2021-05-13, 06:48
Medlem
Jag älskar verkligen detta i de avslutande kommentarerna i rapporten.

”Anledningen till att det är svårt att utforma en arvsskatt i Sverige, som når rimligt högt ställda mål, är att skattebasen är både liten och flyktig.
Att skattebasen är förhållandevis liten beror rimligtvis till stor del på att det omfattande skyddsnät som finns för äldre i Sverige gör det mindre angeläget att bygga upp och hålla ett stort kapital som äldre

Så anledningen till att svenska pensionärer dör utfattiga är att Sverige är så jävla bra att de har kunnat ägna sig åt lyxkonsumtion och bränna sin förmögenhet. Vilken vidrig sossepropaganda.
Citera
2021-05-13, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi

”Anledningen till att det är svårt att utforma en arvsskatt i Sverige, som når rimligt högt ställda mål, är att skattebasen är både liten och flyktig.
Att skattebasen är förhållandevis liten beror rimligtvis till stor del på att det omfattande skyddsnät som finns för äldre i Sverige gör det mindre angeläget att bygga upp och hålla ett stort kapital som äldre

Så anledningen till att svenska pensionärer dör utfattiga är att Sverige är så jävla bra att de har kunnat ägna sig åt lyxkonsumtion och bränna sin förmögenhet. Vilken vidrig sossepropaganda.

Nja.. Jag tror de menar att äldre ger bort sina pengar innan de hamnar på ålderdomshem där allt över tid konfiskeras.

Säg att dina föräldrar hamnar på äldreboende. Eftersom de skulle dit så sålde de sitt hus och fick 2 miljoner över. Om de inte gett bort sina pengar så kommer staten då dra av alla kostnader för äldreboendet........ typ 30K/månad för två personer?!

Så självklart väljer de flesta då att ge bort sina pengar till sina barn innan de hamnar på äldreboendet.
Citera
2021-05-13, 07:44
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Mjukisåtgärder. En vettig stat har i min mening ingen arvsrätt över huvud taget. Man vill ju inte att vissa människor ska födas in i makt och rikedom. Ta Trump som ett exempel av många.

Men å andra sidan så känns det som att människans korrupta natur gör det omöjligt att ens i en utopi förvalta allmänhetens intressen utan att bli maktgalen. Kommunismen funkar ju uppenbarligen inte alls.

Mvh

Bittra, barnlösa, incelmannen gör ett inhopp... Fan, ta dig själv av daga jävla loser.
Citera
2021-05-13, 08:27
Medlem
JustZlatans avatar
Själv har jag ingenting att ärva så rika kan gott och väl få betala arvsskatt.
Citera
2021-05-13, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Du verkar inte riktigt fatta så jag får ta och berätta en gång till.

Om ens föräldrar arbetar och betala skatt och sedan bygger ett hus, under alla år man betalar dem av huslånet samtidigt som de betalar för att de äger huset (fastighetsskatt).
Sedan när de väl har betalat av allting och en gång i tiden dör och vill lämna över huset till barnen så ska de alltså skatta för det också (arvsskatt).

Det blir liksom skatt på skatt men det kan inte du har räknat ut i dina röda drömmar. (Till och med skatt tre gånger på varann, kan man säga i exemplet med till exempel bostaden som jag nyss gav).

Vad är samhällsnyttiga aktiviteter för något?? Menar du skolan och sjukvården så går inte mycket av skattepengarna dit där idag i varje fall. Menar du vägarna eller, infrastrukturen?

Vad är samhällsnyttiga funktioner Kan du berätta det för mig nu?

Men om du ska vara någon skatt så kan det väl vara lite vanlig skatt på arbetet. Det räcker faktiskt.
Det handlar bara om hur man lägger budgeten.

Det är någonting som ni röda aldrig någonsin har lyckats göra. Lägga en budget alltså.

Det är bara oduglingar som du som inte kan skapa sin egen lycka som är beroende av att leva på sina föräldrars hårda arbete.
Citera
2021-05-13, 08:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi

Ja detdär är en episkt låg form av analys!
Hela utredningen är driven av avundsjuka och missunsamhet.
Senast redigerad av Ringhals3 2021-05-13 kl. 09:09.
Citera
2021-05-13, 08:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Vilken djävla medveten felcitering där den inledande meningen rykts bort.

Läs pp. 111-112 i rapporten för att förstå sammanhanget om den inledande meningen inte räcker.

De är båda disputerade inom relevanta områden, så jag förstår inte ditt syfte med att sätta experter inom citattecken. Trådstarten och diskussionen här verkar i det närmsta bekräfta deras slutsatser.

Hela "utredningen" är uppenbart åsikts- och känslostyrd. Att det finns ett stort motstånd mot arvsskatt även i länder där bara stora arv beskattas förundrar "utredarna" trots att den uppenbara förklaringen är att arvsskatt helt enkelt strider mot folks allmäna rättsmedvetande, man uppfattar det helt enkelt som en orättfärdig form av skatt.

Jag fick ett arv efter min fars bror, hade jag fått det arvet 1987 i gamla DDR-Sverige så hade jag betalat 80% i skatt på det arvet, folk i allmänhet anser inte att det är OK.

Lägg deras "utredning" i den gröna tunnan med lock märkt "returpapper".
Citera
2021-05-13, 08:43
Medlem
Att arvsskatt skulle handla om dubbelbeskattning förutsätter att den värdeökning som skett i t.ex. en fastighet faktiskt varit föremål för beskattning, men så behöver det ju inte vara. Om A köper en villa på 70-talet för 300,000 kr och denna sedan stiger i värde till 15 miljoner och ärvs av B så har ingen beskattning skett av de 14,7 miljonerna i värdeökning. Beskattning sker inte förrän huset säljs, vilket ju mycket väl kan innebära att huset stigit ännu mer i värde. Därmed skulle det kunna hända (och är nog inte ovanligt) att hela värdeökningen tillfaller B tämligen oavkortat.

Vad som är rättvist och inte kan man förstås diskutera, det finns olika perspektiv på vad som uppfattas som rättvist. Mycket talar för att arvsskatt är mer rättvist än inkomstskatt utifrån kriteriet rättvisa som förtjänst. Detta eftersom arv är något man inte behöver anstränga sig eller göra någon uppoffring för att få, olikt inkomst som kräver arbete och att man producerar något som andra kan ha glädje av i form av varor eller tjänster. Av alla skatteformer är egentligen inkomstskatt en av de mest problematiska ur förtjänstsynvinkel. Arvsskatt är tvärtemot minst problematisk. (Självklart kan arv vara förtjänt i viss mån också, t.ex. om någon bidragit mycket till familjeföretaget och sedan ärver det. Men många arvtagare får enorma summor utan ansträngning.)
Citera
2021-05-13, 08:54
Medlem
Det räcker att titta på grannlandet Finland. Där finns arvs- och gåvoskatt kvar. Hela landet genomsyras av en enorm tröghet på ett ekonomiskt plan. För majoriteten av finnarna är privatinvesteringar närmast okänt. Skatter, avgifter och krångel har tagit bort alla incitament. I bästa fall har man ett sparkonto. Till och med fysisk bankbok finns kvar som möjlighet för de som inte har tillgång till datorer och telefoner. Och de är många. Det finns platser på landsbygden där människor fortfarande lever i stort sett som på 1800-talet. Tag varning.
Citera
2021-05-13, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Vad som är rättvist och inte kan man förstås diskutera, det finns olika perspektiv på vad som uppfattas som rättvist. Mycket talar för att arvsskatt är mer rättvist än inkomstskatt utifrån kriteriet rättvisa som förtjänst. Detta eftersom arv är något man inte behöver anstränga sig eller göra någon uppoffring för att få, olikt inkomst som kräver arbete och att man producerar något som andra kan ha glädje av i form av varor eller tjänster. Av alla skatteformer är egentligen inkomstskatt en av de mest problematiska ur förtjänstsynvinkel. Arvsskatt är tvärtemot minst problematisk. (Självklart kan arv vara förtjänt i viss mån också, t.ex. om någon bidragit mycket till familjeföretaget och sedan ärver det. Men många arvtagare får enorma summor utan ansträngning.)
Fast mottagare av arvsskatt har knappast ansträngt sig eller uppoffrat sig, varför är dom då rättfärdigade? De flesta anstränger sig förmodligen i sin kontakt med äldre familjemedlemmar. Så det var extremt dåligt argument du hade där.
Citera
2021-05-13, 09:00
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Bittra, barnlösa, incelmannen gör ett inhopp... Fan, ta dig själv av daga jävla loser.

Wow. Det var hårda ord. Du gillar inte barnlösa män? Uppmuntra till självmord skickar ju rena psykopatvibbar men det vet du antagligen redan. Kul att du blev så upprörd att du gick igenom min posthistorik de senaste åren. Eftersom du troligtvis är 30+ så bör du söka hjälp omgående om du ha en chans att leva något så när lycklig i framtiden.

Mvh

edit: Incell har jag aldrig varit nära ens. Haft det väldigt lätt med tjejer hela mitt liv
Citera
2021-05-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Arvsskatten är klart mindre skadlig än många andra skatter. Återinför den hellre än fastighetsskatten.

Behövs verkligen fler skatter?

Sverige behöver färre utgifter och inte fler inkomster för att täcka de skenande och okontrollerade utgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in