enskilda bolag som du gick all-in i?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Började nog spara på avanza runt 2015-2106.

Första millen kom 1 februari 2019, minns det som igår, andra millen kom i juli 2019 och tredje kom sommaren 2020.

Var uppe och vände precis häromdagen på 4 mille men efter lite investeringar i fastighet är jag nere precis under 3 på avanza. Man måste leva också.

Det mesta är intjänat, skattat och sparat men visst, det står att jag är upp 400 k bara i år så nog växer det av sig självt.

Efter en mille är det inte lika roligt längre för man inser att det bara är en siffra. Trygghet är det viktigaste. Men rolig funktion som avanza tagit fram. Lite triggar det.

Övriga tillgångar ligger på andra ställen än avanza, tex aktier i onoterade bolag. De ska bli pension är det tänkt, så snart de noteras.

Grattis, fantastiskt att andra och tredje miljonen kom så fort. Vad har du primärt investerat i?
Citera
2021-07-17, 07:54
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Sen tror jag att jag kommer öppna upp konto hos nordnet då jag ej vill ta en allt för stor risk att enbart avanza ska ha mina pengar kommer dela upp hos flera fondförvaltare.

Nu är det säkert lite löjligt att jjag tänkt så men läser man om investerar skyddet så verkar det enbart täcka 250k av sina investerade pengar alltså mindre än insättninggarantin hos en bank på 950k nu tror jag det är osannolikt att avanza konkar o allt stångs ner samt att de slarvar bort ens blanketter men risken finns ändå där om än liten

Intressant aspekt du lyfter om investerarskyddet. Kände faktiskt bara till insättningsgarantin om jag ska vara ärlig. Men som du säger ska det kanske mycket till att först banken går i konkurs och att den sedan skulle vägra lämna ut dina värdepapper som ju banken ska hålla avskilt från sin egna verksamhet. Å andra sidan, att skyddet finns kanske är ett tecken på att det skulle kunna hända. Frågan är om Avanza är tillräckligt stor för att anses vara systemkritisk, i så fall kanske staten inte låter den gå i konkurs och hjälper den.

Länkar info från Riksgälden så andra kan ta del av det:

Citat:
Så fungerar insättningsgarantin
Insättningsgarantin innebär att du får ersättning av staten om den bank eller institut där du har dina pengar går i konkurs. Skyddet gäller upp till 1 050 000 kronor per person och institut.

Citat:
Vad är investerarskyddet?
Om ett finansiellt institut som hanterar dina värdepapper går i konkurs och det visar sig att du inte kan få ut dina värdepapper eller pengar kan investerarskyddet träda in. Det innebär att du kan få ersättning för ett belopp på högst 250 000 kronor.

Källa:
https://www.riksgalden.se/sv/var-ver...sterarskyddet/
Citera
2021-07-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Intressant aspekt du lyfter om investerarskyddet. Kände faktiskt bara till insättningsgarantin om jag ska vara ärlig. Men som du säger ska det kanske mycket till att först banken går i konkurs och att den sedan skulle vägra lämna ut dina värdepapper som ju banken ska hålla avskilt från sin egna verksamhet. Å andra sidan, att skyddet finns kanske är ett tecken på att det skulle kunna hända. Frågan är om Avanza är tillräckligt stor för att anses vara systemkritisk, i så fall kanske staten inte låter den gå i konkurs och hjälper den.

Länkar info från Riksgälden så andra kan ta del av det:

Källa:
https://www.riksgalden.se/sv/var-ver...sterarskyddet/

Jepp exakt det jag tänkt nu behöver ju man ej gå runt o oroa sig allt gör mycket men tycker ändå att det är en aspekt man kan ta hänsyn till om man kommit upp i en större summa pengar säg över 3 miljoner det är ju en så enkel sak att starta upp hos en ny fond förvaltare så den korta tiden det tar för att sprida risken känns ju ändå lönt själv har jag nu i skrivandes stund pengar på avanza/nordnet samt fondroboten lysa mer än så känns overkill för min lilla summa pengar
Hade jag haft tillgångar på över 10 milj hade jag nog börjat kolla mot utlandet mer om jag ska vara ärlig då min tillit till sveriges styre är ganska lågt 😁

Sen är jag en person som gillar att planera för det värsta även om det troligtvis ej kmr ske så silvermynt för en kort period har jag också inte så mycket men så man kan köpa mat för några veckor iallafall haha så det kanske förklarar mitt ibland överdrivna risktänk 😅
Citera
2021-07-26, 21:07
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Under bra perioder ligger jag på runt 60-70%, men på senaste tiden har jag legat betydligt lägre än så. Till mitt försvar så har det förflutit ett par månader av flertalet nödvändiga och/eller oundvikliga utgifter såsom möbelinköp, utgifter för svensexor, bröllop och jubileumsfiranden etc. Om man ovanpå allt detta dessutom vill dejta goa yngre damer så reduceras sparandet snart med en mindre förmögenhet tyvärr. Så låt säga att jag på ett helår ligger på runt 50%.

Men det är väl ganska normalt för de flesta att utgifterna stiger på sommaren. Till hösten får jag dra åt svångremmen igen och övertyga min nya partner om att vi skall satsa på träning och renlevnadsliv ett tag. Både kroppen och plånboken gillar när resor och krognotor ersätts av gymbesök och bladspenat.

Hade missat att svara på detta. 70% sparkvot är ju fantastiskt. Men som du säger, vissa månader har man mer utgifter än andra. Jag har visserligen någon att dela kostnader med och snittade ca 55% för första halvåret.

Du får leta dejter på Shareville och hitta någon som också klarar 70% sparkvot, då blir ni rika tillsammans.
Citera
2021-07-26, 21:19
Avstängd
bithaxs avatar
Om jag hade haft allt på avanza skulle det nog varit nära nu, men jag har 2 ISK en kapitalförsäkring och ett sparkonto.

Ava är på 500 k (med tjänstepensionen )
Nordnet är på 200 k.
Aktieinvest ISK ligger på 127 tkr.
Och sedan har jag 100 tkr på sparkonto.

Så 927 000 vilket blir typ samma som lånet på min lägenhet. Så jag skulle nog kunna bli nästan skuldfri om jag sålde allt. Men det kommer man ju aldrig att göra.
Senast redigerad av bithax 2021-07-26 kl. 21:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in