2010-09-29, 10:58
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det finns två vanliga "fel" som görs om man har svårt att följa bollen efter att man slagit den. Antingen tittar man upp för tidigt eller för sent. Försök att kolla vilket av dem det är, jag misstänker att du tittar upp för sent för att hinna se vart bollen går.

Det där var faktiskt intressant. När jag tänker på det så är det möjligt att jag så att säga ligger kvar med blicken där bollen var efter det att jag slagit till den. Någon tiondel extra gör ju en del. Mja... jag får fundera på detta på ranchen idag
Citera
2010-09-29, 16:20
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Det där var faktiskt intressant. När jag tänker på det så är det möjligt att jag så att säga ligger kvar med blicken där bollen var efter det att jag slagit till den. Någon tiondel extra gör ju en del. Mja... jag får fundera på detta på ranchen idag

Saken är ju tyvärr sådan att är du för tidig så kan du förstöra hela slaget, är du för sen kan du förstöra hela slaget. Och oftast är det många nybörjare som börjar med att titta efter bollen innan man ens träffat den. Du börjar då ge dig fan på att inte göra just det misstaget och istället blir det för mycket av den varan. En balans i detta moment som så många andra
Citera
2011-04-17, 22:20
Medlem
grönt kort (golf)

Tja. För drygt tre år sedan påbörjade jag att ta grönt kort, jag gick teori kurs samt någon fadderrunda som jag klarade av. Jag kommer ihåg att jag bara hade kvar att gå någon mer fadderrunda på den stora banan samt att göra teori provet.

Jag vet inte varför jag inte tog klart kortet, men tröttnade väll då inga av mina polare spelade, och något kom väll i vägen.

Men nu är jag sugen på att så snabbt som mjöligt ta grönt kort, då flera av mina polare nu för tiden spelar. Snackade med en av dom häromdan och han sa att de hade ändrat massa. Typ tagit bort fadderrundor osv.

Min fråga till er som vet, är vad jag har kvar att göra nu? Hade tänkt att kontakta klubben i morgon, men vore kul att veta nu Är det bara att plugga inför provet och göra det? Eller vad har jag kvar att göra? (Snabbast möjlig sätt).

Kan tillägga att jag kan spela, har gått mycket med min mamma och bror för några år sedan och är även ute och slår ibland.

Tacksam för svar!
Citera
2011-04-17, 22:29
Medlem
dppetts avatar
Det var längesedan jag tog grönt kort nu men. Det är väl teoriprov om regler och golf etikett som du skrev, fadderrunda är såvitt jag vet fortfarande kvar. Du skall åtminstone gå med en "coach".
Sedan ingår väl närspel, slag på ranchen och puttning.
Citera
2011-04-17, 22:59
Medlem
Dom har gjort om systemet nu, men det bygger på samma saker. Du ska gå fadderronder, du ska skriva teori osv. Precis som du skrev så är de bra om du kollar med klubben, för dom vet precis vad du ska göra, och vad du redan har gjort. Kan du spela så borde det antagligen bara vara att plugga lite teori och sen skriva den och sen gå fadderronderna
Citera
2011-04-18, 10:36
Medlem
SpindelSpindels avatar
När jag tog mitt fick jag gå med en riktigt go fadder! Något av det bästa jag gjort
Citera
2011-05-15, 12:09
Bannlyst
Golf kunnig? behöver hjälp Golf range

Börja intressera mig lite på golf
vill helst börja med att bara skjuta bollar (golf rang ) som de kallas tror jag.

Vilka klubbor ska man ha ? vad ska de heta

kan det vara såna ?
http://www.touredge.com/products/driversmain.asp
Citera
2011-05-15, 12:12
Medlem
Windiss avatar
Det finns ju en rad utav klubbor du kan använda dig. Till en början räcker det med i princip bara me en driver, några järnklubbor tex 5,9 kan vara en god ide, sen så är det inte fel med en pitch dvs en lite mer loftad klubba än de andra. Självfallet behöver du en putter med ; )

klubban i länken är en driver.
Lycka till
Citera
2011-05-15, 12:25
Medlem
kort sagt du klarar dig med en sandklubba, en järn 5a en järn 7a och en järn 9a + en putter.
På det går du runt en hel runda om du vill.
Järnklubborna kan vara bäst att öva upp innan du ger dig på sånt som driver och liknande.
Citera
2011-05-15, 12:26
Medlem
Noppe58s avatar
Tycker inte att du ska börja med en driver. Mest för att svingen skiljer sig från en vanlig sving då drivern är längre än en järnklubba. Men om du vill börja med en träklubba skulle jag rekommendera en blaffer. ( http://www.cobragolf.se/golf-clubs/2011-baffler-rail-hybrid ) Då jag tycker att den är lättare att behärska. Övriga klubbor som jag anser skulle vara bra att börja med är t.ex. 8:a, 6:a och en pitch.

Mvh Noppe
Citera
2011-05-15, 12:35
Medlem
cammos avatar
Köp begagnade klubbor på blocket istället.

Typ http://www.blocket.se/stockholm/Komplett_golfset_herr_hoger_33510352.htm
Citera
2011-05-15, 12:40
Medlem
Arzeniks avatar
Börja inte med en driver, den kan vara väldigt svårhanterlig i början utan gör som de andra säger, använd järnklubborna till att börja med, exempelvis 5,7 och 9. Ska inte vara den som är den men det heter slå på rangen, inte skjuta.

Lycka till och hoppas du finner golfen som en trevlig sport = )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in