2021-05-22, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Avanza har en ny funktion som de kallar milstolpar. Tanken är att man ska motiveras i sitt sparande genom att se när man når olika belopp.

Läs mer här: https://blogg.avanza.se/nytt-i-appen...na-milstolpar/

Tänkte att tråden ska handla om följande tre frågor:

1. När började du spara på Avanza?
(eller när var din milstolpe på 10k)

2. När uppnådde du en miljon?
(eller om du inte nått dit ännu, hur långt på vägen har du kommit)

3. Vad gör/gjorde du för att uppnå miljonen?

1 Öppnade konto hos Avanza 2010 eller 2009.

2 Hade nog nått en mille om jag inte haft som strategi att med tiden plocka ut allt jag satt in. Dvs den halva som ligger hos Avanza nu består bara av de utdelningar och vinster som genererats under åren.

3 Nu består innehavet mest av utdelningsaktier, lite preffar, minimalt med chans. Inget jag behöver bevaka. Chansade en del i början, men tror inte det var någon bra idé långsiktigt. Största nitarna har varit råvarucertifikat och en fond som placerade i centralasien.
Citera
2021-05-22, 09:27
Medlem
.ANDERSs avatar
Sparat sen 2018 och har 80 000 kvar till miljonen. Avkastningen är 300 000. Köpte på som vanligt i coronadippen. Ska beläna mig själv med en tshirt.
Citera
2021-05-22, 09:45
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Kan man utgå ifrån att alla skribenter betalat av sina huslån??? Inte så intressant väga sig på månen
Citera
2021-05-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Kan man utgå ifrån att alla skribenter betalat av sina huslån??? Inte så intressant väga sig på månen

Förstår hur du menar. Men med dagens räntor finns ingen vits att betala av bolånet. Har själv satt amorteringstopp vid 1,5 milj på huset. Har 1,09% i ränta på huset och det är värt över 4 milj.
Har haft en årlig avkastning på 13% i snitt sen jag börja så mitt lån betalar av sig själv utan att jag amorterar.

Kontot på avanza starta jag i januari i fjol. Har kört det helt fristående från mina gamla besparingar. Ligger idag på 150tkr
Citera
2021-05-22, 10:21
Medlem
Paris24s avatar
Eftersom jag hållit på längre så kan ni som skriver här se från mina siffror var ni kan gå från 1mkr och hur lång tid det tar. Under förutsättning att börserna går lika bra 20 år framåt som 20 år bakåt. Och varför skulle de inte det? Fast jag tvivlar själv ibland.

Min första 1mkr kom ca 1994 ihopsparat via mitt företag och min villa köpt 1989.

1999 köpte jag min första fond Rysslandsfond 200.000 kr. Den såldes snabbt men gav den första vinsten 50k.

Ca 2000 portfölj 2-3 mkr, köpte mina första aktier Framfab och Adcore efter raset, kanske 300k, och WM-data 300k. Det är långt innan avanza fanns. Köpte även Japanfonder och råvarufond Robur.

2002 köpte jag Ericsson för 300.000 kr, kursen var ca 3 kr efter IT-raset.

Ca 2007 hade jag en portfölj på 6mkr, nästan bara fonder. Men jag slutar med robur eftersom jag inser att det är en bluff och går över helt till svenska aktier. Skaffar mitt första avanza-konto för detta.

31 dec 2010 12 Mkr.

31 dec 2013 21Mkr.

31 dec 2015 25.1Mkr

31 dec 2016 41Mkr

31 dec 2017 38Mkr. Jag börjar med ISK

31 dec 2018 41M.

31 dec 2019 47.6M

31 dec 2020 69M

Just nu 73M. ATH är 1 november 2020 79M.

Jag har fuskat en del och fyllt på uppåt 1mkr per år av sparad lön så allt är inte reavinster och utväxlingen är inte så bra som den ser ut utom de sista 5 åren när 1mkr knappt märks i totalen och summorna exploderat.

När man passerat 1mkr så tickar det på ganska snabbt eftersom tillväxt är exponentiell. Det är inte orimligt att tänka sig att alla som skriver här OCH har bra strategier har 73M på kontot om 30 år. Dock i den tidens penningvärde, och kanske kostar en 1:a på Östermalm då 50M, det känns så nu. Men ändå.

Jag har haft mycket besvär med mina investeringar i fonder, på senare tid enbart aktier och bear, det är svårt att sia om framtiden. När jag ser bakåt så hade jag kunnat välja att inte sälja min villa i Danderyd utan hyra ut den och köpt på mig nya villor allt eftersom hyresintäkterna lagrats upp eller jag ökat belåningen. Då hade jag sparat ihop samma summa som med alla mina aktieköp eftersom bostäder ökat 6-8 gånger på samma tid.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-22 kl. 10:28.
Citera
2021-05-22, 10:22
Medlem
AberNeins avatar
Citat:

Varför skulle man betala av sitt bolån som ligger på ca 1% ränta istället för att placera i värdepapper med högre förväntad avkastning?
Det är nettoförmögenheten (tillgångar minus skulder = eget kapital) som är intressant och normalt sett bidrar boendet med ett positivt netto där så om något driver det upp nettot ytterligare.

On topic:

1. 10k på Avanza uppnådde jag 2014 och det stod mer eller mindre still 2014-2016 p.g.a. studier med begränsad inkomst.

2. 2020 uppnådde jag en miljon på Avanza men nettoförmögenheten var på en miljon redan 2019 p.g.a. tillgångar utanför Avanza.
Har drygt 1,4 miljoner på Avanza nu så är ganska nära 1,5m-milstolpen.

3. För att uppnå det har jag månadsvis sparat och placerat en stor del av lönen i aktier och (billiga) fonder.
En väldigt enkel och tråkig strategi men det fungerar, lejonparten är insättningar och inte avkastning.

Såg förresten att Avanza lagt upp ett inlägg om sina miljonärskunder här:
https://blogg.avanza.se/sa-sparar-miljonarerna/
Senast redigerad av AberNein 2021-05-22 kl. 11:20.
Citera
2021-05-22, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS
Sparat sen 2018 och har 80 000 kvar till miljonen. Avkastningen är 300 000. Köpte på som vanligt i coronadippen. Ska beläna mig själv med en tshirt.

Hur är detta möjligt på så kort tid?
Citera
2021-05-22, 11:07
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkfitta
Hur är detta möjligt på så kort tid?

Hög sparkvot och evt. hög lön.
1000 - 80 - 300 = 620tkr sparat från 2018

Månader: 3x12 + 4 = 40

620tkr / 40mån = 15,5tkr sparat per månad.

Antag en sparsam person med billigt boende med 10tkr/mån i utgifter (eller lägre) dessa få år.

Personen behöver få ut 25,5tkr netto, har personen en bit över 30tkr/mån i bruttolön går det ihop med viss variation beroende på skattesats där den bor.

Edit: jag räknade fel först men har korrigerat, råkade ta ett år för lite så med ett extra år är det ju ännu enklare att åstadkomma detta.
Senast redigerad av AberNein 2021-05-22 kl. 11:16.
Citera
2021-05-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Eftersom jag hållit på längre så kan ni som skriver här se från mina siffror var ni kan gå från 1mkr och hur lång tid det tar. Under förutsättning att börserna går lika bra 20 år framåt som 20 år bakåt. Och varför skulle de inte det? Fast jag tvivlar själv ibland.

Min första 1mkr kom ca 1994 ihopsparat via mitt företag och min villa köpt 1989.

1999 köpte jag min första fond Rysslandsfond 200.000 kr. Den såldes snabbt men gav den första vinsten 50k.

Ca 2000 portfölj 2-3 mkr, köpte mina första aktier Framfab och Adcore efter raset, kanske 300k, och WM-data 300k. Det är långt innan avanza fanns. Köpte även Japanfonder och råvarufond Robur.

Ca 2007 hade jag en portfölj på 6mkr, nästan bara fonder. Men jag slutar med robur eftersom jag inser att det är en bluff och går över helt till svenska aktier. Skaffar mitt första avanza-konto för detta.

31 dec 2010 12 Mkr.

31 dec 2013 21Mkr.

31 dec 2015 25.1Mkr

31 dec 2016 41Mkr

31 dec 2018 41M.

31 dec 2019 47.6M

31 dec 2020 69M

Jag har fuskat en del och fyllt på uppåt 1mkr per år av sparad lön så allt är inte reavinster och utväxlingen är inte så bra som den ser ut utom de sista 5 åren när 1mkr knappt märks i totalen och summorna exploderat.

När man passerat 1mkr så tickar det på ganska snabbt eftersom tillväxt är exponentiell. Det är inte orimligt att tänka sig att alla som skriver här OCH har bra strategier har 73M på kontot om 30 år. Dock i den tidens penningvärde, och kanske kostar en 1:a på Östermalm då 50M, det känns så nu. Men ändå.

Jag har haft mycket besvär med mina investeringar i fonder, på senare tid enbart aktier och bear, det är svårt att sia om framtiden. När jag ser bakåt så hade jag kunnat välja att inte sälja min villa i Danderyd utan hyra ut den och köpt på mig nya villor allt eftersom hyresintäkterna lagrats upp eller jag ökat belåningen. Då hade jag sparat ihop samma summa som med alla mina aktieköp eftersom bostäder ökat 6-8 gånger på samma tid.

Inspirerande att läsa detta. Om man få fråga, jobbar du fortfarande eller lever du på avkastningen nu?
Citera
2021-05-22, 11:58
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
1. Började 2015 och gick då in med 150k i 7-8 olika aktier.

2. 2018

3. En kombination av att vara aktiv och påläst, och i ärlighetens namn en del tur...

Grattis til miljonen! Får man fråga vad du ligger på i dagsläget?

Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Ärligt talat, vem bryr sig? Skaffa dig ett liv din jävla nolla.

Tanken med tråden är att inspirera varandra. Tror det finns många avanzianer på FB som uppnått 1 miljon eller är på god väg.

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
1. Några år sedan
2. Halvägs kanske
3. Eh, ärligt talat, vad är det i just den siffran som är så intressant att man skall göra något speciellt för att nå just dit? Nä, just det, det är inte det...

Tror många som sparar har 1 miljon som mål. Förmodligen behöver man inte göra något speciellt utan det kan vara så "enkelt" som ett vanligt månadssparande. Hur sparar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Tripleface
1. Började spara i slutet av 2017, i samband med att jag började jobba. Började på 30 000.

2. Når snart 70 % av första miljonen.

3. Har en ganska bra lön, låg hyra, ingen bil och inga barn. Kan spara 12-15k i månaden, framför allt nu i Coronatider då man inte reser.

Kul, då är du på god väg nu! Känns som du har alla förutsättningar för att lyckas, just kombinationen låg hyra, ingen bil, barn och ung med jobb gör att man kan spara mycket. Vad investerar du i?

Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Är det inte bara att sätta in en mille så når man milstolpen lol

Jovisst, men varifrån kommer den miljonen från början?
Citera
2021-05-22, 12:18
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Satte in mitt första kapital 2014. Miljonen kom ett par år senare, men den försvann rätt snabbt.
Sen kom den igen efter ett tag.
Nu ligger jag på 7-800k på Avanza.

Jag har investerat och gamblat hejvilt kan man säga.
Långsiktigt spar har jag annorstädes.

Mitt tips är att vara påläst om framtiden och kanske framförallt framtida innovationer inom energisektorn.
Egentligen spelar siffran ingen större roll då olika förutsättningar alltid kommer att råda, men 1m är en bra siffra att förhålla sig till ändå.

Bra tips! Får man frågar var du har långsiktigt spar?

Citat:
Ursprungligen postat av gilpo
1. 2012 satte jag in 10.000

2. 2020 uppnådde jag 1 miljon, sen gick det fruktansvärt fort

Gjorde absolut ingenting 😏 pengarna är låsta i x år så de finns bara på pappret, jag kan inte ta ut särskilt mycket av detta

2021 uppnådde jag 5 miljoner, men nu har det gått bakåt, inte lika fort men fort.
Drygt 1 miljon är det jag satt in, resten är vinst

3. Har sålt ett bolag och fick då betalt i aktier i ett noterat bolag.

Kul! Sparade du regelbundet mellan 2012 och 2020 eller är det värdeutveckling?

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
1. 2014
2. April 2021
3. Inte så mycket. Sparar i fonder då jag inte orkar läsa på om enskilda aktier.

Av miljonen är det ca 250000 som är avkastning. Hade fram till 2020 bara sparande åt barnen på Avanza. Men gick in i dippen 2020 med 500000 från en fastighetsförsäljning och åkte med på uppgången.

Grattis! Ja regelbundet spar i fonder är nog ett bra tips för många.

Citat:
Ursprungligen postat av Klassisk
Jag tycker vi har sparat hur länge som helst. Lägger 10k/månad och är halvvägs. Jag tycker det går så jäkla sakta! Dock tog vi ut 100.000 för något år sedan för att ha som dellikvid till en bil.

Hus är belånat till 50%, inga andra lån. Men att det ska ta sådan tid. 😆

Tänk att du har satt en snöboll i rullning, i början är den liten. Vad sparar ni i?

Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Det gick fort tack vare prisskillnaden på Stockholm/landsbygd när vi flyttade. Hemmajobb och C-19 gör att takten ökat plus en hög pengar från snälla föräldrar.

Kontentan är att vill man ha en trind Avanza-portfölj så säljer man och flyttar.

Nice! Får man fråga till vilken landsbygd ni flyttade?

Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Började spara 2002, kanske 1.500 i månaden. Det har tuffat på sen dess, nu sparar jag 5.600 varje månad.

På vägen har jag tagit ut pengar ibland för att köpa prylar, resor eller annat som jag inte klarar på lönen.

Nu har jag ungefär 1,1 mille.

Har kört fonder, men på senare tid mest aktier. Det går bra, och är en kul hobby. Vet inte hur stor del som är vinst.

Grattis! Vad för typ av aktier har det blivit då?

Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
1 Öppnade konto hos Avanza 2010 eller 2009.

2 Hade nog nått en mille om jag inte haft som strategi att med tiden plocka ut allt jag satt in. Dvs den halva som ligger hos Avanza nu består bara av de utdelningar och vinster som genererats under åren.

3 Nu består innehavet mest av utdelningsaktier, lite preffar, minimalt med chans. Inget jag behöver bevaka. Chansade en del i början, men tror inte det var någon bra idé långsiktigt. Största nitarna har varit råvarucertifikat och en fond som placerade i centralasien.

Jag förstår, har du plockat ut för att konsumera eller stoppa in någon annanstans?

Citat:
Ursprungligen postat av .ANDERS

Kul, då lär du bli miljonär i år! Vad sparar du i?
Citera
2021-05-22, 12:32
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Till er som uppnått millen

Hur mycket av den är insatt kapital och hur mycket kommer från vinst?
Även intresserad av hur stor del (om någon) som kommer från utdelningar!

Citat:

Bra feedback! Kan ju ha följande bonusfrågor:

4. Hur mycket är värdeökning/utdelning?

5. Hur ser bolån och belåningsgrad ut?

Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Förstår hur du menar. Men med dagens räntor finns ingen vits att betala av bolånet. Har själv satt amorteringstopp vid 1,5 milj på huset. Har 1,09% i ränta på huset och det är värt över 4 milj.
Har haft en årlig avkastning på 13% i snitt sen jag börja så mitt lån betalar av sig själv utan att jag amorterar.

Kontot på avanza starta jag i januari i fjol. Har kört det helt fristående från mina gamla besparingar. Ligger idag på 150tkr

Håller med. Dessutom får man ränteavdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

31 dec 2010 12 Mkr.

31 dec 2013 21Mkr.

31 dec 2015 25.1Mkr

31 dec 2016 41Mkr

31 dec 2018 41M.

31 dec 2019 47.6M

31 dec 2020 69M

Fantastiskt inlägg! Tror det blir fin inspiration för andra. Portföljen har alltså fem-dubblats på tio år. Håller med om att det exploderar till slut, det blir verkligen en ketchup-effekt. Vad tänker du använda kapitalet till i framtiden då? Guldkant på pensionstillvaron kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Varför skulle man betala av sitt bolån som ligger på ca 1% ränta istället för att placera i värdepapper med högre förväntad avkastning?
Det är nettoförmögenheten (tillgångar minus skulder = eget kapital) som är intressant och normalt sett bidrar boendet med ett positivt netto där så om något driver det upp nettot ytterligare.

On topic:

1. 10k på Avanza uppnådde jag 2014 och det stod mer eller mindre still 2014-2016 p.g.a. studier med begränsad inkomst.

2. 2020 uppnådde jag en miljon på Avanza men nettoförmögenheten var på en miljon redan 2019 p.g.a. tillgångar utanför Avanza.
Har drygt 1,4 miljoner på Avanza nu så är ganska nära 1,5m-milstolpen.

3. För att uppnå det har jag månadsvis sparat och placerat en stor del av lönen i aktier och (billiga) fonder.
En väldigt enkel och tråkig strategi men det fungerar, lejonparten är insättningar och inte avkastning.

Såg förresten att Avanza lagt upp ett inlägg om sina miljonärskunder här:
https://blogg.avanza.se/sa-sparar-miljonarerna/

Tack för fint bidrag till tråden och grattis till miljonen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in