2005-09-15, 22:49
Medlem
Någon som känner till om det finns någon smidig "genväg" till ett grönt kort i golf? Skulle vara smidigt om man kunde slippa slänga ut pengar på kurser och liknande...
Citera
2005-09-15, 22:51
Medlem
Pellenezs avatar
Låt någon polare som är hyfsad instruera dig mot att du bjuder på pilsner efteråt. Teorin pluggar du lätt in på egen hand.
Citera
2005-09-15, 23:05
Medlem
M2ks avatar
smidig "genväg" ?

Citat:
Ursprungligen postat av jisc
Någon som känner till om det finns någon smidig "genväg" till ett grönt kort i golf? Skulle vara smidigt om man kunde slippa slänga ut pengar på kurser och liknande...
Försök inte köpa dig till kortet via bluff, glöm det. Golfsporten är skoningslös mot fusk, livstidsavstängningar mot spelfuskare finns flera exempel, i Sverige också. Grönt kort omfattar, förutom kunnighet om regler och viss färdighet, en insikt om risker ism golfspel. Jag skulle inte vilja råka ut för en 'fuskspelares' snedslag, där ordet 'fore' saknas i vederbörandes grundkunskap.

PS. Jag tror inte heller gärningsmannen vill svara för konsekvenserna. En golfboll i hög speed är en potentiell dödsfara. Gärningsmanna-ansvar. Och oförsäkrad dessutom.
Citera
2005-09-15, 23:17
Medlem
LaserApas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Låt någon polare som är hyfsad instruera dig mot att du bjuder på pilsner efteråt. Teorin pluggar du lätt in på egen hand.

Instämmer helt i detta. Bjud din polare på en greenfee så får du även fadderronderna fixade. De kan man ju dock bara skriva i om man vill, men 36 hål tillsammans med en god spelare skall man inte underskatta rent läromässigt.

För övrigt angående fore: Ropa som fan vid minsta tvekan. Det gör inget om du träffar någon med bollen (försök undvika detta dock ), bara du har ropat fore innan.

Hack away!

/Klabbe
Citera
2005-09-15, 23:22
Medlem
M2ks avatar
Märker att förfallet smugit sig in även i golfsporten, av vissa inlägg ovan. Förhoppningsvis är 'tipsarna' invällare, icke hedervärda svenskar.
Citera
2005-09-15, 23:30
Medlem
joperzas avatar
Pröjsade 1500 pix för mitt gröna. Fick slå runt en 100 bollar per dag, samt gå hur mycket jag ville på banan. Till råga på allt med en riktig instruktör som hade tålamod och som faktiskt lärde mig spelet. Tog en vecka men var nog betydlig billigare samt mer lärorikt än att gå rond efter rond med en polare.

Dessutom tror jag att det är bra att vara medlem i klubben så man har en försäkring om man råkar knocka någon med en boll på vift.
Citera
2005-09-15, 23:32
Medlem
Ok, jag förstår era synpunkter ang. fuskande och håller med er!
Men finns det nu någon som kan råda mig hur jag i mitt fall ska gå vidare med mitt golfspelade?

Läget för mig är som följer:

För två somrar sedan tog jag en "nybörjarkurs" i golf med flera dagars tränande och ett avslutande teoriprov som jag klarade. Jag erhöll då ett "gult kort", som skulle bli grönt efter ett antal övningsrudor och även en avslutande uppspelning (om jag inte minns fel). Denna uppspelning blev dock aldrig av, av flera orsaker.

Denna sommar som varit har jag däremot spelat en del "pay and play", och känner mig relativt säker på banan (spelat flera rundor motsvarande ~hcp 36). Visst, alla reglerna sitter inte som de ska, men det tror det är samma för flera andra "riktiga" golfare.

Nu är alltså frågan, hur ska man gå till väga? Kan man spela upp nu, två år efter erhållet gult kort? Måste det i så fall vara för ett golfpro på en klubb eller kan det vara en vän med nog lågt hcp? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och ta en ny nybörjarkurs nästa sommar?

Tack för hjälpen!
Citera
2005-09-15, 23:40
Medlem
joperzas avatar
Beror nog på vad klubben säger. Snacka med om och förklara läget. Förhoppningsvis är dom schyssta och låter dig betala en billig medlemsavgift så du är försäkrad, och sen får du gå på banan med någon polare. Om du klarar poängen två-tre gånger så borde dom ge dig officiellt.
Citera
2005-09-16, 00:13
Medlem
aliasalis avatar
Jag spelade golf i kanske 5år och blev aldrig "kollad" på banan efter färg-kort. Vet inte hur det funkar nu. Sen har jag funderat på om man verkligen begår något brott om man nu spelar utan kort...
Citera
2005-09-16, 00:30
Bannlyst
Ska man ha "körkort" för att få lov att fjolla runt en gräsmatta med en hjulförsedd handväska och peta små vita bollar i hål i marken?

Dom skulle vara glada att någon frisk vettig människa väljer att spela agronombandy alls, att hålla på och kräva licens för att man ska få lov att hasa runt gräsplätten i kostymbyxor och spikskor känns som en aaaaaaningens overkill.

Jaja, låt fånarna hålla på...

// Roger P.
Citera
2005-09-16, 18:33
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jisc

Jag fixade mitt ganska enkelt. Morsan va ihop med en kille som va polare med alla på golfklubben. Så det gick fort å fixa d där... Prova para ihop morsan med nån på golfbanan
Citera
2005-09-29, 09:40
Medlem
kallebilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ska man ha "körkort" för att få lov att fjolla runt en gräsmatta med en hjulförsedd handväska och peta små vita bollar i hål i marken?

Dom skulle vara glada att någon frisk vettig människa väljer att spela agronombandy alls, att hålla på och kräva licens för att man ska få lov att hasa runt gräsplätten i kostymbyxor och spikskor känns som en aaaaaaningens overkill.

Jaja, låt fånarna hålla på...

// Roger P.

Om du funderar ett tag... Varför kan det vara bra att ha en utbildning före man får spela? Tja kan det vara att det gör väldigt ont att få en golfboll i huvudet, eller kanske att banorna kostar mängder att sköta? Om du tänkter ytterligare några minuter kommer du nog på ett par andledningar till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in