2010-08-24, 18:28
Medlem
Cockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Exakt som Apppe säger, du måste våga trycka till bollen ordentligt!

Detta kommer att låta skumt men, försök att inte "slå slaget" utan tryck till.
Och som med allt annat; öva, öva och öva

Det är inget slag man gör, det är en sving man ska göra för att få iväg bollen rätt. Tänk aldrig på träffen utan tänk bara på svingen. "Så säger Phil Mickelson i en intervju" Jag tycker i alla fall att det är klockrent sagt!
Citera
2010-08-25, 00:59
Medlem
Stewie_griffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottih
Vad exakt är det som avgör vad man ska ha för skaft?
Var på driving range för första gången idag och slog ungefär 220m med en järn 6a med en ren träff.
Är fortf. 176 lång och 26 år. Vad ska jag ha för skaft och varför?

Ingen i hela världen slår en järnsexa 220 meter.. det kanske var lite att ta i men ingen normal person. Skulle tippa att snittlängden för en nybörjare ligger på max 160 meter med en järnsexa. Jag slår inte speciellt långt alls, är något yngre och nån centimeter kortare än du. Jag slår min järnsexa ca: 140 m carry, jag har 20 hcp och är inne på min tredje säsong...

Har en polare som svingar betydligt "snabbare" än mig som säkert kan slå sin järnsexa 155 meter carry men han är två meter lång och har spelat i över 10 år. Det smällare ganska ordentligt. Som exempel kan man ta att Tiger Woods(när han var i form) slog sin järnsexa strax över 170 meter(190 yards).

Angående frågorna om skaftstyvhet( ) så sa killen på dormy(som provade ut driver med mig) att stiff för en driver krävde en svinghastighet på minst 95 mph.
Senast redigerad av Stewie_griffin 2010-08-25 kl. 01:01.
Citera
2010-08-25, 02:38
Medlem
Gottihs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stewie_griffin
Ingen i hela världen slår en järnsexa 220 meter.. det kanske var lite att ta i men ingen normal person. Skulle tippa att snittlängden för en nybörjare ligger på max 160 meter med en järnsexa. Jag slår inte speciellt långt alls, är något yngre och nån centimeter kortare än du. Jag slår min järnsexa ca: 140 m carry, jag har 20 hcp och är inne på min tredje säsong...

Har en polare som svingar betydligt "snabbare" än mig som säkert kan slå sin järnsexa 155 meter carry men han är två meter lång och har spelat i över 10 år. Det smällare ganska ordentligt. Som exempel kan man ta att Tiger Woods(när han var i form) slog sin järnsexa strax över 170 meter(190 yards).

Angående frågorna om skaftstyvhet( ) så sa killen på dormy(som provade ut driver med mig) att stiff för en driver krävde en svinghastighet på minst 95 mph.

Först och främst så stod jag på ett 4-5m högt tak och sen hade jag säkert 25-30ms medvind (stormvarning). Det var första gången jag slog en golfklubba så jag insåg inte då hur långt ifrån normalt 220m är är så jag lämnade ute den informationen.
Ett par tusen bollar senare så har jag väl kommit ner på jorden igen och med normal vind och från marknivå så slår jag en järn 6a upp mot 140m.
Citera
2010-09-16, 19:03
Medlem
Måste jag ta om mitt gröna kort i golf?

Spelade en del golf för 5-10 år sedan. Hade grönt kort och cirkus 30 i hc. Funderar nu på att ta upp golfen ingen, måste jag börja om från början nu eller hur fungerar det?
Citera
2010-09-16, 19:05
Medlem
Sightnesss avatar
Nej.
Du borde klara av att lista ut hur du ska göra. 2 mail fixar det.
Citera
2010-09-18, 21:55
Medlem
BamBamCams avatar
ring bara till klubben som du hade tänkt börja spela i så brukar dom fixa det åt dig
Citera
2010-09-26, 11:39
Medlem
banquets avatar
Jag har precis börjat spela, ska precis ut på andra rundan (8 poäng på 9 hål förra gången, hmm - blir nog ingen ny Woods). Jag har problem med att få bollen att lyfta! De går långt och fort med flyger max en meter över marken. Som längst kommer de 80 meter. Min bror tipsade om att vinkla klubban men då får jag kompensera med rakheten på bollarna. Provade att byta klubba med det hjälpte inte så mycket. Körde med 7.a
Citera
2010-09-26, 12:32
Medlem
dethalvabarnets avatar
Ingen expert men mina bollar går lite för högt för det mesta men det kan nog vara lite vad som helst iom att du just börjat spela.
Om du bara vill att bollen ska lyfta slå en SW eller GW.

Förslagvis, gå en kurs o lär dig grunderna, tror jag aldrig slagit så bra som när jag gick intro till grönt kort + nybörjarkurs, har ~24 i HCP nu men tror jag spelade bättre med coachning trots att jag var helt ny på gulf.
Citera
2010-09-26, 15:37
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banquet
Jag har precis börjat spela, ska precis ut på andra rundan (8 poäng på 9 hål förra gången, hmm - blir nog ingen ny Woods). Jag har problem med att få bollen att lyfta! De går långt och fort med flyger max en meter över marken. Som längst kommer de 80 meter. Min bror tipsade om att vinkla klubban men då får jag kompensera med rakheten på bollarna. Provade att byta klubba med det hjälpte inte så mycket. Körde med 7.a

Som Dethalvabarnet säger så är det lite svårt för oss att avgöra vad du gör fel bara sådär. Du verkar inte ha spelat särskilt mycket och jag skulle säga att ge det lite tid så kommer du att märka en förbättring, din kompis idé att vinkla klubban är en MYCKET dålig sådan. Bollen lyfter kanske lite mer men som du märkt kommer du tappa precision och det kommer högst sannolikt eskalera till hemska svingfel som du kommer ha svårt att träna bort.

Normala sätt att slå högre på är att ha bollen längre fram i stansen än normalt, alltså närmare vänsterfoten. Alternativt så lägger du din vikt på högerfoten när du slår för att verkligen få klubba och kraft att hamna bakom och under än rakt igenom.
Citera
2010-09-28, 16:39
Medlem
MrTomtes avatar
Klubbor - Check
Grönt kort - Check
Bollar - Check
Smaska till bollarna - Check
Se vart bollarna tar vägen - FAIL!

Som nybliven golfare så ställer jag gärna up på att gräva lite snygga diken på FW. Specialiteten är dock större schaktarbeten på tee men jag har ett stort problem. Efter att jag daskat till bollen så är den borta. Jag ser inte om den går höger eller vänster. Vanligen går den vänster då jag som vänsterspelare naturligtvis slicar skiten men... finns det något tips? Förutom att lära sig att slå rakt
Finns det någon mackapär så att man kan hitta bollarna igen? Någon som funkar. Jag har sett dels en slags lampa för 500:- och dels en slags bolldetektor för 2000:- men funkar dom verkligen?
Några tips?
Citera
2010-09-29, 01:55
Medlem
dethalvabarnets avatar
Spela med en till person minst och be denne stå bakom dig(+3m) och kolla efter bollen när du slår.

Ju fler som du spelar med ju lättare att se var den tog vägen, e speciellt effektivt att lira med tre andra på sena höstkvällar då ljuset försvinner eller när det e disiga moln som bollen gärna försvinner in i.
Citera
2010-09-29, 08:47
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Klubbor - Check
Grönt kort - Check
Bollar - Check
Smaska till bollarna - Check
Se vart bollarna tar vägen - FAIL!

Som nybliven golfare så ställer jag gärna up på att gräva lite snygga diken på FW. Specialiteten är dock större schaktarbeten på tee men jag har ett stort problem. Efter att jag daskat till bollen så är den borta. Jag ser inte om den går höger eller vänster. Vanligen går den vänster då jag som vänsterspelare naturligtvis slicar skiten men... finns det något tips? Förutom att lära sig att slå rakt
Finns det någon mackapär så att man kan hitta bollarna igen? Någon som funkar. Jag har sett dels en slags lampa för 500:- och dels en slags bolldetektor för 2000:- men funkar dom verkligen?
Några tips?

Det finns två vanliga "fel" som görs om man har svårt att följa bollen efter att man slagit den. Antingen tittar man upp för tidigt eller för sent. Försök att kolla vilket av dem det är, jag misstänker att du tittar upp för sent för att hinna se vart bollen går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in