2011-05-15, 12:50
Medlem
Köp begagnade klubbor på blocket och köp ett komplett sätt, så jävla dyrt är det inte att köpa hyfsade klubbor begagnat.

Ignorera tipsen om att börja med ett fåtal klubbor, det är bara onödigt.

Järn 3 - Sand wedge + putter, driver och även trä 5/3 om du vill införskaffa ett helt komplett sätt på direkten, annars kan du skita i träklubborna tills vidare.

( Järn 4 - Sand wedge är också ett alternativ men du lär sakna järn 3:an när du blivit lite bättre )
Citera
2011-05-17, 14:22
Medlem
svartros avatar
Mitt tips är som tidigare har sagt, köp begagnade på blocket, golfare skyller alltid sitt dåliga spel på klubborna så varje runda dom inte går på hcp så vill dom köpa nya Så det finns verkligen kap att göra på blocket.

Jag har spelat golf i 7 år och i början ville jag självklart ha ett helset med dom flashigaste klubborna, men nu senast dumpa jag helsettet i källaren o köpte mig ett halvset och fan så mycket bättre jag spelar, det finns ingen mening som hobbyspelare att ha 15 klubbor i bagen räcker gott och väl med en 7-8 stycken.

Rekommenderade första klubbor att köpa är väl 5-7-9-pitch-putter, sen om du vill ha en träklubba en fairwaywood typ 19 grader. Är man inte riktigt säker med drivern så stjälper den mer än den hjälper.

Sen att man får " " känsla när man får en perfekt träff med drivern är ju iofs värt några tusenlappar
Citera
2011-05-27, 11:45
Medlem
Tänk på att köpa lättspelade klubbor med stor sweetspot. Om du ser en annons som innehåller blad eller smidda klubbor bör du välja något annat.

I stort sett alla klubbtillverkare har en lättspelad modell, de brukar kallas ramklubbor, eller tå och hälklubbor om jag minns rätt. De klubborna är oftast billigare än bladklubbor också.

Men som nämnts tidigare så räcker det med ett fåtal klubbor att börja med, ska du bara köpa en klubba tycker jag att du ska satsa på en järnsjua.
Citera
2011-05-27, 16:29
Medlem
Verbeeks avatar
Ska du bara ha klubbor på rangen har varje klubb några du får låna så sliupper du köpa något innan du vet om golf är något för dig.
Citera
2011-05-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piglet
Hehe.... Ta det gröna kortet är nog det billigaste med golf har jag märkt på senare tid.

I år är ca 33k avsatta på golf i utrustning, medlemsskap och medlemslån.

Men skoj är det
Är det så illa? Jag skulle vilja ta grönt kort och spela några rundor per år i Sverige och kanske en runda utomlands lite då och då. Hur mycket kostar medlemskapet per år och vad kostar det att hyra utrustning per runda? Kanske får lägga golfplanerna på hyllan nu när jag ska plugga i fem år. Pengar kommer det inte vara allt för gott om.

Jag är inte ute efter några genvägar till kortet, men billigaste möjliga alternativ känns ju trevligt.
Citera
2011-06-02, 13:37
Medlem
Nybörjare i golf

Om man i sommar ska gå nybörjarkurs i golf för att få greencard. Vad behöver man då köpa för utrustning och kläder?
Citera
2011-06-02, 13:45
Medlem
Dr_Dollars avatar
Du kanske inte behöver köpa Galvin Green eller Peak bara för att du ska lira golf?
Ett par sköna byxor kanske från Stadium och en Pikè..det räcker gott.

Vad gällande utrustning, så hittar du säkert nått på blocket.
Eller om du vill ha nytt så kontakta närmaste shop så hjälper dom dig.
Citera
2011-06-02, 13:57
Medlem
Alltså jag har spelat i 10 år och aldrig köpt några kläder speciellt för golf förutom golfskor då . Utrustning finns ju helset för runt 3000 nytt på dormy tex.
Citera
2011-06-02, 14:14
Medlem
Charlie.Chaplins avatar
nu har jag bara slagit en boll från utslagsplatsen några ggr,men berätta någon hur man räknar ut sitt handikapp.? att få 13 t.e.x,jag vet att om man har en bana som man ska göra på 72 slag(idealisk) t.e.x och gör man detta på 85. har man då 13 i handikapp.? är det så.?
Citera
2011-06-02, 14:46
Medlem
gsonjuniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie.Chaplin
nu har jag bara slagit en boll från utslagsplatsen några ggr,men berätta någon hur man räknar ut sitt handikapp.? att få 13 t.e.x,jag vet att om man har en bana som man ska göra på 72 slag(idealisk) t.e.x och gör man detta på 85. har man då 13 i handikapp.? är det så.?

Nej.

Du får extraslag på banans svårare hål och hur många du får beräknas efter banans slopetabell och ditt handikapp.

Du går ner i handikapp om du får mindre slag än banans par + dina extraslag. Upp går du ifall du spelar sämre än ditt handikapp men endast under tävling.

TS: Köp inga kläder, det behöver man aldrig göra... Hitta ett billig set klubbor och börja med dem.
Senast redigerad av gsonjunior 2011-06-02 kl. 14:48.
Citera
2011-06-02, 14:50
Medlem
Charlie.Chaplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsonjunior
Nej.

Du får extraslag på banans svårare hål och hur många du får beräknas efter banans slopetabell och ditt handikapp.

Du går ner i handikapp om du får mindre slag än banans par + dina extraslag. Upp går du ifall du spelar sämre än ditt handikapp men endast under tävling.

TS: Köp inga kläder, det behöver man aldrig göra... Hitta ett billig set klubbor och börja med dem.
o.k ursäkta att jag lånade tråden,har alltid undrat lite hur man kan få 14.2 t.e.x i handikapp
så lite på traven fick jag nu ,tack.
Citera
2011-06-04, 09:10
Medlem
Som nybörjare, jag har förstått att man behöver golfpjux. Vilka klubbor är nödvändiga att inköpa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in