Flashback bygger pepparkakshus!
2021-05-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag älskar mitt jobb och är egentligen inte intresserad av avkastningen alls, annat än att se pengarna växa de flesta år. Särskilt med ISK som är fantastiskt, allt är nästan skattefritt när man träffar exakt rätt. Det är som leksakspengar för mig. Jag kommer att jobba tills jag är 85.

Hur mycket har du skattat av för att flytta pengarna till ISK borde vara en hel del.

Släkting med typ +2 mkr har lyckats = han har m a o inte tjänat särskilt mycket.

Jag ligger risigare till o det skulle kosta mig ett antal 100,000 för att göra detsamma =
bra värdeökningar.

Till dig som började med små medel 2012 o sparar 5-6,000 kr mån senare o tycker det tar lång tid
o tickar sakta - detta är helt normalt för de flesta (o om man satsar i blandad portfölj på A-listan
svårt att få samtidiga börsvinnare i alla branscher)
Citera
2021-05-22, 14:44
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur mycket har du skattat av för att flytta pengarna till ISK borde vara en hel del.
I princip ingenting, något skattetekniskt misslyckat år har jag fått 1 mkr i restskatt, men jag behåller aldrig en aktie i mer än i 2 år och säljer och skattar därför fortlöpande. Min strategi är att alla aktier går upp och ner under året, och jag ligger därför aldrig på en aktie. Fungerar för det mesta men jag missar naturligtvis alla raketer. Jag köpte Swedbank för 18 kr, sålde på 65 kr, den gick upp till 240 kr...

Aktie-Stinsen gjorde tvärtom. Eftersom det på den tiden var höga courtage så sålde han aldrig någonting, det var en stor del av hans strategi att istället pricka rätt från början. Så i princip måste han haft en latent skatteskuld på 30-50Mkr när han nådde ATH på 165M. Om han sålde allt samma år måste han varit en av Sveriges största skatte-inbetalare det året, som 90-åring.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-22 kl. 14:46.
Citera
2021-05-22, 14:46
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Varför skulle man betala av sitt bolån som ligger på ca 1% ränta istället för att placera i värdepapper med högre förväntad avkastning?
Det är nettoförmögenheten (tillgångar minus skulder = eget kapital) som är intressant och normalt sett bidrar boendet med ett positivt netto där så om något driver det upp nettot ytterligare.

On topic:

1. 10k på Avanza uppnådde jag 2014 och det stod mer eller mindre still 2014-2016 p.g.a. studier med begränsad inkomst.

2. 2020 uppnådde jag en miljon på Avanza men nettoförmögenheten var på en miljon redan 2019 p.g.a. tillgångar utanför Avanza.
Har drygt 1,4 miljoner på Avanza nu så är ganska nära 1,5m-milstolpen.

3. För att uppnå det har jag månadsvis sparat och placerat en stor del av lönen i aktier och (billiga) fonder.
En väldigt enkel och tråkig strategi men det fungerar, lejonparten är insättningar och inte avkastning.

Såg förresten att Avanza lagt upp ett inlägg om sina miljonärskunder här:
https://blogg.avanza.se/sa-sparar-miljonarerna/

Vi tycker väl olika du och jag. I min värld betalar man av sina skulder först så man äger sin egen fastighet / bostadsrätt, sen börjar man spara kapital utöver buffertzonen. Kanske är jag old school och vill gardera mig mot framtida rubbningar i nationalekonomin - känns vilket fall helt rätt.

Vem vet, börsen kanske kraschar imorgon och boräntor sticker i skyn. Då har du gått från FB-dase till Lillsnorre på 5 minuter
Citera
2021-05-22, 14:48
Medlem
Citat:
I princip ingenting, något skattetekniskt misslyckat år har jag fått 1 mkr i restskatt, men jag behåller aldrig en aktie i mer än i 2 år och säljer och skattar därför fortlöpande. Min strategi är att alla aktier går upp och ner under året, och jag ligger därför aldrig på en aktie. Fungerar för det mesta men jag missar naturligtvis alla raketer. Jag köpte Swedbank för 18 kr, sålde på 65 kr, den gick upp till 240 kr...

Aktie-Stinsen gjorde tvärtom. Eftersom det på den tiden var höga courtage så sålde han aldrig någonting, det var en stor del av hans strategi att istället pricka rät från början. Så i princip måste han haft en latent skatteskuld på 30-50Mkr när han nådde ATH på 165M. Om han sålde allt samma år måste han varit en av Sveriges största skatte-inbetalare, som 90-åring.

Gifter mig med mina - men du skattade o å andra sidan av massor löpande o tappade då värdeökningar förutom vad du lyckades vinna i nya affärer

För dig är ISK perfekt - hur bor en kapitalist o lyckad affärsman som du - har du inte funderat på
att byta bostad o lägga till 10 mkr net (t ex central villa i annan stad-om det skulle funka med jobb)
hyreshus med paradvåning (lindsten ågatan linköping är bra exempel)
Citera
2021-05-22, 14:48
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Förstår hur du menar. Men med dagens räntor finns ingen vits att betala av bolånet. Har själv satt amorteringstopp vid 1,5 milj på huset. Har 1,09% i ränta på huset och det är värt över 4 milj.
Har haft en årlig avkastning på 13% i snitt sen jag börja så mitt lån betalar av sig själv utan att jag amorterar.

Kontot på avanza starta jag i januari i fjol. Har kört det helt fristående från mina gamla besparingar. Ligger idag på 150tkr

Är en rationell slutsats förutsatt att man känner sig något säker på hur inflationen och räntorna kommer se ut närmaste åren.
Citera
2021-05-22, 15:27
Medlem
Hur många av Er sparare åker premiumbil - har guldklocka o fruar som har mink eller sobelpälsar
Citera
2021-05-22, 15:53
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkfitta
Hur är detta möjligt på så kort tid?
Började med 300 000 från arv och vanligt sparande. Sparar 13-14 tusen i månaden köpte i coronadippen hela vägen från botten (gick back -50 000) värsta dagen på börsen men följer min strategi och sålde inte av mig till förlust. Sparar i index + investmentbolag.
Citera
2021-05-22, 16:46
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
1999 köpte jag min första fond Rysslandsfond 200.000 kr. Den såldes snabbt men gav den första vinsten 50k.
Jaså? Var du inte helt säker på att det var 1997?
Citat:
Ca 2007 hade jag en portfölj på 6mkr
Jaså, sist var det 11 miljoner.
Citera
2021-05-22, 16:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonafnorr
1. Började spara 2016 och nådde 10 000 fyra år senare

2. 2 %...

3...
Äntligen nån som är fattigare än jag, jag har ca 30.000 i fonder. Miljon? Lär aldrig hända, inte om man kan avvara nån tusenlapp i månaden. Sen är jag för intresserad av att leva livet, skulle jag närma mig en miljon skulle jag hellre lägga pengarna på sommarstuga, båt, husbil, resor, det finns så mycket som lockar.
Citera
2021-05-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Äntligen nån som är fattigare än jag, jag har ca 30.000 i fonder. Miljon? Lär aldrig hända, inte om man kan avvara nån tusenlapp i månaden. Sen är jag för intresserad av att leva livet, skulle jag närma mig en miljon skulle jag hellre lägga pengarna på sommarstuga, båt, husbil, resor, det finns så mycket som lockar.

Jag har ju mer pengar än det jag har på avanza så är nog ändå totalt sett rikare än dig
Citera
2021-05-22, 17:26
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonafnorr
Jag har ju mer pengar än det jag har på avanza så är nog ändå totalt sett rikare än dig
Fan också. Jag visste väl det...
Citera
2021-05-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Men Tammer då - har inte du både köpebostad, sommarställe + dam med inkomster - då
är du rikare än många här i tråden - men det är så klart svårt att casha in bostaden o frun
men frun är ju en inkomstkälla utan kostnader - en del har importdamer som jobbar o tjänar
pengar men de har ju tvingats investera o kan skörda först ett antal år senare ungefär som med värdepapper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in