2018-09-06, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneraleNnr1
Tjena!

Blir fan inte klok på handicapsystemet.

Hur använder jag hcp-index i beräkningen av mina extra slag?

Kanske är dum i huvudet men fattar inte instruktionerna på golf.se eller på någon annan sida heller för den deln.

Om jag har 54 i hcp, går en 9-hålsrond och håvar in 30 poäng givet att jag har 3 extra slag per hål, har jag då sedan 42 i hcp?

Hcp index används för att bestämma vilka hål man har fler/färre extraslag om antalet extraslag inte blir jämt delbart.

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast det är ju en otrolig skillnad på om man vet vad man pysslar med jämfört med folk som inte kan spela. Alla ser ju direkt om det är nån som inte spelar golf som är ute och hugger sönder banan.

Ja delvis men finns mycket nybörjar på mindre klubbar och är inget konstigt å se nybörjare på banan. Går man ut kl 20:00 en sommarkväll är det rätt glest med folk som kommer se eller ens eller lägga märke till en.
Senast redigerad av Ducey10 2018-09-06 kl. 08:49.
Citera
2018-09-06, 10:56
Medlem
GeneraleNnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducey10
Hcp index används för att bestämma vilka hål man har fler/färre extraslag om antalet extraslag inte blir jämt delbart.

Ja.

Tack!

Visade sig efter att jag reggat statistikrunda på min golf, att jag fick 32 poäng. Fan vad rolig den här sporten är alltså!

Synd att jag inte är medlem i en klubb detta året.

Nästa år ska jag satsa på att komma ner under 20 iallafall.
Citera
2018-11-17, 23:37
Medlem
Ska spela min första tävling, scramble med snöre lördag den 24/11. Några råd för mig och min partner? Vi kommer att ha ca 18 meter tillgodo. Hur portionera meterna? Vid vilket avstånd för maximalt resultat osv?
Citera
2018-12-26, 15:26
Avslutad
Nu har jag löst medlemskap i Allerums Golfklubb. Jag tog ju mitt gröna kort i somras, men hann inte spela så mycket då jag var med om en olycka. Nu har jag ju då 54 i Hcp, hur gör man för att sänka den? Jag spelar alltid med min pappa, men måste någon golfinstruktör vara med när man sänker sin Hcp?

Ska googla, men om nån kan förklara enkelt så är jag tacksam.
Citera
2019-03-04, 14:50
Avslutad
Spelade årets första runda igår.

Vill nån schysst lirare kolla så jag har räknat poängen rätt? Jag har alltså 54 i HCP (Spelare 1), o pappa 36 (Spelare 2);
https://i.imgur.com/aBAJKrC.jpg
Citera
2019-03-05, 22:10
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar

Vill nån schysst lirare kolla så jag har räknat poängen rätt? Jag har alltså 54 i HCP (Spelare 1), o pappa 36 (Spelare 2);

Det verkar stämma. Kul att du kunde komma igång med första rundan! Bara att nöta på och ta en och annan lektion så kommer du utvecklas snabbt!
Citera
2019-03-23, 11:20
Medlem
Zöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar

Respekt att ni spelar ut hålen trots 0 poäng! Har inte banan någon slope/rating? Ibland får man mer eller mindre slag än sitt hcp.

Tack för inspirationen, nu blev jag också sugen att komma igång igen!

Edit: Dina poäng verkar stämma men farsans får du räkna om. Totalen stämmer men han parade hål 4 & 5 och fick 6 resp. 2 poäng. Ska vara 4 vardera.
Senast redigerad av Zöl 2019-03-23 kl. 11:24.
Citera
2019-05-27, 23:44
Medlem
Hej allihopa, vilken driving range som ni känner till har billigast pris per boll + möjlighet till att låna klubbor?

Hittills har jag hittat Kista Golfcenter men där är priserna för bollar ganska hög, sedan hittade jag Ekholmsnäs GK där 40 bollar kostar 27 kr, är inte säker på att man kan låna klubbor där dock...

KOM MED FÖRSLAG!
Citera
2019-06-01, 17:46
Medlem
exceptionals avatar
Slagspel, slagtävling eller slaggolf. Är det någon skillnad? Läst någonstans att klarar man inte att håla ut efter 5 över par så skriver man den siffran. Alltså på ett par tre hål är max 8 slag. Har jag fattat fel?
Senast redigerad av exceptional 2019-06-01 kl. 17:47. Anledning: Felstavning
Citera
2019-06-02, 00:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Slagspel, slagtävling eller slaggolf. Är det någon skillnad? Läst någonstans att klarar man inte att håla ut efter 5 över par så skriver man den siffran. Alltså på ett par tre hål är max 8 slag. Har jag fattat fel?
Det stämmer för slaggolf. Slagspel/slagtävling är det dom spelar på proffstourerna, då gäller det att håla ut, oavsett hur illa det går.
Citera
2019-06-08, 11:21
Medlem
eshkoshkas avatar
Hur står sig ett nybörjarset från mitten av 2000-talet jämfört med ett man kan köpa idag?

T.ex. https://www.dormy.com/se/tour-herr-9-klubbor-grafit
Citera
2019-06-08, 14:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Hur står sig ett nybörjarset från mitten av 2000-talet jämfört med ett man kan köpa idag?

T.ex. https://www.dormy.com/se/tour-herr-9-klubbor-grafit
Ingen skillnad som är värd att bry sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in