2011-07-29, 01:39
Medlem
typics avatar
Vad är det som är så speciellt med bladklubbor? Vad är det som gör att de är bättre om man är duktigare på golf?
Och vad som gör, om jag förstått det rätt, att felträffarna blir värre med bladklubbor än andra klubbor? Whats the difference?
Citera
2011-07-29, 21:47
Medlem
vegetable11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typic
Vad är det som är så speciellt med bladklubbor? Vad är det som gör att de är bättre om man är duktigare på golf?
Och vad som gör, om jag förstått det rätt, att felträffarna blir värre med bladklubbor än andra klubbor? Whats the difference?

Med en bladklubba kan man lättare bestämma hur mycket spinn man sätter på bollen och kan därmed kontrollera både bollbanan och nedslag etc. bättre. Men det gör också klubban mer svårspelad och en bollträff som är ok på vissa klubbor är mycket sämre på en bladklubba eftersom när man vill ha den där kontrollen över bollen får man tyvärr ge upp på hur förlåtande klubban är.

Därför bör golfspelare som har en mycket högra procent rena slag spela med bladklubbor medan någon medelgolfare bör hålla sig till en klubba med en cavity av något slag och en bredare sula.

Men alla proffsgolfare använder sig inte av bladklubbor heller. Alex Norén som nyligen vann Nordea Masters använde t.ex. inte det.
Citera
2011-07-31, 20:57
Medlem
2kgbenfritts avatar
Måste ha svar på en fråga: hur räknar ni ihop era poäng? (alltså dom ni sedan skriver in på golf.se vid sänkning)
skriver ni först in extraslagen i rutorna på scorekortet osv. Eller räknar ni ihop alla era extraslag sen plussar ihop dem med banans par och så eller?

Är nybörjare så hoppas på ett grymt svar så jag slipper fundera nå mer
Citera
2011-07-31, 21:33
Medlem
vegetable11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt
Måste ha svar på en fråga: hur räknar ni ihop era poäng? (alltså dom ni sedan skriver in på golf.se vid sänkning)
skriver ni först in extraslagen i rutorna på scorekortet osv. Eller räknar ni ihop alla era extraslag sen plussar ihop dem med banans par och så eller?

Är nybörjare så hoppas på ett grymt svar så jag slipper fundera nå mer

Jag brukar inte tänka på extraslagen eller poäng när jag spelar för då blir jag bara för poängkåt och spelar dåligt och tar onödiga risker. Jag skriver slagen jag får, sen sätter jag mig och fyller i vad jag har för slag på alla hål och sen räknar jag ut poängen. Annars kan man fylla i slagen innan och fylla i poängen på banan också.

Mitt par, det vill säga banans par plus mina extraslag på hålet, ger mig ju 2 poäng. Sen räknar jag ihop poängen. Om man spelar slaggolf och inte poängbogey räknar man hur många slag man fick totalt och drar sedan av alla sina extraslag på det resultatet för att få fram sitt netto resultat.
Citera
2011-08-13, 14:58
Medlem
Puckotts avatar
En regelfråga:

Var och spelade och bla bla bla. Var på väg mot en sänkning och på 17 hålet hade jag en parputt på ca 2-3 dm. Såg att greenen var riktigt dålig precis famför bollen mitt i puttlinjen och frågade medspelarna men ingen visste hur man skulle göra, så jag puttade, och missade pga gropen. Är 100% säker på att det var gropen som förstörde putten då jag såg att bollen hoppade till när jag puttade. Sedan provade jag både en och två puttar till från samma ställe med samma resultat: Bollen hoppade åt sidan tack vare gropen. Så nu vill jag veta vad jag skulle ha gjort?

Kan tillägga att det inte var något nedslagsmärke eller liknande som gick att fixa lätt med en greenlagare.
Citera
2011-08-13, 15:49
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckott
En regelfråga:

Var och spelade och bla bla bla. Var på väg mot en sänkning och på 17 hålet hade jag en parputt på ca 2-3 dm. Såg att greenen var riktigt dålig precis famför bollen mitt i puttlinjen och frågade medspelarna men ingen visste hur man skulle göra, så jag puttade, och missade pga gropen. Är 100% säker på att det var gropen som förstörde putten då jag såg att bollen hoppade till när jag puttade. Sedan provade jag både en och två puttar till från samma ställe med samma resultat: Bollen hoppade åt sidan tack vare gropen. Så nu vill jag veta vad jag skulle ha gjort?

Kan tillägga att det inte var något nedslagsmärke eller liknande som gick att fixa lätt med en greenlagare.

Finns inte mycket att göra än att markera bollen och sedan göra det bästa av situationen. M.a.o försöka fixa till gropen så gått det går.
Citera
2011-08-14, 08:14
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaziOne
Finns inte mycket att göra än att markera bollen och sedan göra det bästa av situationen. M.a.o försöka fixa till gropen så gått det går.

Vilket du endast får göra om det är ett nedslagsmärke. Är det någonting annat är det bara att putta och hoppas på det bästa!
Citera
2011-08-14, 09:16
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Vilket du endast får göra om det är ett nedslagsmärke. Är det någonting annat är det bara att putta och hoppas på det bästa!

En grop måste väl klassas som ett nedslagsmärke?
Citera
2011-08-14, 11:22
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
En grop måste väl klassas som ett nedslagsmärke?

Inte enligt regelboken
Citera
2011-08-14, 16:52
Medlem
Ett nedslagsmärke är ett märke från en golfboll. Så om det är någon som gjort en head spin på green så klassas inte det som ett nedslagsmärke
Citera
2011-08-14, 21:11
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svalle
Ett nedslagsmärke är ett märke från en golfboll. Så om det är någon som gjort en head spin på green så klassas inte det som ett nedslagsmärke

Kanske är svårt ibland att se skillnad. Om man är riktigt ful kan man alltid fixa gropen när medspelarna inte tittar
Citera
2011-08-16, 16:58
Medlem
Citat:
Kanske är svårt ibland att se skillnad. Om man är riktigt ful kan man alltid fixa gropen när medspelarna inte tittar

Det domaren inte ser har han inte ont av
Sällskapsronder är det ju bara att laga på.
Tävlingsronder så kan du ju alltid fråga om det är ok att laga märket. 9/10 säger javisst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in