2007-07-16, 23:23
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Som t ex en segelbåt.

Sedan Callaway køpte Hogan ligger det närmare tillhands.
Citera
2007-07-16, 23:32
Medlem
karlsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Morrn.

Svårt att coacha øver nätet men gissningsvis är det en rad olika saker som samverkar.

Førutsatt att skaftet är som du skall ha det (ingen "gummislang") i førhållande till din swinghastighet, så kan slicen härledas ur att du träffar bollen skärande. Antingen kommer du "utifrån och in" dvs att din sving inte är längst ut när du träffar bollen, eller så är ditt klubbhuvud "øppet" när du träffar bollen, eventuellt beroende på att greppet är fel. Det är heller inte otroligt att du rør dig så att du är framfør bollen vid träffen, att du "wagglar" før mycket. Emellanåt kan det vara så att du inte är färdig med nerswingen när det är dags att träffa boll, då är det handlederna som inte hänger med riktigt. En gigant inom golfen uttryckte det "It's all in the wrists" och det stämmer.

Som alltid kan det bli lite quickfix, men be en kompis att kolla så att huvudet är bakom bollen när du träffar. Tänk att du skall ta en bild av bollens baksida när den träffas om du førstår hur jag menar.

Prøva att ha en så vid swing som du bara kan. Det är lättare att få ett rakare slag då.

Kolla greppet så att det inte är før svagt, hur många knogar ser du på høgerhanden när du tar greppet? Prøva att vrida høgerhanden så att du se en knoge till. Du bør se åtminstone två knogar, kanske tre.

Ligger klubban i førsta fingerleden eller har du fuskat in greppet i handflatan?

Testa lite olika avstånd när du ställer upp dig till bollen, det kan vara så att du kanske står lite før nära (därav att du kommer utifrån och in...).

Kan du slå fade och draw på beställning med de klubbor som du känner dig mer komfortabel med? Testa att slå slice med flit och førsøk att slå en draw eller till och med hook med din favoritklubba och testa sedan samma sak med drivern.

Kolla också in uppställningen så att du står rätt. (Ett trick som man kan använda är att ställa upp sig rätt med axlar och høfter vinkelrätt mot målet men att dra tillbaka høgerfoten några centimeter. Det är dock bara symptombehandling, men det gør det kanske lättare att komma mer inifrån och ut.)

När vi ändå är inne på uppställning. Prøva att svinga med benen tätt ihop, ett bra sätt att se hur mycket wagglen påverkar. Bra balansträning är det i allafall.

Det finns så mycket, men som alltid løses det mesta med att køpa nya grejor.

Tackar tackar! Det blir en del att fila på vid nästa rangebesök.
Citera
2007-07-19, 21:50
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Morrn.

Svårt att coacha øver nätet men gissningsvis är det en rad olika saker som samverkar.

Førutsatt att skaftet är ... text text text ...När vi ändå är inne på uppställning. Prøva att svinga med benen tätt ihop, ett bra sätt att se hur mycket wagglen påverkar. Bra balansträning är det i allafall.

Det finns så mycket, men som alltid løses det mesta med att køpa nya grejor.

Jag har drivat hyfsat rakt fram till jag läste det här inlägget. Måste ju prova tipsen för att se om det finns nåt att förändra Helvete också!
Citera
2007-07-21, 00:25
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe_s
Jag har drivat hyfsat rakt fram till jag läste det här inlägget. Måste ju prova tipsen för att se om det finns nåt att förändra Helvete också!

Ah, just den delen var just för att träna balans, inte för att spela på banan med. Gissar att du pullade lite?

Det är svårare (läs omöjligt) att waggla med fötterna ihop så har man problem med det så kan man succesivt flytta ut för att hitta sin egen balans.
Citera
2007-08-03, 12:08
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosh
Sannerligen bra jobbat då det krävs 70 rundor för att höja sig från 18 till 25

skämtar du eller?
Citera
2007-08-03, 12:10
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekan67
Funderar också på att börja så snart dygnet får 30 timmar...Hur fan har folk tid med golf?? Är alla singlar boende i underhållsfri husvagn med bidrag från sociala...?

Det handlar om prioriteringar. Själv brukar jag ta en runda innan jobbet kl. halv 5 på morgonen.
Citera
2007-08-03, 12:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Det handlar om prioriteringar. Själv brukar jag ta en runda innan jobbet kl. halv 5 på morgonen.

Precis, en del kamrater (inte jag) brukar sticka ut på helgerna vid 6.30-tiden och sedan gå 9 hål. Då är de lagom hemma när det är dags för övriga familjen att äta frukost.
Citera
2007-08-03, 13:26
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
skämtar du eller?

Varfør skulle han gøra det? Oavsett resultat højer man sig ju inte mer än 0,2, dock max +2.0/år utan att blanda in klubbens Hcp-kommitté, dessutom spelar man ju inte sämre än buffertzonen alla rundor.
Citera
2007-08-04, 10:16
Medlem
Jag var nybörjare i torsdags. Trots att jag har spelat sen jag var 5. Jag har höga tre i hcp och lirade foursome med landslagsspelaren Tobias Rosendahl. Damn the pressure was on.
Citera
2007-08-04, 14:39
Medlem
Haha kan tänka mig det. Hur gick det då?
Citera
2009-08-03, 21:46
Medlem
Ang. handicapsystemet

Skulle behöva hjälp med att förstå hur systemet fungerar, hittar inte ngt på internet och alla säger olika. Kan inte ngn berätta hur det fungerar utifrån detta exempel?

32 extraslag på 18hål

Hål Par Index Slag
1 4 18 5
2 4 10 5
3 4 6 5
4 5 4 6
5 4 2 7
6 4 8 4
7 3 16 3
8 3 14 3
9 4 12 6

Hur mkt skulle man sänkt sig med detta resultat om man har handicap 30 och 32 extra slag på 18 hål? Förklara gärna hur man räknar ut.

//Tack på förhand
Citera
2009-08-06, 11:28
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autolink
Skulle behöva hjälp med att förstå hur systemet fungerar, hittar inte ngt på internet och alla säger olika. Kan inte ngn berätta hur det fungerar utifrån detta exempel?

32 extraslag på 18hål

Hål Par Index Slag
1 4 18 5 2p
2 4 10 5 3p
3 4 6 5 2p
4 5 4 6 3p
5 4 2 7 1p
6 4 8 4 4p
7 3 16 3 3p
8 3 14 3 4p
9 4 12 6 2p = 24 poäng

Hur mkt skulle man sänkt sig med detta resultat om man har handicap 30 och 32 extra slag på 18 hål? Förklara gärna hur man räknar ut.

//Tack på förhand

Det du gör som jag själv tycker är enklast är att lägger ihop de slagen du har slagit för att sedan dra av ditt HCP. I dett fall hade det blivit: 44 slag på 9 hål och då minus hälften av 32 då du endast spelar 9 hål. ALltså 44 - 16 (2x16=32) = 28 slag (UT var par 35) alltså 7 slag bättre än ditt HCP.

Riktigt så funkar det egentligen inte när du inte har 36 i SHCP. För att räkna ut poängen så har du (tack vare att ditt SHCP är 32) 2 extraslag på alla hål utan de 4 med högst index dvs. index 15,16,17,18. De fyra hålen har du bara ett slag på. Jag har editerat din post redan med poänegn du borde fått. Jag fick det till 24 poäng alltså 6 poäng bättre än ditt HCP och mer rätt än det när jag räknade slagen.

Hoppas du förstod, slängde ihop det ganska kvickt på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in